Veganisme in Trouw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Veganisme in Trouw

Bericht door marjan » ma jan 28, 2013 14:58

Martine
Moderator

Re: Veganisme in Trouw

Bericht door Martine » ma jan 28, 2013 15:15

Hè jasses :(

De ergste vijanden van het veganisme zijn toch vaak ex-vegans die proberen hun keuze te rechtvaardigen. Weet iemand waarom deze man geen vegan meer is?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma jan 28, 2013 15:20

Oh wat maakt het uit wat zijn reden is, heb er echt geen respect voor.

Hij heeft zijn keus voor vlees gemaakt, boeiend. Maar waarom moet hij nou oorlog gaan voeren met mensen die veganisme wel aankunnen. Zwak en laf vind ik dit.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 16:23

Ik volg zijn redenatie ook gewoon niet zo goed. 'Domineren, omdat het kan'? Dan kunnen we ook bepaalde bevolkingsgroepen domineren omdat het kan. Nee, maar daar kun je mee 'samenwerken', zegt hij. Nou ja, ik weet genoeg voorbeelden van samenwerking tussen dieren en mensen, waar trek je dan de grens?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma jan 28, 2013 17:07

gadverdamme zeg... dat is het enige wat ik over dit artikel kan zeggen :shock:
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

marjan

Bericht door marjan » ma jan 28, 2013 17:13

Tja, ik doe nog een poging om op de trouw-website mee te discussiëren...

lena

Bericht door lena » ma jan 28, 2013 17:37

Ik kan me zo voorstellen dat 50 jaar geleden ook genoeg mannen vonden dat ze vrouwen nu eenmaal van nature domineerden, omdat dat kon, en historisch zo gegroeid was, etc. En dat je natuurlijk niet met vrouwen kon samenwerken, want, nou ja, vrouwen! Die zijn nou eenmaal echt erg anders dan mannen.

Maar ik vind het wel positief dat veganisme nu blijkbaar zo'n normale optie is dat dat in een reguliere krant besproken wordt. Dat het niet de veganisten zijn die aangeven waarom zij de keuze maken, maar dat een vleeseter zijn keuze verdedigt.

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door cherry » ma jan 28, 2013 19:41

marjan schreef:Tja, ik doe nog een poging om op de trouw-website mee te discussiëren...
Ik ook! Jij bent dan waarschijnlijk veganmarjan? Ik ben Esther V. Druk in de weer met ene papa yabo :govegan:

cherry

Bericht door cherry » ma jan 28, 2013 19:42

Trouw heeft overigens vaker artikelen over veganisme en vegetarisme. Laatst zelfs een hele lap tekst + foto van Terry Hope Romero. Veganisme wordt steeds bekender lijkt het.

marjan

Bericht door marjan » ma jan 28, 2013 19:47

Ja, ik ben daar Veganmarjan. Leuk dat je meedoet in de discussie!

Okee, ik ben minimaal de komende 15 maanden lid dus ga het meemaken.... Ik heb wel iets met die nestgeur vanuit mijn opvoeding en huidige overtuigingen.

cherry

Bericht door cherry » ma jan 28, 2013 19:59

Jij bent ook goed bezig, Marjan. Heel vriendelijk en benaderbaar. Daar streef ik ook naar, maar het valt niet altijd mee.

Het valt me trouwens alles mee, de reacties van mensen. Veel mensen zien de gebreken in de redeneringen van de auteur wel.

marjan

Bericht door marjan » ma jan 28, 2013 20:07

cherry schreef:Jij bent ook goed bezig, Marjan. Heel vriendelijk en benaderbaar. Daar streef ik ook naar, maar het valt niet altijd mee.
Wat leuk om te horen dat je me zo ervaart!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 20:12

lena schreef:Maar ik vind het wel positief dat veganisme nu blijkbaar zo'n normale optie is dat dat in een reguliere krant besproken wordt. Dat het niet de veganisten zijn die aangeven waarom zij de keuze maken, maar dat een vleeseter zijn keuze verdedigt.
Inderdaad! Dat het zo in de kop staat en blijkbaar wordt aangenomen dat mensen nu wel weten wat het woord betekent en waarom mensen het doen :) dat is heel gunstig!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 28, 2013 20:46

In het online essay-magazine Aeon richt Southam deze maand zijn pijlen op schrijver Jonathan Safran Foer. Die hield met zijn veelgelezen boek Dieren Eten een krachtig pleidooi vóór veganisme.

Een pleidooi voor veganisme? Ik heb die conclusie niet éénmaal gelezen in het boek en Safran Foer is ook geen veganist.

En de redeneringen van deze Southam slaan echt nergens op. Dus omdat je nooit 100% kunt voorkomen dat je dieren doodt door voedsel te verbouwen, kun je dus maar beter helemaal stoppen met je best doen en nog veel meer leed veroorzaken door bewust dierlijke prodcuten te blijven eten. Wat een asshole zeg.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 21:00

Emiel schreef:
In het online essay-magazine Aeon richt Southam deze maand zijn pijlen op schrijver Jonathan Safran Foer. Die hield met zijn veelgelezen boek Dieren Eten een krachtig pleidooi vóór veganisme.

Een pleidooi voor veganisme? Ik heb die conclusie niet éénmaal gelezen in het boek en Safran Foer is ook geen veganist.
Erg slordig inderdaad.
En de redeneringen van deze Southam slaan echt nergens op. Dus omdat je nooit 100% kunt voorkomen dat je dieren doodt door voedsel te verbouwen, kun je dus maar beter helemaal stoppen met je best doen en nog veel meer leed veroorzaken door bewust dierlijke prodcuten te blijven eten. Wat een asshole zeg.
Dat heb ik inderdaad ook op de pagina van Trouw gezegd (overigens expres zonder aan te geven of ik veganist was of niet): Dat dit een vreemde redenatie is. Het doet me denken aan deze quote van Edmund Burke trouwens, "Nobody made a greater mistake than he who did nothing because he could do only a little."

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 28, 2013 21:30

Goed zo Renee :wink:

Southam vindt dus ook dat we wezens die dommer zijn (dan wie?) best mogen gebruiken voor ons plezier en gemak. Naast het feit dat dit heel arrogant klinkt, is het ook nog eens lastig te verdedigen lijkt me, want waar trek je de grens qua intelligentie? Mag je mensen met zware hersenschade, mensen met dementie of kleine kinderen dan ook gebruiken voor menselijke doeleinden? Ze zijn toch een stuk minder 'intelligent' dan volwassenen (doorgaans dan hè :P ).. Het is überhaupt zeer dom om te denken dat menselijke intelligentie hetgeen is waar al het andere aan afgemeten dient te worden.

Ik zit in de tussentijd even in 'Introduction to Animal Rights: Your Child or the Dog' van Gary Francione te bladeren, want ik weet dat hij hier uitvoerig over heeft geschreven, maar ik kan het zo snel even niet vinden.

marjan

Bericht door marjan » di jan 29, 2013 9:47

Ik ga nog even door met de discussie op de trouw-website. Volgens mij valt hier nog wel wat te winnen :)

lena

Bericht door lena » di jan 29, 2013 10:16

Ik vind dit een goed stuk over hoe vreselijk dieren in het wild het wel niet hebben. Het verbaast mij toch nog dat mensen het hebben over hoe fijn die "bestaanszekerheid" van dieren in de veehouderij is. Dat geeft denk ik aan dat nog niet genoeg bekend is van hoe erg het er aan toe gaat. Een beetje het idyllische beeld dat ik vroeger toen ik kind was had. Koeien lekker in de wei, beetje grazen, af en toe even gemolken worden, en dan ga je weer verder grazen. En okay, 's avonds op stal, maar zo'n koe weet niet beter, vind dat misschien ook wel fijn, zoiets? Het hele proces van zwanger gemaakt worden, kalfje afgepakt, veel meer melk geven dan goed voor je is, veel te lang op stal staan zonder bewegingsvrijheid, de gang naar het slachthuis, etc. etc., dat is toch nog steeds onzichtbaar en onbekend denk ik.

marjan

Bericht door marjan » di jan 29, 2013 10:36

Doe je ook mee op de Trouw-website Lena? Volgens mij kunnen we iemand als jij er prima bij gebruiken! :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 29, 2013 11:11

Las gisteren op een vegan blog wel iets interessants. Deze Southan zag gaten in de argumentatie voor veganisme en niet zo sterke punten, en dat deed hem besluiten niet meer veganist te zijn, terwijl die vegan van dat blog zei dat als er minder sterke punten zijn dat gezien had moeten worden als punten ter verbetering en om aan te werken. Southan was daardoor wel heel makkelijk veganist af...

Ander punt zal ik mss wel best op gelijke hoogte staan met Southan en dat is dat er onder veganisme soms best veel misinformatie wordt verspreid zonder zelf even te checken. Wel uit goedheid van het hart, maar dit is niet handig voor veganisme.

Plaats reactie