Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Rauw

Bericht door Vegantastic » vr mar 28, 2008 23:26

Nou dat leken me iig geen veganisten te zijn zoals die vrouw dan heeft beweerd. In voeding wellicht, maar niet echt in gedachten.

Vond de docu toch wel erg weinig info geven. Erg oppervlakkig. Zal wel ivm doelgroep zijn.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » ma mar 31, 2008 15:43

valt me op dat veel mensen behoorlijk heftig negatief reageren.
ik wil niet lullig doen maar het verschilt niks van typische telegraaf reacties als die iets lezen over veganistisch eten. die mensen denken ook dat veganistisch voedsel smakeloos en ongezond is, en vinden het extreem als mensen hun kinderen zo opvoeden.
misschien weten veel mensen niet precies wat "raw food" inhoudt of zo, dat zou het kunnen zijn.
afijn, een moeder moet toch gewoon zelf kunnen beslissen hoe ze haar kind opvoed, en een rauw dieet lijkt me in ieder geval stuk gezonder dan elke week naar de mcdonalds, wat heel veel moeders wel goed vinden.
en natuurlijk, het kind moet wel verantwoord alle bouwstoffen binnen krijgen..

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma mar 31, 2008 16:19

Ik heb de docu nog niet gezien, maar het stukje bij DWDD wel. Ik kreeg de indruk dat het jongetje niet echt tegen zijn ma in durfde te gaan. Bovendien vond ik het typisch dat hij volgens zijn moeder 3 weken ziek was geweest nadat hij bij z'n pa kaas had gegeten, terwijl hij, toen ze overschakelden van vegan naar raw vegan, na 2 weken al van zijn astma af was....

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » di apr 01, 2008 0:10

een ex vriendin die onder mijn invloed :-) vegetarier (bijna veganist) werd, genas van haar allergie waar ze medicijnen voor gebruikte. een ander iemand die ik ken , haar huidziekte waarvoor ze medicijnen gebruikte genas nadat ze raw vegan werd.
halleluja.
regelmatig hoor ik van andere veganisten hoe hun kwalen zijn verdwenen nadat ze (raw) vegan werden.
dat een raw food dieet goed kan zijn voor de genezing van astma van het jongetje lijkt me best aannemelijk.
en volgens mij zijn kinderen zowiezo heel vervelend af en toe tijdens het eten en lusten ze niks wat moeder op tafel zet, en kunnen kinderen heel beteuterd kijken, das vrij normaal. :-P

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » di apr 01, 2008 8:59

herwin schreef:valt me op dat veel mensen behoorlijk heftig negatief reageren.
ik wil niet lullig doen maar het verschilt niks van typische telegraaf reacties als die iets lezen over veganistisch eten. die mensen denken ook dat veganistisch voedsel smakeloos en ongezond is, en vinden het extreem als mensen hun kinderen zo opvoeden.
+1!

scarabee

Bericht door scarabee » wo apr 02, 2008 10:59

Ik zeg niet dat ik het helemaal met deze moeder eens ben.
Maar niemand zegt ooit iets van mensen die hun kinderen praktisch alleen maar met snoepgoed, fastfood en gefrituurde dingen opvoeden. Dat is ook een keuze die ouders voor hun kinderen maken.
Alleen omdat veganisme en raw zoveel afwijkt van de norm, wordt er zo heftig op gereageerd.
Ik was het totaal niet eens met Hugo Borst, hij ging veel te ver. Alsof hij er zelf zo gezond uitziet!
Vond het wel goed dat die moeder heel rustig en beheerst reageerde, maakte haar geloofwaardiger.

Ja

Bericht door Ja » do apr 03, 2008 9:30

Kirsty xvx schreef:Ik vond het allemaal wel erg karig voor zo'n jongen...
Dat zullen de meeste mensen ook wel vinden van het veganistische gebeuren :roll:

roosje

Bericht door roosje » zo apr 06, 2008 19:34

Ik vind het overdreven hoe mensen reageren op wat zij haar kind te eten geeft.
Waarschijnlijk leeft dit jongentje een heel stuk gezonder dan bijvoorbeeld kinderen die in landen zoals de V.S wonen die leven van de fastfood ketens die veeal hamburgers en patat verkopen.
Ik heb het zelf mee gemaakt toen ik in de V.S was en daar vonden ze het hartstikke gewoon als je s'morgens al aan de gebakken vette bacon, vette aardappeltjes en weet ik wat meer zat.
Het was dan ook erg lastig voor mij om gewoon ergens een normale boterham te krijgen.
Als ik vroeg om een bruine, kreeg ik een witte geroosterde....

Als je, je kind volstopt met fruit en groente dan ben je voor de massa een freak!
Maar als je, je kind volstopt met kankerverwekkend vlees en zuivel waar dierenleed aan kleeft en verder nog meer E-nummers, suiker en kleurstoffen, dan ben je super normaal..
Rare wereld hoor, als je het mij vraagt.

Wel vond ik zelf dat ze hem wat vrijer mag laten in zijn keuze's, omdat hij al wat ouder is, maar dat is mijn mening.
Ik vind sommige dingen hoe ze dat aan hem vertelde wel redelijk manupulerend.

Zeker wel ja

Bericht door Zeker wel ja » ma apr 07, 2008 15:18

Als je, je kind volstopt met fruit en groente dan ben je voor de massa een freak!
Maar als je, je kind volstopt met kankerverwekkend vlees en zuivel waar dierenleed aan kleeft en verder nog meer E-nummers, suiker en kleurstoffen, dan ben je super normaal..
Rare wereld hoor, als je het mij vraagt.
En als je het combineert, dus fruit en groente, maar ook vlees en zuivel; wat ben je dan? Een freak, super normaal of een combinatie hiervan=gewoon? :grin:

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo apr 09, 2008 15:49

herwin schreef:een ex vriendin die onder mijn invloed :-) vegetarier (bijna veganist) werd, genas van haar allergie waar ze medicijnen voor gebruikte. een ander iemand die ik ken , haar huidziekte waarvoor ze medicijnen gebruikte genas nadat ze raw vegan werd.
halleluja.
regelmatig hoor ik van andere veganisten hoe hun kwalen zijn verdwenen nadat ze (raw) vegan werden.
dat een raw food dieet goed kan zijn voor de genezing van astma van het jongetje lijkt me best aannemelijk.
en volgens mij zijn kinderen zowiezo heel vervelend af en toe tijdens het eten en lusten ze niks wat moeder op tafel zet, en kunnen kinderen heel beteuterd kijken, das vrij normaal. :-P
Ik doelde ook niet zozee op de genezende werking, maar op het 'feit' dat dat jongetje 3 weken ziek was geweest van kaas. Dat geloof ik gewoon niet.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo apr 09, 2008 19:41

[/quote]
Ik doelde ook niet zozee op de genezende werking, maar op het 'feit' dat dat jongetje 3 weken ziek was geweest van kaas. Dat geloof ik gewoon niet.[/quote]
Dat kwam volgens mij van een (gluten) allergie dus dan klinkt het wel weer logisch.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo apr 09, 2008 20:11

Inderdaad, ik dacht dat het ging over melk en kaas eten en als je dan lactose intolerant bent, kan ik me goed voorstellen dat je je daarna nogal beroerd voelt en last krijgt van astma etc.
Dan is het nog steeds wel vreemd dat hij daar zó lang ziek van was, terwijl het minder tijd kostte om te genezen van zijn klachten toen ze begonnen met rauw eten.

Hoe dan ook, zolang die jongen inderdaad gewoon alles binnenkrijgt (en hopelijk ook zo lekker en creatief mogelijk, ja...) lijkt het me niet verkeerd dat die vrouw haar kind meegeeft wat zij denkt dat goed is...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 13, 2008 14:49

Drie weken vind ik wel lang, maar zelf heb ik wel ervaring met een week last hebben van eten dat ik niet verdroeg.
Ben de laatste weken veel aan het lezen over Raw Food. Het schijnt dat als je eenmaal gewend bent aan raw food dat je gekookt voedsel niet meer goed kunt verdragen en ga je je ziek voelen als je het weer eet.

Marla

Bericht door Marla » do nov 15, 2012 11:42

Er is een nieuwe documentaire over ze gemaakt: "Rauwer". Gisteren zaten ze bij Pauw & Witteman (na te kijken via uitzending gemist). Ze heeft haar zoon van school gehaald omdat ze vond dat hij daar niet in staat was om raw te eten (oftewel, hij werd daar teveel in verleiding gebracht om niet raw te eten...) Nu zijn ze onder toezicht geplaatst. Verder heeft hij een groeiachterstand (en is zwaar ondervoed volgens sommige artsen). :?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 15, 2012 12:09

Er werd door arts gezegd dat het kind ernstig ondervoed was, zoals een arm kind in afrika. En dat lijkt mij reden dat het kind daar weggehaald zou moeten worden.

Die vrouw was ook heel vaag.. Ze had haar kind van school gehaald maar legt niet uit dat ze thuisscholing wilde gaan doen... dat kwam er pas later bij. En argumenten beginnen en niet afmaken etc. Kwam nou niet helemaal stabiel over.

Hij had diverse tekorten, maar volgens mij geven diverse raw sites duidelijk aan hoe dat binnen te krijgen is. Dus het lijkt wel alsof die gewoon niet de juiste rauwe voeding krijgt ofzo.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 15, 2012 13:06

Vegantastic schreef:Hij had diverse tekorten, maar volgens mij geven diverse raw sites duidelijk aan hoe dat binnen te krijgen is. Dus het lijkt wel alsof die gewoon niet de juiste rauwe voeding krijgt ofzo.
Ja precies. Te weinig vet, eiwit, en calcium. Dat is toch goed op te lossen met meer noten, gekiemde peulvruchten en groene bladgroente lijkt me. Ik vind het een heel vreemde situatie.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla » do nov 15, 2012 14:07

Ja, ik vond vorige keer al dat ze zo eenzijdig leken te eten, maar dacht toen dat het dat het misschien gewoon zo door de docu gebracht werd. Maar nu zei ze zelf ook al dat ze niet 'gourmet' raw eten. En inderdaad die tekorten zijn volgens mij ook wel op te lossen, zelfs met een rawfood dieet. Dat wat die arts zei vond ik wel overdreven hoor. Ik bedoel, hij zag er niet ongezond uit. Hij is blijkbaar klein maar er zijn wel meer kinderen van die leeftijd (vooral jongens) die een late groeispurt maken. Dat hij tekorten heeft geloof ik wel, maar net zo ondervoed als een kind in Afrika, nee.

JesseL

Bericht door JesseL » do nov 15, 2012 14:28

Ik heb het nog niet gezien. Ik heb zelf geen behoefte aan een volledig raw dieet en zoals jullie het omschrijven klinkt dit niet goed. Maar voor vuur werd uitgevonden at de mensheid allemaal raw en de rest van het dierenrijk eet ook raw, dus op zich zou je er toch prima gezond mee moeten kunnen leven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 15, 2012 15:37

Marla schreef:Ja, ik vond vorige keer al dat ze zo eenzijdig leken te eten, maar dacht toen dat het dat het misschien gewoon zo door de docu gebracht werd. Maar nu zei ze zelf ook al dat ze niet 'gourmet' raw eten. En inderdaad die tekorten zijn volgens mij ook wel op te lossen, zelfs met een rawfood dieet. Dat wat die arts zei vond ik wel overdreven hoor. Ik bedoel, hij zag er niet ongezond uit. Hij is blijkbaar klein maar er zijn wel meer kinderen van die leeftijd (vooral jongens) die een late groeispurt maken. Dat hij tekorten heeft geloof ik wel, maar net zo ondervoed als een kind in Afrika, nee.
Die groeicurve is ook gebaseerd op info van kinderen die veel zuivel nemen, dus die hormonen zorgen sowieso dat die groeicurve hoog ligt.

Ik vond hem er niet zo super uit zien. Glazig uit ogen kijken, niet alert, nietszeggende antwoorden e.d. Mss de zenuwen maar toch een beetje raar dat het elke vraag aan hem zo ging.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 15, 2012 17:15

scarabee schreef:Ik zeg niet dat ik het helemaal met deze moeder eens ben.
Maar niemand zegt ooit iets van mensen die hun kinderen praktisch alleen maar met snoepgoed, fastfood en gefrituurde dingen opvoeden. Dat is ook een keuze die ouders voor hun kinderen maken.
Ik vind dat dus kindermishandeling, en bijna iedereen doet dat. Sterker nog, als je een kind niet volstopt met suiker ben je een gemeen mens :?

Ik heb het stukje niet gezien, maar misschien lijdt de dame in kwestie aan orthorexia? Dat is niet helemaal hetzelfde als een raw vegan zijn natuurlijk...
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie