Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwitten?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnAnAN
Berichten: 270
Lid geworden op: do jun 13, 2013 14:30
Leefwijze: veganist

Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwitten?

Bericht door AnAnAN » za jun 28, 2014 17:20

Hallo allemaal,

Heb al een beetje rondgezocht maar kon eigenlijk niks vinden wat echt voor mijn situatie van toepassing was.
Meer dan een jaar ben ik veganist. Toen ben ik zo'n 9 kilo afgevallen. Inmiddels is er weer zo'n 4,5 kilo bijgekomen, en dan vooral in vet! En dan doel ik op buikvet. Dit is voor mij echt een raadsel. Want ik fiets elke dag naar mijn werk, zeker 30 min-60 min. en ik eet geen suiker. Ik neem vitamine B12 en af en toe vitamine D in de zomer en winter, ook af en toe vega multivitamine.

Nu ben ik ook al een maand+ bezig met intensievere yoga (elke dag 15-20 min. en in het weekend 45-60 min/dag). Dit betreft afgewisseld poweryoga en restoratieve yoga. Ik voel me stukken beter. Maar ik ben nog geen gram afgevallen...

Op het wereldwijde internet las ik dat dat soms kan komen door de mindere eiwit-inname, of in elk geval andere bronnen van eiwitten. Dat kan wel kloppen in mijn geval want ik ben wel spieren kwijtgeraakt, met name in mijn armen. En voorheen lette ik niet echt op mijn eitwitinname, en toen ik ging terugrekenen (ik houd bij wat ik eet) kwam ik soms amper rond de 30 gram per dag.

Maar nu ik erop let kom ik echt met zoveel moeite aan de (0,9 x 64 kilo voor sporters) ~60 gram eitwit per dag, zonder al te veel processed food te eten. Ik eet zo'n 1500-1700 kcal per dag, inclusief een bakje soyayoghurt, pompoenpitten, volkoren boterhammen, amandelen, 's avonds ook een bron van eiwit (vaak linzen of bonen heel soms vega gehakt of tempe) en anders nog een bakje soyayoghurt en /of een rijstwafel met pindakaas.

Iemand tips, herkenningspunten of ideeen voor mij? :thanks:
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

foppe
Berichten: 41
Lid geworden op: ma apr 07, 2014 17:46
Leefwijze: veganist

Re: Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwit

Bericht door foppe » za jun 28, 2014 18:10

lastig te zeggen zonder te weten wat je verder eet. In het algemeen is het handig om ongeveer deze verhoudingen aan te houden als je kijkt naar je dagelijkse inname (een serving is een inhoudsmaat). Overigens lijkt 1700kcal me ongezond weinig gegeven hoeveel beweging je krijgt.

Lisa
Berichten: 343
Lid geworden op: do jun 19, 2014 19:53
Leefwijze: veganist

Re: Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwit

Bericht door Lisa » zo jun 29, 2014 20:58

Oke beetje vreemd misschien, maar 2 jaar geleden (geloof ik) ben ik begonnen met eten volgens de voedselzandloper. (Even googlen, ga het niet helemaal uitleggen, luiiiii haha)
En ik kwam me toch een partij aan zeg! Niet normaal.
Pas toen ik minder fruit ging eten en weer gewoon 2 keer brood per dag was dat afgelopen, nu ben ik weer op mijn oude gewicht.
Ik eet nu 1 stuk fruit per dag en 2 sneetjes brood en 2 crackers.
Weet niet of dit ook maar enigzins helpfull is, maat hoop het wel haha

Skyclad
Berichten: 189
Lid geworden op: di mar 12, 2013 22:32
Leefwijze: veganist

Re: Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwit

Bericht door Skyclad » zo jul 06, 2014 13:40

Moeilijk om een precies antwoord te geven zonder exacte hoeveelheden, maar een paar dingen vallen wel op.

Je doet teveel met te weinig kcal en eiwit. Dan krijg je verhoogde stress die leidt tot het opbouwen van vet bij de buik. Als je normaal op een hoger gewicht niet zoveel vet bij je buik hebt maar op andere plaatsen (benen, kont, borsten vooral) dan is het een teken dat je hormonen in de war zijn. Eten kan een oorzaak zijn, maar ook andere dingen.

Je eet vrij veel vet. Het is beter om vet laag te houden en dan vooral vetten uit walnoten of een combinatie met flax omdat veel omega 6 vetten stressverhogend zijn.

Kijk hoeveel jodium je binnenkrijgt. Jodium is vaak een probleem als je weinig eet en weinig zout gebruikt en dan ook nog eens vrij eentonig. Zout is niet voor niets met jodium verrijkt, jodium supps kosten bijna niks bij vega-life en is het proberen waard mocht je nog geen jodium supplement gebruiken.

En mogelijk dat je kan kijken wat je nu anders doet dan een jaar geleden. Spiermassaverlies door te weinig eiwit gaat niet op omdat je zelf zegt dat het vet is wat er nu is bijgekomen.

Ik denk wel dat je het een en ander kan veranderen. Zorgen dat je genoeg rust krijgt (10 uur slaap elke nacht), proberen tijdelijk wat meer de tram te pakken tot het weer beter gaat en rond de 2500-3000 kcal eten. 30-35g vet uit noten en natuurlijk het minimale van bonen/linzen/groenten/fruit en rond de 100g eiwit.

Gebruikersavatar
Framboos
Berichten: 4645
Lid geworden op: do nov 18, 2004 13:55

Re: Vegan + intensief bewegen + meer buikvet gekregen +eiwit

Bericht door Framboos » ma jul 07, 2014 18:39

Dat is moeilijk te zeggen zonder precies te weten wat je eet en te weten hoe intensief die yoga is!

Mijn gok zou zijn: eet meer, eet meer proteïne (volgens mij kun je beter wat lightly processed protein eten dan te weinig... maar dat is mijn persoonlijke mening) en zorg dat je je spieren weet terugkrijgt door oefeningen (maar van yoga zou je ook sterke armen moeten krijgen?).

Ik kan je totaal geen bron hiervoor geven, maar wat Skyclad zegt:
Je doet teveel met te weinig kcal en eiwit. Dan krijg je verhoogde stress die leidt tot het opbouwen van vet bij de buik. Als je normaal op een hoger gewicht niet zoveel vet bij je buik hebt maar op andere plaatsen (benen, kont, borsten vooral) dan is het een teken dat je hormonen in de war zijn. Eten kan een oorzaak zijn, maar ook andere dingen.
heb ik veel vaker gelezen. En dat van dat jodium vind ik ook een goede tip: zorgt dat je schildklier goed werkt.

10 uur slaap lijkt mij dan weer héél veel, en 3000 kcal als we niet weten hoe groot je bent, hoeveel je echt beweegt, hoe zwaar je bent en wat je nu precies eet lijkt me ook wat aan de hoge kant voor een dame die niet echt extreem veel sport/beweegt.

Plaats reactie