Veganistisch ontbijt/lunch, vaak creatiever?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Moniek
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch ontbijt/lunch, vaak creatiever?

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 14:22

Voor degenen die ontbijten met havermout: hoe maken jullie dat klaar? Ik heb het een keer geprobeerd maar kreeg zo'n glibberige smurrie dat ik haast over mijn nek ging :?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 13, 2013 14:53

Ik vind havermout tot nu toe ook geen succes :roll:
Ga nog eens overnight oats maken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 13, 2013 15:15

Ik vind gekookte havermoutpap erg lekker, maar het is inderdaad een beetje slijmerig, dus kan me voorstellen dat niet iedereen ervan houdt.

Overnight oats die alleen een nachtje in de week hebben gestaan en niet zijn gekookt hebben dat slijmerige veel minder. Hier een 'recept': http://www.uitpaulineskeuken.nl/2013/09 ... tbijt.html
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Joyce

Bericht door Joyce » vr dec 13, 2013 15:41

Ik vind het heerlijk! Maar het is een beetje kleverig. Ik maak het altijd 's avonds klaar voor de volgende ochtend.

Ik doe 3/4 kop havermout met 1,5 kop water in een bakje. Daarbij doe ik een handje rozijnen, een eetlepel chiazaad en een theelepel kaneel.
Dat zet ik 3 minuten in de magnetron. Als het klaar is nog een keer doorroeren en nog een lepel lijnzaadolie erdoor.
Dit laat je de hele nacht in de koelkast staan. 's Ochtends is het dan stevig. Ik doe er een appeltje door en klaar. (y)

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 15:48

Bedankt voor de tips. Ik ga eens aan de slag en wie weet vind ik het zo wel lekker :) En anders houd ik het bij mijn sojayoghurt met muesli of brood met pindakaas :wink:

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 16:19

Ik vind overnight oats niet lekker, omdat het niet romig is. Het doet me denken aan melk met muesli erin.

Dit is één van mijn favoriete havermoutrecepten: http://www.veganchallenge.nl/carrot-cake-havermout/

Maar momenteel doe ik het heel simpel met speculaaskruiden en peer erdoor.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 13, 2013 16:46

Bedankt voor de minder slijm tips. Ik heb maanden last van slijm in mijn keel gehad (door koemelk, bleek later) dus kan dat niet zo waarderen in eten :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 13, 2013 20:13

Het ligt er ook aan welke havermout je gebruikt. Die in de supermarkt zijn supersnel klaar, die uit de natuurwinkel moet je veel langer koken. Ik vind beide lekker, maar de slijmerige variant is wel het lekkerst. :wink:

Al doe ik er wel altijd walnoten door, of een eetlepel amandelboter. Er moet soms wel iets... te kauwen doorzitten, iets met een andere structuur.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 17, 2013 21:00

Framboos schreef:Het ligt er ook aan welke havermout je gebruikt. Die in de supermarkt zijn supersnel klaar, die uit de natuurwinkel moet je veel langer koken. Ik vind beide lekker, maar de slijmerige variant is wel het lekkerst. :wink:
Hmm, ik vind de supermarkthavermout (zo'n blauwe vierkante zak, heel goedkoop) altijd best wel anders smaken dan de natuurwinkelhavermout (de Nieuwe Halm)... niet alleen qua zachtheid ofzo, maar echt het smaakje. Ik vind daarom zélf de supermarkthavermout niet zo lekker, maar mijn vriend juist weer wél. Maar het is zo vreemd want het enige wat er bij beide in zit is... havermout (toch?)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di dec 17, 2013 22:52

Ik vind de havermout/rolled oats die zachter zijn ook eigenlijk lekkerder. Pas had ik bij gebrek aan havermout een zak cheapo muesli gekocht bij de Jumbo (met ook andere graanvlokken en wat zaden en noten erdoor, dus in theorie lekkerder) en die gekookt als pap, maar toen ik na een week eindelijk m'n oude slijmerige havermout weer terug had was ik toch wel een beetje opgelucht. :mrgreen:

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di dec 17, 2013 23:14

Moniek schreef:Voor degenen die ontbijten met havermout: hoe maken jullie dat klaar? Ik heb het een keer geprobeerd maar kreeg zo'n glibberige smurrie dat ik haast over mijn nek ging :?
Ik gebruik de goedkope havermout uit de supermarkt en kook wat melk en gooi dan mijn havermout erbij en wat kaneel. Na een minuut of 10/15 zachtjes koken is het klaar. Kost wat geduld maar dan heb je ook wat haha.

Ik maak soms overnight oats maar ik vind de havermout dan lang niet zo zacht als met het koken.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo dec 18, 2013 8:36

met overnight oats bedoelen jullie geweekt en dan rauw?
als ik havermout maak zet ik het meestal de nacht vantevoren met een paar lepels probiotische yoghurt (alpro valt daar ook onder vzv ik weet) en lauwwarm water weg (al ga ik het niet speciaal warm houden dat is me teveel moeite) zodat het een beetje kan fermenteren. Vervolgens kook ik het ook nog wel zeker tien minuten en dan voeg ik meestal vooral water toe omdat het vanzelf zo dik wordt, maar ook nog wel wat melk. Ik ben er niet gek op daarom eet ik vaker brinta, bovendien vind ik dat makkelijker. Maar misschien moet ik ook een andere soort proberen. Ik kocht meestal de goedkoopste uit de supermarkt. Havermout rauw in muesli e.d. lust ik wel maar vind ik niet zo gezond. In haver zit van alle granen, op rogge na geloof ik, het meeste phytaatzuur en om dit te verminderen en het beter verteerbaar te maken is weken en koken wel handig. Anders kun je er een ijzertekort van krijgen. (zie bv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2086207) Maarja, het schijnt ook dat veel 'commerciele' havermout die wordt verkocht in feite al gestoomd is voor het pletten, dus niet rauw. Dat staat er nooit op uiteraard, dus je weet eigenlijk niet wat je koopt. Als het niet rauw is, heeft fermenteren mogelijk ook geen zin meer.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 11:23

Ja dat klopt, havermout en andere 'geplette' granen zijn volgens mij nooit rauw, anders zijn ze ook niet te pletten geloof ik. Ze worden in dat proces kort verhit tot 80 à 100 graden met stoom.

Overnight oats verhit ik verder inderdaad niet meer, behalve als het koud is en ik echt iets warms wil, dan warm ik het nog een klein beetje op.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Charlotte80
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 » do dec 19, 2013 14:07

Ik hou er wel heel erg van om lang in de keuken te staan, maar voor ontbijt en lunch is dat niet erg praktisch inderdaad :-) Ontbijt is bij mij doordeweeks ook havermout (met amandelmelk, kaneel, gember, nootmuskaat en een lepel rietsuikermelasse voor extra calcium), in het weekend kook ik uitgebreid en eet ik rare dingen als rijst met linzen en groenten als ontbijt, maaarrrrrr ik moet zeggen dat het vaak ook al tegen de middag loopt voor ik in het weekend ontbijt :oops:

Doordeweeks maak ik 's avonds altijd extra eten, en dat neem ik mee naar werk als lunch. We hebben een magnetron op kantoor, maar veel dingen vind ik koud (kamertemperatuur) net zo lekker, meestal verwarm ik alleen soep opnieuw. Als ik niet thuis gekookt en gegeten heb en dus geen lunch mee heb maak ik vrij simpele salades op werk, bijvoorbeeld een blikje kikkererwten, een rode paprika en een avocado, met gedroogde dille, peper, zout en een beetje citroensap (die laatste vier dingen heb ik allemaal standaard op kantoor staan).

Ik heb overigens niets tegen brood, maar vind het niet zo interessant als hoofdbestanddeel van een maaltijd, eet het eerder bij een maaltijd, bv. ciabatta bij Italiaans, of libanees brood met baba ghanoush en hummus bij gerechten uit het Midden Oosten etc.

Darwin

Bericht door Darwin » zo jun 29, 2014 21:38

Ik ontbijt ook bijna elke dag met havermout, ik doe meestal havermout + amandelmelk in de magnetron en doe er daarna nog wat vers fruit bij (soms ook nog een schepje cacaopoeder, (appel)stroop, noten of pindakaas :P ), ik vind het erg lekker!

Verder eet ik als lunch vaak wraps met hummus, vegan paté, avocado, tomaat, sla en andere groenten. :mrgreen:
Oja, ik vind het ook altijd leuk om met nieuwe tosti-recepten te experimenteren :D (fruit, smeersels, groente etc.)

LadyOracle
Leefwijze: flexanist

Bericht door LadyOracle » zo jul 20, 2014 19:34

Ontbijten heb ik een hele tijd gedaan met havermoutpap. Ik maak het het liefst met Provamel rijst-kokosmelk, dat vind ik zo lekker dat ik geen behoefte meer heb er iets zoets bij te doen.

De laatste week ontbijt ik steeds met chocoladechiapudding, ik maak het gelijk voor twee dagen: 3 eetlepels chiazaad in een bakje met 1,5 kopje rijst-kokosmelk en dan 1 eetlepel rauwe cacao. Soms wat kaneel. Goed mengen tot de klontjes weg zijn en dan in de koelkast tot de volgende ochtend. In het weekend eet ik dat met wat muesli ernaast en wat blauwe bessen.

Ook heb ik mijn slow juicer weer afgestoft. Ik maak wel gewoon een liter sap tegelijk op het moment dat ik tijd heb, zodat ik niet steeds heel veel tijd kwijt ben om één glas te maken.

Als lunch neem ik vaak mee wat ik over heb van het avondeten, soms maak ik wat verse salade, of ik neem brood mee met nepkaas en rauwkost bijvoorbeeld. Maar vaak eet ik op mijn werk en dan blijft het bij brood met hummus, pindakaas of pure hagelslag. Of ik slacht daar een heel rijpe avocado en smeer die op brood, al dan niet met hummus erbij, en wat lente-ui.

Lisa

Bericht door Lisa » zo jul 27, 2014 15:15

Heb nu crackers in de oven staan, gemaakt van enkel noten en zaden, hopen dat het lukt.
Eet eigenlijk overal pindakaas op en vegan pathe. Ben niet zo crea bea.
Had ook tahini gekocht maar dat vond ik zo smerig! Zit nu te twijfelen of ik het ga weggooien of toch maar met dichtgeknepen neus opeet. Vind weggooien zo zo de.
En heb raw notenrepen inde koelkast staan, staan nu op te stijven. Ook lekker bij ontbijt of als tussendoortje mmmhhh

Oh en ladyoracle die choco chia pudding klinkt echt lekkerrrrr, ga ik ook maken!

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 28, 2014 13:06

Ik zou tahin niet wegdoen, zonde! Je kunt er ook nog lekkere sausjes of hummus mee maken (hier een recept). Ik vond het eerst ook niet te nassen en nu eet ik het graag.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 28, 2014 14:07

Mijn eerste pot tahin heb ik ooit ook weggegooid haha, nu heb ik het echt altijd in huis (en eet het bijna elke werkdag, op mijn brood met sambal. Heerlijk!)

Lisa

Bericht door Lisa » ma jul 28, 2014 21:33

Oke dus gewoon leren eten. Ik ga het afwisselen met mijn pindakaas
En heb ook een pot met gemengde notenpasta gekocht die lijkt me wel erg lekker.
Vind noten normaal niet zo lekker dus dan zo maar.
Oh en ik heb ook zelf noten repen gemaakt en crackers helemaal bestaande uit noten en pitten waar ik dan dus ook noten pasta op smeer.
Mhhh nu moet ik eigenlijk weer gaan uitkijken dat ik niet teveel noten eet.
Kun je ook teveel noten eten? Is dat slecht?

Plaats reactie