Zou jij anti-biotica slikken?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn » do sep 22, 2011 13:56

Vorige week constateerde ik ineens een soort blaasje op mijn onderbeen. Ik prikte het door, er kwam wat vocht uit. Sindsdien zit er op die plek een wondje, of eigenlijk zitten er twee. Ze zijn ontstoken, te zien aan een een rode kring er omheen. Al met al ziet het er niet smakelijk uit, voelt het warm aan en het doet een beetje pijn. Ik had geen flauw idee hoe ik eraan kwam, dacht, dit gaat vanzelf wel over. Heb het aan mijn buurman laten zien, die een medische achtergrond heeft. Hij heeft er een soort silversubstantie en pleisters opgedaan. Die heb ik na anderhalve dag vervangen. Vanochtend heeft hij er nieuwe opgedaan, nadat ie de wond had schoongemaakt met jodium. Op zijn aanraden heb ik toch maar de huisarts gebeld, ik kon direct terecht. Hij stelde de diagnose: ecthyma (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecthyma). Het is een ziekte die bij schapen en geiten voorkomt, waarschijnlijk heb ik het dus opgelopen op de kinderboerderij waar ik stage loop. Ik zal het daar ook even doorgeven.
Enfin, ik heb antibioticum (claritromycine) opgehaald bij de apotheek, moet dit nu twee weken slikken, twee keer per dag. Vegan noch dierproefvrij, ben er dus niet onverdeeld blij mee, maar hopelijk gaat het nu wel over. Ik weet niet of het over zou gaan als ik geen antibioticum zou slikken, volgens de huisarts waarschijnlijk niet. Maar nu lees ik op een Belgische site dat het wel vanzelf over gaat, na 6-8 weken. Sja...

Voeding vind ik niet lastig, maar medische dingen zijn veel moeilijker te ontlopen als vegan.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

vegalan

Re: Zou jij anti-biotica slikken?

Bericht door vegalan » do sep 22, 2011 14:47

Als er geen vegan vriendelijk alternatief is zou ik het gewoon gebruiken en het lijkt mij niet verstandig om er mee te experimenteren, door het middel niet te gebruiken en te wachten tot het misschien vanzelf over gaat. Als het om mijn gezondheid gaat dan doe ik niet zo moeilijk en neem ik medicatie, want vaak heb je geen andere keus, maar als er een werkzaam diervriendelijk alternatief zou zijn dan zou ik dat natuurlijk eerst proberen.

.

JesseL

Bericht door JesseL » do sep 22, 2011 14:52

Als he tiets is wat vanzelf ook over gaat, zou ik het niet nemen. Maar dat is dus blijkbaar niet duidelijk hierbij?

Zelf heb ik gelukkig al lang gene antibiotica nodig gehad en de kinderen hebben het ook zelden nodig. Bij een oor of keel ontsteking wacht ik eerst af of het vanzelf over gaat, wat meestal zo is. Dokters schrijven wel erg snel antibiotica voor en dat maakt je weerstand kapot.

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 22, 2011 17:04

JesseL schreef:Bij een oor of keel ontsteking wacht ik eerst af of het vanzelf over gaat, wat meestal zo is.
Ik hoop niet te lang, want (vooral oorontsteking) kan blijvende schade veroorzaken.
JesseL schreef: Dokters schrijven wel erg snel antibiotica voor en dat maakt je weerstand kapot.
De ene dokter is de andere niet. Het gebruikt van antibiotica bijv in de vorm van oordruppels is niet te vergelijken met het oraal gebruik van tabletten. Het eerste keus middel bij lichte oorontsteking zijn meestal zure druppels.

.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do sep 22, 2011 17:32

Ik zou het zeker wel gebruiken. Ik ken die ziekte niet dus weet niet hoe ernstig het is enzo, maar het lijkt me dat de ernst van de problemen waarmee je jezelf mogelijk opzadelt niet in verhouding staat tot de schade van een niet-vegan, niet-dierproefvrij middel. En maanden, jaren of de rest van je leven gezondsheidsproblemen houden (zoals ik al zei, geen idee hoe ernstig die ziekte is) zou ik het niet waard vinden. Je lichaam is belangrijk, daar moet je goed voor zorgen. En als je gezond bent, kan je ook nog eens véél meer voor de dieren betekenen dan als je gezondheidsproblemen hebt, terwijl het nauwelijks impact maakt als je het middel weigert, dat zal geen invloed hebben op de dierproeven die de wet voorschrijft voor medicijnen. Nou gaat niet alles om een direct meetbaar effect natuurlijk, alle kleine beetjes helpen, maar ik denk dat hier de risico's en de winst niet met elkaar in balans zijn.

Zen

Bericht door Zen » vr sep 23, 2011 12:15

Wat naar Jasmijn. Ik las op de website van RIVM dat het druppelen met ether zou kunnen helpen (maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt). Wellicht kun je dat proberen maar zoals vegalan zegt, ik zou er verder niet teveel mee experimenteren. In dat geval zou ik toch gewoon gebruiken wat je is voorgeschreven.
Cut cold stone with a warm heart

Charlotte80
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 » do nov 03, 2011 15:03

Ja, ik gebruik wel niet-vegan medicijnen, en dat zou ik in jouw geval ook doen denk ik. Ik ben erg vatbaar voor blaasontstekingen, en weet inmiddels dat ze zelfs met alle huismiddeltjes ter wereld bij mij niet vanzelf overgaan, dus daar neem ik antibiotica voor omdat je anders het risico loopt dat je nieren ook geinfecteerd raken.

Ik ben er niet blij mee, maar ik durf niet met mijn gezondheid te spelen, en bij mijn weten zijn er geen alternatieven.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo nov 13, 2011 13:51

De laatste keer dat ik keelontsteking had heb ik gevraagd of het nodig was om anti-biotica te gebruiken.
De huisarts zei dat het meestal na een week of 2 vanzelf overging, dus ik heb vooral gespoeld met zout water, en geen anti-biotica genomen.
Maar goed, het ging toen om een simpel keelontstekinkje..... en dat is nog wel even wat anders....
Verder heb ik ook voor een aantal aandoeningen medicijnen die ik alleen maar gebruik als het nodig is, en die deels wel vegan zijn, maar voor een deel ook niet..... Die niet-vegan variant heb ik niet op voorraad, en gebruik ik ook echt alleen maar als het echt niet anders kan.... Maar goed, ook dat zijn weloverwogen kleine dingen.

Ik kan de beslissing voor jou niet nemen, maar het lijkt me lastig om je idealen te moeten afwegen tegen je gezondheid (ik vind dat tenminste heel moeilijk)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo nov 13, 2011 14:45

Ik heb het uiteindelijk wel gedaan en binnen twee weken (zo lang als de kuur duurde) was het weg. Zie nog wel een litteken, maar tis niet ontstoken meer. De ingrediënten zagen er trouwens veganisties uit, dat is alvast 1 ding.

janis

Bericht door janis » vr nov 23, 2012 10:52

Ik heb vorige week twee verstandkiezen moeten laten verwijderen. Dat bleek een nog een hele operatie, zijn 1,5 uur bezig geweest. Kreeg direct een antibiotica kuur mee omdat de kans op infectie zeeeer groot zou zijn. En toen..kreeg ik toch een infectie. Resistent voor deze vorm van ( dat is mijn straf voor jaren plofkipjes consumeren :wink: ). Nu nieuwe gekregen, deze werkt wel. Ik ben toch wel erg blij dat het bestaat en geloof me, als je gezicht een grote blauwe ballon is en je constant het gevoel hebt dat iemand met een mes in je kaken ligt te wroeten en je hebt daar een week niet van geslapen denk je niet heel lang na over de ingredienten van het wondermiddel dat alles beter kan maken. Schuld gevoel? een beetje, maar soms moet je wel gewoon voor jezelf kiezen..

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 23, 2012 16:08

Ja, ik zou het wel slikken.

Er zijn helaas geen alternatieven op dit gebied en al die zielige (proef)dieren hebben er ook niks aan als jij straks echt ziek wordt en de wereld niet meer kan vertellen over veganisme ;)

Als het je echt heel erg tegenstaat kun je naar een homeopathisch arts gaan, maar ik zou het niet maar gewoon laten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr nov 23, 2012 20:40

Ja, iets beters zou ik ook niet weten.

Plaats reactie