Sportvasten en daarna zo weinig mogelijk eten.

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
VitaMien
Leefwijze: veganist

Sportvasten en daarna zo weinig mogelijk eten.

Bericht door VitaMien » ma mar 09, 2015 9:59

Sportvasten kost 350 euro en dat vind ik te duur. Er worden ook supplementen gebruikt en die zijn vast niet vegan en daarnaast houd ik niet van supplementen.

Mijn doel is vijftien kilo af te vallen en die niet meer terug te krijgen.

Ik wil zelfstandig gaan sportvasten en ook daarna wil ik om andere redenen zo weinig mogelijk en voornamelijk rauw blijven eten.

Ik zoek geen uitgebreide samenstellingen van maaltijden; ik wil juist het tegenovergestelde om de maag en de darmen rust te geven. Ik denk dan aan groente en fruit die rijk zijn aan verschillende vitaminen en mineralen zoals boerenkool, broccoli, spruitjes, spinazie, erwten, asperges, wortel, rode bieten, blauwe bessen, wilde kersen, cantaloupe, papaja en kiwi, zodat ik gemakkelijk van alles tegelijk binnen krijg.

Volgens mij is het niet nodig is om elke dag álle soorten vitaminen en mineralen binnen te krijgen, maar dat dat ook over een dag of vier verspreid kan zijn. Ik houd er niet van om telkens opnieuw na te moeten denken over het eten. Het lijkt mij ideaal om vier standaard eetdagen te hebben waarin ik alles wat ik nodig heb binnen krijg en die elke keer te herhalen eventueel met een kleine variatie.

Ik houd heel erg van koud voedsel, koude dranken en ijs, maar ik heb de ervaring dat mijn maag en darmen ook warmte lekker vinden en nodig hebben en daarom drink ik ook thee en heet water met citroen. En ik houd van aardappelen, avocado, pitten, zaden en cashewnoten.

Het enige wat ik slik/kauw aan pillen is B12 en D en daar wil ik het bij laten.
Verder stop ik vandaag met zout, granen, koffie, zwarte thee en suiker.

Wel eet ik rauwe cacaobonen en ik doe ook poeders als hennep, maca en tarwegras door de sinaasappelsap, salade of smoothie.

Heb jij ervaring met sportvasten? Heb je tips?

Heb jij tips voor een simpel volwaardig vierdaags dieet?
There's no harm in the universe without us.

Ananas

Re: Sportvasten en daarna zo weinig mogelijk eten.

Bericht door Ananas » ma mar 09, 2015 10:37

Wil je in 4 dagen 15 kg afvallen?

Ik heb geen ervaring met sportvasten maar het klinkt niet echt gezond. Ik zou eerder proberen om sporten in je dag-/weekritme te krijgen, evenals gezonde voeding (whole foods, niet per se rauw), dan verdwijnen overtollige vetjes vanzelf wel en het is een stuk gezonder dan vasten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 09, 2015 10:48

Ananas schreef:Ik heb geen ervaring met sportvasten maar het klinkt niet echt gezond. Ik zou eerder proberen om sporten in je dag-/weekritme te krijgen, evenals gezonde voeding (whole foods, niet per se rauw), dan verdwijnen overtollige vetjes vanzelf wel en het is een stuk gezonder dan vasten.
Dit. Crashdiëten zijn nooit een goed idee, laat staan als je er ook nog eens bij gaat sporten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

VitaMien

Bericht door VitaMien » ma mar 09, 2015 12:04

Ananas schreef:Wil je in 4 dagen 15 kg afvallen?
Ja hoor! Maar dat kan natuurlijk niet. Het mag best twee jaar duren.
Ananas schreef:Ik heb geen ervaring met sportvasten maar het klinkt niet echt gezond. Ik zou eerder proberen om sporten in je dag-/weekritme te krijgen, evenals gezonde voeding (whole foods, niet per se rauw), dan verdwijnen overtollige vetjes vanzelf wel en het is een stuk gezonder dan vasten.
Ik wil eerst tien dagen sportvasten en daarna gewoon lekker blijven bewegen.
Martine schreef:Crashdiëten zijn nooit een goed idee, laat staan als je er ook nog eens bij gaat sporten.
Het is geen crashdieet, maar een methode om je lichaam te leren makkelijker vet te verbranden.

Ik vraag hier niet om een discussie over wát ik ga doen, ik vraag om tips om het zo goed mogelijk te doen.

VitaMien

Bericht door VitaMien » ma mar 09, 2015 12:20

VitaMien

Bericht door VitaMien » di mar 10, 2015 10:16

VitaMien schreef:Volgens mij is het niet nodig is om elke dag álle soorten vitaminen en mineralen binnen te krijgen, maar dat dat ook over een dag of vier verspreid kan zijn. Ik houd er niet van om telkens opnieuw na te moeten denken over het eten. Het lijkt mij ideaal om vier standaard eetdagen te hebben waarin ik alles wat ik nodig heb binnen krijg en die elke keer te herhalen eventueel met een kleine variatie.

Heb jij tips voor een simpel volwaardig vierdaags dieet?
Wie helpt mij met het samenstellen van vier dagen met ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes waarbinnen je alle voedingsstoffen kunt binnen krijgen?

Ik denk aan smoothies, salades en warme maaltijden, maar per maaltijd niet teveel ingrediënten, want ik wil maag en darmen rust geven.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 10, 2015 11:08

Je kunt zoiets zelf uitrekenen met cronometer.com door voor vier dagen voedingsmiddelen in te voeren en dan onder het kopje trends te kijken of je alle nutrition doelen hebt gehaald.

Als je focust op volkoren granen, peulvruchten, groene en rode/oranje groente en noten/zaden zit je waarschijnlijk al een eind goed.

VitaMien

Bericht door VitaMien » di mar 10, 2015 11:53

Dank je.

Is er ook zoiets in het Nederlands?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 10, 2015 13:17

Je zou de Eetmeter van het voedingscentrum kunnen proberen. https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

VitaMien

Bericht door VitaMien » di mar 10, 2015 18:53

Super! Bedankt!

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 17:38

VitaMien schreef:Sportvasten kost 350 euro en dat vind ik te duur.
Jeetje. Dat klinkt eng. En dan ook nog zo duur ook! :shock:

Kan dit je misschien helpen? http://www.theveganrd.com/food-guide-for-vegans

(Ik hoop echt dat je wel voldoende eet! Clean eten + sporten lijkt me het allergezondste plan.)

VitaMien

Bericht door VitaMien » do apr 23, 2015 8:46

Het is alweer enige tijd geleden, maar ik viel met een week sportvasten 4 kilo af. Dat is mooi en later is er zelfs nóg een kilo af gegaan, maar nu blijf ik op hetzelfde gewicht. Nog 10 kilo teveel, vind ik, maar het lijkt er op dat mijn lichaam die niet kwijt wil. Het zal met de overgang te maken hebben.

Twee weken geleden kon ik gratis een preventieconsult doen bij de huisarts en vanmorgen ging ik voor de uitslag. Alles was prima. Getest zijn: cholesterol, longfunctie, bloeddruk en er is een hartfilmpje gemaakt.

Vanmorgen heb ik bloed laten afnemen en over een dag of acht is de uitslag er. Ik ben benieuwd.

Ik eet naar mijn zin nog teveel, maar ja het is ook allemaal zo lekker!

Marianne

Bericht door Marianne » do apr 23, 2015 21:43

Ik heb in het verleden succesvol gelijnd met Weight Watchers. Dat kan bijvoorbeeld ook online. Voordelen zijn dat elk dieet mogelijk is, dus ook veganistisch, dat je geen honger hoeft te lijden want groente mag je onbeperkt bij-eten. Fruit ook, maar je moet daarin naar mijn mening niet doorslaan omdat je anders wel erg veel suiker binnen krijgt. Eigenlijk past het perfect bij veganistisch eten.
WW heeft van alle dieten op de lange termijn ook de beste resultaten.

VitaMien

Bericht door VitaMien » vr apr 24, 2015 8:28

Dat is mooi!

Voor iedereen is er wel iets wat op een gegeven moment werkt.

Maar ik ga niemand betalen om een soort vervangende discipline voor mij te zijn. Alles opschrijven en bijhouden kan ik zelf als de beste en dan werkt het ook, omdat ik dan de getallen het belangrijkste vind. Maar het is allemaal zo tijdelijk. Het moet mijn eigen wilskracht zijn, net als bij stoppen met roken of drinken.

Maar gelukkig wordt mijn manier van eten langzaam aan steeds beter. (Het was nooit slecht, hoor). Steeds meer rauw en steeds gezonder. Het is gewoon een lange weg en omdat ik fit en gezond ben is er ook geen noodzaak.

Meer bewegen zou al goed zijn, maar ik heb er geen zin meer in. Zéker niet alleen. En geld voor een vereniging of sportschool heb ik niet.

Framboos

Bericht door Framboos » vr apr 24, 2015 11:00

Volgens mij is wilskracht geen handige strategie, omdat je wilskracht altijd wel een keer op is.

Ik denk dat je beter kunt kijken naar hoe dingen je laten voelen. Suiker is lekker, maar daarna word je er moe van. Chips is lekker, maar daarna voel ik me nooit top (en dorstig). Na sporten voel ik me fantastisch. Zoiets.

VitaMien

Bericht door VitaMien » vr apr 24, 2015 11:39

Precies!

Marianne

Bericht door Marianne » zo apr 26, 2015 7:25

Maar ik ga niemand betalen om een soort vervangende discipline voor mij te zijn. Alles opschrijven en bijhouden kan ik zelf als de beste en dan werkt het ook, omdat ik dan de getallen het belangrijkste vind. Maar het is allemaal zo tijdelijk. Het moet mijn eigen wilskracht zijn, net als bij stoppen met roken of drinken.
Anders gezegd dan: Je eet 1000 kcal per dag exclusief groente en fruit, die je onbeperkt mag eten. Dat is een ondergrens. Als bovengrens mag je daar 1850 kcal per week bijsnaaien, maar dat hoeft niet.

Ik heb wel eens gehoord dat je lichaam in een soort spaarstand gaat staan als je te weinig eet: dan verbruik je bijna niets meer en val je ook niet meer af als je weinig eet. Ik weet niet wat daar van waar is, maar ik viel toen zelf in 10 weken ook 10 kg af, nagenoeg zonder bijsnaaien, en met beperkt sporten: als je echt veel sport moet je misschien iets meer eten.

VitaMien

Bericht door VitaMien » zo apr 26, 2015 9:14

Ja, dat klopt wel, denk ik.

Ik eet uitsluitend groente en fruit. Maar bijna dagelijks een grote avocado.
Bij mij zal meer bewegen noodzakelijk zijn.

Marianne

Bericht door Marianne » zo apr 26, 2015 9:27

Ik eet uitsluitend groente en fruit. Maar bijna dagelijks en grote avocado
Oeps! Dat houd ik nog geen drie dagen vol!

VitaMien

Bericht door VitaMien » zo apr 26, 2015 9:47

Meestal start ik met een avocado, een stuk of tien cashewnoten en soms een banaan. Daarna drink ik twee flinke mokken koffie met rietsuiker, ik weet dat het niet goed is, maar ik voel me daar écht geweldig bij.

Ik snoep meestal wat tomaten tussendoor en ik drink dan sinaasappelsap, kruidenthee of eekhoorntjesbrood-bouillon en in de middag eet ik een enorme bak salade van afwisselend spinazie, veldsla of rucola of een combinatie daarvan met daar van alles in: paardenbloembladeren, tomaat, komkommer, olijf, zonnebloempitten, asperges, kidneybonen en noem maar op. Maar geen olie of dressing, gewoon lekker zo. Soms met couscous om de maaltijd wat zwaarder te maken.

Als ik na een paar dagen spinazie over heb maak ik er een smoothie mee en daar doe ik dan bijvoorbeeld ananas in en komkommer, citroen, brandnetel, paardenbloembladeren en soms wat chiazaad.

In de avond drink ik regelmatig een halve liter heet water met vers sap van een halve citroen.

Maar soms heb ik diepergelegen trek en dan kook ik een aantal aardappelen en eet ik die gewoon zo op. Dat vind ik smullen, maar ik eet er dan te veel.

Plaats reactie