calcium

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » za jun 16, 2012 12:42

Ik heb uit verschillende stukken gelezen, (heb niet 1 hoofdbron wetenschappelijke literatuur of zo), dat soja een ' zuur' (fyline?fytine of zo) bevat dat zeg maar de opname van calcium, ijzer e.d. juist blokkeert.

we hadden eerder tofu genoemd onder het lijstje met calcium, omdat een vorm van calcium als ingredienten van tofu wordt gebruikt.

misschien moeten we dat weghalen daar?

schijnt dat silken tofu, en bijvoorbeeld tempeh beter zijn, relatief.

iig niet/minder dat effect hebben dat het eten daarvan eventuele calcium/ijzer opname blokkeert.

Gebruikersavatar
jet
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 21:52
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door jet » za jun 16, 2012 13:28

Klinkt interessant. Weet je toevallig nog waar je het hebt gelezen?
Ik neem namelijk regelmatig dingen met tofu (dat ik meestal niet superlekker vind) omdat ik o.a. mijn calcium op peil wil houden..... (en als dat de opname dan tegenwerkt kan ik dat beter niet doen :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Eef
Berichten: 782
Lid geworden op: za nov 19, 2011 13:21
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Eef » za jun 16, 2012 13:51

Je bedoelt Fytinezuur en dat komt in granen, peulvruchten noten etc voor, dus ook in sojabonen/tofu.
Eigenlijk dus in bijna alle plantaardige eiwitbronnen. Dit bemoeilijkt idd de opname van een aantal voedingsstoffen.
Je kunt het fytinezuur verminderen door weken, kiemen en koken, waarbij alledrie samen het meeste fytinezuur verwijdert.

Ikzelf wissel zoveel mogelijk eiwitbronnen af en week en kiem zoveel mogelijk. Ik gebruik zuurdesembrood omdat daar bijna al het fytinezuur uit is door het fermentatieproces. Tempeh bevat door dit fermentatieproces minder fytinezuur dan tofu.
Laatst gewijzigd door Eef op za jun 16, 2012 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: calcium

Bericht door Fynnya » za jun 16, 2012 14:58

veggie84 schreef:Ik heb uit verschillende stukken gelezen, (heb niet 1 hoofdbron wetenschappelijke literatuur of zo), dat soja een ' zuur' (fyline?fytine of zo) bevat dat zeg maar de opname van calcium, ijzer e.d. juist blokkeert.

we hadden eerder tofu genoemd onder het lijstje met calcium, omdat een vorm van calcium als ingredienten van tofu wordt gebruikt.

misschien moeten we dat weghalen daar?
Fytinezuur blokkeert de opname van calcium niet, maar maakt de opname minder goed, het is dus niet zo dat je van voedsel met fytinezuur helemaal geen calcium op kan nemen. En gelukkig maar, want fytinezuur zit in behoorlijk veel voedsel. Bepaalde soorten bewerking van voedsel (zoals rijzen, weken, etc.) hebben veel invloed op het fytinezuur, maar ik weet niet of dat bij tofu ook het geval is.

Vegan diëtisten ed. noemen tofu een goede calciumbron, ook degenen die veel gedetailleerde informatie geven over de wisselwerking van voedingsstoffen en wanneer je daar rekening mee moet houden, dus ik ga ervan uit dat tofu zo weinig fytinezuur bevat in verhouding tot de hoeveelheid calcium dat het na verrekenen nog steeds genoeg calcium levert. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij bij zoveel voedingsstoffen rekening houden met alle omstandigheden, maar fytinezuur gewoon vergeten.

Eef
Berichten: 782
Lid geworden op: za nov 19, 2011 13:21
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Eef » za jun 16, 2012 15:07

Ter aanvullende info: dierlijke calciumbronnen die roven weer calcium omdat ze een verzurend effect op het lichaam hebben, waardoor het lichaam calcium gebruikt om dit te neutraliseren, dit is dus geen betere calciumbron dan de plantaardige bronnen die fytinezuur bevatten.

Er zijn genoeg dietisten die nergens rekening mee houden en maar stug de verkeerde dingen blijven adviseren, zoals margarine met transvetten etc en niet aan fytinezuur denken, dus ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat zij het wel weten.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat je goed zit als je verschillende eiwit-bronnen gebruikt en die zoveel mogelijk weekt, kiemt, evt kookt en/of fermenteert. Dan ben je al heel wat fytinezuur kwijt. Daarbij zeggen sommige bronnen dan weer dat fytinezuur ook positieve eigenschappen heeft. Ik denk altijd dat afwisseling en matigheid het beste is.

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: calcium

Bericht door Fynnya » za jun 16, 2012 15:14

Eef schreef:Er zijn genoeg dietisten die nergens rekening mee houden en maar stug de verkeerde dingen blijven adviseren, zoals margarine met transvetten etc en niet aan fytinezuur denken, dus ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat zij het wel weten.
Oh, ik was niet zo duidelijk inderdaad, Ik bedoelde diëtisten die zich gespecialiseerd hebben in veganisme en daar boeken of websites voor geschreven hebben, zoals Becoming Vegan en VeganHealth. Ik weet niet uit mijn hoofd of zij en wat zij vertellen over fytinezuur, maar aangezien ze zo gedetailleerd rekening houden met de wisselwerking bij andere voedingsstoffen, ga ik ervan uit dat ze met fytinezuur ook wel rekening gehouden hebben.
De gemiddelde gewone diëtisten waar je zelf naar toe gaat voor advies, zou ik inderdaad daar niet zo op vertrouwen.

Eef
Berichten: 782
Lid geworden op: za nov 19, 2011 13:21
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Eef » za jun 16, 2012 18:28

Fynnya schreef:[Bepaalde soorten bewerking van voedsel (zoals rijzen, weken, etc.) hebben veel invloed op het fytinezuur, maar ik weet niet of dat bij tofu ook het geval is.
Aan het fytinezuur in tofu kun je niets meer doen, de bonen zijn al bewerkt/verhit.
Maar gefermenteerde soja-producten zoals tempeh en miso bevatten veel minder fytinezuur.

Om fytinezuur te kunnen verminderen moet het basisproduct - de bonen, noten of granen etc - onverhit zijn, zodat het benodigde enzym fytase het fytinezuur kan afbreken. Verhitting vernietigt de fytase.
Het basisproduct moet zelf wel voldoende fytase bevatten om het fytinezuur te kunnen afbreken. Bijvoorbeeld rijst heeft dat niet en dan moet je weken in warm water met wat citroensap of azijn (fermenteren).

Het is dus nogal een gedoe om helemaal van het fytinezuur af te komen. Ik neem daarom de middenweg. Rijst was ik gewoon, verder niets. Noten probeer ik een nacht te weken - als ik er aan denk - en quinoa week ik altijd en meestal laat ik het kiemen. Verder wissel ik tempeh en tofu af en eet ik enkel zuurdesembrood. Linzen week, kiem en kook ik met bonenkruid en evt zeewier.
Wij eten o.a. de havermout van De Halm, zij weken volgens hun site de haver (en andere granen) voor het pletten en verhitten eerst een dag/nacht, zie hier: http://www.dehalm.nl/nl/productieproces/
En dan ben je dus al een deel van het fytinezuur kwijt.

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » wo jun 20, 2012 18:32

Oke.

Wat betreft jodium-gehaltes en het vermoeilijken van de opname van calcium, ijzer en de rest, gaat het om de consumptie van grote hoeveelheden soja. Wat zijn grote hoeveelheden?

In soja zit overigens ook carbohydrates. Klopt dit?

Dan vreet dat behoorlijk aan je 'jodium-gehaltes'. Klopt dat?

Soja heeft ook met je digestive system (verteren) te maken. Geen vraag. Dat voel je wel.

Deze vragen trouwens aan de hand van:
http://www.youtube.com/watch?v=xczGiYDJ ... ure=g-vrec (Ik had deze in mijn Internet Explorer-favorieten staan)

Sites zijn voor het uitkiezen. Typ maar combinatiewoorden in soja , ion, calcium intake, uptake, zulke woorden, google. Ze zijn allemaal afkomstig van vermoedelijk bronnen(scientific) of iets anders aangezien er overeenkomsten zijn.

Eef
Berichten: 782
Lid geworden op: za nov 19, 2011 13:21
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Eef » do jun 21, 2012 8:37

Sojaproducten roven inderdaad jodium, daarom kun je het best aan een maaltijd met soja zeewier toevoegen.

In bonen (dus ook soja) zitten koolhydraten, maar bewerkte soja-producten zoals sojamelk, -yoghurt (ca 2,5 gr) en tofu (ca 1 gr) bevatten weinig koolhydraten, tempeh het meest omdat dit de hele bonen zijn, maar nog niet veel (12,5 gr).

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » wo jun 27, 2012 20:40

zeewier is helemaal nieuw voor me . (nog) nooit gedaan

ik ga kijken of ik wat kan vinden.

:)

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » wo jun 27, 2012 20:40

thnx

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » zo jul 22, 2012 7:21

gedroogde pruimen schijnen rol te spelen in een gezonde skelet, huh als we niet praten over kalk en zo :s

verder werd niets genoemd :D (@ mans health boekje op werk)

oh man, het is gewoon veel makkelijker dagelijks gedroogde pruimen te eten dan dit shit uitzoeken.




Laatst roggevlokken gekocht van ekoplaza. schijnt dat er calcium inzit, staat op zakje, kalk en fosfor :)

Renee1137
Berichten: 1185
Lid geworden op: za jul 16, 2011 15:07
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Renee1137 » di jul 24, 2012 19:33

veggie84 schreef:Laatst roggevlokken gekocht van ekoplaza. schijnt dat er calcium inzit, staat op zakje, kalk en fosfor :)
Ha, ik ook ^^ en er viel me exact hetzelfde op :) leve aanbiedingen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » wo jul 25, 2012 16:04

haha :D lang leve ja

heb laatst nog biozischh gehaald ;)

hey Renee,

hoe gebruik jij die vlokken eigenlijk? waarbij zeg maar? op verpakking staat 20 min koken :S of 10 min weken, maar wat ik doe is de vlokken gewoon rauw mengen met me muesli en melk zeg maar :D

heb jij betere manieren om het te gebruiken?


groetjes

Renee1137
Berichten: 1185
Lid geworden op: za jul 16, 2011 15:07
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Renee1137 » wo jul 25, 2012 18:50

veggie84 schreef:hey Renee,

hoe gebruik jij die vlokken eigenlijk? waarbij zeg maar? op verpakking staat 20 min koken :S of 10 min weken, maar wat ik doe is de vlokken gewoon rauw mengen met me muesli en melk zeg maar :D

heb jij betere manieren om het te gebruiken?
Leuk dat je het vraagt ^^ toevallig ben ik net bezig om het anders klaar te maken als voorheen. Ik maak er 'overnight oats' van. Dan gooi je de vlokken 's avonds in een kom met ca. 2 keer zoveel melk (plantaardige melk, duh :P) en laat je het de hele nacht staan. Ik leg er een schoteltje bovenop en doe het gewoon buiten de koelkast, anders is het 's ochtends zo koud :P De vlokken zijn dan supervol melk gezogen (volgens mij nog meer als dat je ze kookt). Je kunt natuurlijk (of de avond van te voren of op de ochtend zelf) bijvoorbeeld toevoegen: kaneel, stukjes appel, rozijntjes et cetera. Ik vind het zelf erg lekker (ook zonder zoete dingen erdoorheen hoor :P), en zeker bij zomerse temperaturen fijner dan warme hap. En ik ben gewoon lui :P As opposed to cooked oats kost het geen energie, en geen wachttijd bij je steelpannetje of B12-verlies van de fortified melk in de magnetron.

Natuurlijk heeft jouw methode dezelfde voordelen :P

Ik was wel benieuwd naar de verschillen in nutritional value tussen cooked oats, 'geweekte' rauwe oats en ongeweekte rauwe oats, maar heb niet veel betrouwbare info kunnen vinden (natuurlijk wel veel meningen op internet :P). Wat me wel logisch in de oren klonk is dat graanvlokken voornamelijk zetmeel zijn, en zetmeel is als het 'hard' is vrij moeilijk op te nemen door je verteringsstelsel. Vooraf weken helpt om de zetmeel zacht te maken, zodat het makkelijker op te nemen is.

Ik zou zeggen, probeer deze methode ook eens uit en kijk of je het lekker vindt!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » do jul 26, 2012 9:20

ga ik doen!

thank you


:)

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » za aug 04, 2012 21:19


veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » do aug 09, 2012 21:23

Jam van het merk Ekoland

Naast dat het geen suiker bevat,

wordt als verdikkingsmiddel gebruikt: calciumcitraat

veggie84
Berichten: 403
Lid geworden op: ma jan 30, 2012 12:38
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door veggie84 » zo aug 19, 2012 17:25

ik heb me hier best druk gemaakt, ik snap dat heel goed, maar iig

de meest prominent reason dat ik fleswater gebruik, het liefst meest dure, allerduurste,

is niet voor calcium (bij evian is dat mooi meegenomen als je zo blij bent), niet om iemand te impressen, en zeker niet om schade te brengen aan deze planeet.

i lov this planet.

maar de reden dat ik fleswater blijf gebruiken is, omdat alleen 'rijken' dat kunnen afforden

haha

ikben niet zeker dat er in onze drinkwater geen chemicals inzitten waarmee we mass verdoofd worden, of wat dan ook worden.

Ik know the political system, leren ze je uit je hoofd met maatschappijleer, met rechten, all im saying is

naja nevermind

ik wilde alleen zeggen, dat veganisme voor mij, ook precies is eigenlijk zoals in het boekje wordt beschreven.

En ik leer graag, im no perfect.

Violet
Berichten: 237
Lid geworden op: zo jul 15, 2012 18:31
Leefwijze: veganist

Re: calcium

Bericht door Violet » zo aug 19, 2012 17:31

veggie84 schreef: de meest prominent reason dat ik fleswater gebruik, het liefst meest dure, allerduurste is omdat alleen 'rijken' dat kunnen afforden

haha


im no perfect.
:twisted:

Plaats reactie