Vegan boek bij diagnose kanker?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Vegan boek bij diagnose kanker?

Bericht door Dani » za aug 11, 2012 19:43

Is er een kookboek aan te raden die specifiek ingaat op een veganistisch dieet voor ondersteunen van de behandeling (chemo) en het genezingsproces bij (lymfeklier)kanker? Mag uiteraard Engelstalig zijn.

Alle tips daarnaast zijn uiteraard enorm welkom .. websites, lijstjes met groentes etc.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Appelmoes
Contacteer:

Re: Vegan boek bij diagnose kanker?

Bericht door Appelmoes » za aug 11, 2012 21:36

Ik zou het niet weten, maar gaat het om jou of iemand die je goed kent? :shock:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za aug 11, 2012 22:00

Appelmoes schreef:Ik zou het niet weten, maar gaat het om jou of iemand die je goed kent? :shock:
Mijn vriend/partner :( Vrijdag de diagnose Non Hodgkin gekregen.
Nu wil ik natuurlijk hem het allerbeste voorschotelen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za aug 11, 2012 22:33

Ik heb overigens sowieso net Thrive Foods van Brendan Brazier besteld, zijn recepten lijken mij gezond, compleet en bijdragend aan een gezond lichaam.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo aug 12, 2012 0:12

Wow, heftig! Heel veel sterkte :-|

Aangezien er veel wordt geroepen over dat een veganistisch dieet de kans op kanker verlaagt en zelfs kan helpen met het genezen van kanker, moet er toch wel ergens iets over te vinden zijn. Heb je toegang tot wetenschappelijke databases?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

marjan

Bericht door marjan » zo aug 12, 2012 13:42

Sterkte Dani!

veggie84

Bericht door veggie84 » zo aug 12, 2012 14:15

Dani, check dezen is, misschien vind je meer, zo 1-2-3:

http://www.bol.com/nl/p/voedingsinterve ... 006184410/

http://www.bol.com/nl/p/eten-tegen-kank ... escription

http://www.bol.com/nl/p/eten-tegen-kank ... escription

http://www.bol.com/nl/p/handboek-voedin ... 001287392/

+

http://www.healthyeatingstartshere.com/ (zij kookt veel veggies en fruits, allemaal kankerfighting capabilities)

+

Dani, ik weet niet wat de doktoren zeggen, wat de reguliere geneeskunde zegt,

maar there are more ways to beat this thing than just by food

zoals Hippocrates zei (volgens mij was hij het): een zieke body of zo moet je niet genezen door deze te voeden of zo

All i'm saying is dat er kankersurvivors zijn die zeg maar door vasten (periodes van vasten) + gezonde voedsel zoals healthyeatingstartshere de ziekte overwinnen.

+

sterkte! probeer sterk te zijn, je partner zal, als jij sterk bent, ook sterk willen zijn, op zn minst is die dan moreel goed

sterkte meid!

Eef

Bericht door Eef » zo aug 12, 2012 14:45

Heel veel sterkte en succes met de behandeling.

Een samenvatting uit de boeken/info die ik heb gelezen (geen van allen vegan of vegetarisch):

Plantaardige voeding heeft altijd de voorkeur, ze raden soms ook vis aan, maar dat is voor de omega 3 en die kun je ook als algensupplement (EPA en DHA) nemen en uit voeding halen (walnoten, chiazaad, lijnzaad(olie) etc).
Vooral groenten - zie hieronder-, fruit, kruiden, noten, zaden, volkoren granen, peulvruchten, alle voeding onbewerkt, geen e-nummers, absoluut geen bloem, suiker etc. Niets dat de bloedsuikerspiegel erg laat schommelen. Een gezond gewicht en beweging is erg belangrijk.
Verder geen plastic in aanraking met de voeding laten komen, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen zonder chemische ingredienten gebruiken, geen pesticiden, geen magnetron, geen pannen met teflon anti-aanbaklaag.

Groenten met extra anti-kanker werking:
- kruisbloemigen (kolen, broccoli, spruitjes etc)
- paddestoelen
- tomaten (verwarmd in olijfolie)
- ui

Fruit:
- citrusvruchten
- klein rood fruit (bessen, frambozen, aardbeien etc.)
- granaatappel

Kruiden:
- Gember
- knoflook (voor gebruik pletten en 10 minuten laten liggen)
- kurkuma

Verder:
- Alg
- Zeewier
- gefermenteerde producten(sojayoghurt)/probiotica
- soja
- groene thee
- lijnzaad(olie) onverhit
- rode wijn (zou ik zelf niet doen ivm de alcohol)
- chocola (zonder suiker, omdat suiker ontstekingen mede veroorzaakt, ik vind persoonlijk momenteel Lovechock de beste optie omdat dat veel rauwe cacao bevat en geen geraffineerde suiker maar kokosbloesemnectar dat de bloedsuikerspiegel niet zo hard laat stijgen).
- Vitamine D
- Olijfolie extra vierge (niet verhitten)
- selenium (paranoten)

In het boek van Dr David Servan-Schreiber staat de volgende anti-kanker groentecocktail:
100 gr knoflook
100 gr spruitjes
100 gr bietjes
100 gr cranberries
100 gr sjalotjes
100 gr broccoli
100 gr spinazie
100 gr kidneybonen
100 gr grapefruit
2 theelepels kurkuma gemengd met 10 ml lijnzaadolie
2,4 gr polyfenolen uit groene thee (wat overeenkomt met ca 6 kopjes thee en 2 gr theebladeren)
2 theelepels zwarte peper

Hij raadt hiervan 240 ml per dag aan. Bovenstaande lijst met 900 gr groenten zou 270 ml opleveren.

En: positief denken.

Ananas

Bericht door Ananas » zo aug 12, 2012 15:07

He bah Dani, wat vreselijk naar :(

Ik ben zelf trouwens op zoek naar (Nederlandse) literatuur over (het positieve verband tussen) veganisme en hart- en vaatziekten, als iemand daarvoor tips heeft hoor ik het graag.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo aug 12, 2012 18:31

Bedankt voor de lieve reacties!
@veggie84 ik zal binnenkort even de linkjes checken, super bedankt voor je info, en je sterktewens!

@Eef: broccoli staat hier al vaak op het menu en ik had al besloten dat vaker te eten. Tomaten zijn ook favoriet, dus dat komt allemaal goed uit. Ik bewaar het allemaal even in een documentje. Die anti-kanker groentecocktail: alles rauwe erin gooien en dan staafmixeren? Of moet dit echt in zo'n sapcentrifuge?

Smoothies komen ook erg goed van pas, wanneer het eten wat moeilijker gaat worden door de chemo, maar daar wil ik nu nog even niet aan denken.

Eef

Bericht door Eef » zo aug 12, 2012 19:05

Dat staat er niet bij, maar ik zou de groentencocktail maken met een staafmixer of blender, niet met een sapcentrifuge omdat je dan niet de volledige groente behoudt, tenzij je de pulp weer toevoegt. Of het rauw moet staat er ook niet bij, maar ik zou dat wel doen, muv de kidneybonen.

Jullie zouden ook nog naar een natuurarts kunnen gaan voor ondersteuning van het lichaam tijdens de chemo.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 13, 2012 7:07

Jeetje Dani wat naar :-(

Op basis van wat ik gelezen heb denk ik dat je er met een gevarieerd plantaardig dieet zoals dat van jullie sowieso al beter voor staat dan gemiddeld. Blijf voedzame en vooral ook lekkere dingen koken, zodat jullie met plezier samen eten. Genieten van het leven en gelukkig zijn, wanneer dat kan, is volgens mij net zo belangrijk als gezond eten om gemotiveerd te blijven tijdens de behandeling en vervolgens te genezen.

Heel veel sterkte in ieder geval!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma aug 13, 2012 8:05

Wat naar zeg, heel veel sterkte Dani.

Liadan

Bericht door Liadan » ma aug 13, 2012 8:48

Crazy Sexy Diet van Kris Carr? Zij overwon kanker met een veganistisch dieet: http://crazysexydiet.com/
Ze maakte er ook een documentaire over, genaamd Crazy Sexy Cancer. Die is te bekijken op: http://www.tagtele.com/videos/voir/53181/

En verder ken ik alleen de Gerson therapie, van dc. Max Gerson en zijn dochter Charlotte Gerson. Zij hebben al een heleboel mensen geholpen van hun kanker en andere ziektes af te komen. http://gerson.org/gerpress/
Daar is ook een documentaire over, te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=sbIixJI_oa4

In ieder geval heel veel sterkte voor jullie beiden!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 13, 2012 12:16

Er is geen bewijs dat een vegan dieet kanker kan genezen. Er zijn wel bewijzen voor het verminderen van de kans op kanker. Denk wel dat een vegan dieet kan helpen bij kankergeneziging in de zin van dat je geen stoffen je lichaam in gooit die kanker bevorderen e.d. en dat het daarom kan helpen bij reguliere behandelingen en voorkoming van dat het groeit/terugkomt.

Het lijkt mij niet verstandig pseudowetenschappelijke links te plaatsen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma aug 13, 2012 12:32

Vegantastic schreef:Er is geen bewijs dat een vegan dieet kanker kan genezen. Er zijn wel bewijzen voor het verminderen van de kans op kanker. Denk wel dat een vegan dieet kan helpen bij kankergeneziging in de zin van dat je geen stoffen je lichaam in gooit die kanker bevorderen e.d. en dat het daarom kan helpen bij reguliere behandelingen en voorkoming van dat het groeit/terugkomt.
Mee eens! En daarnaats kan een goed samengesteld dieet kan je misschien ook helpen je simpelweg beter te voelen als je ziek bent, er voor zorgen dat je extra vitamientjes binnenkrijgt bijvoorbeeld.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma aug 13, 2012 13:13

Renee1137 schreef:
Vegantastic schreef:Er is geen bewijs dat een vegan dieet kanker kan genezen. Er zijn wel bewijzen voor het verminderen van de kans op kanker. Denk wel dat een vegan dieet kan helpen bij kankergeneziging in de zin van dat je geen stoffen je lichaam in gooit die kanker bevorderen e.d. en dat het daarom kan helpen bij reguliere behandelingen en voorkoming van dat het groeit/terugkomt.
Mee eens! En daarnaats kan een goed samengesteld dieet kan je misschien ook helpen je simpelweg beter te voelen als je ziek bent, er voor zorgen dat je extra vitamientjes binnenkrijgt bijvoorbeeld.
En hier gaat het mij met name ook om. Helpen zijn conditie goed te houden, zijn gewicht op peil etc. Geenzins is het mijn idee dat mijn maaltijden hem wonderen te geven. Maar iig alle vitamines, en voeding die hem minder misselijk maken etc

Liadan

Bericht door Liadan » di aug 14, 2012 8:57

Toch vind ik het verhaal van Kris Carr wel erg indrukwekkend. Zei zou nog maar een jaar te leven hebben, nu heeft ze een gezin. Heb je haar docu al gezien?

Framboos

Bericht door Framboos » di aug 14, 2012 9:25

Liadan schreef:Toch vind ik het verhaal van Kris Carr wel erg indrukwekkend. Zei zou nog maar een jaar te leven hebben, nu heeft ze een gezin. Heb je haar docu al gezien?
Het is zeker indrukwekkend, maar ik vind dat er ook een groot probleem is met de Amerikaanse voorstelling (niet per se die van Kris hoor) van 'vechten tegen kanker' en het hele positief denken; als je maar positief denkt overwin je het wel. En al die mensen die het niet redden? Verliezer omdat je niet positief genoeg dacht? Ik vind dat we (en daarmee bedoel ik: de samenleving, niet per se jij en ik) erg op moeten passen om dat beeld neer te zetten.

Zie ook Maarten van der Weijdens reactie op Lance Armstrong, en de docu Pink Ribbons, inc. Erg interessant.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di aug 14, 2012 11:56

Ik denk dat met positief denken je de periode dát je nog leeft aangenamer maakt.
Bij mijn vriend is er helaas geen kans op genezing, hij heeft een niet te genezen vorm van Non Hodgkin.
Nu is het dus echt een kwestie van dat lichaam zo gezond mogelijk te houden, en de geest zo sterk mogelijk.

Plaats reactie