Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:28

Hmm... Klinkt als werk aan de winkel voor mij... Heerlijk! Mijn handen gaan weer jeuken hoor...

Iemand tijd en/of geld te veel om te investeren op de vegan en anti-zwarte piet basisschool? :mrgreen:

fimh68

Bericht door fimh68 » do okt 17, 2013 23:29

Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

http://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3z ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=J4hFpulH9wo
http://www.youtube.com/watch?v=Y9e-fro_1LA

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:36

fimh68 schreef:Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

LoL... Op de ABC-eilanden moeten ze ook nog steeds de topo en geschiedenis leren van Nederland. Ben je echt zo naïef om te denken dat ze zelf het Sinterklaasfeest zouden hebben ingebracht in het land? Die eilanden zijn een verlenging van Nederland, dus wat is het daar anders dan hier?
Jij kunt dus met zekerheid vertellen dat niemand op de ABC eilanden moeite heeft met ZP, omdat het feest daar gevierd wordt, ook al zal het zeer waarschijnlijk door de Nederlanders zijn ingebracht als volksfeest?
Dat jij een aantal mensen kent die er geen moeite mee hebben betekent niet dat er geen mensen zijn die er verdrietig van worden of dat ZP niet racistisch is. Echt precies mijn nichtje: "Ik ken heel veel donkere mensen en die hebben er allemaal geen moeite mee hoor! Dus waar maak je je druk om?"

Veel mensen kennen betekent niet IEDEREEN kennen en al helemaal niet denken te weten wat zij voelen...

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:37

Huh?
Het eerste filmpje dat ik open is niet van de ABC eilanden, maar van Suriname hoor... :|

En bij het tweede filmpje zie ik vrijwel meteen een aantal gekleurde pieten ertussen lopen. Zouden ze dat doen, omdat ze dat gewoon leuk vinden of stiekem toch omdat ze het niet eens zijn met ZP?

Zou het 3e filmpje dan aantonen dat ze op de ABC eilanden zo blij zijn met ZP?
Laatst gewijzigd door Mystique op do okt 17, 2013 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 17, 2013 23:38

fimh68 schreef:Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

Op curacao is er discussie over geweest. Regering had subsidie teruggetrokken eens en pieten zijn nu gekleurd geschminkt.

Ik heb 6 maanden op Curacao gezeten voor stage jaren terug. Ben zelf niet naar sint intocht geweest, maar ik heb destijds niet de winkels vol zien hangen met zwarte piet cartoonachtige dingen of poppen, zoals in NL. Dat zal denk ook in ieder geval de confrontatie voor velen minder maken. Hier begint het al vanaf september...

Las trouwens ook vandaag over iemand die niet de stad in gaat daar, om er niet mee geconfronteerd te worden. Dus ook daar zal de discussie gewoon spelen zoals hier. Maar aangezien blanke Nederlanders daar ook best wat 'macht' hebben op curacao iig, zal daar dat feest ook wel wat opgedrongen worden lijkt mij.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:01

dus na de kinderen , en random donkere mensen gaat het nu over Suriname en de Antillen?
Alles wordt er ook maar bijgehaald...

Het feit dat er donkere mensen zijn diehet niet zien, betekent niet dat het opeens er niet is.
Het is bijna grappig hoe nu opeens de macht van het beslissen of het racisme bij de donkere mensen ligt, terwijl het eigenlijk nooit donkere mensen zijn die echt mogen beslissen of iets racistisch is. Ja voor jezelf ja, maar daar houdt het dan bij op. Overigens was ik er bij dat stadshuis en er waren donkere mensen van alle afkomsten (en ook blanke mensen).

fimh68

Bericht door fimh68 » vr okt 18, 2013 0:07

Of zoals mijn man heel nuchter zegt: Klauwen af van ons volksfeest. Nog even en wij blanken hebben helemaal niks meer in te brengen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:15

fimh68 schreef:Of zoals mijn man heel nuchter zegt: Klauwen af van ons volksfeest. Nog even en wij blanken hebben helemaal niks meer in te brengen.

Nou weten we dat ook weer. Weet je, nadat ik ondertussen vandaag weer wat gezellige berichten kreeg via fb waaronder zwartjoekel, kutneger en trieste hoer, ben ik gewoon niet echt van slag van je racistische post hier. Het moest er toch een keer van komen na al je stuiptrekkingen. Het leukste vind ik dat het 'jullie' feest is. :roll:

En trust me, blanke mensen zijn in de meerderheid en hebben privilige, dus je hebt niet veel te vrezen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:37

Sybine schreef:
fimh68 schreef:Dat er kinderen zijn die donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet, is een feit. Kun je lang en breed over praten, dat is zo. Helaas. Veel zal aan de opvoeding liggen denk ik.
Ik heb niet gezegd dat mijn kinderen donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet. Wel dat ze de link leggen tussen zwarte piet en donkere mensen/kinderen. En vanuit hun kinderlijke onschuld zeggen ze dat ook. Dit zal vast niet door alle donkere mensen/kinderen gewaardeerd worden (terecht!) waardoor het anders overkomt dan het vanuit mijn kinderen bedoeld is.
Ik wilde nog even zeggen dat ik op zich het wel ervaar als uitschelden maar niet boos ben op het kind noch op de ouder. Meer op het systeem van de maatschappij dat dit hele feest maar door en door laat gaan waardoor het niet raar is dat een kind dat gaat zeggen. Want op zich lijkt het ook wel een beetje, dat was ook het hele idee, ZP zoals wij die nu kennen is een karikatuur van een negroide slaaf, dus het is niet heel raar als kinderen daarna iemand van negroide afkomst zien en dan denken dat die persoon ook iets te maken heeft met ZP.

Mystique

Bericht door Mystique » vr okt 18, 2013 0:43

Ik weet niet of je het gelijk racistisch moet noemen. Met "klauwen af van ons volksfeest" laat men eerder oppervlakkigheid en onwetendheid zien dan racisme...

Waarom blijf je steeds denken dat men het feest wilt afschaffen fimh68, terwijl het overduidelijk enkel gaat om een aanpassing aan het feest? Waarom is het voor jou zo'n groot probleem om de ZP zo aan te passen dat er geen racistische kernmerken meer aan te vernemen zijn en je nog steeds je volksfeest kan blijven vieren? :|
Ik vind dat er veeeeel meer druk wordt gemaakt om een kleine aanpassing dan om het racisme erachter.

Als jouw dochter verkracht zou worden, maar zij zou zeggen dat ze ervan genoten had (je hebt vrouwen die dat nu eenmaal hebben) en de verkrachter niet wilt aangeven, zou je het dan ook nog steeds ok vinden, omdat zij er geen problemen mee gehad heeft?
Beetje harde verwoordingen en gekke vergelijking misschien, maar hopelijk begrijp je het...

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:58

Mystique schreef:Ik weet niet of je het gelijk racistisch moet noemen. Met "klauwen af van ons volksfeest" laat men eerder oppervlakkigheid en onwetendheid zien dan racisme...
.
Ons feest, wij blanken hebben straks niets meer te zeggen, kom op hoor.
Ze ziet toch dat ik Nederlands schrijf, ik heb in dit draadje toch al gezegd dat ik Nederlands ben, en als ik dan hier er tegenin ga en ze daarna doodleuk post dat het haar feest is is het kennelijk niet mijn volksfeest en moet ik mijn klauwen van die van haar afhalen? En daarna nog jammeren dat 'wij blanken' het moeilijk hebben (en dat ik niet blank ben was evident) I just called it for what it is.

Ah the deniability of racism : Was it really racist or not? http://gawker.com/kanye-west-knows-you- ... 1443710553

Ik ga nu slapen overigens
Laatst gewijzigd door Ramona op vr okt 18, 2013 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:59

overigens snap ik iig niets van de vergelijking of waar je heen wil, sorry?

Mystique

Bericht door Mystique » vr okt 18, 2013 5:58

Ik maak de vergelijking met het verkrachten van haar dochter, omdat zij aankomt met dat haar zoon nooit problemen met ZP heeft gehad en dat het daardoor ook geen probleem zou hoeven zijn.

Hele jonge kinderen ervaren ook niet meteen problemen met seksueel misbruikt te worden, simpelweg omdat ze het begrip niet hebben dat het slecht is. Maar maakt dat het dan minder slecht als het jouw kind overkomt? "Ze heeft er toch nog geen besef van dat het verkeerd is en er nog geen last aan ondervonden, dus dan is het toch niet verkeerd." Evenals het aangeven dat ze een Surinamer kent die er geen problemen mee heeft gehad of dat het feest gevierd wordt in een 'Nederland land' maakt het nog niet zo dat iedereen er geen problemen mee heeft.

En ik vind die uitdrukking niet meteen racistisch, omdat je niet weet wat zij bedoelt met 'ons'. Aangezien ze aangeeft dat haar zoon donker is zou ik het wel onmetelijk triest vinden als zij met 'ons' enkel de blanken zou bedoelen en haar eigen zoon zou buiten sluiten...

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 6:55

Ik snap het nu, alhoewel ik de vergeljking heftig vind

Wat betreft de opmerking, dit is een groot onderdeel van het probleem. Je kunt best wel gewoon racistische dingen uitkramen zonder meteen full blown racist te zijn. Mijn moeder heeft ook weleens racistische dingen gezegd, alhoewel ik niet denk dat ze racist is. En je ziet dat ze zegt 'ons' en daarna 'wij' blanken. Dat is de ons dus.Kan ze een donker kind hebben, 5 Surinamers kennen en weet ik niet wat, dat is geen excuus.
En om maar die tekst te quoten van mijn vorige past
I think what's far more corrosive and insidious, the thing that lingers in the back of my mind the most, is the framework of plausible deniability built up around racism, and how insane that plausible deniability can make a person feel when wielded. How unsure of oneself. How worried that you might be overreacting, oversensitive, irrational.]Dit is het, het 'telt' pas als racisme als het echt aap ofzo is, en alles daarvoor is opeens niet racisme en dan moeten we gaan uitleggen da het wel zo is (wat we dan uiteindelijk altijd verliezen) en dan daarna in twijfel en schande modus omdat je aangepraat wordt dat je iets ziet wat er niet echt is.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 18, 2013 8:27

Renee1137 schreef:Wat ik vooral heel erg mis in deze hele discussie (niet specifiek hier hoor ;) maar in de maatschappij in het algemeen) is dat een significant deel van zowel de pro- als anti-pieters gewoon geen normale, volwassen discussie lijkt te kunnen voeren. Aan beide kanten zijn er vooral heel veel mensen bezig met het idee dat ze gelíjk hebben. Het maakt niet uit wat een ander denkt of voelt of ervaart, het maakt niet uit hoe bot je overkomt, als je maar gelijk hebt.

En dan heb ik het dus zowél over mensen die zich geneigd voelen piet met alom snerend commentaar te verdedigen (alsof je ze voorstelt hun stemrecht af te nemen ofzo) als iemand als Prem met zijn optreden op DWDD. Allemaal bot. Allemaal zo hard schreeuwen dat je de andere kant maar niet meer hoort. Want dan heb je de discussie gewonnen, toch? En daar gaat het om. Als je maar gelijk hebt.

Het feit dat bijvoorbeeld half Nederland zich door een blèrende Prem echt niet méér geneigd voelt om te luisteren naar mensen die zich gekwetst voelen door Piet, maakt blijkbaar niks uit. Sociale verandering is schijnbaar niet eens het einddoel, want een kind kan zien dat je er zo niet komt.

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat beide kanten allebei een ander perspectief hebben, die allebei legitiem kunnen zijn? Sommige mensen in de samenleving ervaren geen probleem met Zwarte Piet, andere mensen wel - gebaseerd op hun ervaringen, hun definitie van respect, et cetera et cetera. Pro-pieters zijn echt geen stiekeme racisten (over het algemeen) en anti-pieters zijn echt geen overgevoelige zeikerds (over het algemeen). Ieder hebben ze hun eigen legitieme ervaring. Alleen de uiteindelijke conclusie ("Zwarte Piet is okee/niet okee") is een tegenstelling waar we samen uit moeten komen. Helpt het dan als je mensen racisten gaat noemen? Of zeurpieten? Of als je vooral heel trots verkondigd dat je pro of anti bent en dat mensen die er anders over denken belachelijke argumenten hebben? Veel succes met je sociale verandering dan...
Ha, zullen we de discussie die op deze post op facebook volgde hieronder plakken? Ik denk zomaar dat ‘Jeroen’ niet verliefd op mij gaat worden. ;)

Schrik overigens wel een beetje van het gemak waarmee ‘ons volksfeest’ verdedigd wordt. Oppervlakkig en ongefundeerd doch verwend en geïndoctrineerd. Zo werd er op de facebook-pagina van Renée gesteld dat we niet mogen refereren aan iets dat 30 jaar geleden als referentiekader wordt gebruikt. Simplistisch inderdaad, het speelt uiteraard ieder jaar en IK kan het alleen van 30 jaar geleden als belevenis gebruiken. Maar als ik aangeef dat ik ieder jaar weer mensen spreek die zich onheus en racistisch bejegend voelen wanneer ik ze spreek als therapeut, blijft het stil en wordt er weer teruggegrepen naar ‘ik ken iemand die er geen problemen mee heeft maar wel donker is’. Maar wanneer ik de beredenering belachelijk en in sommige opzichten zelfs verwerpelijk vind, maak ik het persoonlijk? Pfff… Het kan toch niet zo zijn dat ik iedereen steeds overschat? Ik mis intellect in dergelijke discussies. Het gaat niet om je mening, het gaat om wat er speelt en in hoeverre dat ethisch en moreel acceptabel is.

Bah, wat een sufferds op de wereld. Ik ben blij dat ik ergens in nergens woon, hoef ik geen buur(t)gesprekken aan te gaan.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr okt 18, 2013 9:28

ARTHUR schreef:Pfff… Het kan toch niet zo zijn dat ik iedereen steeds overschat? Ik mis intellect in dergelijke discussies. Het gaat niet om je mening, het gaat om wat er speelt en in hoeverre dat ethisch en moreel acceptabel is.

Bah, wat een sufferds op de wereld. Ik ben blij dat ik ergens in nergens woon, hoef ik geen buur(t)gesprekken aan te gaan.
Ik vind het een beetje ironisch. Aan de ene kant heb je de anti-ZP'ers die zeggen dat voorstanders van ZP zich niet goed kunnen inleven in andere mensen, maar tegelijkertijd lijken anti-ZP'ers zich niet in te kunnen leven in de voorstanders van ZP'ers. Zeker als je tot de conclusie komt dat anderen sufferds zijn of te weinig intellect hebben, dan zeg je toch eigenlijk dat ze er niets aan kunnen doen dat ze zulke gedachten hebben?
Dit is overigens geen aanval op jou Arthur, het is de gedachte waarmee ik ervoor zorg dat ik buurtgesprekken nog prima kan handelen. Ondertussen kan ik tegen die zogenaamde buurtbewoners wel laten weten dat niet iedereen zo denkt en hoop ik dat zij uiteindelijk toch hun sufheid verliezen en hun intellect zich toch ontwikkeld.
Ik zelf heb eerder geen grote problemen gehad met ZP, maar door de discussies die er de afgelopen jaren hebben plaats gevonden ben ik daar toch anders tegenover gaan staan. Ook ik leer (hoop ik dan he) en ook ik had daar tijd voor nodig. Ik geloof dat anderen dat ook nodig hebben (tijd) en soms gaat het minder snel dan je zou willen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 18, 2013 10:05

Hahahaha!

Oh, maar daar heb je zeker een punt. Men lijkt echter niet voorbij te gaan aan de eigen ervaring en dat vind ik schokkend. Wederom. En als dan de enige argumenten zijn dat 'het een traditie is', 'niet alle kinderen afschrikt’ en ‘ik ben ook wel eens gepest op school, dat hoort er nu eenmaal bij’…

…kan ik niet anders concluderen dan dat het drogredenen zijn van sufferds waarbij ik het intellect mis.

Ik zie het niet als aanval, dat is voor mij ook het meest frustrerende naast die kulberedeneringen: dat ze persoonlijk nemen wat ik aanvoer. ‘Oh, dus ik ben dom, belachelijk en simpel?’ Nee, lieve schat, maar dat wat je roept wel. Ik kan enkel hopen dat het niets over jou als persoon zegt.

Overigens ben ik niet anti-ZP, ik ben tegen racisme. Zeker als het zo een sterke basis kent als Zwarte Piet. Als het om blanke pietjes ging die ooit vanuit slavernij werden gedwongen vond ik dat net zo erg. Mijn moeder heeft enkel foto’s van mij huilend op schoot bij een Sinterklaas en op de rug van een Zwarte Piet (dronken studenten ingehuurd door Oma). Dat was ook de laatste keer. Mijn ouders ‘moesten’ meedoen in de gekte maar zodra het acceptabel was wisten mijn zus en ik onmiddellijk dat het verzonnen en flauwekul was. En werd het niet meer gevierd.

Ben overigens benieuwd hoe ze daar nu in staan met de kleinkinderen waarvan de oudste nu toch wel het besef gaat krijgen dat er een man met cadeaus en mannen met snoepgoed gaan komen...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 18, 2013 12:06

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 18, 2013 12:44

Die laatste uitspraak...

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 13:06

Stierenvechten en mensen van de trap afgooien (Azteken) zijn ook tradities.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie