Veganisme en aankomen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
AlexKZ
Leefwijze: part-time vegetarier

Veganisme en aankomen

Bericht door AlexKZ » ma jun 30, 2014 12:12

Hallo allemaal,

Ikzelf overweeg om over te stappen naar een plantaardig eetpatroon. Heel mijn leven heb ik gelooft
dat het eten van vlees (dierlijke producten) goed zou zijn voor de gezondheid. Omdat ik van sport hou, moet ik voldoende energie binnenkrijgen om mijn lichaam te laten herstellen. Ik was tot voor kort geïndoctrineerd met het denkbeeld, dat ''dierlijke eiwitten'' de sportprestaties bevorderen en dat het niet mogelijk is om ''sterk' te zijn zonder vlees. Uiteindelijk kwam ik erachter dat juist een plantaardig dieet lichamelijke prestaties bevordert. Plantaardig voedsel heeft veel mineralen die het lichaam nodig heeft om te herstellen. Het helpt het lichaam bij het ontzuren waardoor het herstel van de spieren versneld wordt.

Dat zijn feiten, maar ik kan mij echter niet onttrekken aan het idee, dat de mens sterk kan zijn (hard kan sporten) zonder vlees - dierlijke eiwitten. Soms raak ik doordrongen van de gedachte, dat ik ten gevolge van een veganistisch dieet mijn kracht (spieren) zal verliezen en niet meer veel zou kunnen sporten. Het is metaforisch gezien een duiveltje die mij zulke gedachten influistert, waardoor ik niet volledig kan overstappen naar een veganistisch eetpatroon. Het beeld heerst namelijk dat veganisten magere en zwakke mensen zijn. Dat wil ik niet worden! Ik heb spieren nodig om hard te kunnen sporten!

De meeste mensen willen afvallen, maar ik juist niet. Ik moet mijn gewicht op peil houden, teneinde goed te kunnen sporten. Ik hou me bezig met krachttraining en boksen. Dat zijn zware vormen van sport en daarbij is voedsel van groot belang. Momenteel probeer ik zoveel mogelijk groente, peulvruchten en fruit te eten, maar dat kan helaas niet altijd mijn honger stillen. Hierdoor dreig ik het vertrouwen te verliezen, dat de mens zijn gewicht en kracht kan onderhouden met een veganistisch dieet.

Kunnen jullie mij tips geven hoe ik mijn spiermassa zou kunnen vergroten met een veganistische levenswijze?

Martine
Moderator

Re: Veganisme en aankomen

Bericht door Martine » ma jun 30, 2014 12:27

:welcome:

Ik ben zelf geen sporter, maar ik denk dat deze blog precies de informatie geeft waar je naar opzoek bent: http://www.happivore.com/blog/meat-free-muscle/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AlexKZ
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door AlexKZ » ma jun 30, 2014 16:27

Bedankt.

Ik moet ook toegeven dat ik honger voel, nu ik veganistisch eet. Aan de andere kant, als ik vlees eet, dan voel ik geen honger en lijkt het alsof ik meer energie heb.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 30, 2014 17:25

Kun je een voorbeeld geven van wat eet je dan eet op een dag?

Plantaardige voeding heeft vaak een lagere calorie-dichtheid dan dierlijk voedsel. Zeker als je veel groente eet, moet je waarschijnlijk een grotere hoeveelheid eten om dezelfde hoeveelheid calorieën (en daarmee ook eiwit) binnen te krijgen. Je kunt ook specifiek calorie- en eiwitrijke producten toevoegen aan je dieet.

Als je redelijk Engels kunt, is het nuttig om een paar dagen alles wat je eet en je sportactiviteiten bij te houden op een website zoals www.cronometer.com. Die laat precies zien hoeveel calorieën en belangrijke voedingsstoffen je binnenkrijgt en hoeveel je verbrandt, zodat je je voeding beter kunt afstellen op je behoefte.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 01, 2014 16:27

Je hoeft niet zwak te worden van een veganistisch eetpatroon hoor, er zijn ook topsporters die veganist zijn, ook in categorieën als bodybuiling, strongest man, etc.
Kijk anders eens naar Patrik Baboumian, een strongest man athleet. Hij at al zo'n 7-9 jaar vegetarisch (waarvan zo'n 1.5-2.5 jaar veganistisch) toen hij naar het schijnt 555 kilo tilde, waarvan beweerd wordt dat het een wereldrecord is: https://www.youtube.com/watch?v=ZTaGZ6KLDwI
Het is geen officiële wedstrijd of recordpoging voor zover ik weet, dus ik weet niet of die 555 kilo officieel gecontroleerd is of dat het een beetje aangedikt is, maar het geeft denk ik wel aan dat je dus prima sterk kan worden zonder vlees, anders was hij in die 7-9 jaar wel een groot deel van zijn spieren kwijt geraakt.

Brendan Brazier, een voormalig topsporter, heeft een eigen vegan dieet ontwikkeld voor zichzelf om beter te presteren bij het sporten (hij was volgens mij een paar keer Canadees kampioen Rennen of Iron Man ofzo), en heeft daar een boek over geschreven. Heb je er wat aan om die te lezen? Er staan interessante dingen in vind ik. Je mag die van mij wel lenen als je wil.

Als je behoefte hebt aan proteïnepoeders, die zijn er ook veganistisch: http://wiki.veganisme.org/index.php/Prote%C3%AFnepoeder

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 01, 2014 16:38

Kan je trouwens wat vertellen over hoe je vlees, zuivel en ei vervangt momenteel?
In de zin van hoeveel vlees, zuivel etc. at je eerst, en hoeveel van welke dingen eet je nu in plaats daarvan?
Soms eten mensen zonder dat ze zich er bewust van zijn veel minder calorierijk (of proteïnerijk) als veganist dan ze deden als vleeseter. En dan schiet het natuurlijk niet op, dus dan moet je wel wat calorierijkere (of proteïnerijke) dingen toevoegen aan je dieet, om te zorgen dat je gewoon hetzelfde binnenkrijgt als vroeger (ervan uitgaande dat dat de gewenste hoeveelheid voor je was).

Hier staan trouwens verwijzingen naar een paar nuttige websites/boeken/artikelen over veganistisch eten voor sporters: http://www.veganhealth.org/articles/athletes

Skyclad
Leefwijze: veganist

Bericht door Skyclad » za jul 05, 2014 15:47

De meeste verhalen vanuit het bodybuild wereldje kloppen gewoon niet.
Een mens verbruikt bijv 50g eiwit ofzo per dag. Laten we zeggen dat als je meer spiermassa hebt je wel 80g per dag nodig hebt. Met 80g (compleet eiwit) heb je dan met 100g (compleet eiwit) per dag genoeg eiwit om een halve kilo spiermassa op te bouwen per week (20 * 7 * 4 (spiermassa is minder dan 25% eiwit) = 560g spiermassa).

Meer eiwit dan dat is ook anabool, maar hetzelfde geldt voor koolhydraten. Aangezien koolhydraten net zo lastig zijn om te zetten in vet dan eiwit, en dat bijna alle eiwit bronnen ook vet bevatten zijn veel koolhydraten een betere oplossing.

Maar ik eet voornamelijk rijst en krijg makkelijk 200g eiwit binnen (zeker wel 100g compleet eiwit). Ik probeer juist minder eiwit te eten. Als ik verschil zou merken met 300g-400g eiwit zou ik dat ook binnen kunnen krijgen.

Ik vast 16 uur per dag en 5000kcal is een beetje lastig nu (hoewel ik makkelijk 2000kcal aan banaan in een blender zou kunnen stoppen...) maar als je eenmaal meer gewend bent gaat het steeds makkelijker.

Als je honger hebt is dat mooi want dan hoef je niet tegen je zin te eten. Zolang het maar weinig vet bevat kan je het eten.

Er is wel verschil met snelheid van spieropbouw aangezien vlees en melk allerlei rotzooi en hormonen bevatten die een anabool effect hebben, maar dit wordt zwaar overdreven door bodybuilders. Ze zijn altijd maar op zoek naar het volgende magische poedertje, macro's, dieet of trainschema en jammer genoeg bestaat er niks magisch. Veel vreten, weinig vet, hard trainen en het enige wat je voor de rest kan doen dat daadwerkelijk een groot verschil uitmaakt is steroïden gebruiken. Die "it's like steroids brah" verhalen kloppen niet, behalve als ze het hebben over grote hoeveelheden eten naar binnen werken terwijl je vetinname minimaal houdt.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 07, 2014 18:17

Wat de meesten hier al zeggen: meer eten (waarschijnlijk eet je veel minder calorieën).

Vegan proteineshakes (hemp, peas) gebruik je al? En creatinepoeder? (Die van de Hema bijvoorbeeld is NZVT-getest.)

En ken je deze site, plus forum?

http://www.veganbodybuilding.com/

Plaats reactie