Mensenrechten/Dierenrechten

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Bericht door Framboos » do jun 29, 2006 7:10

Mooi gezegd en helemaal mee eens!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 29, 2006 10:38

Eensch :)

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do jun 29, 2006 11:59

goed gezegd wanda (y)

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo » do jun 29, 2006 12:44

DeNatuur.NL schreef:Kindermishandeling en dierenmishandeling is iets wat sterk bij elkaar ligt.
Immanuel Kant zei al iets vergelijkbaars. Wanneer mensen dieren mishandelen zijn ze eerder geneigd om ook mensen te gaan mishandelen. Dit zou afbreuk doen aan ons eigen morele karakter.

Voor mij hoort mensenrechten en dierenrechten bij elkaar. Toen ik net vegetarier was vond ik het redelijk vreemd dat mensen uit mijn groepje van Amnesty International wel gewoon vlees aten. Tegenwoordig relativeer ik wat meer. Ik mag dan wel veganist zijn, maar andere mensen letten weer sterker op andere dingen aangaande bijvoorbeeld mensenrechten of ecologie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 29, 2006 13:05

Heel veel geven het aan. Ook FBI psychologen. Een kind wat mishandeld wordt of misbruikt in een gezin kan zich ontwikkelen tot psychopaat. Ze beginnen dan met dieren mishandelen en gaan later over tot mensen.

De cirkel moet wel doorbroken worden. En daarom denk ik dat je je naast dierenrechten ook moet richten op mensenrechten. En dan voornamelijk wel op opkomen voor de mensen die uitgebuit worden, die mishandeld worden, die onderdrukt worden.

Freedom

Bericht door Freedom » do jun 29, 2006 14:25

Wanda schreef:Het gaat bij mij om het totaalbeeld en om het streven naar een betere aarde op zich. Ik haal graag mijn gedachten weg van de troep waar we ons in bevinden en kijk naar hoe ik zou willen dat de aarde eruit zou moeten zien. Mijn streven is dan niet alleen een aarde waar dieren goed in behandeld worden, maar natuurlijk ook een aarde waar mensen goed behandeld worden. Het gaat om het totaalbeeld. Je kan volgens mij niet streven naar de helft. Het gaat er om dat mensen gaan begrijpen dat het belangrijk is om andere levende wezens goed te behandelen. Als je alleen om dierenrechten geeft, dan vind ik dat je het totaalbeeld mist. We willen toch geen wereld zonder bioindustrie maar met kinderarbeid?
Mee eens.

Mijn post was dan ook voornamelijk een impulsieve reactie op Kiwi's bericht waarin ze aangeeft SP te stemmen in plaats van PvdD.

Wat is je reden hiervoor Kiwi? Als je dat niet op het forum wilt posten lijkt het met leuk als je me PMt :)
Kiwi schreef:Want ik kan nu wel een heel pleidooi gaan houden waarom je op de SP zou moeten stemmen, maar dat moet ieder voor zich weten....

Marla

Bericht door Marla » do jun 29, 2006 15:11

Ik stem ook op de SP, ben er zelfs lid van. Mijn voornaamste reden om niet op de PvdD te stemmen is dat ik niet op een partij wil stemmen waarvan ik niet weet wat hun standpunten op andere gebieden dan dierenrechten zullen zijn. Er zitten sowieso ook rechtste lui bij, ik vind het gewoon een beetje vaag allemaal. Ik stem liever op een partij die redelijk diervriendelijk, maar daarnaast in ieder geval zeker mensvriendelijk is. Daarnaast denk ik dat je met de SP veel meer invloed uit kunt oefenen, de PvdD zal gewoon nooit een grote partij kunnen worden.

Neemt niet weg dat ik het wel een goed initiatief vind, maar ik zie het stemmen op die partij meer als het geven van een signaal (en dankzij Pimmetje krijg ik daar altijd vervelende gevoelens bij) dan serieus een verschil kunnen maken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 29, 2006 15:25

Marla schreef:Er zitten sowieso ook rechtste lui bij, ik vind het gewoon een beetje vaag allemaal.
Het mooiste van de Partij voor de Dieren is dat ze het geheel van links of rechts doorbreken en een partij zijn die niet links of rechts is. Het is zo prachtig om te zien elke keer weer dat mensen die normaal VVD stemmen en andere die SP stemmen samen staan voor de dieren. Waar vind je dat nog terug? Zo een eengezinsheid.. mooi...
Ik stem liever op een partij die redelijk diervriendelijk, maar daarnaast in ieder geval zeker mensvriendelijk is.
De PvdD heeft ook wel punten op andere vlakken, zoals ook te lezen is op de site. Maar dan zijn het punten in andere categorien die een raakvlak hebben met mens, dier of milieu. Ik denk dat wanneer de PvdD in de TK zit dat deze dan ook kan zorgen dat er meer aandacht voor mensenrechten komt. Het heeft veel raakvlakken met elkaar zoals ook in ander topic is belicht. Zo zal kindermishandeling en dierenmishandeling iets zijn waar de partij aandacht over kan vragen.
Daarnaast denk ik dat je met de SP veel meer invloed uit kunt oefenen, de PvdD zal gewoon nooit een grote partij kunnen worden.
Toch heeft de partij al veel invloed uitgeoefend op de TK. Denk aan alle partijen die opeens dierenwelzijn weer hoog op de agenda zetten, omdat ze bang zijn dat de partij stemmen wegtrekt. Ook de SP laat nou niet bepaald constant zien dat ze opkomen voor de dieren. Sommige dingen gaan ze niet eens ter discussie stellen (sportvissen bijvoorbeeld..).
Krista van Velzen is verder wel goed bezig hoor. Voor haar heb ik wel respect.
Maar laatst was er ook een vrouw van de SP. Agnes Kant was dat geloof ik. Die stond in een blad en had een makeover gehad. Die was vol met cosmetica van l'oreal. Terwijl de SP al lange tijd duidelijk is over dierproeven voor cosmetica. Ik vind dat dus een slechte zet.

Het liefst zie ik volgend jaar PvdA-GL-SP en natuurlijk de PvdD ook in de TK :)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do jun 29, 2006 15:31

DeNatuur.NL schreef:Het mooiste van de Partij voor de Dieren is dat ze het geheel van links of rechts doorbreken en een partij zijn die niet links of rechts is. Het is zo prachtig om te zien elke keer weer dat mensen die normaal VVD stemmen en andere die SP stemmen samen staan voor de dieren. Waar vind je dat nog terug? Zo een eengezinsheid.. mooi...
Nou, mooi, ontroerend gewoon. :? Ik stem alleen liever op een partij waarvan ik zeker weet dat ze ook dezelfde mening hebben als ik over andere zaken dan dieren. Er is nog meer in de wereld dan dierenleed namelijk, en er moet over meer dingen geregeerd worden dan alleen over dierenleed. En de standpunten van de SP over al die andere (ook belangrijke!) onderwerpen komen het meest overeen met de mijne, daarom ben ik lid van en stem ik op de SP. En niet op de PvdD, want ik vind dat teveel een one-issuepartij, en ik geloof nooit dat die het intern eens kunnen worden over bepaalde zaken. Dus hoe kan ik hen mijn vertrouwen geven d.m.v. mijn stem, als ze onderling al zulke hele verschillende achtergronden hebben en ik geen idee heb hoe ze daar in de toekomst mee om zullen gaan?

Marla

Bericht door Marla » do jun 29, 2006 15:35

Kiwi schreef: Nou, mooi, ontroerend gewoon. :? Ik stem alleen liever op een partij waarvan ik zeker weet dat ze ook dezelfde mening hebben als ik over andere zaken dan dieren. Er is nog meer in de wereld dan dierenleed namelijk, en er moet over meer dingen geregeerd worden dan alleen over dierenleed. En de standpunten van de SP over al die andere (ook belangrijke!) onderwerpen komen het meest overeen met de mijne, daarom ben ik lid van en stem ik op de SP. En niet op de PvdD, want ik vind dat teveel een one-issuepartij, en ik geloof nooit dat die het intern eens kunnen worden over bepaalde zaken. Dus hoe kan ik hen mijn vertrouwen geven d.m.v. mijn stem, als ze onderling al zulke hele verschillende achtergronden hebben en ik geen idee heb hoe ze daar in de toekomst mee om zullen gaan?
Bedankt, dat was precies wat ik bedoelde maar zo goed kan ik het niet verwoorden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 29, 2006 15:45

Kiwi schreef:Er is nog meer in de wereld dan dierenleed namelijk, en er moet over meer dingen geregeerd worden dan alleen over dierenleed.
Tuurlijk. Maar dat kan de PvdD toch goed doen. Als je wat dieren betreft allemaal er voor gaat met linkse en rechtse mensen, dan is er zeker op andere fronten ook wel iets te besluiten. Dan denk ik vooral aan dat in overleg met elkaar gekeken wordt hoe op andere dingen gereageerd moet worden. Dan denk ik vooral aan een middenweg waarin iedereen zich in kan vinden.

En wat zijn andere belangrijke onderwerpen waarom je de SP stemt?

Voor mijn zijn de onderwerpen mens, dier en natuur het belangrijkste eigenlijk.
En de standpunten van de SP over al die andere (ook belangrijke!) onderwerpen komen het meest overeen met de mijne
Wat zou je doen als de PvdD op die belangrijke onderwerpen hetzelfde zou stemmen als de SP zou doen?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do jun 29, 2006 16:20

Nou, mooi, ontroerend gewoon. Ik stem alleen liever op een partij waarvan ik zeker weet dat ze ook dezelfde mening hebben als ik over andere zaken dan dieren. Er is nog meer in de wereld dan dierenleed namelijk, en er moet over meer dingen geregeerd worden dan alleen over dierenleed
Dan alleen over dierenleed? hoe bedoel je? Volgens mij staat dierenleed helemaal niet op de politieke agenda. En volgens mij is er in nederland (waar onze politiek dus grotendeels over gaat) geen structureel menselijk leed dat maar enigszins in de buurt kom van het gruwelijke dierenleed van dieren in de bio industrie, de bontindustrie, de dieren voor de vivisectie.
Dan is voor mj toch het belangrijkste dat de partij ondubbelznnig goed opkomt voor dieren. Of ze hetzelfde standpunt hebben als mij over andere zaken als de hypotheekrente laat me koud. In interviews heb ik al gelezen hoe ze ove andere zaken denken, en daar kan ik me best in vinden. (tegen de oorlog in irak bv)

SP goede partij hoor. Maar ik stem deze keer PvdD.

Dick
Contacteer:

Re: Mensenrechten/Dierenrechten

Bericht door Dick » do jun 29, 2006 17:23

Wanda schreef:Fijn dat mensenrechten aan het forum toegevoegd is.
Mensen- en dierenrechten gaan natuurlijk heel erg samen.
Het heeft allemaal te maken met het respectvol behandelen van andere levende wezens.
Ik ben ook blij dat steeds meer veganistische bedrijven die link leggen. Er wordt met shirts en chocola ook vaker gelet op sweatshops e.d.
Mensenrechten en dierenrechten zijn beiden belangrijk. In het verleden was ik actief bij Amnesty international en deed daar altijd de doodstraffendossiers en campagnes. Ik zat toen in de Zoetermeer groep.
I.v.m. verhuizing stopte ik met AI. Later werd ik actief voor de dieren en kwam er achter hoe weinig mensen er eigenlijk echt op komen voor de dieren. Zo wordenen op de dag van de mensenrechten (10 december) al jaren fakkeloptochten gehouden. Iedere beetje woonplaats kreeg er wel een groep van 15 mensen op de been.
De eerste Animal Rightsday die ik meemaakte, 4 jaar geleden voor het Binnenhof (ijskoud weer) kwamen er uit het hele land slechts een 30 a 35 man opdraven, zelfs vanuit Groningen en Limburg.
Voor mij een extra reden om mij specifieker te richten op de dieren en veganisme in zijn algemeen.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do jun 29, 2006 21:31

Mensenrechten en dierenrechten zijn beiden belangrijk
helemaal mee eens. wat Amnesty International doet spreekt mij ook enorm aan, echt fantastisch en broodnodig. En opkomen voor dierenrechten is net zo broodnodig. Alleen voor Dierenrechten opkomen wordt door de meeste mensen meestal niet serieus genomen. Als je het over dieenleed en dierenrechten hebt, al is het dit veganisten forum, dan begint men soms al gelijk van JA HE ER IS WEL MEER DAN ALLEEN DIERENLEED OP DE WERELD! Eenzelfde houding kom je denk ik niet tegen op Mensenrechtenforums. "JA HEE FF GENOEG GELULD OVER MENSENRECHTEN! ER ZIJN OOK NOG ANDERE LEVENDE WEZENS DIE HET ZWAAR HEBBEN HOOOOR! :) en terecht natuurlijk, bij de bakker koop je je brood en bij de groenteboer je groenten.
Dus ik vind het een beetje gezeik (excusez my arabic language) om zoveel over mensenrechten te praten op een veganisten forum, en dan nogeens zo van "er is nog wel meer dan alleen dierenleed hooor!"

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 29, 2006 21:39

Daarom is het denk belangrijk om het over dieren en mensenrechten te hebben. Dan krijg je niet dat gezeik dat er ook mensen lijden. Je laat dan juist zien dat je geeft om al het leven. Nu worden dierenrechtenactivisten toch wel vaak gezien als een stel misantropen. Als personen die mensen minder belangrijk vinden.

Dat er over mensenrechten gepraat wordt is vind ik nu wel belangrijk. Vanuit de NVV is het ook belangrijk dat men ziet dat veganisme uit meer aspecten bestaat dan dieren alleen. Dieren is vaak wel zeer belangrijk, maar niet het enige.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr jun 30, 2006 6:09

herwin schreef:Dus ik vind het een beetje gezeik (excusez my arabic language) om zoveel over mensenrechten te praten op een veganisten forum, en dan nogeens zo van "er is nog wel meer dan alleen dierenleed hooor!"
Dat was puur en alleen om duidelijk te maken waarom ik niet op de PvdD stem, als dit aan mij gevraagd wordt zie ik niet in waarom ik niet mijn mening daarover zou kunnen geven. Zelfs niet op een veganistenforum. Ik ben namelijk niet alleen maar veganist, ik ben een mens, met meer dat alleen dat ene aspect.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jun 30, 2006 7:21

Kiwi schreef: ik ben een mens,
:o

Je bent een kiwi toch? :) :lol:

Freedom

Bericht door Freedom » zo jul 02, 2006 22:27

herwin schreef: En volgens mij is er in nederland (waar onze politiek dus grotendeels over gaat) geen structureel menselijk leed dat maar enigszins in de buurt kom van het gruwelijke dierenleed van dieren in de bio industrie, de bontindustrie, de dieren voor de vivisectie.
Je neemt me de woorden uit de mond.

Ja Kim, misschien kan PvdD intern op de klippen lopen, misschien gaan ze onderling in oneindige discussies uit elkaar vallen. Maar...
misschien ook niet!

Geef PvdD alsjeblieft een kans. Het zou zo jammer zijn als ze g??n zetels zouden krijgen.
Marianne Thieme is een meester in debat. Het zou zo goed zijn als ze in de kamer zou zitten (al is het maar ??n zetel).

En de SP? Die zit er toch wel. Ook zij zullen op het gebied van dierenrechten feller zijn en minder snel over zich heen laten lopen als Marianne ook in de kamer zit.

Probeer het alsjeblieft eens zo te bekijken...

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo jul 02, 2006 22:35

Freedom schreef:En de SP? Die zit er toch wel.
Dat vind ik geen reden om op een andere partij te stemmen. Als ik volledig achter de standpunten van een partij sta wil ik zoveel mogelijk zetels voor die partij, en ik ben niet tevreden als ze er 'toch wel zitten'. Ik zou het mezelf namelijk nooit vergeven als de SP 1 stem tekort kwam voor een zetel extra doordat ik niet op ze heb gestemd.
Ik heb ook niet het idee dat de mensen van de SP hun mening, hun standpunten of hun beleid laten bepalen door de aanwezigheid van een andere partij, dus of de PvdD nu wel of niet in de kamer aanwezig is maakt volgens mij voor het gedrag van de SP niets uit. En dat is maar goed ook.

En het gaat me er niet om dat de PvdD uit elkaar zou kunnen vallen door onderling gekissebis, ik ben gewoon bang dat ze door zoveel verschillende meningen binnen de partij over niet-diergelateerde zaken beslissingen of standpunten kunnen innemen waar ik niet achter sta, en daar pas ik voor.

Viking

Links negeert meeste mensenleed.

Bericht door Viking » di aug 22, 2006 11:42

lol vrouwenbesnijdenis! het is rechts die daar als eerste kritiek op had maar men werd altijd de mond gesnoerd dat het racistisch zou zijn om tegen vrouwenbesnijdenis te zijn! men moest er maar respect voor hebben!

homofobie, de grootste homohaat komt in het midden-oosten voor, in Nederland preken moskeeen dat homo's met het hoofd naar beneden van het hoogste gebouw moeten worden gegooid! moslimjongen die daarop op straat homo's in elkaar slaan, ik zag geen 1 linkse groep daar tegen demonstreren, hoe kan ik ze dan serieus nemen als ze beweren dat ze tegen homofobie zijn!

onderdrukking: word voornamelijk in communistische en islamitische landen gedaan, weer hetzelfde, alleen rechts heeft kritiek op de onderdrukking van mensen daar en weer word de mond van rechts gesnoerd dat het racistisch en discriminerend zou zijn om kritiek te hebben op Cuba, China, Noord-Korea, heel het midden Oosten, Indionesie en alle islamitische landen.

Racisme: in Amerika alleen al word 90% van racistische aanvallen en mishandelingen gedaan door niet -blanken op blanken, in Nederland is het ook zo dat de meeste racistische aanvallen van niet-blanken op blanken zijn, Noorwegen en Zweden, 85% van de verkrachtingen zijn van moslim immigranten op blanke meisjes en vrouwen, links negeert dit totaal en negeert dus het merendeel van het racisme! hoe kan ik dan links nog serieus nemen dat ze anti-racistisch zouden zijn :?:

In andere woorden, als men links stemt komen deze punten nooit op de agenda, als men op de Partij voor de Dieren stemt komen de dieren tenminste wel op de agenda !

Plaats reactie