Het Mars avontuur

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Het Mars avontuur

Bericht door Erik van Zomeren » ma nov 19, 2012 9:36

In het artikel Vegans on Mars staat dat ze bij NASA overtuigd zijn dat de mensen, die ze in 2034 een retourtrip naar en van de planeet Mars willen laten maken, veganistisch gevoed moeten worden, omdat andere opties onhaalbaar zijn. Eenmaal aangekomen op de planeet Mars zullen deze mensen moeten leven van zelfgekweekte planten, bacteriën en ander micro-leven. De Nederlandse organisatie Mars One gaat nog verder en wil al in 2022 mensen met een enkele reis naar de planeet Mars sturen om daar permanent te verblijven.

Enkele vragen die rijzen zijn:
  1. Hoe houd je deze mensen op de planeet Mars duurzaam gezond?
  2. Met welke combinatie van planten, bacteriën en microleven kun je minimaal volstaan om duurzaam (gedurende tientallen jaren) gezond te blijven?
Op de planeet Mars zijn geen fabrieken om supplementen te produceren, dus hoe kom je daar (bijvoorbeeld) aan voldoende zelfgeproduceerde vitamine B12?

De aandacht voor dit Mars avontuur in de media zou mogelijk wel eens de aandacht voor veganisme in positieve zin kunnen vergroten.

Heeft iemand enig idee hoe de mensen op Mars, voor wat hun voeding betreft, het goed zouden kunnen aanpakken? Zelf denk ik dat er in ieder geval fytoplankton nodig is voor de omega-3-vetzuren.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

TonyJello

Het Mars avontuur

Bericht door TonyJello » ma nov 19, 2012 11:58

Interessant, want het is inderdaad makkelijker om zaden of planten mee te nemen, dan dieren. Want al zou je dieren meenemen, die eten dus zo'n 7 keer zoveel aan planten. Een bioindustrie zal er niet zo snel komen!

Zuiver plantaardig leven is de toekomst... waar dan ook! :good:

Butternutkin

Re: Het Mars avontuur

Bericht door Butternutkin » ma nov 19, 2012 14:41

Ik wil niet naar Mars :(
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Het Mars avontuur

Bericht door TonyJello » ma nov 19, 2012 14:42

Ik ook niet! Ik heb geen idee waarom mensen daarheen zouden willen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma nov 19, 2012 14:49

Een really bad break-up?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » ma nov 19, 2012 16:36

Ik vind het ook geen aantrekkelijk idee om naar Mars te gaan. Het schijnt wel dat er zich nu al honderden mensen bij Mars One hebben aangemeld om in aanmerking te mogen komen om de reis naar Mars te gaan maken.

Wat vooral interessant is, is dat degenen die zich met het voedselprogramma van Mars One bezig houden zullen willen bewijzen (hoewel ze daar misschien nu nog niet helemaal uit zijn en daar kunnen wij hen misschien mee helpen) dat het heel goed te doen is om mensen gezond veganistisch te voeden. Daarmee zouden veganisten meer erkenning voor hun levenswijze kunnen oogsten en waar ik op hoop is dat het veganisme hiermee een enorme stap voorwaarts gaat maken door een hierdoor groeiende belangstelling en daar kunnen we hier op aarde dan ook weer ons voordeel mee doen.

Mogelijk is het ook zo dat de onderzoekers die Mars One aantrekt voor hun voedselprogramma interessante nieuwe informatie voor veganisten gaat opleveren. De criteria zijn dat het voedsel gezond, smakelijk en aantrekkelijk moet zijn. Wat wil je nog meer!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma nov 19, 2012 16:50

TonyJello schreef:Ik ook niet! Ik heb geen idee waarom mensen daarheen zouden willen.
Ik zit te denken om mij aan te melden.

Het is een avontuur, ontdekkingsreis en ik zou zo graag willen weten wat er buiten de aarde is.

Enige wat mij tegenstaat is dat je niet terug kan :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 19, 2012 21:06

Erik van Zomeren schreef:Ik vind het ook geen aantrekkelijk idee om naar Mars te gaan. Het schijnt wel dat er zich nu al honderden mensen bij Mars One hebben aangemeld om in aanmerking te mogen komen om de reis naar Mars te gaan maken.

Wat vooral interessant is, is dat degenen die zich met het voedselprogramma van Mars One bezig houden zullen willen bewijzen (hoewel ze daar misschien nu nog niet helemaal uit zijn en daar kunnen wij hen misschien mee helpen) dat het heel goed te doen is om mensen gezond veganistisch te voeden. Daarmee zouden veganisten meer erkenning voor hun levenswijze kunnen oogsten en waar ik op hoop is dat het veganisme hiermee een enorme stap voorwaarts gaat maken door een hierdoor groeiende belangstelling en daar kunnen we hier op aarde dan ook weer ons voordeel mee doen.

Mogelijk is het ook zo dat de onderzoekers die Mars One aantrekt voor hun voedselprogramma interessante nieuwe informatie voor veganisten gaat opleveren. De criteria zijn dat het voedsel gezond, smakelijk en aantrekkelijk moet zijn. Wat wil je nog meer!
Ja, helemaal mee eens. Wat wil je nog meer! Super.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 19, 2012 21:08

Vegantastic schreef:
TonyJello schreef:Ik ook niet! Ik heb geen idee waarom mensen daarheen zouden willen.
Ik zit te denken om mij aan te melden.

Het is een avontuur, ontdekkingsreis en ik zou zo graag willen weten wat er buiten de aarde is.

Enige wat mij tegenstaat is dat je niet terug kan :)
Spannend! Maar 'buiten de aarde' is vooral erg veel niets. En Mars is ook een kale boel.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... dqLJ_YG0po

Buitenaardsen zouden juist blij zijn als ze de aarde ontdekten...

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » wo nov 21, 2012 13:34

De volgende link leidt naar een video-reportage van NASA's Advanced Food Technology (AFT) project, waarbij een (naar het schijnt) overheerlijke veganistische "Mars"-pizza geserveerd wordt:

NASA Planning Vegan Menu for Mars Mission in 2030s

http://media.morristechnology.com/media ... s_Rosa.jpg

Op Mars is nog helemaal niemand, maar hier op aarde kunnen we natuurlijk alvast wel van zo'n veganistische "Mars"-pizza genieten! Een "Mars"-avontuur hier op aarde zogezegd.

TonyJello

Het Mars avontuur

Bericht door TonyJello » wo nov 21, 2012 14:29

Ja, nu maar afwachten wat het voor positiefs voor veganisme gaat brengen.

Maar schrik niet als er ook iets walgelijks ontwikkeld of meegenomen gaat worden.

Marsmannetjes zijn veganisten... zijn veganisten Marsmannetjes?

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... 3vMXTVPlli

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » wo nov 21, 2012 15:56

Je weet van tevoren nooit precies hoe de bal gaat rollen. Persoonlijk verwacht ik, wat dit aangaat, dat de bal vooral de positieve kant uit zal rollen.

Het zou toch een mooie primeur zijn:

Mars, de eerste planeet waar 100% van de mensen (als ze er eenmaal zijn) veganistisch leven! Tegen die tijd hoop ik dat het hier op aarde dan ook al aardig die kant uitgaat!

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 21, 2012 16:13

Fijn, weer een planeet die we naar de klote kunnen helpen.

Raynak

Bericht door Raynak » wo nov 21, 2012 17:01

Interessant, ik ga de ontwikkelingen in de gaten houden. Bedankt voor het posten.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » wo nov 21, 2012 17:11

Emiel schreef:Fijn, weer een planeet die we naar de klote kunnen helpen.
En, waar denk je dan vooral aan? Wàt gaat er op Mars volgens jou naar de klote geholpen worden?

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 21, 2012 18:47

Erik van Zomeren schreef:
Emiel schreef:Fijn, weer een planeet die we naar de klote kunnen helpen.
En, waar denk je dan vooral aan? Wàt gaat er op Mars volgens jou naar de klote geholpen worden?
Dat zullen wij waarschijnlijk niet meer meemaken. De mens heeft blijkbaar de neiging zichzelf en de rest van het leven te vernietigen. Hopelijk valt het mee, maar 'men' zal vast wel weer iets vinden, een grondstof of zo, waardoor ze de planeet willen exploiteren zoals de aarde, met alle gevolgen van dien.

Verder is het een interessant project natuurlijk, ben benieuwd!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr nov 23, 2012 16:44

Is het niet veel te koud op Mars dan?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 23, 2012 17:13

Ik vind het hier al veel te koud eigenlijk
Linda mcCartney

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » vr nov 23, 2012 21:52

Jasmijn schreef:Is het niet veel te koud op Mars dan?
Het is er veel kouder dan hier, hoewel het op bepaalde plekken op Mars onder gunstige omstandigheden wel 25 graden Celsius boven nul kan worden. Vandaar dat er buiten in ruimtepakken rondgelopen zal worden, ook al omdat de atmosferische druk er honderd keer lager is dan op aarde. In hun "huisjes" zou dan wel een normale temperatuur en druk heersen. Er bestaan echter plannen om op (lange) termijn aan "terraforming" op Mars te doen door broeikasgassen in de atmosfeer te pompen. Over hoe dat dan precies zou moeten gebeuren bestaan allerlei uiteenlopende plannen, maar het schijnt mogelijk te zijn.

Er wordt a.s. maandagavond een lezing over het Nederlandse project Mars One gegeven aan de T.U. van Delft.

Ride
Site Admin

Bericht door Ride » za nov 24, 2012 20:35

Ik vind het wel een fantastisch idee, ik zou graag een keer deze planeet verlaten. Alleen het niet terugkeren is inderdaad een issue. Je mede marsbewoners zal je ook wel een keer zat zijn.

Dit mogelijk maken zal zeker ten voordele zijn van het veganisme. Technieken voor de productie van voedingstoffen zullen zeer efficiënt moeten zijn en daarbij dus automatisch niet-dierlijk.

Het teraforming idee is ook leuk maar zal waarschijnlijk nooit lukken. Door het gebrek aan een magnetisch veld en een lagere zwaartekracht zal de atmosfeer in een (relatief) korte tijd weer verdwijnen.

Plaats reactie