calcium

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
veggie84
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » zo apr 22, 2012 15:25

MoniqueS schreef:Ik heb die d3 spray van Vega Life, bevalt mij goed. Wat is veg-1?
Hey met Stoortje (A)

Ik ga 'em ook halen!

veggie84

Bericht door veggie84 » zo apr 22, 2012 15:27

Eef schreef:(...) ik zag ook dat niet de best opneembare vorm van B12 erin zit, je 'moet' methylcobalamin hebben.
Hoi Eef,

welke gebruik jij?

veggie84

Bericht door veggie84 » zo apr 22, 2012 15:30

Ben schreef:
veggie84 schreef:weet iemand specifiek nog meer plantaardige bronnen van calcium ?
Volgens deze tabel, http://belgiumgoesraw.be/2012/03/28/wil ... and-herbs/ zit er in dandelion =paardebloem minder calcium dan in brandnetel , maar meer dan in broccoli , (per 100 gr.)

Het is erg gemakkelijk, dagelijks een paar blaadjes in de salade en klaar.
:) nieuwe info, voor mij dan

thank you

Ben

Bericht door Ben » zo apr 22, 2012 22:04

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 12:28

Nog even ter aanvulling op de calciumsupplementatie: ik zou daar dus zelf niet teveel van nemen. Ik zou er zelf geen orthomoleculaire dosis van nemen omdat calcium zich in het lichaam kan vastzetten op andere plekken dan in de botten met nare gevolgen. Voor mijn man hanteer ik nu 50% van de adh per dag en dan controleren we over een paar weken in het bloed of de waarden nu goed zijn of dat hij toch nog meer nodig heeft.

veggie84 schreef:
Eef schreef:(...) ik zag ook dat niet de best opneembare vorm van B12 erin zit, je 'moet' methylcobalamin hebben.
Hoi Eef,
welke gebruik jij?
Hoi Veggie84 :)
Ik gebruik de B12 spray van Pure Vegan.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma apr 23, 2012 17:42

found it!

http://www.unlimitedhealth.nl/shop/vega ... -1477.html

:) thx! veg-1 neem ik niet altijd goed op volges mij.

en calciumsupplementatie. dat weet ik nog niet, ik denk dat ik dat pas kan zeggen in dec-januari, want dan moet ik bloed laten afnemen.

het liefst had ik zo min mogelijk supplementatie. op moment veg-1, v-pure

maar dat wordt straks dus, die b12 spray, die ene d3 spray die ik eerder liet zien, en v-pure3 :P en ik durf bijna niet te vragen, tenzij jij een betere weet. je lijkt me pretty ervaren vegan:P hoe je zo over je man praat haha

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 18:08

veggie84 schreef:found it!

http://www.unlimitedhealth.nl/shop/vega ... -1477.html

:) thx! veg-1 neem ik niet altijd goed op volges mij.

en calciumsupplementatie. dat weet ik nog niet, ik denk dat ik dat pas kan zeggen in dec-januari, want dan moet ik bloed laten afnemen.

het liefst had ik zo min mogelijk supplementatie. op moment veg-1, v-pure

maar dat wordt straks dus, die b12 spray, die ene d3 spray die ik eerder liet zien, en v-pure3 :P en ik durf bijna niet te vragen, tenzij jij een betere weet. je lijkt me pretty ervaren vegan:P hoe je zo over je man praat haha
Je kunt veel supplementen ook bij iherb.com vinden, veel goedkoper dan hier in NL.

Hoe bedoel je, zoals ik over mijn man praat? Daar ben ik erg benieuwd naar :mrgreen:
Ik ben nog maar 9 maanden vegan :wink: maar al wel jaren met gezondheid en supplementatie bezig, waaronder een opleiding tot natuurgeneeskundig therapeut (waaronder orthomoleculaire voeding en supplementen) die ik eind van de zomer afrond.

En als je een multivitamine neemt die voldoende b12 in Methylcobalamine-vorm bevat, dan kun je de b12 spray uiteraard achterwege laten.
Die d3 spray is prima, veel beter opneembaar dan vitamine d2.

Als ik jou was zou ik inderdaad de bloedwaarden afwachten voor wat calcium betreft, wel rekening houdende met de calciumbronnen die hier genoemd zijn, want je moet er uiteraard wel genoeg van binnenkrijgen, maar niet te veel, dus ik zou niet redenloos daarvan gaan supplementeren.

veggie84

Bericht door veggie84 » ma apr 23, 2012 18:23

Eef schreef:Je kunt veel supplementen ook bij iherb.com vinden, veel goedkoper dan hier in NL.
ok ik zal er kijken thx
Eef schreef:Hoe bedoel je, zoals ik over mijn man praat? Daar ben ik erg benieuwd naar :mrgreen:
Ik ben nog maar 9 maanden vegan :wink: maar al wel jaren met gezondheid en supplementatie bezig, waaronder een opleiding tot natuurgeneeskundig therapeut (waaronder orthomoleculaire voeding en supplementen) die ik eind van de zomer afrond.
kijk, dat voelde ik al een beetje aan ja ;) verder niks hoor. is gewoon leuk hoe je zo praat dat je eerst 50 % toedient, en dan kijken of het hoger moet haha:P
Eef schreef:En als je een multivitamine neemt die voldoende b12 in Methylcobalamine-vorm bevat, dan kun je de b12 spray uiteraard achterwege laten.
Die d3 spray is prima, veel beter opneembaar dan vitamine d2.

Als ik jou was zou ik inderdaad de bloedwaarden afwachten voor wat calcium betreft, wel rekening houdende met de calciumbronnen die hier genoemd zijn, want je moet er uiteraard wel genoeg van binnenkrijgen, maar niet te veel, dus ik zou niet redenloos daarvan gaan supplementeren.
toen die calciumbronnen werden genoemd, had ik alles al thuis :P ik zo: nice (vinkje), nice (vinkje), nice! ik wil alleen wel een x paardebloem gebruiken :) dat lijkt me so me!

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 8:53

Al jaren slik ik dagelijks een stuk of 8 biergisttabletten van de Hema, omdat de huid op mijn handen vrij snel kapot gaat door droogte, en met biergist gaat dat nu veel beter. Zalfjes hebben nooit geholpen, integendeel, dan kreeg ik zoveel jeuk!

Eef

Bericht door Eef » di apr 24, 2012 10:15

TonyJello schreef:Al jaren slik ik dagelijks een stuk of 8 biergisttabletten van de Hema, omdat de huid op mijn handen vrij snel kapot gaat door droogte, en met biergist gaat dat nu veel beter. Zalfjes hebben nooit geholpen, integendeel, dan kreeg ik zoveel jeuk!
Dat je van die zalfjes jeuk kreeg komt misschien doordat er chemische stoffen aan waren toegevoegd, of had je wel natuurlijke zalfjes (bijvoorbeeld met bdih keurmerk)?

Een droge huid is eigenlijk ook iets waar je eigenlijk van binnenuit iets aan moet doen, anders is het enkel symptoombestrijding. Nu is het natuurlijk wel goed om je huid in te smeren als deze heel droog is, mits dit met een natuurlijk verzorgingsproduct is of gewoon olijfolie, kokosolie etc., zodat de barriere die je huid is niet kapot gaat en indringers binnenlaat, maar beter is het om meer vetzuren te eten, want daar heb je dan hoogstwaarschijnlijk tekort aan.

Gist kan inderdaad ook helpen, maar dat is niet altijd ideaal, je kunt je slijmvliezen ermee overbelasten en dan werkt het averechts.

En wat uiteraard ook droge/kapotte handen kan veroorzaken zijn chemische (schoonmaak)middelen. Als je die om een of andere reden moet gebruiken, moet je dat zeker met handschoenen doen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 12:48

:thanks:

O' ik heb al zoveel zalfjes gebruikt en wat je zegt, ik moet de oorzaak aanpakken en niet het gevolg. Als je dak lek is moet je dat repareren, het heeft geen zin om steeds meer emmers te kopen om het water op te vangen...

Ja, bij alles wat ik doe doe ik handschoenen aan, want ik kan zelfs mijn handen niet met zeep wassen. Van alleen water gaat het al fout, lijkt wel.

Ik heb gedacht dat mijn bloed te zuur was, door koffie, zwarte thee en kaas, maar dat gebruik ik al maanden niet meer.

Meer vetzuren eten... welke? Ik heb nu biologische koudgeperste sesamolie en omega olie. Bedoel je dat?

Ik wil er nu nog sneller af, omdat ik dus morgen bij The Loving Hut ga beginnen.

Ik heb ook al extra virgin cocosvet op mijn handen gesmeerd en ook Tea Tree Oil. Dit geeft geen jeuk. Het geneest wel, maar het komt dus bij het minste geringste terug. Als ik mijn vingers buig scheurt mijn huid aan alle kanten.

Eef

Bericht door Eef » di apr 24, 2012 13:14

He bah, wat naar voor je dat je er zoveel last van hebt.
En je weet zeker dat het beter is geworden sinds je biergist neemt?
Als je wilt mag je me wel een pb-tje sturen met wat je zoal eet en gebruikt als verzorging, dan kijk ik daar even naar.

Wat vetzuren betreft, ik bedoel dan vet in het algemeen (kokosolie, lijnzaadolie, olijfolie en andere olien zoals de sesamolie die je neemt zorgen ook voor vetzuren) en dan zijn de omega 3 vetzuren nu het belangrijkst voor je (lijnzaadolie, walnoten, chiazaad, hennepzaad en kokosvet) en als je nog geen EPA/DHA neemt zou ik dat zeker gaan doen.

Kokosolie voor je handen is inderdaad goed om het scheuren te voorkomen.
Gebruik je de tea tree verdund? Het kan onverdund, maar ik zou het liever met wat amandelolie verdunnen. Zijn alleen je handen droog?

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 13:38

Ja, we gaan hier nu misschien :offtopic: omdat het niet specifiek om calcium meer gaat, he?
Misschien is er een beter topic om op verder te gaan?

Mijn antwoord is wel simpel: Ik gebruik verder geen verzorgingsmiddelen. Ik was me onder de douche met een veganistisch zeepje. En ik heb vegan deo.

Ik gebruik geen shampoo, make-up of huidsmeersels.

Mijn handen, nee eigenlijk alleen mijn vingers, zijn kurkdroog, mijn huid is dun, staat stijf en scheurt daarom. Dat doet pijn. Het gaat vaak lang goed, maar als ik even wat vaker mijn handen heb moeten wassen of als ik een paar dagen biergist vergeet te nemen is het meteen mis. Biergist lijkt daarom te helpen.

Tea Tree Oil gebruik ik onverdund.

Eef

Bericht door Eef » di apr 24, 2012 14:55

Dat een verzorgingsproduct vegan is, betekent niet automatisch dat het geen chemische ingredienten bevat die je huid kunnen uitdrogen, maar laten we verder gaan in pb, voor we nog verder off-topic gaan :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 24, 2012 15:02

Goed.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di apr 24, 2012 17:12

Ik heb deze winter en lente last van droge handen, of nou ja alleen de bovenkant van mijn hand (dus niet de binnenkant en ook niet mijn vingers), die is soms zo droog dat het echt pijn doet. Het ziet er dan ook bijna schilferig uit.
Dat deel van mijn hand niet met zeep wassen, helpt. Insmeren helpt heel weinig, alleen heel grondig insmeren met margarine en dat heel vaak herhalen helpt wel wat.
Ik heb het idee dat het met omega3 te maken heeft, dat ik het krijg als ik een hele tijd vergeten ben V-pure te nemen, en dat het minder wordt na een paar dagen braaf V-pure nemen. Maar ik weet nog niet zeker of dat echt zo is, of dat het per toeval gelijk loopt of alleen gelijk líjkt te lopen omdat ik er dan meer aan denk.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 25, 2012 11:58

Ik heb altijd droge handen als ik aan het werk ben. Niet werken is de remedie bij uitstek :D

Verder ben ik ook erg gevoelig voor droge huid, heb één winter gehad dat ik mijn hele rug dagelijks moest insmeren met pure olie omdat m'n droge huid echt pijn deed. Zuur! Het is minder geworden, misschien sinds ik veganist ben, ik weet het niet zo goed. Ik gebruik nu nog wel regelmatig kokosolie als bodylotion en een bodylotion van Urtekram - zuivel plantaardig.

veggie84

Bericht door veggie84 » do apr 26, 2012 13:08

hoi, ik kan het niet meer vinden, maar ik had ergens gereageerd op chips. dus ik dacht na Ananas' rugje kan dat er vast wel bij:P

ik hoor vaker dat ik af en toe ongezond moet eten, omdat mijn maag anders lui zal worden bij steeds heel gezond eten.

nu klinkt dat wel goed :P

kan iemand me asjeblieft wat merken/soorten chips aanraden of mij misschien doorverwijzen naar waar ik een opmerking had gemaakt over chips? :S zodat ik het daar nog een x kan vragen

groet,

Apo

Eef

Bericht door Eef » do apr 26, 2012 13:51

veggie84 schreef:hoi, ik kan het niet meer vinden, maar ik had ergens gereageerd op chips. dus ik dacht na Ananas' rugje kan dat er vast wel bij:P

ik hoor vaker dat ik af en toe ongezond moet eten, omdat mijn maag anders lui zal worden bij steeds heel gezond eten.

nu klinkt dat wel goed :P

kan iemand me asjeblieft wat merken/soorten chips aanraden of mij misschien doorverwijzen naar waar ik een opmerking had gemaakt over chips? :S zodat ik het daar nog een x kan vragen

groet,

Apo
:lol:

Je kunt onder je profiel je eigen berichten terugvinden, dan kun je zien waar je iets over chips hebt gevraagd.
Bedoel je in het topic van 'wat eten we vandaag?' Dan zal ik daar mijn antwoord typen :)
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... ps#p146238

veggie84

Bericht door veggie84 » do apr 26, 2012 14:06

haha wat slecht!

was beetje boven mijn eerdere post van wat we eten vandaag :D

yes absolutely, pls. ik wil graag een bewuste chipskeuze maken :P

Plaats reactie