Vegan en suikervrij

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Joyce
Leefwijze: veganist

Re: Vegan en suikervrij

Bericht door Joyce » wo dec 11, 2013 21:47

Ik heb het boek nog niet binnen. Dat zal een paar dagen duren omdat het vanuit Duitsland verstuurd wordt.
Voor mij is inderdaad vooral de connectie met MS een groot punt.
Ik las op verschillende sites dat suiker het immuunsysteem in de war kan schoppen en kan zorgen voor onstekingsreacties. Dit zou dus zeker allebei interessant zijn voor mensen met MS.
Omdat de oorzaak van MS nog steeds niet bekend is, en er ook nog geen oplossing voor is, zou het toch geweldig zijn als het met zoiets "simpels" als voeding op te lossen zou zijn??? ;)
Zodra ik het boek binnen heb, zal ik laten weten wat ik ervan vind.
En ik hou jullie op de hoogte van eventuele veranderingen..... als jullie dat op prijs stellen natuurlijk :lol:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 11, 2013 21:49

Ik hoop voor je dat je verandering merkt!

Vreemd he, dat er nog geen oorzaak gevonden is voor veel spierziekten.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo dec 11, 2013 22:01

Oh, dat simpele van voeding heeft bijna iets magisch! Als het werkt; gewoon van genieten. Ik ben heel erg benieuwd wat suikervrij voor je gaat doen!

Brchj

Bericht door Brchj » wo dec 11, 2013 23:20

Er zijn best wat vegan sites met suikervrije recepten. Mits je into zelf dingen maken bent. Ik leef niet 100% suikervrij, maar gooi nooit ergens zelf suiker door. In veel recepten gebruik ik bijvoorbeeld dadels en rozijntjes enzo om iets zoet te krijgen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Joyce

Bericht door Joyce » do dec 12, 2013 6:53

Assie schreef:Ik hoop voor je dat je verandering merkt!

Vreemd he, dat er nog geen oorzaak gevonden is voor veel spierziekten.
Even een veel gehoord misverstand uit de wereld helpen. MS is geen spierziekte maar een ziekte aan het centraal zenuwstelsel.
Zelfs op het nieuws of in de krant staat het vaak verkeerd en daardoor denkt volgens mij 75% van de mensen dat het een spierziekte is. Dat is dus niet zo :wink:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 12, 2013 9:31

Oh wat erg, sorry :oops: Ik ga meteen googlen.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do dec 12, 2013 9:55

Joyce schreef:Nu loop ik al een paar jaar met buikklachten en kreeg ik vorige week een nieuwsbrief van de MS vereniging waarin ze aanraden om te stoppen met suiker. Het zou namelijk de symptomen verergeren.
Toen ik ging nakijken wanneer ik de laatste weken precies buikpijn heb gehad, kon ik de link wel leggen met veel frisdrank, kruidnoten en vegan cake. De buikpijn is overigens geen MS klacht hoor maar ik vond het wel erg toevallig.
Nu ben ik dus sinds vorige week donderdag gestopt met suiker (en zoetstoffen). Op zich valt het me mee maar het beperkt natuurlijk wel nog meer dan alleen maar veganistisch eten.
Zijn er meer hier die geen suiker en zoetstoffen gebruiken?
Ik ben enkele jaren terug gestopt met alle suiker en vruchtensappen, ook vanwege chronische buikklachten en een rits aan verergerende kwalen (genetisch, zus en moeder hebben ze ook). Bovendien echter ben ik gestopt met alle complexe koolhydraatrijke, zeg maar met alle zetmeelhoudende voeding zoals brood, koek, pasta, rijst, aardappelen, onrijpe bananen etc..

Het heeft mij iig enorm goed geholpen, de buikklachten zijn nagenoeg verdwenen, heb ook nooit meer steeds weer terugkerende obstipatie.
De andere kwalen zijn voor misschien 90% afgenomen, zodat ik er nauwelijks meer last van heb.
Ik heb nooit meer chronische ontstekingen, mijn wervels zijn bijna niet meer "verkleefd" (gaf stijve rug en rugpijn, ook wel jichtaanvallen), ik ben veel leniger (buigzamer) en actiever, nooit meer moeite met vroeg opstaan, nooit meer dagenlang depri, ook nooit meer verkouden of grieperig.

Bijkomend hoef ik nooit meer op dieet om gewicht te minderen omdat die nu zeer stabiel is zonder enige moeite te hoeven doen. Ik voel me in het algemeen veel gezonder ("lichter") en wil nooit meer terug naar de tijd dat ik nog suiker- en zetmeelhoudende voeding nam.
Succes alvast, ik hoop dat het voor jou ook gaat werken.
Grtzz,
Brent
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Joyce

Bericht door Joyce » do dec 12, 2013 13:03

Dank je. Wat fijn dat het voor jou zo goed werkt.
Ik heb brood, koekjes en pasta wel geschrapt maar eet wel zoete aardappel en zilvervliesrijst.
Tot nu toe vind ik het geen enkel probleem en ik ben al een week buikpijnvrij dus we zullen zien!
Ik had overigens geen obstipatie maar een hele opgeblazen buik en mijn hele buik deed echt pijn als je erop drukte. Het enige wat hielp was minimaal een uur gaan liggen.
Ik hoop zo dat ik door suikervrij te eten daar vanaf ben!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di dec 17, 2013 21:24

Er is een link tussen MS en gluten. Jouw opgezette en pijnlijke buik kan wijzen op glutenproblemen.
Mocht je hier meer over willen weten, stuur me dan een pb'tje. Ik heb er al vaak over gepost, dus er is op het forum wel het eea over te vinden.

Joyce

Bericht door Joyce » wo dec 18, 2013 6:10

:thanks: Heb je een berichtje gestuurd!

Ananas

Bericht door Ananas » wo dec 18, 2013 9:16

Annika Ayla, heb je daar meer info over? Ik zocht toevallig gister voor iemand wat info over de relatie tussen MS & dieet... Had wel gevonden dat plantaardig eten beter is.

http://www.pcrm.org/health/health-topic ... et-fact-or

http://www.overcomingmultiplesclerosis. ... gram/Diet/

http://nutritionfacts.org/2013/05/21/pl ... sclerosis/

Joyce

Bericht door Joyce » wo dec 18, 2013 9:24

Deze is ook erg interessant:

http://www.drmcdougall.com/health/educa ... sclerosis/

Er zijn heel veel artikelen over dieet bij MS. Er zijn wat verschillen maar een aantal dingen komen overeen:
- geen zuivel
- geen rood vlees
- geen dierlijke vetten
- geen bewerkte producten zoals koek, cake, wit brood, etc.

De bekendste MS diëten zijn: Swank, Jelinek, Roger McDougall, Dr John McDougall, Terry Wahls (Paleo)
In The China Study staat ook een heel stuk over MS.

Ik volg al 1,5 jaar een MS dieet (begonnen met Swank, toen Jelinek en nu plantaardig) en voel me heel erg goed.
Nu eet ik veganistisch en suikervrij. Met het suikervrij eten ben ik pas 2 weken geleden begonnen maar ik voel me echt heerlijk. Heel veel energie en ik slaap als een roosje! :D

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo dec 18, 2013 9:57

Ananas schreef:Annika Ayla, heb je daar meer info over? Ik zocht toevallig gister voor iemand wat info over de relatie tussen MS & dieet... Had wel gevonden dat plantaardig eten beter is.

http://www.pcrm.org/health/health-topic ... et-fact-or

http://www.overcomingmultiplesclerosis. ... gram/Diet/

http://nutritionfacts.org/2013/05/21/pl ... sclerosis/
Toen ik een jaar of wat geleden op onderzoek uit ging naar welke voeding het beste bij mij zou passen kwam ik diverse keren tegen dat mensen met ms beter geen gluten kunnen eten. Ik heb er geen up to datelinks van.
Er is via google wel genoeg te vinden. Wat ik net even snel zag, vooral op ervaringsbasis.
Aangezien ik geen MS heb, heb ik er verder geen onderzoek naar gedaan. Ik had ME- achtige klachten. Door glutenvrij te eten ben ik een stuk opgeknapt, al duurt het herstel lang. Langer dan gedacht, door de pech van te lange glutenschade en gevoeliger voor gluten dan gemiddeld is bij een glutenvrij dieet.

Plaats reactie