afvallen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: afvallen

Bericht door Butternutkin » vr mar 08, 2013 15:07

Truus schreef:
Butternutkin schreef:Ik denk stiekem dat mensen daarom zo dik worden tegenwoordig, van nature eten we gewoon tot je maag vol is, en dat wordt het niet zo snel met vet, calorierijk voedsel.
Dat denk ik ook, gekoppeld met een beweging-arm levensstijl. Maar geen van beiden gelden voor mij.

Fruit heeft twee tot drie keer zo veel calorieën als groenten maar niet meer voedingswaarde als je de suikers niet mee telt. Omdat ik graag veel eet en snel dik wordt, beperk ik mijn fruit-consumptie tot eenmaal per week.
Je hoeft niet alleen maar naar calorieen te kijken hoor :) Van fruit word je echt niet dik, het zijn geen geraffineerde suikers. Ik zou eerder eens gaan kijken naar waarom je 'graag veel eet'. Je hoort te stoppen als je geen honger meer hebt. Als je eet terwijl je geen honger hebt moet je het niet in de hoek van de diëtetiek zoeken, maar in de hoek van de psychologie. Niemand overeet omdat hij/zij het gewoon een beetje leuk vindt.Ik bedoel dit niet gemeen, maar ik vind het uitbannen van fruit, omdat het geen voedingswaarde zou hebben, niet zo'n gezonde gedachte. Die fruitsuikers hebben namelijk echt wel een functie, je voelt je voldaan na het eten van fruit juist omdat het zoet is. We kunnen dat niet voor niets proeven en waarderen (roofdieren proeven bijvoorbeeld geen zoet).
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » vr mar 08, 2013 15:27

Butternutkin schreef:Van fruit word je echt niet dik, het zijn geen geraffineerde suikers.
Dat hangt ervan af hoeveel je ervan eet en wat je nog meer eet. En dan maakt het ook nog uit of we het hebben over meloen of over dadels.
Butternutkin schreef:Als je eet terwijl je geen honger hebt moet je het niet in de hoek van de diëtetiek zoeken, maar in de hoek van de psychologie.
Sorry, daar geloof ik niet in.
Butternutkin schreef:Niemand overeet omdat hij/zij het gewoon een beetje leuk vindt.
Jij misschien niet maar veel mensen wel. Eten is een vorm van recreatie, zelfs bij dieren. Ze leren hun kunstjes heus niet omdat ze zo'n honger hebben.
Butternutkin schreef:ik vind het uitbannen van fruit, omdat het geen voedingswaarde zou hebben, niet zo'n gezonde gedachte.
Dat heb ik niet gezegd. Wat ik zei, is dat wie kilo's groenten per dag eet hoeft niet ook nog eens fruit te gaan eten om gezond te blijven.
Butternutkin schreef:Die fruitsuikers hebben namelijk echt wel een functie, je voelt je voldaan na het eten van fruit juist omdat het zoet is.
De één wel, de ánder niet. We zijn allemaal anders.
Butternutkin schreef:(roofdieren proeven bijvoorbeeld geen zoet).
Hoe weten we dat eigenlijk?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr mar 08, 2013 19:37

Butternutkin schreef:Als je eet terwijl je geen honger hebt moet je het niet in de hoek van de diëtetiek zoeken, maar in de hoek van de psychologie.
Sorry, daar geloof ik niet in. [/quote]
Daar valt niks aan te geloven, dat gaat om wetenschappelijk onderzoek :) Een eetstoornis is geen kwestie van een beetje te veel eten (wat dieren in het wild inderdaad tijdelijk wel eens doen), maar een ziektebeeld dat grondig onderzocht is en wordt. Volgens mij ben jij een hartstikke leuke vrouw, en ik wil je zeker niet persoonlijk aanvallen, maar ik vind het erg jammer dat je nu bepaalde dingen ontkent. Vooral voor jezelf. Ik denk niet dat het zin heeft om daar verder over te discussieren hier (per PM mag dat van mij natuurlijk altijd), maar ik wilde het wel graag zeggen.

Hoe weten we dat eigenlijk?[/quote]
Dat is een hele goede vraag :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr mar 08, 2013 21:46

Hoe weten we dat eigenlijk?
Dat is een hele goede vraag :scratch:
Ik heb het even opgezocht... Ze hebben het onder andere bij katten getest, door te kijken naar de hersenactiviteit in bepaalde hersengebieden als ze bepaalde dingen te eten krijgen.

Waarom het zo is: lees http://news.discovery.com/animals/zoo-a ... 120312.htm

Het komt er op neer dat het niet nuttig is als je toch alleen maar vlees eet, maar wel als je afhankelijk bent van koolhydraten (incl. suikers dus) in je dieet.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za mar 09, 2013 1:41

Ik hoopte al stiekem dat Renee iets ging zeggen. Maar dat is heel duidelijk dan, en inderdaad omdat het gewoon niet nodig is.
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » za mar 09, 2013 21:13

Butternutkin schreef:Volgens mij ben jij een hartstikke leuke vrouw
Hoe zou jij dat kunnen weten? Je kent me niet eens. Misschien ben ik wel een man. Of een android.
Butternutkin schreef:jammer dat je nu bepaalde dingen ontkent.
Ach, de zelfverzekerdheid van de jeugd.... Niet dat ik jouw leeftijd weet, maar grote kans dat je jonger bent dan ik.
Renee1137 schreef:Ze hebben het onder andere bij katten getest, door te kijken naar de hersenactiviteit in bepaalde hersengebieden als ze bepaalde dingen te eten krijgen.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Zo'n kat krijgt met in z'n poot een radioactief infuus in de pet-scantunnel voedselsoorten met verschillende smaken opgediend? En dan kan die slimme radioloog precies zien dat het 'lekker' gebied van z'n hersenen onactief blijft terwijl de kat op een smartie kauwt?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za mar 09, 2013 23:12

Truus schreef:
Butternutkin schreef:Volgens mij ben jij een hartstikke leuke vrouw
Hoe zou jij dat kunnen weten? Je kent me niet eens. Misschien ben ik wel een man. Of een android.
Aan je tekst te zien, wel een eigenwijze vrouw. Maar ik kan er inderdaad naast zitten ;)
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » zo mar 10, 2013 8:31

Butternutkin schreef:Aan je tekst te zien, wel een eigenwijze vrouw.
Nou, zie je wel, je vindt me helemaal niet 'hartstikke leuk'. Je zit de boel te flessen, je bent een flespompoen.
http://www.vitaminevoorthuis.nl/data/up ... ompoen.jpg
Ik geloof dat ik maar niet bij jou in therapie ga, ook niet per PM.;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 10, 2013 10:54

Eigenwijs kan heel leuk zijn! :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo mar 10, 2013 13:24

Truus schreef:
Butternutkin schreef:Aan je tekst te zien, wel een eigenwijze vrouw.
Nou, zie je wel, je vindt me helemaal niet 'hartstikke leuk'. Je zit de boel te flessen, je bent een flespompoen.
Ik geloof dat ik maar niet bij jou in therapie ga, ook niet per PM.;)
Bij mij in therapie zou ik ook niet doen, ik ben er immers niet voor opgeleid. Eigenwijs hoeft niet per se negatief te zijn zoals Tony ook zegt. Het zou immers saai zijn als iedereen dezelfde mening heeft.

EDIT: een flespompoen heeft overigens een mooi zandloperfiguur, dus dankje :)
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 10, 2013 20:33

Hoe moet ik me dat voorstellen? Zo'n kat krijgt met in z'n poot een radioactief infuus in de pet-scantunnel voedselsoorten met verschillende smaken opgediend? En dan kan die slimme radioloog precies zien dat het 'lekker' gebied van z'n hersenen onactief blijft terwijl de kat op een smartie kauwt?
Ik ben ook zeer benieuwd! Heeft iemand dat onderzoek in een linkje?
(arme katten.....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique » zo mar 10, 2013 23:07

Butternutkin schreef:
Truus schreef:
Butternutkin schreef:
EDIT: een flespompoen heeft overigens een mooi zandloperfiguur, dus dankje :)
In ieder geval een mooier figuur dan jouw eigen pompoen, Butter! :grin:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di mar 12, 2013 12:37

Mystique schreef:
In ieder geval een mooier figuur dan jouw eigen pompoen, Butter! :grin:
Ja, mijn eigen pompoen moet eens op de loopband gaan staan misschien.
Linda mcCartney

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo mar 13, 2013 19:54

1: Weegschalen met vet% meters gebruiken lichaamsweerstand om het vet% te berekenen. Klopt geen hol van. Een paar glazen water veranderen al de meting.

2: Dat katten geen zoet proeven is basisbiologie. De zoetreceptoren werken gewoon niet. Was al langer bekend en er was echt geen onderzoek voor nodig om daar achter te komen (tenzij het een onderzoek is van 20 jaar geleden, natuurlijk).

3: Kcals zijn het enige wat uitmaakt zoals het niet om grote hoeveelheden eiwit gaat. Het meeste fruit lijkt niet eens op wat het hoort te zijn. Verschil tussen een wilde banaan en de bananen die in winkel liggen is enorm. Normaal is fruit eerder zuur dan zoet zoals veel bessen (die nog relatief dichtbij de wilde varianten liggen). Het calorie gehalte in deze fruitsoorten is dan ook veel lager dan in fruit zoals appels, bananen, sinaasappels ed. Als je 1000 kcals boven je onderhoud eet word je dik, of dit nou fruit of prei is.

Verder is er veel individueel verschil tussen onderhoud. 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen is een ruime richtlijn die voor 99% niet zal kloppen. Zoiets als confectiekleding. Past ook nooit 100%. Lengte, activiteitsniveau, spiermassa, schildklier, etc zorgen voor grote verschillen. Zelfs methodes gebaseerd op gewicht komen vaak niet in de buurt (en dat is heel wat accurater dan de 2000/2500 richtlijn).

Afvallen als veganist is hoe dan ook lastiger omdat je geen geconcentreerde eiwitbronnen hebt en alle eiwitbronnen hebben KHs erbij. Lang verhaal maar vaak zal je of spiermassa verliezen, of voor energietekort moeten zorgen dmv sporten naast een heel precies dieet. Lopen is maar 1 kcal per kg gewicht per km. Dus 5 km lopen als je 70 kg weegt is maar 350 kcals, dankzij 500000 jaar evolutie.

Truus

Bericht door Truus » wo mar 13, 2013 20:27

Hallo, Skyclad, en welkom op onze forum.
Skyclad schreef:Dat katten geen zoet proeven is basisbiologie.
Nou, ik geloof niet alles dat ik op biologieles heb geleerd. Het zou wel logisch zijn, gezien fruit niet hoort tot het normale dieet van een carnivoor, maar we kunnen het de kat niet vragen. Gelukkig hoeven we het ook niet te weten op dit forum.
Skyclad schreef:Het meeste fruit lijkt niet eens op wat het hoort te zijn.
Dit ben ik met je eens. Ik ken mensen die tarwe boycotten omdat het over-gecultiveerd zou zijn. Maar vrijwel alles dat we eten is extreem gecultiveerd en niet te identificeren met het oorspronkelijke waar het eeuwen, soms millennia, geleden van afgeleid is. Uitzonderingen zouden kunnen zijn vissen uit de zee of gejaagd wild, maar dat eten wij op dit forum niet. Of in het bos verzamelde paddestoelen of eikeltjes, maar wie kan daarvan genoeg verzamelen om er van te leven? We zijn allemaal aangewezen op wat er ligt in de schappen van de supermarkt, en dat zou voor een proto-homo sapiens niet herkenbaar zijn.
Skyclad schreef:Als je 1000 kcals boven je onderhoud eet word je dik, of dit nou fruit of prei is.
Helemaal met je eens, maar het zal met prei toch een stuk lastiger zijn om een overschot van 1000 kcals per dag te consumeren dan met bananen.
Skyclad schreef:Afvallen als veganist is hoe dan ook lastiger omdat je geen geconcentreerde eiwitbronnen hebt
Helaas, ik kan het niet altijd met je eens zijn.:wink: We hebben geen geconcentreerde eiwitbronnen nodig, evenmin als geconcentreerde koolhydraatbronnen of geconcentreerde vetbronnen. Afvallen is voor veganisten evenals voor iedereen anders een kwestie van zelfbeheersing (behalve bij mij, ik kan er niets aan doen dat ik dik ben, dat komt omdat bla bla bla...)
Skyclad schreef:spiermassa verliezen, of voor energietekort moeten zorgen
Heb ik geen last van. Op mijn leeftijd (overgrootmoeder) zou het niet raar zijn dat de spieren verslappen, maar de mijnen doen het nog aardig, vooral die in m'n benen, want die gebruik ik veel, en ook die in m'n vingers, want die gebruik ik ook veel sinds ik een computer heb...

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mar 14, 2013 20:40

Het is fysiek onmogelijk voor een kat om zoet te proeven. Een kat kan net zo goed zoet proeven als dat een slak kan lopen.

Overgecultiveerd is niet het probleem met tarwe. Tarwe is niet geschikte voeding voor zowel koeien als mensen.

Je kan beter overgecultiveerde groenten/fruit eten dan ongecultiveerde groenten/fruit die kapot gevreten worden door alle kleine beestjes, schimmels en virussen en daarom bespoten moeten worden met gif. Mijn punt was meer dat "Ja want het is fruit en daarom is het gezond want dat komt uit de natuur enzo" niet altijd een goede reden is om het te eten.

Zelfbeheersing heeft niets met dit plaatje te maken. Minder eten leidt tot tekort van eiwit, en om voldoende eiwit binnen te krijgen als je een kcal tekort hebt is als veganist vrijwel onmogelijk. Dus moet sporten gebruikt worden om voor een kcal tekort te zorgen.

Niet dat zelfbeheersing zo belangrijk is. Je wordt bijv geen 200 kilo door een tekort aan zelfbeheersing. Er zijn verschillende neurologische, psychologische en culturele factoren die leiden tot overgewicht.

Gebruik van spieren betekent niet alles voor spiermassa. Met kcal tekort en/of eiwit tekort is het onmogelijk spiermassa op te bouwen of te behouden ongeacht het gebruik. Daarnaast moet je spierkracht niet overschatten, zolang je geen 2x BW squat kan het makkelijk beter.

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 20:51

Skyclad schreef:Ja want het is fruit en daarom is het gezond want dat komt uit de natuur enzo" niet altijd een goede reden is om het te eten.
Mee eens. En met de rest niet. :mrgreen:

Het is goed dat we allemaal bloot gesteld worden aan een diversiteit aan meningen, als die maar niet dwingend worden gepresenteerd, want dat drukt de gezellige sfeer.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 17, 2013 13:53

Skyclad :welcome:

Wat je zegt klinkt mij overtuigend en ik doorvoel een achtergrond van kennis.

Skyclad

Bericht door Skyclad » di mar 19, 2013 19:21

Hey, bedankt.
En nee hoor, ik ben gewoon al 10 jaar obsessief bezig met gezondheid en dan moet je nogal wat leren wil je precies weten hoe het zit.

Diëtisten leren ook alleen maar dingen uit 1980 die al lang bewezen zijn niet te kloppen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 20, 2013 10:35

Een autodidakt, dus. (y)

Plaats reactie