Astma

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
avossy
Leefwijze: veganist

Astma

Bericht door avossy » za jun 21, 2014 18:13

Ik heb afgelopen week eindelijk de uitslag van alle longonderzoeken gekregen en er is vastgesteld dat ik astma heb. Zijn er hier meer mensen met astma? Hoe gaan jullie er mee om? Hebben jullie je huis anders ingericht? Ik heb op de vloer tapijt en blijkbaar kan ik dat beter vervangen ivm huisstofmijt. Beetje jammer want het ligt pas een jaar. Verder heb ik een stoffen bank dus wil ik dan op zoek naar een kunstleren bank. Ik heb huisdieren. Twee honden in huis en dat schijnt ook niet al te best te zijn maar die gaan uiteraard niet weg. En wat voor medicijnen gebruiken jullie? In de medicijnen die ik gebruik zit lactose. Wat in mijn geval ook niet erg handig is is dat ik in de schoonmaak werk. Erg veel stof dus en daar heb ik ook echt last van maar ja ik moet toch werken.. Geen opleiding afgemaakt en ook geen idee wat voor opleiding ik zou moeten doen en hoe ik dat zou moeten betalen. Al met al moet ik nu dus even uitzoeken hoe en wat dus ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen met astma.

Dani
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Dani » za jun 21, 2014 20:14

Op mijn dertiende werd bronchitis geconstateerd, op mijn negentiende werd dat bijgesteld astmatische bronchitis. Toen ik nog thuis woonde rookte mijn moeder, toen ik ging studeren heb ik zelf 3 jaar gerookt. Ik heb nooit vloerbedekking gehad (ik vind het ook niet mooi) maar heb er verder niet echt dingen op aangepast.
Ik zat vol medicatie: seretide (2 x 2 per dag), ventolin (2 x 2 per dag) en vaak aan de prednison en anti-biotica (anti-histamine & neusspray flexonase). Ondertussen veel dieren om mij heen vergaard (konijnen en katten) maar het werd er niet erger door terwijl dat wel de conclusie was van elke huisarts dat dat de oorzaak was :roll:

Sinds ik veganistisch ben gaan eten ben ik de medicatie aan het afbouwen. Ik zit nu op 1 x per 3 dagen seretide en heel af en toe ventolin.

Eet je al lang veganistisch?
Ik ben er mede door een andere levensstijl juist eigenlijk overheen "gegroeid". Ik wijt het onder andere aan het niet meer consumeren van zuivel en in een rookvrije omgeving te leven.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Eef

Bericht door Eef » zo jun 22, 2014 11:54

Mijn man heeft astma, maar neemt daar geen medicijnen meer voor, omdat dat nogal ongezond spul is. Als je niet zonder kunt is het misschien wat anders, maar in zijn geval kiest hij er niet voor.

Het schijnt trouwens dat vloerbedekking juist geen probleem is, want dat houdt de stof vast en dat is beter dan dat het steeds opwaait, hetgeen bij een gladde vloer gebeurd (en je het dus sneller inademt).
Wij hebben op de slaapkamer tapijt. De rest van het huis heeft gladde vloeren.

Wij hebben ook honden. Ik stofzuig gewoon vaak, en met een goede stofzuiger met Hepa 14 filter (Nilfisk Elite Superior), deze heeft ook een geheel afgesloten ruimte voor de stofzak.

Wij hebben ook een luchtreiniger voor de slaapkamer, met hepa-filters en uv-lamp (Progenion PR-940).
We laten de honden (meestal 8) ) niet op de slaapkamer.

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je let op de schoonmaakmiddelen die je gebruikt, dat die niet irriterend voor de longen zijn. En ook nieuwe spullen eerst even een tijdje buiten of in de berging laten luchten (zodat je die chemische 'heerlijk nieuwe' lucht niet inademt).

Dat je bij je werk veel stof inademt is inderdaad niet ideaal, misschien kun je een mondkapje opdoen? Klinkt misschien stom maar je gezondheid is belangrijk. Wellicht anders alleen op heel stoffige plekken?
En misschien toch de vacatures in de gaten houden, wellicht komt er wat geschikts voorbij (y)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jun 22, 2014 21:16

Ga niet alles meteen veranderen. Je hoeft niet overal allergisch voor te zijn wat je benoemd.
Ik heb astmamedicatie gebruikt maar kreeg teveel last van bijwerkingen en mijn longen werden er nog gevoeliger van. In noodgevallen gebruik ik weleens een pufje ventolin en verder neem ik ibuprofen. Dat is ontstekingsremmend en ontkrampend. Ibuprofen wordt in principe afgeraden bij astma omdat het een aanval kan uitlokken bij sommige mensen. Maar bij mij werkt het goed. De huisarts en de longverpleegkundige staan achter mijn manier van omgaan met de astma.

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om je huis goed schoon te houden. Echt vaker stoffen en stofzuigen. Verder moet ik oud stof vermijden, heb oude boeken het huis uit gedaan en verder is het accepteren dat ik soms weinig kan omdat ik weinig lucht heb. Ik heb ook last van weersveranderingen en sterke wind.
Ik heb gemerkt dat ik opknap als ik in een bosrijke omgeving ben waar het niet zo hard waait. Gelukkig is dat nu net de omgeving waar we naar toe verhuizen.
Qua voeding is het bij astma goed om suiker en zuivel te laten staan (slijmvormend). Dat laatste komt goed uit als je vegan eet :D

avossy

Bericht door avossy » di jun 24, 2014 20:26

Bedankt voor jullie reacties!
Ik laat de vloerbedekking in huis maar even liggen dan. Aangezien het pas een jaar oud is vind ik het ook wel erg zonde van mijn geld. Wat de medicijnen betreft weet ik nog niet wat ik moet. Het staat me wel tegen dat er lactose in zit maar misschien ontkom je daar ook niet aan. Ik ben er donderdag avond mee begonnen en heb sinds vrijdag ochtend migraine. Volgens de longarts kan dat niet aan deze medicijnen liggen maar ik vind het wel erg toevallig. Ik had er vroeger veel last van maar de laatste paar jaar eigenlijk zelden en nu ineens weer heel veel.. Ik moet er maar eens goed over nadenken. Zijn jullie ook erg moe? Of zal dit wat anders zijn? Ik slaap overdag ook even en zet dan de wekker want anders slaap ik zo de hele dag door en ik moet later weer werken. Als ik niet ga slapen red ik het helemaal niet maar ik ben s 'avonds zoiezo rond half negen weer erg moe. Eigenlijk ben ik constant moe maar ik weet dus niet of dat hiermee te maken heeft.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo jun 25, 2014 11:01

Die vermoeidheid kan van de astma komen. Bij mij uit het zich vaak op die manier. En ik slaap niet goed als het warm is. Dan ga ik meestal in de woonkamer liggen. Is het koeler en meer zuurstof.
Welk middel gebruik jij? Het zou me niet verbazen dat de migraine een bijwerking is van de medicatie.
Ik kreeg hartklachten (continu 90 slagen per minuut), werd angstig, kreeg maagzuur, voelde me opgefokt, trillende handen en mijn longen werden gevoeliger zodat ik steeds vaker benauwd werd. Verder is het een crime voor je gebit. Het gaat ervan afbrokkelen.
En dit middel werd als eerste keus voorgeschreven vanwege weinig bijwerkingen :shock:
Ik gebruikte Alvesco. Verder nog een paar maanden Foster geprobeerd, maar daarvan was ik twee uur per dag zo aan het trillen dat ik niet goed kon functioneren en werd ik misselijk van de alcohollucht uit de spray.
Sommige mensen voelen zich beter met medicatie. Dat zul je voor jezelf moeten uitzoeken. Maar ik snap je dilemma heel goed. Vanwege mijn gezondheid en extreem strenge dieet kan ik niet meer vegan eten en dat vind ik nog steeds moeilijk.

Plaats reactie