allemaal maatje XS - S

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Baukje
Leefwijze: veganist

allemaal maatje XS - S

Bericht door Baukje » wo aug 17, 2011 10:55

Ik las in een blad de volgende zin:

"Ik weet niet veel van veganisten, behalve dat ze (................) en allemaal maatje 36 schijnen te hebben."

Nu ben ik zelf slank, maar dat is niet omdat ik veganistisch eet.
Als 12-jarige (ik ben nu 50), begreep ik al dat mijn vlees gemaakt was van de koeien op de boerderij van mijn vriendje waar ik ging spelen. (bij wijze van spreke).
Dat zorgde er voor dat ik bewust werd van voeding en werd ik langzaamaan vegetarisch en daarna veganistisch.
Gelukkig waren mijn ouders voor die tijd heel vrijdenkend, en hebben me nooit gedwongen om iets te eten wat ik niet wilde.

Ik kom uit een dikke familie en heb zelf ook behoorlijke "dik-maak-genen".
Het is geen probleem om in een weekend 3 kilo aan te komen
Als enige slanke in de "dikke familie", moet dat toch echt komen omdat ik anders met voeding omga.

Mijn man is slank, en onze dochters zijn normaal.
Opgevoed met het idee dat je nooit moet lijnen, maar bewust moet zijn van voeding.

Doordat je bewust bent van voeding en je lichaam, zorg je er misschien beter voor??
Hoe zit dat bij jullie?

JudithK
Contacteer:

Re: allemaal maatje XS - S

Bericht door JudithK » wo aug 17, 2011 13:49

Ik ben altijd bewust geweest van wat ik eet zodat ik nooit dik ben geworden. Ik denk dat ik wel de aanleg heb om makkelijk dik te worden, maar doordat ik mij heel goed kan beheersen met wat ik eet/snoep ben ik het niet. Ik heb nog nooit een dieet gevolgd en heb altijd maat 38/40 gehad. Toen ik veel borstvoeding gaf ging het richting maat 36. Denk niet dat het iets te maken heeft met vegetarisch of veganistisch eten, want mijn maat en gewicht is daarmee niet veranderd.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo aug 17, 2011 14:32

Ik had morbide obesitas. Nu zit ik inmiddels op alleen 'obesitas'.

Overigens ben ik wel benieuwd welk blad dit stond.

Liadan

Bericht door Liadan » wo aug 17, 2011 16:37

Ik vind maat 36 eerlijk gezegd een hele normale maat voor een (jonge) vrouw, dus ik snap het commentaar uit dat blad niet zo goed. Ik denk dat het natuurlijk is voor een mens om slank te zijn en dat als je gezond eet en leeft je automatisch slank wordt. En ik denk dat de meeste veganisten ook wel bewust bezig zijn met gezonde voeding en genoeg bewegen etc.

Ananas

Bericht door Ananas » wo aug 17, 2011 18:33

Ik ken vooral slanke veganisten, maar wel gezond slank. Dat is maat 36 naar mijn mening ook, zoals Liadan omschrijft. Zelf ben ik te breed gebouwd om daar ooit in te passen, als ik op gezond gewicht zit heb ik maat 38. Nu helaas 42.

Ben ook benieuwd wat voor blad het was en wat de context van die zin was.

Baukje

Bericht door Baukje » wo aug 17, 2011 19:46

Geen idee wat voor blad het was.
Ik was ergens uit verveling een stapel tijdschriften aan het doorbladeren en daar zag ik het.
Het was een journaliste die een veganiste ging interviewen en dat stond in het stukje voordat het gesprek plaatsvond.
Het bleef in mijn hoofd rondspoken, vandaar mijn vraag.

Vegantastic:
Obesitas is een ziekte, dat is inmiddels bewezen.
Dus dat staat los van mijn topicvraag.
Wat goed van je dat je "alleen" nog maar obesitas hebt, gefeliciteerd.

Ik heb zelf maat 36, maar dat vind ik zeker geen standaard.
Een gezonde standaard vind ik 38, met een uitloopje naar beneden en naar boven.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » wo aug 17, 2011 20:26

Ik heb maat 34-36 maar dat heeft niet zozeer met vegetarisch/veganistisch eten te maken. Meer met sporten en 'gezond' eten (waarin ik soms kan doordraaien en het dus niet zo gezond meer is). Ik denk dat veganisme me juist bewuster maakt van dat het belangrijk is om ook een beetje te genieten van eten en te laten zien dat er meer is dan bladeren en tofu.

Zen

Bericht door Zen » wo aug 17, 2011 21:32

Vegantastic schreef:Ik had morbide obesitas.
:shock: hadden ze geen leukere naam? Fijn dat je nu uit die 'categorie' bent iig.
Cut cold stone with a warm heart

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do aug 18, 2011 0:55

Zen schreef:
:shock: hadden ze geen leukere naam? Fijn dat je nu uit die 'categorie' bent iig.
Just my thoughts, Zenneke. :wink:

Ik wou dat ik maat 36 zou passen, maar ik heb helaas een ongelukkige bouw. Paste dat alleen toen ik anorexia had. Heb een poos 42 gehad, nu zit ik geloof ik op 40. Doordat ik bewuster om ga met mijn voeding (veeeel groenten, veel rauw) een beetje afgevallen :)

In elk geval, ik ken genoeg dikke veganisten.

Sascha

Bericht door Sascha » do aug 18, 2011 10:33

Zen schreef:
Het is ook niet zo'n hele leuke ziekte he... Maar misschien klinkt (morbide) adipositas beter aangezien deze term minder in de media wordt gebruikt en eigenlijk de officiële Nederlandse benaming is..?

jojo

Bericht door jojo » do aug 18, 2011 10:49

Goshie......ik ben een echte lekkerbek........maatje 38........zucht....als ik dáár toch ooit nog es in zou passen....vroeger was ik veel dunner, maar toen deed ik ook niks aan mijn chronische darmziekte en deed ik veel aan sport, was altijd in beweging. Helaas heb ik een aantal ziektes waardoor ik veel plat lig, regelmatig aan de Prednison moet (groei ik altijd kilooo's van en die gaan er vervolgens weer moeizaam af), zit nu ook in de overgang en volgens mij word ik daar ook niet echt dunner van:) Eigenlijk zou ik van alles veel minder moeten gaan eten, maar ik vind eten zó lekkerrrrr!!! Op dieet gaan is voor mij geen optie, heb vroeger ook anorexia gehad en daar wil ik nooit meer naar terug en ik volgens mij kick ik nog steeds op dat hongergevoel en ik wil ook niet meer op die manier met voedsel omgaan (geen sausje erbij, boter afschrapen, half koekje eten, ......) Je kunt bij mij dus niet zeggen dat het aan 1 ding ligt, 1 ding weet ik wél zeker: maatje xs - s zal er voor mij niet in zitten en da's ook helemaal niet erg, maar stiekum wens ik mezelf eigenlijk toch wel een eMmetje toe.......

cavia

Bericht door cavia » za aug 20, 2011 7:57

-
Laatst gewijzigd door cavia op za aug 20, 2011 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » za aug 20, 2011 11:00

Maatje XS... was het maar zo'n feest. Ik moet zeggen dat toen ik net vegan ging eten ik wel 15 kilo afgevallen ben, spontaan, zonder een hap minder, alleen anders te gaan eten. Helaas kan ik nu over vegan dikmakers vandaan halen en kom ik dus gewoon weer aan. Nu maat 42/L en mag hopen dat dat zo blijft. Ik hou gewoon teveel van eten denk ik....

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 23, 2011 9:20

Sascha schreef:
Zen schreef:
Het is ook niet zo'n hele leuke ziekte he... Maar misschien klinkt (morbide) adipositas beter aangezien deze term minder in de media wordt gebruikt en eigenlijk de officiële Nederlandse benaming is..?
Weet niet of je het echt een ziekte moet noemen. Vind het meer een gevolg.

Sascha

Bericht door Sascha » di aug 23, 2011 10:29

Vegantastic schreef: Weet niet of je het echt een ziekte moet noemen. Vind het meer een gevolg.
Hangt ervan af. Het zou als symptoom beschouwd kunnen worden van een ziekte zoals bijv. een eetstoornis. Maar het wordt soms ook zelf als ziekte gezien omdat het symptoom zelf ook zeer beperkend is. Het gaat daarnaast ook gepaard met veel andere ziektes. Ik krijg soms ook het idee dat er behoorlijk wat mensen zijn die vinden dat het eigen schuld dikke bult is (en zelfs al zou dat zo zijn: eigen schuld doet ook pijn) maar ik vind dat te makkelijk gedacht. Er is wel iets meer aan de hand dan 'gewoon ongezond eten' en 'lui zijn'.
Hoe dan ook, het is niet fijn om morbide obesitas te hebben.

Zen

Bericht door Zen » di aug 23, 2011 11:38

Sascha schreef: Het is ook niet zo'n hele leuke ziekte he... Maar misschien klinkt (morbide) adipositas beter aangezien deze term minder in de media wordt gebruikt en eigenlijk de officiële Nederlandse benaming is..?
Dat het niet leuk is snap ik ook wel maar morbide klinkt ver heel erg naar/negatief daar het de volgende synoniemen heeft:

1) Luguber 2) Macaber 3) Pervers 4) Week 5) Ziekelijk 6) Zwak

Anyway, zoals Alex aangeeft, je kunt je afvragen of je het een ziekte moet noemen, maar het hangt ook af hoe je een ziekte omschrijft natuurlijk. Er kunnen verschillende oorzaken zijn en het zal meestal een combinatie van factoren zijn. Volgens mij is het een omschrijving van een categorie (zie ook de Wiki). Als je BMI boven X zit dan val je eronder en zodra je onder X (volgens mij is het 40) geraakt dan ben je het label in principe kwijt. Wel denk ik dat het risico (deels) genetisch bepaald is aangezien er mensen zijn die nooit zulk overgewicht krijgen, wat ze ook eten.
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 23, 2011 12:17

Sascha schreef:
Vegantastic schreef: Weet niet of je het echt een ziekte moet noemen. Vind het meer een gevolg.
Hangt ervan af. Het zou als symptoom beschouwd kunnen worden van een ziekte zoals bijv. een eetstoornis. Maar het wordt soms ook zelf als ziekte gezien omdat het symptoom zelf ook zeer beperkend is. Het gaat daarnaast ook gepaard met veel andere ziektes. Ik krijg soms ook het idee dat er behoorlijk wat mensen zijn die vinden dat het eigen schuld dikke bult is (en zelfs al zou dat zo zijn: eigen schuld doet ook pijn) maar ik vind dat te makkelijk gedacht. Er is wel iets meer aan de hand dan 'gewoon ongezond eten' en 'lui zijn'.
Hoe dan ook, het is niet fijn om morbide obesitas te hebben.
Ik denk dat het vooral een symptoom dan is van andere zaken. Voor mij (groten)deels in geestelijk lijden om het zo maar te zeggen. Jezelf vullen vanwege emotie. Vind het zelf dus niet een ziekte op zich, maar dan eerder inderdaad een symptoom van iets anders. Maar deels vind ik het ook eigen schuld, omdat ik mijzelf beter had moeten tegen houden.

LadyOracle

Bericht door LadyOracle » do apr 19, 2012 23:32

Ik mocht het willen, maatje S! Of eigenlijk niet, dat vind ik te dun. Ik ben nooit slank geweest en ben van vegetarisch gaan eten niet afgevallen en nu van plantaardig eten ook niet. Ik heb er nu in drie maanden met moeite vier kilo af. Helaas zou ik bijna zeggen ben ik gezond en is er geen reden dat het zo moeizaam gaat. Ik erger me soms gruwelijkaan mensen die alles kunnen eten zonder aan te komen en van de jubelverhalen van mensen die afvallen door vega(n) te gaan eten word ik ook maar chagrijnig. :-p

Barbera

Bericht door Barbera » vr apr 20, 2012 17:43

Sinds ik gezond veganistisch eet hoef ik nooit meer op mijn gewicht te letten, dus ik denk dat het wel degelijk wat met het veganisme te maken heeft. Ik was al vegetarier dus heb alleen kaas, melk en eieren geschrapt, en daar at ik al niet heel veel van. Nu kom ik nooit meer boven een bepaald (gezond) gewicht terwijl ik vroeger altijd op moest letten dat ik niet te zwaar werd. En ik eet nog steeds mijn koekje, stukje chocolade en chips op zijn tijd net als vroeger. Onderschat dus niet de werking van het schrappen van álle dierlijke producten.

O ja en staar je niet blind op een maatje 36, het is maar net wat bij je past. Ik heb 40/42 en ben echt niet te zwaar. Met 36 zou ik er uitgemergeld uitzien. Ik heb eens 38 gehad en dat was echt niet mooi...

LadyOracle

Bericht door LadyOracle » za apr 21, 2012 10:58

Ik geloof daar echt niet zo in. Het lijkt me waarschijnlijker dat de producten die je gaat eten gewoon minder vet e.d. bevatten. Bijv romige dipsaus, roomboterkoekjes ed vervangen door plantaardige versies scheelt gewoon kcal. En daardoor zullen sommige mensen denk ik afvallen. Ik val nu op 1600 kcal plantaardig net zo lastig af als op 1600 dierlijk (zelfs pre-vega). Dat is voor mij altijd hetzelfde gebleven, als ik meer dan 1800 eet val ik niet af. Alleen vroeger deed ik dat op brood met kipfilet en nu op brood met tartex en notenpasta.

Plaats reactie