ervaringen met superfoods?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: ervaringen met superfoods?

Bericht door jet » ma sep 17, 2012 20:44

Hmmm, nee dat kookboek heb ik nou net weer niet. Misschien dat ik het daarom ook niet ben tegengekomen.... :)
Ik ga maar eens rondkijken of ik het ergens zie in een recept
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Violet

Bericht door Violet » di sep 18, 2012 7:50

OVER CHIAZAAD
8x MEER Omega-3 dan zalm
6x MEER calcium dan melk
6x MEER kalium dan een banaan
3x MEER ijzer dan spinazie
50% MEER foliumzuur dan een asperge
30% MEER antioxidanten dan blauwe bessen
25% MEER vezels dan lijnzaad
15x MEER magnesium dan Broccoli

Bron

lena

Bericht door lena » di sep 18, 2012 9:53

Het is niet heel zinvol om chia zaad te vergelijken met waterrijke voedingsmiddelen als spinazie en bessen. Het is supereenvoudig om 100 gram spinazie of bessen te eten, maar van chia zaad eet je hooguit een paar eetlepels. Of anders gezegd: er zitten ook veel meer calorieen in 100 gram chiazaad dan in 100 gram spinazie, dus het is maar goed ook dat er wat meer voedingsstoffen in zitten.

Chia zaad lijkt inderdaad gezond, vooral vanwege de omega-3 vetzuren (die overigens wel van een andere soort zijn dan zalm, dus die vergelijking gaat niet op), maar bessen en bladgroenten zijn pas echt supervoedsel. Het boerenkoolseizoen komt er weer aan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di sep 18, 2012 10:44

Bovendien zijn chiazaadjes best hard (net als lijnzaad). Als je al die voedingsstoffen wilt kunnen opnemen moet je ze denk ik fijnmalen voor je ze eet. Als je chiapudding maakt of wat hele zaadjes over je salade of yoghurt strooit poep je de volgende dag de meeste zaadjes grotendeels onverteerd weer uit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 18, 2012 13:17

Chiazaad laat ik even weken in water tot het geleiachtig wordt. Dan gaat het dagelijks door mijn groente-fruit smoothie. Het idee is dat geleiachtige plantaardige producten je lichaam van binnenuit reinigen. Je schijnt op die manier de achtergebleven rotzooi er dus uit te spoelen. Aloe vera zou ook zo moeten werken, maar dat heb ik nog nooit ergens vers gezien en bepaalde soorten/delen van de plant zijn ook giftig dacht ik.

Gepelde hennepzaden, lijnzaad, lijnzaadolie etc. kunnen gewoon over je salade/warme maaltijd. Vooral hennepzaad smaakt erg lekker. Je kunt er ook hennepmelk van maken.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Violet

Ervaringen met superfoods?

Bericht door Violet » vr sep 21, 2012 10:41

Hoe maak je hennepmelk?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr sep 21, 2012 11:22

"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Violet

Ervaringen met superfoods?

Bericht door Violet » vr sep 21, 2012 11:24

:thanks:

Omdat ik geen amandelen in huis heb, heb ik het gemaakt met cashewnoten... Heerlijk!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » wo okt 17, 2012 9:09

weer eens bijgelezen.....

@martine: chiazaad is heel makkelijk te krijgen momenteel dus ook bij online winkels die superfoods verkopen (als je googelt op superfood in het nederlands, ze hebben het allemaal), bij natuurvoedingswinkels, de tuinen, en zelfs mijn molen heeft het zuidmolen.nl al is het in het laatste geval dan niet bio.

ben wel een fan om het in mijn ontbijt te doen met havervlokken en sojamelk dan nachtje laten staan in koelkast, volgende morgen dan eetl pindakaas doorheen en wat gedroogde vruchten of een banaan...misschien nog wat maple syrup, sinaasappel smaakt ook lekker in deze combi!

ander ontbijt waar ik het in doe is deze : 1 in plakjes bevroren banaan in blender, 2 eetl chia, 2 eetl hennep, eetl pindakaas, eetl cacao, theelepel kaneel, en een syrup bijv maple of agave, wat sojamelk en laten draaien , tot alles fijn gepureerd is (ook heerlijk als snack/ opkikker).
het moet een vrij dikke brij worden en dan 10 min laten staan dan wordt ie nog dikker als een soort dik softijs zeg maar.
eet het vaak als ik behoefte heb aan iets en toch gezond wil doen....tijd van de maand en zo.

Plaats reactie