Arrestaties bij veganisme-stand op nota bene Bevrijdingsdag

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Dave
Leefwijze: veganist

Arrestaties bij veganisme-stand op nota bene Bevrijdingsdag

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 18:56

Op Bevrijdingsdag heeft de politie in Amsterdam op geweldadige wijze een einde gemaakt aan een vreedzaam politiek protest. Activisten van Respect voor Dieren deelden vegakoekjes uit en gaven informatie over de dierindustrie bij een slagerij.

Mensen werden bij deze actie opgeroepen minder of geen vlees, zuivel en eieren meer te eten. Het is immoreel en onnodig dieren te gebruiken voor menselijke doeleinden. Na een klein uur actie voeren nam de politie alle folders in beslag en arresteerde twee activisten. Een derde vrouw, een fotografe, werd ook gearresteerd omdat de politie niet wilde dat hun optreden werd vastgelegd. Op de dag dat de vrijheid van Nederland werd gevierd, liet de politie onverbloemd het ware karakter van elke staat zien.

De activisten van Respect voor Dieren kennen het klappen van de zweep. Al sinds de oprichting probeert de Amsterdamse politie een einde te maken aan de acties. Pepperspray, wapenstok en talloze arrestaties konden de activisten niet tegen houden op te komen voor dieren. Iedere dag worden dieren opgesloten, gemarteld en vermoord voor vlees, melk en eieren. Respect voor Dieren strijd tegen dit leed en eist vrijheid voor allen.

De criminalisering van dierenbevrijdingsactivisten kent haar hoogtijdagen. In het AIVD jaarrapport 2006 is uitgebreid aandacht voor Respect voor Dieren en afgelopen week werden diverse huiszoekingen gedaan bij activisten in Nederland, Belgie en Engeland. Dit alles toont slechts aan dat de dierenbevrijdingsbeweging in opmars is en een bedreiging vormt voor de dieruitbuitende industrie.

http://www.indymedia.nl/nl/2007/05/44239.shtml

judaluce

Bericht door judaluce » zo mei 06, 2007 19:27

Jeee en wat grof hoe ze zijn gearresteerd zeg! :roll:

Framboos

Re: Arrestaties bij veganisme-stand op nota bene Bevrijdings

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:29

Dave schreef: Na een klein uur actie voeren nam de politie alle folders in beslag en arresteerde twee activisten.
Waarom?

ingenting

Bericht door ingenting » zo mei 06, 2007 19:33

te vinden op de link die Dave heeft geplaatst :
rvd schreef:De activisten zijn opgepakt omdat ze weigerden weg te gaan toen de politie dat zei. Ze kregen boetes mee wegens het niet tonen van id en het hinderlijk ophouden voor een etalage.
In werkelijkheid zijn ze natuurlijk opgepakt omdat de politie liever geen kritische mensen op straat wil en altijd op zal komen voor de economische belangen van een slager.
La maquereau des petits g?teaux (h)

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:38

Wat een irritant stemmingmakend/populistisch toontje.
Op de dag dat de vrijheid van Nederland werd gevierd, liet de politie onverbloemd het ware karakter van elke staat zien.
In werkelijkheid zijn ze natuurlijk opgepakt omdat de politie liever geen kritische mensen op straat wil en altijd op zal komen voor de economische belangen van een slager.
:roll:

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 19:38

Onderaan de Indymedia link staat een verklaring van RvD:
De activisten zijn opgepakt omdat ze weigerden weg te gaan toen de politie dat zei. Ze kregen boetes mee wegens het niet tonen van id en het hinderlijk ophouden voor een etalage.
Lijkt me dat er geen echte aanleiding was voor het tonen van een id en ze stonden ook niet voor de ingang dus echt hinderlijk voor de etalage stonden ze niet. Maar ja, de politie grijpt vaak naar de reden van samenscholing (ik heb dat een keer meegemaakt met een RvD-demo in Rotterdam) en dan denken ze dat ze alles mogen doen. Zover is het in dit land dus al gekomen met de vrijheid van meningsuiting.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:40

Maar je mag toch ook niet gewoon zomaar ergens gaan staan?

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 19:41

Framboos schreef:Wat een irritant stemmingmakend/populistisch toontje.
Hoezo populistisch?

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 19:44

Framboos schreef:Maar je mag toch ook niet gewoon zomaar ergens gaan staan?
Erg gehoorzaam ben jij. Als je alleen maar dingen doet die mogen dan verandert er niet veel in een land waarin een bepaald onrecht is voor een bepaalde groep. Dan was er nog steeds apartheid in ZA, dan zaten de zwarten in de VS nog steeds achterin de bus.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:46

Alsof het de politie an sich ene moer uitmaakt of er 'kritische' mensen op straat staan. Alsof politie-agenten elke ochtend naar het werk gaan met het idee 'zo, vandaag ga ik mij toch weer eens sterk maken voor de economische belangen van elke slager, want d?t is mijn werk'. 'Het ware karakter van elke staat'? Kom op zeg, ga niet doen alsof het hier Rusland of erger is.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:49

Dave schreef: Erg gehoorzaam ben jij. Als je alleen maar dingen doet die mogen dan verandert er niet veel in een land waarin een bepaald onrecht is voor een bepaalde groep. Dan was er nog steeds apartheid in ZA, dan zaten de zwarten in de VS nog steeds achterin de bus.
Daar zeg ik helemaal niets over, maar ga dan niet lopen janken dat de politie 'gemeen' doet, als je zelf ook zegt dat het blijkbaar iets is wat niet mag. Cut your losses.

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 19:50

De politie moet zich ook aan de wet en vooral de grondwet houden en de laatste jaren houden ze er een vrije interpretatie op na onder het mom van de terrorisme-"dreiging".

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:53

Ik heb het alleen over dat stuk hierboven, hoe dat geschreven is, niet over Rosa Parks etc.

De politie heeft hier m.i niets verkeerds gedaan. Je kunt het niet leuk vinden, maar dat is heel wat anders.

Als dat echt een serieus persbericht is (waar je wat mee wilt bereiken), dan zou ik er toch nog even een keertje goed over nadenken hoe je zoiets brengt.

Zou je jezelf niet ook een kriek lachen om dat bericht als je 'Respect voor dieren' vervangt door 'Stormfront'?

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 19:54

Framboos schreef:
Daar zeg ik helemaal niets over, maar ga dan niet lopen janken dat de politie 'gemeen' doet, als je zelf ook zegt dat het blijkbaar iets is wat niet mag. Cut your losses.
Wie jankt hier? Wie heeft het hier over gemeen doen? Je moet niet alles accepteren wat de politie doet en vooral dit in de publiciteit brengen. Er werd ook een fotograaf gearresteerd, omdat ze er kennelijk geen ruchtbaarheid willen geven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 06, 2007 19:55

Framboos schreef:Maar je mag toch ook niet gewoon zomaar ergens gaan staan?
Als je dat doet om je mening te geven etc. wel. Maar het gaat er denk ook om wat de trend is. In het oosten van Nederland laten ze je heel wat makkelijker gewoon staan, maar in de randstad komt het vaker voor dat mensen stands opzetten en acties houden en de politie in de randstad heeft instructies het zoveel mogelijk te belemmeren.

Dat is al duidelijk aan dat ze gewoon bij acties van bepaalde organisaties direct naar ID vragen, terwijl er geen aanleiding is. Ik weet nog dat ze dat eens vroegen en gevraagd werd aan van wie dat moest. Toen hadden ze het dat het moest van hogere hand.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:58

Dave schreef: Wie jankt hier?
Nou, de politie in ieder geval niet, wel? :roll:
Dave schreef:Wie heeft het hier over gemeen doen?
Kom op zeg, in die stukjes die ik quotte wordt gezeurd dat de politie 'gemeen' deed. Hoe wou jij dat noemen?
Je moet niet alles accepteren wat de politie doet en vooral dit in de publiciteit brengen.
Maar de politie staat toevallig in zijn recht, en je kunt er dan wel zo'n stuk over schrijven, maar dan ben je toch echt aan het preken voor eigen parochie. Of denk je dat Piet uit Hoogzee nu denkt 'tjongejonge, die politie toch, wat een tuig'?

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 19:59

Alex schreef:Als je dat doet om je mening te geven etc. wel.
Ook met een standje? Hoef je daar geen vergunning oid voor te hebben?

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 20:00

Framboos schreef:Ik heb het alleen over dat stuk hierboven, hoe dat geschreven is, niet over Rosa Parks etc.
Wat is het verschil?
Framboos schreef: Zou je jezelf niet ook een kriek lachen om dat bericht als je 'Respect voor dieren' vervangt door 'Stormfront'?
Maar Stormfront komt niet op voor gelijke behandeling of *-rechten.
Dus ik vind de vergelijing RvD met Stormfront niet passend. Ze vinden zich superieur en zijn meer te vergelijken met de KKK.

Dave

Bericht door Dave » zo mei 06, 2007 20:02

Framboos schreef:
Ook met een standje? Hoef je daar geen vergunning oid voor te hebben?
Ha ha een vergunning om je mening te uiten. Nou wordt ie mooi. Lijkt het wel een soort China.
Je hoeft alleen maar een kennisgeving te geven en zelfs dan hebben ze niet het recht om zo op te treden.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 06, 2007 20:05

Dave schreef:Wat is het verschil?
Dat het twee hele verschillende discussies zijn, of een persbericht goed is of dat waar het om gaat goed is.
Dave schreef: Maar Stormfront komt niet op voor gelijke behandeling of *-rechten.
Dus ik vind de vergelijing RvD met Stormfront niet passend. Ze vinden zich superieur en zijn meer te vergelijken met de KKK.
Maar Stormfront vind ongetwijfeld ook van zichzelf dat ze goede standpunten hebben. Maar wederom, ik heb het dus niet over of Stormfront te vergelijken is met Respect voor Dieren, ik heb het over dat artikel. Probeer het eens te lezen met 'Stormfront'. Vind je het dan een goed stuk?

(Trouwens, uit dit stuk straalt ook een morele superioriteit van heb ik jou daar.)

Plaats reactie