Vegan boek bij diagnose kanker?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Framboos

Re: Vegan boek bij diagnose kanker?

Bericht door Framboos » di aug 14, 2012 12:25

Het was meer een algemene opmerking over 'positief denken geneest kanker'; het was absoluut geen kritiek (ik hoop ook dat je het niet zo opvatte. En ik denk wel dat je gelijk hebt over het aangenaam maken).

Wat verschrikkelijk, Dani. Heel veel sterkte.

Ik geloof niet in alles wat Kris Carr beweert (en ik zou oppassen met vasten), maar haar boek lijkt me wel een die je misschien eens kunt lezen.

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani » di aug 14, 2012 15:35

Framboos schreef:Het was meer een algemene opmerking over 'positief denken geneest kanker'; het was absoluut geen kritiek (ik hoop ook dat je het niet zo opvatte. En ik denk wel dat je gelijk hebt over het aangenaam maken).
Nee hoor, ik vatte het absoluut niet op als kritiek!
Ik waardeer elk advies en elke tip. Maar wilde even mijn bedoelingen duidelijk maken dat ik info wilde over goede voeding om het lichaam in goede vorm te krijgen, en niet zozeer dieeten die zeggen ziektes te genezen. Betekent niet dat ik die info gelijk verwerp als ik het krijg aangerijkt. Wie weet staat er info in waar ik iets mee kan voor Rick.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 15, 2012 5:25

veggie84 schreef:over vasten betreft:

i think that you dont know shit, maar je bedoelt het wel goed
:lol: :lol: :lol: :lol:

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo aug 15, 2012 7:24

Wat vreselijk Dani. Mijn moeder heeft ook non-hodgkin gehad. Ik wens jullie veel sterkte.

Ik denk dat voeding alleen niet genoeg is. In het geval van kanker is vaak duidelijk gemaakt dat je "state of mind" belangrijk is. Positief zijn. Een goede uitkomst visualiseren. Een boek waarin dat erg duidelijk beschreven wordt is Mijn seizoenen in Hell van Marilyn French. Zij is een Amerikaanse schrijfster die ook de diagnose kanker kreeg, met zeer slechte prognose. Ze is geloof ik 20 jaar later overleden, aan iets totaal anders. In haar boek omschrijft ze haar leven na de diagnose. Ik vond het een moelijk boek om te lezen, omdat ze geen blad voor de mond neemt en je duidelijk meekrijgt wat die klote ziekte met je doet. Maar goed, ze is het levende bewijs dat je kanker wel kunt overwinnen, ook al zeggen de artsen dat het onmogelijk is.

Verder is de China study natuurlijk een mooi boek over de relatie tussen kanker en voedsel.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 15, 2012 8:14

Ik hoop echt dat iedereen dit artikel van de American Cancer Society over 'attitutes and cancer' wil lezen en ter harte wil nemen.
Vooral deze alinea:
Does it help to keep a positive attitude?

People with cancer and their families may feel guilty about their emotional responses to the illness. They may feel pressure to keep a positive attitude at all times, which is unrealistic. This feeling of pressure can come from within themselves, from other people, or both. Sadness, depression, guilt, fear, and anxiety are all normal parts of learning to cope with major life changes, and a cancer diagnosis is a major life change. Trying to ignore these feelings or not talking with others about them can make the person with cancer feel lonely. It can also make the emotional pain worse. And some people feel guilty or blame themselves when they can’t “stay positive,” which only adds to their emotional burden.

Along these same lines, many people want to believe that the power of the mind can control serious diseases. This is a comforting belief that can make a person feel safer from the risk of serious illness. If it were true, you could use your mind to stop the cancer from growing. But the down side of such beliefs is that when people with cancer don’t do well, they may blame themselves.

To learn more about attitude and survival, researchers looked at the emotional well-being of more than 1,000 patients with head and neck cancer to find out whether it affected survival. Over time, those who scored high on emotional well-being showed no differences in cancer growth or length of life when compared to those with low scores. Based on what we know now about how cancer starts and grows, there is no reason to believe that emotions can cause cancer or help it grow.
Dit (precies wat Dani zegt) lijkt me een heel goed uitgangspunt:
Treatment that deals with our emotions and relationships (sometimes called psychosocial interventions) can help people with cancer feel more upbeat and have a better quality of life. But there isn’t good evidence to support the idea that these interventions can reduce the risk of cancer, keep cancer from coming back (prolong remission), or help the person with cancer live longer. Still, things like imagery, hypnosis, or relaxation can be used to help reduce the distress that often comes with a cancer diagnosis.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo aug 15, 2012 8:53

Op het moment dat je de diagnose kanker krijg sta je al met 20-0 achter. Het is een vreselijke klap, dat ben ik eens met het artikel. Maar artikelen/boeken over quantum healing zijn wel interessant in dit opzicht en bewijzen het tegendeel.

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 15, 2012 9:31

Stokkie schreef:Op het moment dat je de diagnose kanker krijg sta je al met 20-0 achter. Het is een vreselijke klap, dat ben ik eens met het artikel. Maar artikelen/boeken over quantum healing zijn wel interessant in dit opzicht en bewijzen het tegendeel.
Tja, dat 'bewijzen', dat is waar wij denk ik van mening verschillen.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo aug 15, 2012 9:52

Nou ja, mensen die een prognose van een paar maanden hebben en jaren later nog leven 'bewijzen' mijns inziens wel wat. Aan de andere kant ken ik ook mensen die een goede prognose hadden, maar bleven denken 'ik ga jong dood', en dat gebeurde dan ook. Onderschat nooit de kracht van de geest!

Framboos

Bericht door Framboos » do aug 16, 2012 10:01

Stokkie schreef:Nou ja, mensen die een prognose van een paar maanden hebben en jaren later nog leven 'bewijzen' mijns inziens wel wat. Aan de andere kant ken ik ook mensen die een goede prognose hadden, maar bleven denken 'ik ga jong dood', en dat gebeurde dan ook. Onderschat nooit de kracht van de geest!
Volgens mij bewijst zulk anekdotisch bewijs vooral dat er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, verder niet veel. Heb je dat artikel dat ik aanhaalde gelezen?
To learn more about attitude and survival, researchers looked at the emotional well-being of more than 1,000 patients with head and neck cancer to find out whether it affected survival. Over time, those who scored high on emotional well-being showed no differences in cancer growth or length of life when compared to those with low scores. Based on what we know now about how cancer starts and grows, there is no reason to believe that emotions can cause cancer or help it grow.
en:
Treatment that deals with our emotions and relationships (sometimes called psychosocial interventions) can help people with cancer feel more upbeat and have a better quality of life. But there isn’t good evidence to support the idea that these interventions can reduce the risk of cancer, keep cancer from coming back (prolong remission), or help the person with cancer live longer. Still, things like imagery, hypnosis, or relaxation can be used to help reduce the distress that often comes with a cancer diagnosis.
Personality traits and cancer

For many years there have been those who were convinced that people with certain personality types were more likely to get cancer. The common thought was that neurotic people and introverts were at the highest risk of cancer. Along with that, some believed that personality affected the outcome of cancer — the likelihood that a person with cancer might die.

Most of the study results on the subject tended to show no link between personality and cancer, but a few seemed to support the idea. Experts noted that many of these published studies were smaller, poorly designed, or not very well controlled. This means that their results were more likely to be due to bias or random chance. Also, some journals tended to publish the studies that suggested there was a link and reject those that showed no link. People are then more likely to read or hear about the few studies that seemed to show a link but not find out about those that didn’t show any link.

In 2010, the largest and best-designed scientific study to date was published. It looked at nearly 60,000 people, who were followed over time for a minimum of 30 years. This careful study controlled for smoking, alcohol use, and other known cancer risk factors. The study showed no link between personality and overall cancer risk. There was also no link between personality traits and cancer survival.
(bold = mine)

Stokkie

Bericht door Stokkie » do aug 16, 2012 10:35

Ja, en als ik de tijd en zin zou hebben zou ik allerlei andere artikelen aan kunnen halen die jouw stelling dan weer onderuit halen. Maar daar heb ik geen zin in :-)

Framboos

Bericht door Framboos » do aug 16, 2012 10:56

Sorry, maar de American Cancer Society is niet zomaar een organisatie die zomaar iets roept, en dat artikel is gebaseerd op een meta-analyse van studies. Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat jij een andere meta-analyse kunt vinden die het tegenovergestelde beweert (en niet anekdotisch bewijs, of niet-wetenschappelijk bewijs, of een losse studie).

Stokkie

Bericht door Stokkie » do aug 16, 2012 12:16

Nogmaals, daar heb ik geen zin in en doet er verder ook niet toe. Ik vind dat je houding en instelling HEEL belangrijk is in de strijd van mensen tegen kanker, jij hebt een andere mening. Prima.

Een interessant boek om te lezen is overigens: De Keizer aller Ziektes, van dr Siddhartha Mukherjee. Het beschrijft de geschiedenis van kanker, verloop van de ziekte, behandelingen en de wijze waarop er vroeger en nu tegen de ziekte aangekeken wordt. Oh, en over de American Cancer Society heeft hij ook het één en ander te zeggen. Dat is geen onomstreden club.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do aug 16, 2012 14:17

Nou alles leuk en aardig maar wij proberen er het beste van te maken. Wetenschappelijke artikelen of niet, maar we moeten ook onze emoties niet verdringen van verdriet etc.
Maar hiervoor had ik dit topic niet geopend.

Rick is dun, en sinds we vegan eten valt hij af, ten minste of dat dus door het plantaardig eten komt of door de kanker durf ik niet te zeggen. Iig wil ik zijn gewicht op zijn minst stabiel krijgen maar liever nog er wat kilo's bij.
Ik ben dus puur en alleen op zoek naar recepten / boeken etc met gerechten die veel calorieën bevatten, maar ook gezond zijn (compleet qua voedinsmiddelen etc).

Ik koop nu veel avocado's, noten en hij moet overal plantaardige boter (zonder transvetten :wink: ) van mij opsmeren, ook onder de vegan hazelnootpasta bv 8) .
Wat ik over heb van het avond eten geef ik hem mee als eten voor lunch, extra naast zijn gewone boterhammen met pindakaas. Ik maak nu toetjes met provamel "yoghurt" met banaan en aardbeien etc etc.
Maar ik wil graag wat meer ideetjes, recepten etc hebben anders wordt het zo saai en kan hij straks geen guacamole meer zien :?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 16, 2012 16:42

Dani schreef:Nou alles leuk en aardig maar wij proberen er het beste van te maken. Wetenschappelijke artikelen of niet, maar we moeten ook onze emoties niet verdringen van verdriet etc.
Maar hiervoor had ik dit topic niet geopend.
Harstikke begrijpelijk. Ik denk dat mensen bezorgd zijn en daarom proberen de juiste info uit te pluizen! Maar wat we jullie ook toewensen of niet, uiteindelijk is het allemaal maar aardigheid en zijn jullie het die ermee om moeten gaan - daar heb je helemaal gelijk in.
Ik ben dus puur en alleen op zoek naar recepten / boeken etc met gerechten die veel calorieën bevatten, maar ook gezond zijn (compleet qua voedinsmiddelen etc).
Ik gooi wat balletjes op, het zijn geen unieke ideeën ofzo maar misschien heb je er toch iets aan.
- Vooral in roerbakgerechten is het superlekker (calorierijke) zaden (en noten) toe te voegen.
- Pindasoep?
- 'Gezonde' notencake, gezoet met bijv. appel- of dadelstroop (=rijk aan voedingsstoffen!)
- Dressings op basis van ruime hoeveelheden lijnzaadolie of andere 'gezonde' olieën
- Stevig gevulde smoothies op basis van banaan en sojamelk? (er staat ergens ook een topic van mij hierover waar mensen waarschuwden dat er wel héél veel calorieën in zaten, dus eh... dat lijkt me goed in dit geval?)
- De uitgebreide selectie notenpasta's van de natuurwinkel (Ekoplaza iig)
- Evt. sojaproteïnepoeder (natuurwinkel) ?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84

Bericht door veggie84 » do aug 16, 2012 20:59

Framboos schreef:
veggie84 schreef:over vasten betreft:

i think that you dont know shit, maar je bedoelt het wel goed
:lol: :lol: :lol: :lol:
haha hey dat kwam er niet heel goed uit :oops:

ik bedoelde dat niet zo

ik ben soms krazy :D of ik bedoel het ook goed maar dan niet able to of zo :p

I don't know shit myself, maar die meta analysis onderzoek die je hebt geciteerd. Waarmee hebben ze persoonlijkheid gemeten? The Big Five bijv., of iets anders een andere schaal?, want persoonlijkheid zien ze als iets hardnekkigs, of bijvoorbeeld als 2 uiteinden van 1 continuum. (bijv. extraversie - neuroticism

is heel goed dat je zoiets citeert, maar vanuit dit opzicht, is er nogal dingen over te zeggen

Ik zou best dingen kunnen bedenken. :P

:D concepten hoe ze geoperationaliseerd zijn. Ik heb ooit gelezen overmeta studies naar kanker aids, waarin bij gebruik van concepten zoals self efficacy, partnersteun, etc. wel verschil maaken.

Maar goed, haha

Ik denk dat we hier verder idd leuke recepten moeten plaatsen, bijzondere lekkers en voedzaamse dingen.

Framboos

Bericht door Framboos » vr aug 17, 2012 6:49

Dani schreef:Ik ben dus puur en alleen op zoek naar recepten / boeken etc met gerechten die veel calorieën bevatten, maar ook gezond zijn (compleet qua voedinsmiddelen etc).

Je hebt het alleen over hartig - is zoet ook goed? Of is hij niet zo'n zoetekauw?

Hoe vaak eet hij per dag?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr aug 17, 2012 10:39

O ja en: Ik eet zelf veel meer als ik altijd wat te knabbelen bij me heb. Bij de natuurwinkel hebben ze stapels 'energybars' geschikt voor vegans, barstensvol energie en goede voedingsstoffen, en geheel ongeprocessed of zelfs rauw.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr aug 17, 2012 13:41

Vindt hij gedroogd fruit lekker? Dan is alle vitamine C er wel uit, maar zit er nog steeds B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium in. De caloriewaarde gaat ook flink omhoog. Het ellendige (in dit geval fijne) aan gedroogd fruit is dat je er drie kilo van kunt eten en je nog steeds niet vol voelt. :P
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo aug 19, 2012 18:54

Renee1137 schreef: Ik gooi wat balletjes op, het zijn geen unieke ideeën ofzo maar misschien heb je er toch iets aan.
- Vooral in roerbakgerechten is het superlekker (calorierijke) zaden (en noten) toe te voegen.
- Pindasoep?
- 'Gezonde' notencake, gezoet met bijv. appel- of dadelstroop (=rijk aan voedingsstoffen!)
- Dressings op basis van ruime hoeveelheden lijnzaadolie of andere 'gezonde' olieën
- Stevig gevulde smoothies op basis van banaan en sojamelk? (er staat ergens ook een topic van mij hierover waar mensen waarschuwden dat er wel héél veel calorieën in zaten, dus eh... dat lijkt me goed in dit geval?)
- De uitgebreide selectie notenpasta's van de natuurwinkel (Ekoplaza iig)
- Evt. sojaproteïnepoeder (natuurwinkel) ?
Hier zitten handige tips tussen dankjewel!
Sojaproteinepoeder direct gehaald en dat werkte vrijdag en zaterdag volgens mij al behoorlijk, hij voelde zich een stuk actiever!
Ik verwerk het in smoothies met banaan of andere vruchten zoals blauwe bes, appel etc Erbij doe ik nog wat gebroken lijnzaad en chiazaad, gezond maar ook nog heel erg lekker!
Aan de lijnzaadolie moet ik nog even wennen, die heb ik nog niet kunnen gebruiken.

Ook heb ik bij de Tuinen pompoenpitten gekocht, maar behalve door de couscous weet ik die nog niet echt te gebruiken.

Ik was opzoek naar kurkumapillen (echt werkelijk iedereen aan wie ik het vraag in de winkel verstaat komkommerpillen :shock: :? ), maar er zat gelatine om heen in de winkel waar ik het uiteindelijk vond, dus nu doen we het maar gewoon met het losse poeder door tomatensap met wat peper.
Framboos schreef: Je hebt het alleen over hartig - is zoet ook goed? Of is hij niet zo'n zoetekauw?
Hoe vaak eet hij per dag?
Zoet is ook goed.
Hij ontbijt de laatste tijd wel, dan lunch meestal om 12:00 en vervolgens knabbelt hij noten terwijl ik kook.
We eten meestal zo tegen 19:00. Eigenlijk dus gewoon 3 x per dag. Tenzij we vrij zijn in het weekend dan eten we wat verspreider.
Renee1137 schreef:O ja en: Ik eet zelf veel meer als ik altijd wat te knabbelen bij me heb. Bij de natuurwinkel hebben ze stapels 'energybars' geschikt voor vegans, barstensvol energie en goede voedingsstoffen, en geheel ongeprocessed of zelfs rauw.
Goed idee, ga ik halen. Die love chock dingen vindt hij ook lekker, maar die zijn wat prijziger.
Appelmoes schreef:Vindt hij gedroogd fruit lekker? Dan is alle vitamine C er wel uit, maar zit er nog steeds B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium in. De caloriewaarde gaat ook flink omhoog. Het ellendige (in dit geval fijne) aan gedroogd fruit is dat je er drie kilo van kunt eten en je nog steeds niet vol voelt. :P
Mwoa, hij eet wel eens rozijntjes als ik die klaar heb liggen voor couscous, maar niet echt zo dat hij het meeneemt. Wel als we bv studentenhaver eten dan eet hij ze allemaal. Verder nooit echt zo geprobeerd, zal eens kijken of het wat is!

Bedankt allemaal voor de tips!

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo aug 19, 2012 19:05

Let op de ph-waarde van voeding (en drinken)

Let met name op wat Boele zegt na 7 minuten.

Plaats reactie