Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Medisch nieuws

Bericht door lena » di jun 08, 2010 8:06

Truus schreef:
lena schreef:ik denk dat er maar weinig veganisten makkelijk een kilo sla eten
Het is slechts een voorbeeld. Al het andere dat we eten bevat ook eiwit, behalve idd deelvoedsel z.a. olie, suiker en stijfsel. En dat bevat evenmin eiwit wanneer het gegeten wordt door vleeseters. Ik ben het met je eens dat wie al z'n voedingswaarde put uit vers groenvoer moet dan wel qua volume meer eten. Het is immers hoofdzakelijk water en vezels.
Nee, het is niet slechts een voorbeeld, de groentes in dat staatje zijn bewust gekozen omdat die zoveel eiwit (en andere voedingsstoffen) bevatten. Sla en broccoli bevatten, zoals de meeste groene bladgroenten, relatief veel eiwit per 100 calorieen, maar ander voedsel, zoals avocado's, fruit, aardappels, brood, pasta, rijst, wortels, bieten, tomaat, noten, etc. allemaal niet (ze bevatten allemaal genoeg eiwit hoor, maar lang niet zoveel als groene groentes). Aan de andere kant is er best veel dierlijk voedsel dat veel eiwit bevat. Jij noemde al eieren, maar ook cottage cheese, tonijn, zalm en kalkoenvlees bijvoorbeeld bestaan voor meer dan 50% van hun calorieen uit eiwit. Het is vrij eenvoudig om een redelijk gevarieerd goed vol te houden omni dieet samen te stellen dat voor 40% uit eiwit bestaat. Het is mij niet gelukt om eenzelfde vegan dieet samen te stellen (zonder eiwitpoeders en dergelijke).

Aangezien vrijwel geen enkele veganist meer dan een kilo groene groenten per dag eet moet er nog altijd een significante hoeveelheid calorieen gehaald worden uit ander voedsel. En dat andere voedsel bevat dus minder eiwit per 100 calorieen dan veel dierlijk voedsel.
Het is niet aantoonbaar dat er iemand op aarde is waarbij de aminozuren in het dieet niet voldoen. Natuurlijk zijn er wel, helaas, mensen die ondervoed zijn, b.v. uit armoede of omdat ze een mager figuur mooi vinden, maar zij hebben hoofdzakelijk een tekort aan calorieën, en aan voedingsstoffen in het algemeen, niet aan één specifiek onderdeel of combinatie.
Ben het met je eens dat mensen die genoeg calorieen binnenkrijgen en gewoon gevarieerd eten niet snel een aminozuurtekort zullen oplopen. Er zijn veel mythes over veganisten die moeite zouden hebben met het binnenkrijgen van genoeg essentiele aminozuren, die stammen voornamelijk uit slordig onderzoek uit de jaren 60 of 70.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » di jun 08, 2010 9:09

Je kunt het ook zo bekijken: voedsel bestaat uit (heb ik op school geleerd, en het zou best kunnen zoals zo veel dat ik op school heb geleerd, dat het niet waar is) eiwitten, mineralen, vitaminen, zetmeel, vet, water en vezels. Van die zeven zijn er drie die energy (calorieën) genereren: eiwit, zetmeel en vet. Eiwit zit in alles dat leeft, plant en dier. Zetmeel vind je hoofzakelijk zo niet uitsluitend in de plantenwereld. Vet komt in beide voor, maar vooral dierlijke producten zijn er rijk in (tenzij het er kunstmatig uit gehaald is, zoals bij magere kaas, en met uitzondering van kipeiwit) terwijl er veel plantaardige producten zijn waar geen noemenswaardige hoeveelheid vet in zit.

Dus kijken we naar de droge bestanddelen, dan wordt de hoeveelheid eiwit in het voedsel bepaald door hoeveel zetmeel en/of vet er (niet) in zit. Hoe meer van het een, hoe minder van het ander, naar verhouding.

De vergelijking wordt gecompliceerd doordat vet ongeveer half zoveel weegt als eiwit en zetmeel, dus wanneer voedsel per gewicht vergeleken wordt, lijkt het al gauw dat vetrijk voedsel (vlees, noten) meer eiwitrijk is dan zetmeelrijk voedsel (aardappelen, granen, fruit) om niet te spreken van waterrijk voedsel.

Wat ik niet begrijp, is dat niemand zich ooit druk maakt of vleeseters wel genoeg zetmeel binnen krijgen. :wink: :? :wink:

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di jun 08, 2010 9:23

Truus schreef:
Brent schreef: want het enige dat telt voor de aanmaak van je eigen eiwitten is de minimale behoefte aan bepaalde essentiele aminozuren
Dat is het oude ontkrachtte aminozurenverhaal in een ander jasje. Het is niet aantoonbaar dat er iemand op aarde is waarbij de aminozuren in het dieet niet voldoen. Natuurlijk zijn er wel, helaas, mensen die ondervoed zijn, b.v. uit armoede of omdat ze een mager figuur mooi vinden, maar zij hebben hoofdzakelijk een tekort aan calorieën, en aan voedingsstoffen in het algemeen, niet aan één specifiek onderdeel of combinatie.

Ikzelf lijd alleen maar aan overschotten.
Hoezo ontkracht? ik zie nergens een argument van jou. :wink:
Er zijn juist wel zat mensen op aarde die bepaalde essentiële aminozuren in hun dieet te weinig binnen krijgen en daardoor ondervoed raken.

Dat zijn in ieder geval niet die mensen die voldoende toegang hebben tot een goede variatie aan fruit, groenten, noten en zaden, maar wel mensen die door armoede een eenzijdig dieet moeten eten waarin een of meerdere essentiële aminozuren te weinig voorkomen.

Uiteraard geeft een tekort aan caloriën ook ondervoeding, maar daar ging het hier toch even niet over?
Bovendien geeft een tekort aan bepaalde essentiële aminozuren afbraak van spierweefsel en uiteindelijk zelfs van het eigen zenuwstelsel met zeer ernstige consequenties.
Als vegan hoef je niet de overdreven hoeveelheden eiwitten te eten die kenmerkend zijn voor veel westerse diëten, maar je moet wel zorgen dat je de juiste essentiële aminozuren binnenkrijgt in ongeveer de gewenste verhoudingen.

In dat geval kun je met veel minder eiwitten toe en dat is ook nog eens beter voor je gezondheid omdat een overschot aan eiwitten die enkel voor de verbranding dienen schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid [voor de energievoorziening zijn vruchtensuikers het allerbeste].

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 09, 2010 7:41

Truus schreef:
Fynnya schreef:Dan moet je echt de hele dag peulvruchten en soja eten
Mijn stelling is dat bij gelijke caloriewaarde er evenveel eiwitten zijn. Een uitzondering zou zijn iemand die veel kipeieren eet, want letterlijke eiwit is vrijwel puur eiwit, vandaar ook het woord eiwit.
In Becoming Vegan werden wel een aantal onderzoeken aangehaald waarbij de onderzochte veganisten vaak te weinig proteine binnen kregen. Dus blijkbaar klopt dat voor in ieder geval sommige groepen wel.
Maar goed, mischien dat het 15 jaar geleden en in de VS (verwacht ik, weet ik niet uit mijn hoofd) heel anders was dan nu in Nederland, dat de huidige Nederlandse veganisten niet meer vaak te weinig proteine binnen krijgen. Het kan natuurlijk best dat dat heel erg veranderd is.
lena schreef:Het is vrij eenvoudig om een redelijk gevarieerd goed vol te houden omni dieet samen te stellen dat voor 40% uit eiwit bestaat. Het is mij niet gelukt om eenzelfde vegan dieet samen te stellen (zonder eiwitpoeders en dergelijke).
Dat idee heb ik ook. Maar het is wel zo dat dat ook niet helemaal relevant is, omdat dat veel meer proteine is dan je nodig hebt en dan goed voor je is (maar ik snap dat je het alleen aanhaalt om aan te geven dat omnivoren meer proteine binnenkrijgen dan veganisten). Eigenlijk is het alleen relevant of het als veganist makkelijk lukt om 10-15% van je calorien uit proteine te halen/0.9 gram proteine per kilogram lichaamsvet, of er veel veganisten zijn die te weinig binnenkrijgen, en of je genoeg binnenkrijgt als je als beginnende veganist je niet super erin verdiept maar gewoon probeert gezond te eten met de informatie die je gevonden hebt over veganisme (want als dat laatste niet zo is, moet de informatievoorziening voor beginnende veganisten beter).

lena

Bericht door lena » wo jun 09, 2010 7:55

Fynnya schreef:
lena schreef:Het is vrij eenvoudig om een redelijk gevarieerd goed vol te houden omni dieet samen te stellen dat voor 40% uit eiwit bestaat. Het is mij niet gelukt om eenzelfde vegan dieet samen te stellen (zonder eiwitpoeders en dergelijke).
Dat idee heb ik ook. Maar het is wel zo dat dat ook niet helemaal relevant is, omdat dat veel meer proteine is dan je nodig hebt en dan goed voor je is (maar ik snap dat je het alleen aanhaalt om aan te geven dat omnivoren meer proteine binnenkrijgen dan veganisten).
Ja, ik haalde het alleen aan om aan te geven dat het MAKKELIJKER is om veel eiwit binnen te krijgen voor een omnivoor. Deze hele discussie begon juist met het noemen van onderzoek dat stelde dat al dat eiwit helemaal niet goed voor je is :) Dus in deze discussie vond ik het wel relevant.

Truus

Bericht door Truus » wo jun 09, 2010 9:17

Fynnya schreef:In Becoming Vegan werden wel een aantal onderzoeken aangehaald waarbij de onderzochte veganisten vaak te weinig proteine binnen kregen.
Ik vraag me of hoe die onderzoeken gedaan werden en door wie ze gefinancierd zijn. Hebben ze daadwerkelijk veganisten gevonden die lijden aan eiwittekort? En hoe hebben ze dat vast gesteld?
Fynnya schreef:Ja, ik haalde het alleen aan om aan te geven dat het MAKKELIJKER is om veel eiwit binnen te krijgen voor een omnivoor.
Andere primaten schijnen prima gezond te blijven met een herbivoor dieet zonder adviesen van artsen, wetenschappers of het voedingscentrum. Misschien dat ze heel af en toe een vogeleitje of insectje mee pikken, maar dat is iets anders dan een zorgvuldig samengesteld dieet.

Niet vergeten dat die z.g. wetenschappers iets moeten verzinnen om hun brood mee te verdienen. Verreweg de meeste moderne publicaties die versleten worden als onderzoekspublicaties zijn in werkelijkheid verkapte propaganda.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 09, 2010 9:35

- oeps, het ging een beetje fout met bewerken -
Laatst gewijzigd door Fynnya op wo jun 09, 2010 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 09, 2010 9:43

Truus schreef:
Fynnya schreef:In Becoming Vegan werden wel een aantal onderzoeken aangehaald waarbij de onderzochte veganisten vaak te weinig proteine binnen kregen.
Ik vraag me of hoe die onderzoeken gedaan werden en door wie ze gefinancierd zijn. Hebben ze daadwerkelijk veganisten gevonden die lijden aan eiwittekort? En hoe hebben ze dat vast gesteld?
Ik heb het boek nu niet hier liggen, ik zal een keer kijken wat er voor de rest in staat (maar het ging niet heel diep in op de onderzoeken, dus waarschijnlijk heb ik niet veel antwoord voor je).
Waarom zouden ze geen veganisten hebben gevonden die te weinig eiwit binnenkregen?

Dat een bedrijf of industrietak een onderzoek financieert, wil overigens niet automatisch zeggen dat het dan dus vervalste informatie is, dat vergeten sommige mensen nog wel eens.
Truus schreef:
Fynnya schreef:Ja, ik haalde het alleen aan om aan te geven dat het MAKKELIJKER is om veel eiwit binnen te krijgen voor een omnivoor.
Andere primaten schijnen prima gezond te blijven met een herbivoor dieet zonder adviesen van artsen, wetenschappers of het voedingscentrum. Misschien dat ze heel af en toe een vogeleitje of insectje mee pikken, maar dat is iets anders dan een zorgvuldig samengesteld dieet.
Zal best, maar wij zijn mensen. Je kan niet zomaar alles overzetten van een andere diersoort naar ons. En ik stel wel iets hogere eisen aan mijn gezondheid dan even gezond zijn als een andere primaat.
Die quote was overigens niet van mij.

lena

Bericht door lena » wo jun 09, 2010 10:03

Truus schreef:
(die quote was van mij inderdaad)
Ik had het helemaal niet over "gezond blijven", ik had het over "veel eiwit binnenkrijgen".

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jun 09, 2010 10:12

En ook ieder mens is verschillend, niemand is gelijk.
De ene word 100 met roken en de ander gaat op zijn dertigste dood aan longkanker.
Dus ieder onderzoek is heel globaal.
Daarom word bij de alternatieve geneeswijze vaak eerst naar de persoon gekeken, wat voor persoon is het, hoe leeft deze persoon en heeft diegene veel kwalen of juist niet, dan kun je gericht iemand behandelen, maar in de reguliere geneeskunde is iedereen gelijk en krijg je dezelfde medicijnen, wat dus niet altijd goed werkt.

Truus

Bericht door Truus » wo jun 09, 2010 20:27

Fynnya schreef:Die quote was overigens niet van mij.
Sorry.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jun 14, 2010 16:08

'Vlees vervroegt mogelijk puberteit bij meisjes'
Uitgegeven: 14 juni 2010 10:30
Laatst gewijzigd: 14 juni 2010 11:14

AMSTERDAM – Meisjes die veel vlees eten, raken gemiddeld genomen eerder in de puberteit. Dat blijkt uit een nieuw Brits onderzoek.
© Getty ImagesMeisjes die op jonge leeftijd veel vlees en eiwitten binnen krijgen, hebben een relatief grote kans om voor de eerste keer ongesteld te worden voordat ze de leeftijd van 12,5 jaar bereiken.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Brighton in het wetenschappelijk tijdschrift Public Health Nutrition.

Van de meisjes die gemiddeld meer dan 12 porties vlees per week eten, wordt volgens de wetenschappers 49 procent al op jonge leeftijd ongesteld.

Kinderen die minder dan vier porties vlees per week wegwerken, hebben maar een kans van 35 procent om vervroegd in de puberteit te geraken, zo meldt de Britse krant The Independent.

Afraden

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door de eetgewoontes van 3000 12-jarige meisjes te vergelijken en in kaart te brengen wanneer de proefpersonen voor de eerste keer ongesteld werden.

Volgens hoofdonderzoekster Imogen Rogers is meer onderzoek nodig om te bepalen of het eten van grote hoeveelheden vlees moet worden afgeraden bij jonge kinderen.

Gezondheid

Uit eerdere studies blijkt dat ongesteldheid op jonge leeftijd gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Zo zouden meisjes die vroeg ongesteld worden, later mogelijk een hogere kans hebben om borstkanker en hartziektes te ontwikkelen.

BRON: Nu.nl

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di jun 15, 2010 11:22

Volgens mij heeft de Chinastudy van Colin Campbell ook al duidelijk aangegeven, dat in landen waar veel zuivel geconsumeerd worden, de meisjes ook veel eerder ongesteld worden.
Zuivel zit ook vol groeihormonen, dus moeten ze dat eigenlijks ook mee laten tellen.
Het is eigenlijks heel logisch, melk is voor kalveren die 6x zo snel groeien dan mensen, dus wil de mens ook sneller groeien, daarom zijn de mensen in Nederland ook zo groot, niet van de gezondheid, maar van de groeihormonen.

Truus

Bericht door Truus » di jun 15, 2010 17:30

taeka schreef:melk is voor kalveren die 6x zo snel groeien dan mensen
om niet te spreken van de hormonen die er al dan niet legaal ingespoten worden.

Dave

Bericht door Dave » di jun 15, 2010 18:26

De groeihormonen zijn eigenlijk niets anders dan antibiotica die ze krijgen vanwege ontstoken uiers etc dus je immuunsysteem loopt ook gevaar vanwege resistentie. Er zit pus (witte bloedlichaampjes en bloed) in melk. Bij biologische melk is dat schijnt nog meer (volgens een biologische boer) omdat ze geen antibiotica mogen gebruiken.

Dave

Bericht door Dave » di jun 15, 2010 18:31

Antibiotica doodt de slechte bacterien, maar ook de goede bacterien in je darm dus ik vraag me af of zo een zuiveldrankke met probiotica uberhaupt wel kan werken. Je zou denken dat die probiotica allang overleden zijn als je dat gaat drinken.

Truus

Bericht door Truus » di jun 15, 2010 19:57

Dave schreef:vraag me af of zo een zuiveldrankke met probiotica uberhaupt wel kan werken.
Welnee, allemaal onzin, geschikt voor Foodwatch.nl. Ik wil die rommel niet in m'n lijf, ook niet via de Provamel.

Wen

Bericht door Wen » vr jun 25, 2010 13:44

Over complete plantaardige eiwitten:
http://jacknorrisrd.com/?p=1180&utm_sou ... sRD.com%29" target="_blank

@rno

Bericht door @rno » vr jun 25, 2010 19:01

Wen schreef:Over complete plantaardige eiwitten:
http://jacknorrisrd.com/?p=1180&utm_sou ... sRD.com%29" target="_blank" target="_blank

Mijn Engels is niet zo goed. Kan iemand een korte samenvatting geven? Gaan we dood?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 25, 2010 19:14

@rno schreef:Mijn Engels is niet zo goed.
Het is wel interessant te zien dat de vraag ook elders zeer leeft, maar het antwoord lijkt gebaseerd op voedingscentrum-achtige informatie.
@rno schreef: Gaan we dood?
Ja. Ik ben al 30 jr geleden overleden.

Plaats reactie