calcium

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Violet
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Violet » zo aug 19, 2012 17:37

veggie84 schreef:ik heb me hier best druk gemaakt, ik snap dat heel goed, maar iig

de meest prominent reason dat ik fleswater gebruik, het liefst meest dure, allerduurste,

is niet voor calcium (bij evian is dat mooi meegenomen als je zo blij bent), niet om iemand te impressen, en zeker niet om schade te brengen aan deze planeet.

i lov this planet.

maar de reden dat ik fleswater blijf gebruiken is, omdat alleen 'rijken' dat kunnen afforden

haha

ikben niet zeker dat er in onze drinkwater geen chemicals inzitten waarmee we mass verdoofd worden, of wat dan ook worden.

Ik know the political system, leren ze je uit je hoofd met maatschappijleer, met rechten, all im saying is

naja nevermind

ik wilde alleen zeggen, dat veganisme voor mij, ook precies is eigenlijk zoals in het boekje wordt beschreven.

En ik leer graag, im no perfect.
Wie zegt dat er in flessenwater geen chemicals zitten om de rijken te verdoven?

naja nevermind

veggie84

Bericht door veggie84 » zo aug 19, 2012 17:53

al die grote corporations moeten het van de rijken hebben?

en komen zo meteen ook af van de armen?

edit: modern day eugenics. hoe zal ik het anders benoemen?

haha

ik zoek eerlijk gezegd geen discussie.

les go back on topic

calciumbronnen.

veggie84

Bericht door veggie84 » zo aug 19, 2012 20:44

ohjah je moet wel goed kijken, dus bijvoorbeeld geen chaudfontaine.

TonyJello

Ontzuren en nog een topic over calcium

Bericht door TonyJello » zo aug 19, 2012 21:54

Ontzuren

Nog een topic over calcium.

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 23, 2012 9:25

Ik heb ontdekt dat rietsuikermelasse veel o.a. veel calcium bevat. Ik kocht het omdat ik stroop lekker vind in b.v. pap. Deze is echter zout, dus dat was even wennen, maar nu vind ik hem wel lekker. Wat echter nog interessanter is, is de grote hoeveelheden mineralen erin, lees maar!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 23, 2012 12:14

Apart!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo dec 23, 2012 14:58

Ben benieuwd hoe die in de koffie smaakt :D
Ik gebruik melasse graag in terriyakisaus en bij chili.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 24, 2012 11:30

Emiel schreef:Ik heb ontdekt dat rietsuikermelasse veel o.a. veel calcium bevat. Ik kocht het omdat ik stroop lekker vind in b.v. pap. Deze is echter zout, dus dat was even wennen, maar nu vind ik hem wel lekker. Wat echter nog interessanter is, is de grote hoeveelheden mineralen erin, lees maar!
Vandaar dat ie zout smaakt waarschijnlijk, zó veel mineralen zitten erin :P

Ik heb het potje laatst eens bekeken in de winkel en ik snapte het niet helemaal, want er stond op dat het zout proefde én dat je het gebruiken voor het zoeten van... dingen. Is het nu zoet of zout? Of allebei? En hoe zout is het precies?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus » di dec 25, 2012 21:03

Emiel schreef:Ik heb ontdekt dat rietsuikermelasse veel o.a. veel calcium bevat.
Jawel, maar hoeveel ga je er dan van eten?

Al het anderen dat je eet zit ook calcium in, vooral groenten. Heb jij ooit gehoord van iemand met een deficiet aan calcium? Ik niet. Wel iemand met nierstenen van calcium.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo dec 26, 2012 7:47

Renee1137 schreef:
Emiel schreef:Ik heb ontdekt dat rietsuikermelasse veel o.a. veel calcium bevat. Ik kocht het omdat ik stroop lekker vind in b.v. pap. Deze is echter zout, dus dat was even wennen, maar nu vind ik hem wel lekker. Wat echter nog interessanter is, is de grote hoeveelheden mineralen erin, lees maar!
Vandaar dat ie zout smaakt waarschijnlijk, zó veel mineralen zitten erin :P

Ik heb het potje laatst eens bekeken in de winkel en ik snapte het niet helemaal, want er stond op dat het zout proefde én dat je het gebruiken voor het zoeten van... dingen. Is het nu zoet of zout? Of allebei? En hoe zout is het precies?
Het smaakt zoet en zoutig tegelijk, ik vind het zoete overheersen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 26, 2012 8:53

Annikka-Ayla schreef: Het smaakt zoet en zoutig tegelijk, ik vind het zoete overheersen.
Dank je. Zou je er, bijvoorbeeld, havermout mee zoeten? Zou je het evt. als vervanging kunnen gebruiken voor stroop/honing in baksels?

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » wo dec 26, 2012 9:30

Annikka-Ayla schreef:Het smaakt zoet en zoutig tegelijk, ik vind het zoete overheersen.
Ik vind het zoute juist sterker aanwezig :wink: .

@Renee; je kunt het in de havermout doen, doe ik ook soms, maar ik vind zoetere stroop meestal lekkerder in havermout. Dus dan doe ik er dadelstroop of agave in.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 27, 2012 13:38

Bedankt voor de info. Volgende keer dat ze 't me vragen (ik werk bij de natuurwinkel) heb ik een uitleg :P

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di feb 19, 2013 22:11

Annikka-Ayla schreef: Ik gebruik melasse graag in terriyakisaus en bij chili.
Ik heb vandaag eindelijk zoute stroop rietsuikermelasse gevonden. Ik ben benieuwd naar al jullie ideetjes hoe het te gebruiken. Is het bv lekker op brood, net zoals ik appelstroop smeer, maar dan zouter?
Kan het over pannenkoeken heen? Ik lees online over muffin en koekjes recepten.
Kom maar op met de recepten :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 19, 2013 22:25

Ik heb sinds kort ook een pot en ik eet er `s morgens één of twee rijstwafels mee. Ik smeer het behoorlijk dun, anders vind ik de smaak te sterk.

Ik denk dat je er heel lekkere bananenbrood, kruidkoek of andere kruidige baksels mee zou kunnen maken. Het werkt vast ook goed in zelfgemaakte cruesli/granola.

Ik wil ook wat hartige recepten ermee uitproberen, bijvoorbeeld marinades voor tofu of tempeh en misschien een stoofschotel of chili.

Is deze melasse nu hetzelfde als wat ze in de VS blackstrap molasses noemen? Daar zijn namelijk heel veel recepten voor te vinden op internet.

Edit: Deze baked beans met blackstrap melasse zien er heel lekker uit: http://ohsheglows.com/2010/07/01/maple-baked-beans/ (en witte bonen zijn ook calcium-bommetjes toch?)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo feb 20, 2013 6:36

Martine schreef:
Is deze melasse nu hetzelfde als wat ze in de VS blackstrap molasses noemen? Daar zijn namelijk heel veel recepten voor te vinden op internet.

Edit: Deze baked beans met blackstrap melasse zien er heel lekker uit: http://ohsheglows.com/2010/07/01/maple-baked-beans/ (en witte bonen zijn ook calcium-bommetjes toch?)
Ja is hetzelfde . Ik vond dit recept ook met bonen welke mij lekker leek:
http://www.yummly.com/recipe/Honolulu-S ... ition=9/36
Die van Oh she glows ziet er ook goed uit.

Ik vind de stroop overigens erg naar drop smaken, jij niet?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 20, 2013 7:18

Hmm, drop zonder zoethout en salmiak dan :grin:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo

Bericht door jojo » wo feb 20, 2013 11:14

Ik heb ook een potje gekocht, maar dan van Kivinat..... en ik vind het me daar toch een partijtje vies! Dus op brood wordt het em niet...... Maarrrrr: Laatst er een heerlijke pindasaus mee gemaakt! We doen vaak in de pindasaus palmsuiker en dat hebben we nu vervangen door deze stroop. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen van een ieder!

Emiel

Bericht door Emiel » wo feb 20, 2013 14:30

Nee, de melasse puur zo eten gaat mij ook niet lukken. Ik heb het laatst wel in deze mueslireep-achtige koekjes verwerkt en dat was wel lekker, alleen de boter even door wat anders vervangen en ik heb ook geen golden syrup gebruikt trouwens, maar melasse en agave.

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » wo feb 20, 2013 16:58

Toch wel benieuwd naar waarom jullie het maar in heel kleine hoeveelheden 'aankunnen'.. Is het extreem zoet? Hoe smaakt het precies?
Ik ben in elk geval wel benieuwd geworden en zal binnenkort eens een pot kopen.
Tot nu toe gebruikte ik altijd gewone keukenstroop (oranje pot) als ik 'blackstrap molasses' in een recept zou staan, maar zo te lezen is dat qua smaak niet helemaal te vergelijken. :)

http://www.dutchtaste.com/images/bp134.jpg

Weer wat geleerd! :) (y)

Plaats reactie