Wie helpt me: wat kan ik het best eten?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jade

Wie helpt me: wat kan ik het best eten?

Bericht door jade » vr jan 01, 2016 11:29

Hallo allemaal,

Laatst merkte ik op hoeveel dierlijke producten ik wel niet gebruikte en ik besefte dat ik dat graag wat zou willen beperken!
Ik heb echter wat bezwaren en hoop dat jullie met me mee kunnen denken en me kunnen helpen :)
Ik let erg op suikers (eet zo suikervrij mogelijk) en beweeg/sport daarnaast veel. Daarom is het van belang dat ik veel eiwitten binnen krijg.
Ik merk echter dat in vegatarische/ veganistische vervangers vaak veel minder eiwitten zitten.
Vb. kip per 100gram is zo'n 22 gr eiwit, een vega burger vaak maar 7 gram...
vb. optimel griekse stijl yoghurt per 100 ml is 12 gram eiwit, plantaardige yoghurt slechts 4gram.
Ik eet veel yoghurt, ei en huttekase voor de eiwitten. Ook zie ik dat in Alpro producten vaak veel suikers zijn toegevoegd.

Heeft iemand aanraders voor suikervrije eiwitrijke producten? Wat zijn jullie tips?
Heeft iemand een suikervrije plantaardige yoghurt? Of zoiets als huttekase?
(Ik kan wel heel veel peulvruchten gaan eten, maar eer dat ik de eiwitten van een bakje yoghurt bijeen heb, heb ik 5x zoveel calorieën binnen gekregen... :$)

Alvast heel erg bedankt!!! :thanks:

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Wie helpt me: wat kan ik het best eten?

Bericht door Brent » vr jan 01, 2016 15:23

http://www.theholykale.com/plant-based-protein-chart/

Noten, zaden, kiemgroente en groene bladgroenten zijn relatief rijk aan eiwitten, maar denk ook aan linzen, bonen, quinoa, tofu en andere soyaproducten zoals soya-yoghurt, soyamelk en soyavla.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » vr jan 01, 2016 20:43

Albert Heijn heeft nu van het eigen merk soyayoghurt zonder suiker. Ik vind m ook erg lekker, fijn zuur.
Bij Holland & Barrett (voorheen De Tuinen) kun je pea + hennep protein powder kopen (ook soja-eiwit, maar ik denk dat geisoleerd soja-eiwit niet zo gezond is).
Tofu (daarentegen, wel gezond meen ik) is geloof ik 21 gram proteine per 100 gram, zelfde als kip dus. Silken/zijdetofu kun je ook goed door smoothies doen. Gewone tofu kun je bv in blokjes snijden en opbakken met sojasaus en sambal.
Pindakaas en volkoren producten kunnen ook helpen. En hennepzaad, niet per se in proteinepoedervorm, heeft ook veel eiwit.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » za jan 02, 2016 18:47

jade schreef:Vb. kip per 100gram is zo'n 22 gr eiwit, een vega burger vaak maar 7 gram...
Het lijkt maar of er in kip veel eiwit zit omdat er ook veel vet in zit, zeker in plofkip. Vet is lichter dan water, en ook qua kalorieën gaat een vergelijking tussen vlees en groenten niet op.

Die vegaburgers zou ik trouwens links laten liggen gezien je bezig bent met je gezondheid. Ze bevatten meestal veel vet, zout, chemicaliën en nog meer dat je niet nodig hebt, vaak incl. dierlijke bestanddelen.
jade schreef:Ook zie ik dat in Alpro producten vaak veel suikers zijn toegevoegd.
Ken je de Soyade, te krijgen bij de z.g. natuurwinkel?

Verder sluit ik me aan bij de anderen. Eet bonen, noten en zaden (die ook veel vet/olie bevatten en daarom evenals vlees niet zo eiwitrijk zijn als dat de voedingstabellen doen denken), hele granen en veel groenten zoals allerlei koolsoorten (witte/rode kool, broccoli, bloemkool, paksooi, enz) en bladgroenten. En bereid het zelf voor. Je kunt ervan uit gaan dat wat in een fabriek gemaakt wordt altijd minderwaardig is.

Pindaprak

Bericht door Pindaprak » za jan 02, 2016 22:05

Truus schreef:
jade schreef:Vb. kip per 100gram is zo'n 22 gr eiwit, een vega burger vaak maar 7 gram...
Het lijkt maar of er in kip veel eiwit zit omdat er ook veel vet in zit, zeker in plofkip. Vet is lichter dan water, en ook qua kalorieën gaat een vergelijking tussen vlees en groenten niet op.

Hoop dat ik niet de enige ben die het bovenstaande niet helemaal snap... :?
Er zit trouwens wel veel eiwit in kip. Kip is redelijk vetarm, zeker de borst van de kip, maar vaak het vet van weg is gesneden. Die zin die erna komt moet je misschien even uitleggen, want die snap ik niet helemaal (ligt misschien aan mij).

Truus

Bericht door Truus » zo jan 03, 2016 7:51

Pindaprak schreef:Er zit trouwens wel veel eiwit in kip. Kip is redelijk vetarm, zeker de borst van de kip, maar vaak het vet van weg is gesneden.
O sorry, ik heb niet zo veel verstand van vlees. Het punt dat ik wil maken gaat ook op met bv noten. Zie hieronder.
Pindaprak schreef:Die zin die erna komt moet je misschien even uitleggen, want die snap ik niet helemaal
Ik zal het anders proberen uit te leggen.

Wanneer onderzoekers tabellen samenstellen van hoeveel van welke voedingswaarde in zit, gebruiken ze hoeveelheden van 100 gr. Dat doen ze niet omdat dat logisch of zinnig is, maar omdat het makkelijk is 100 gr van iets af te wegen. Dus je kijkt in een tabel en ziet bv dat 100 gr van A tien keer zo veel eiwit bevat als 100 gr van B. Zo krijg je de indruk dat A rijk is aan eiwit. Maar er is grote kans dat A ook tien keer zo veel kalorieën bevat als B, zo niet dertig keer zo veel. Dat is wellicht handig als je lijdt aan ondergewicht, maar als je eerder je bezorgd maakt over overgewicht, dan kun je beter B kiezen.

Bijvoorbeeld, ipv 100 gr noten kun je voor dezelfde kalorieën 3½ kilo bloemkool eten. Dan krijg je ongeveer evenveel eiwit binnen, heel veel meer vezels en je hebt beslist nergens anders meer trek in.

De meeste mensen kunnen geen 3½ kilo bloemkool per dag op terwijl 100 gr noten snel weg gewerkt zijn. Bovendien zijn ze lekkerder. Met het eiwit krijg je dan wel een heleboel vet binnen dat je misschien liever niet hebt.

Laat ik het nog een andere manier uitdrukken. Voedsel bestaat uit eiwit, koolhydraat, vet, vitamines, mineralen, vezels en water. Per gewicht hebben eiwitten en koolhydraten ongeveer dezelfde kaloriewaarden. Vetten hebben ongeveer de dubbele kaloriewaarden van eiwitten en koolhydraten. De rest draagt niet bij aan de kaloriewaarde maar vezels en vooral water dragen wel bij aan het gewicht.

Dus als je probeert te bepalen hoeveel eiwit ergens in zit, is het zinnig om niet alleen te kijken per 100 gr, maar ook de verhouding van het eitwit met al het andere te bekijken. Als je je eiwit samen met vet wil innemen, zijn noten een goede keuze. Als je je eiwit samen met water en vezels wil innemen, heb je meer aan bloemkool.

Uiteraard is dit voorbeeld extreem bedoeld louter voor de uitleg, want in werkelijkheid eten we allerlei verschillende soorten voedsel en krijgen we de voedingswaarde in verschillende verhoudingen binnen. Mijn punt is dat wanneer je niet alleen sec in een voedingstabel kijkt maar de verhoudingen van de voedingswaarde onderling in beschouwing neemt, kom je tot de ontdekking dat ál het hele voedsel (dus waar geen verarmde bestanddelen in zitten zoals witte meel, suiker, olie, stijfsel, enz) ongeveer dezelfde eiwitwaarde heeft. Het idee dat bepaalde soorten voedsel meer eiwitrijk zijn dan anderen is vooral aangewakkerd door de reclamecampagnes van de voedselindustrie die handig gebreuk maken van een simplistische uitleg van voedseltabellen.

Heb ik het nu beter uitgelegd?

Framboos

Bericht door Framboos » di jan 05, 2016 8:57

Hm, ik vind dat niet zo'n sterk argument eigenlijk. Lees het wel vaker, maar dat is allemaal door een afval-bril bekeken. Als je wilt / moet eten om een bepaald sportregime vol te houden bijvoorbeeld, dan heb je niks aan drie keer 3,5 bloemkolen op een dag, dan wil je geconcentreerde bronnen eiwit of koolhydraten omdat je al veel meer moet eten en op een gegeven moment de tijd gewoon op is. 'Je hebt beslist nergens meer trek in': handig misschien als je wilt afvallen, maar als je voldoende moet eten om spiermassa op te bouwen of te herstellen van een training dan is dat juist helemaal niet handig. Bovendien krijg je dan volgens mij veel te veel vezels binnen, als je bij het voorbeeld van de bloemkolen blijft (ik snap dat het gechargeerd is, en dat het maar een voorbeeld is).

Truus

Bericht door Truus » di jan 05, 2016 12:15

Framboos schreef:is allemaal door een afval-bril bekeken.
Daar heb je een punt. Omdat Jade melde dat hij/zij op suikers let dacht ik dat dat ook bij hem/haar speelt, maar hij/zij kan er natuurlijk een heel andere reden voor hebben. Sowieso heeft iemand die veel aan bewegen doet voldoende kalorieën nodig, en dan is vet naast eiwitten en koolhydraten geen slechte bron.

Trouwens, waarom maken ze wel eiwitpoeder van sojabonen en niet van bloemkolen? Daar valt toch evengoed het eiwit uit te distilleren? Ik denk alleen omdat sojabonen goedkoper zijn, of omdat ze die poeder toch over hebben als afvalproduct van de soja-olieindustrie.

Pindaprak

Bericht door Pindaprak » di jan 05, 2016 13:12

Truus schreef:
Daar heb je een punt. Omdat Jade melde dat hij/zij op suikers let dacht ik dat dat ook bij hem/haar speelt, maar hij/zij kan er natuurlijk een heel andere reden voor hebben. Sowieso heeft iemand die veel aan bewegen doet voldoende kalorieën nodig, en dan is vet naast eiwitten en koolhydraten geen slechte bron.

Trouwens, waarom maken ze wel eiwitpoeder van sojabonen en niet van bloemkolen? Daar valt toch evengoed het eiwit uit te distilleren? Ik denk alleen omdat sojabonen goedkoper zijn, of omdat ze die poeder toch over hebben als afvalproduct van de soja-olieindustrie.
Ik weet niet precies hoe ze eiwit uit planten halen, maar ik denk dat ze in principe ook eiwitpoeder van bloemkolen zouden kunnen maken, maar dan heb je misschien wel een onbruikbaar restproduct. Ze maken trouwens wel eiwit poeder van erwten, rijst en hennep. Ik gebruik zelf erwteneiwitpoeder, maar ik koop misschien ook wat rijsteiwitpoeder, zodat ik het kan mixen om een beter aminozuurprofiel te krijgen.

Truus

Bericht door Truus » di jan 05, 2016 13:18

Pindaprak schreef:ik denk dat ze in principe ook eiwitpoeder van bloemkolen zouden kunnen maken, maar dan heb je misschien wel een onbruikbaar restproduct.
Vezels.

Pindaprak

Bericht door Pindaprak » di jan 05, 2016 13:41

jade schreef: Heeft iemand aanraders voor suikervrije eiwitrijke producten? Wat zijn jullie tips?
Hoeveel calorieën en eiwitten wil je ongeveer per dag binnen krijgen? Ik eet zelf 3000 kcal en 135g eiwit op sportdagen en 2600 kcal en 150g eiwit op rustdagen. Ik eet elke dag bonen en om de dag linzen. Na het sporten neem ik erwteneiwitpoeder. Op die manier haal ik het om elke dag de juiste macro's binnen te krijgen. Als ik mijn eigen boodschappen zou doen zou ik meer tempeh, tofoe en andere vleesvervangers kopen. Als je moeite hebt met genoeg eiwitten binnen krijgen zou ik gewoon meer sojaproducten eten. Ook zou je je eigen seitan te maken van glutenmeel (kost bijna niks en bevat veel eiwit). Je kan ook wat meer ongezoete sojamelk drinken. Dat bevat 3,3g eiwit en maar 33 kcal per 100ml.

Framboos

Bericht door Framboos » di jan 05, 2016 16:28

Truus schreef:
Ik dacht eerder aan gezondheidsredenen (wat betreft minder suiker). Jade, verklap het!
Truus schreef:Trouwens, waarom maken ze wel eiwitpoeder van sojabonen en niet van bloemkolen? Daar valt toch evengoed het eiwit uit te distilleren? Ik denk alleen omdat sojabonen goedkoper zijn, of omdat ze die poeder toch over hebben als afvalproduct van de soja-olieindustrie.
Omdat het heel inefficient is, lijkt me.

Framboos

Bericht door Framboos » di jan 05, 2016 16:30

Pindaprak schreef:Ik weet niet precies hoe ze eiwit uit planten halen, maar ik denk dat ze in principe ook eiwitpoeder van bloemkolen zouden kunnen maken, maar dan heb je misschien wel een onbruikbaar restproduct. Ze maken trouwens wel eiwit poeder van erwten, rijst en hennep. Ik gebruik zelf erwteneiwitpoeder, maar ik koop misschien ook wat rijsteiwitpoeder, zodat ik het kan mixen om een beter aminozuurprofiel te krijgen.
Hm, ik heb dit nooit tot op de bodem uitgezocht en loop achter de paniekzaaiers aan onder het motto het schaadt me niet als ik het niet eet, en wellicht wel als ik het wel eet: op Amerikaanse bussen rijsteiwitpoeder moet een waarschuwing staan dat het van invloed kan zijn op de vruchtbaarheid. Zowel mannen als vrouwen. Ik meen iets met arsenicum? Ik houd het bij erwten- en henneppoeder...

Framboos

Bericht door Framboos » di jan 05, 2016 16:32

Pindaprak schreef:
jade schreef: Heeft iemand aanraders voor suikervrije eiwitrijke producten? Wat zijn jullie tips?
Hoeveel calorieën en eiwitten wil je ongeveer per dag binnen krijgen? Ik eet zelf 3000 kcal en 135g eiwit op sportdagen en 2600 kcal en 150g eiwit op rustdagen. Ik eet elke dag bonen en om de dag linzen. Na het sporten neem ik erwteneiwitpoeder. Op die manier haal ik het om elke dag de juiste macro's binnen te krijgen. Als ik mijn eigen boodschappen zou doen zou ik meer tempeh, tofoe en andere vleesvervangers kopen. Als je moeite hebt met genoeg eiwitten binnen krijgen zou ik gewoon meer sojaproducten eten. Ook zou je je eigen seitan te maken van glutenmeel (kost bijna niks en bevat veel eiwit). Je kan ook wat meer ongezoete sojamelk drinken. Dat bevat 3,3g eiwit en maar 33 kcal per 100ml.
Zou je eens een paar voorbeeldmenu's willen plaatsen? En eet je echt meer eiwit op rustdagen dan op sportdagen? Ben je een duursporter?

jade

Bericht door jade » di jan 05, 2016 19:09

Allereerst bedankt voor de reacties :)

Ik zou wat meer vertellen over mijn eetpatroon. Ik probeer zo suikervrij mogelijk te eten, inderdaad vanwege gezondheidsredenen. Ook let ik op mijn koolhydraten, die ik wat probeer te beperken. Op zich is dat wel te doen, maar wil ik er ook nog veganistische aspecten in aanbrengen vind ik het toch knap lastig worden.
Voorbeeld.
's ochtends ontbijt ik meestal met roerei/omelet van eiwit, waar ik lekker veel groente aan toevoeg, paar lepels griekse yoghurt en wat amandelen. Een eiwit bom én suiker- en koolhydraatarm.
Nu heb ik dit laatst vervangen door linzen met groenten (en ook wat hüttenkäse). De calorieën intake was hetzelfde. Bij het linzen gerecht (let niet op mijn rare (ontbijt)eetgewoontes haha) kreeg ik toch veel minder eiwit binnen én tegelijkertijd meer koolhydraten.

Daarnaast zit ik er ook een beetje mee dat Soja een erg bewerkt en omstreden product is. Nu schikt mij dat niet volledig af, maar als ik yoghurt/omelet/vlees etc. wil vervangen door iets eiwitsrijk, wordt vaak soja genoemd en zóveel soja op een dag, daar ben ik toch wat huiverig voor.
Ik vervang nu wel een schaaltje yoghurt door sojayoghurt, maar wil ik echt meer richting de flexanist, dan zou ik veel meer moeten eten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 05, 2016 20:07

Ik vind seitan echt geweldig als eiwitbron. Je kunt het kant-en-klaar kopen of zelf maken (veel goedkoper) van tarweglutenpoeder. Het bevat heel weinig koolhydraten en is dus op basis van tarwe, fijn voor de afwisseling met soja en andere eiwitbronnen. Andere peulvruchten zoals linzen en bonen zijn inderdaad wat rijker aan koolhydraten, maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit wel de meest gezonde koolhydraten zijn, die een positief effect hebben op je bloedsuiker, cholesterol etc.

Ik eet momenteel ook weer wat meer koolhydraatarm. Hier kun je mijn low carb recepten zien: https://vegetus.nl/tag/koolhydraatarm/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di jan 05, 2016 23:55

Een eetlepel (of 2) voorgeweekte chiazaden ergens doormengen geeft flink wat eiwitten en ook nog eens in een betere essentiele aminozuurverhouding dan bv yoghurt, melk of ei. Heeft ook zeer gezonde vetten en nauwelijks koolhydraten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus » wo jan 06, 2016 16:50

jade schreef:Ik probeer zo suikervrij mogelijk te eten, inderdaad vanwege gezondheidsredenen.
En fruit? Ik, bijvoorbeeld, eet bijna nooit zoet fruit zoals appels, peren, bananen, sinaasappels, enz. Alleen bessen eet ik als ze niet van ver komen en in seizoen zijn. Wel eet ik veel fruit dat 'groenten' is zoals tomaten, komkommers en paprika's.
jade schreef:Ook let ik op mijn koolhydraten, die ik wat probeer te beperken.
Als je bedoelt geraffineerde koolhydraten zoals suiker, witte meel, witte rijst, maizena, enz. juich ik dat toe. Met Martine ben ik eens dat de koolhydraten in peulvruchten (en volkoren granen) prima gezond zijn, geen reden ze te mijden.
jade schreef:ik meestal met roerei/omelet van eiwit ... [knip] ...hüttenkäse
Ik denk dat er in vlees helemaal niet zo veel eiwit zit, dat lijkt maar zo vanwege de vetgehalte. Ei en magere zuivelproducten is een ander verhaal. Die zijn inderdaad eiwitrijk, dat kun je met veganistische producten niet benaderen. De vraag is of je het zou moeten willen. Ik besef dat de meningen daarover verdeeld zijn. Mijn mening is dat zoveel eiwit niet nodig is, en wellicht überhaupt niet eens gezond, ook niet voor mensen die veel met hun lichaam bezig zijn zoals sporters en dansers.
jade schreef:Bij het linzen gerecht (let niet op mijn rare (ontbijt)eetgewoontes haha)
Niets raars aan. Een van mijn favoriete ontbijten is tomatensoep met maisvlokken. Snel, warm, lekker.
jade schreef:Daarnaast zit ik er ook een beetje mee dat Soja een erg bewerkt en omstreden product is.
Bewerkte soja zou ik je zeker afraden. Dan liever hele sojabonen of tempeh. Overigens waarom zou je soja eten als er zoveel andere bonen zijn die veel lekkerder zijn?
jade schreef:dan zou ik veel meer moeten eten.
Bedoel je meer soja, of meer in het algemeen?

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo jan 06, 2016 17:32

De gedachte dat je heel veel eiwit binnen moet krijgen als sporter is een mythe. Als je de onderzoeken erop naleest blijkt de hoeveelheid extra eiwitten die je nodig hebt als professioneel atleet vaak rond de 10g te liggen. Dus bovenop de normale aanbevolen hoeveelheid (die verschilt nog wel, maar komt volgens mij niet heel veel hoger dan rond de 70g uit).

Ook de gedachte dat suikers slecht zijn moet wat genuanceerd worden. Geraffineerde suiker is absoluut slecht voor je in te grote hoeveelheden, maar de suikers in fruit bijvoorbeeld zijn belangrijke koolhydraten. Je lichaam runt in principe voornamelijk op koolhydraten, in het bijzonder je hersenen. Te weinig koolhydraten binnenkrijgen betekent dat je lichaam spiereiwitten gaat verbranden, iets dat je als sporter juist niet wil.
De gedachte dat je van koolhydraten dik wordt komt van het feit dat je lichaam koolhydraten omzet in glucose, maar niet een grote hoeveelheid glucose kan opslaan. Als je meer calorieën eet dan je verbrandt slaat je lichaam glucose op door het om te zetten naar vet. Als je echter een juiste hoeveelheid calorieën tot je neemt, afhankelijk van hoeveel je lichaam verbrandt, is er dus geen enkel probleem; een heel klein deel (1-3%) van de glucose wordt dan omgezet in vet.

Het belangrijkste is dat je genoeg calorieën binnenkrijgt, dan krijg je ook genoeg eiwitten binnen. Als je een zeer actieve levensstijl aanhoudt betekent dit meer eten, zeker als veganist, omdat groenten en fruit armer aan calorieën zijn. Het is echter prima te doen. Als je inspiratie wil opdoen is Vegan Gains op youtube een goede, bijvoorbeeld dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-xzSdFUIoC0
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Truus

Bericht door Truus » wo jan 06, 2016 19:07

ijsbek schreef:De gedachte dat je heel veel eiwit binnen moet krijgen als sporter is een mythe.
Ha, bijval, bedankt, ijsbek. Ben ik ten minste niet de enige.
ijsbek schreef:Ook de gedachte dat suikers slecht zijn moet wat genuanceerd worden. Geraffineerde suiker is absoluut slecht voor je in te grote hoeveelheden, maar de suikers in fruit bijvoorbeeld zijn belangrijke koolhydraten.
Ook mee eens. Wist je trouwens, dat suiker niet alleen in fruit zit? Ijsbergsla, bv, bevat ook veel suiker, om niet te spreken van bieten en zoete aardappelen. Iets hoeft niet zoet te smaken om suiker te bevatten. De zoete smaak van vruchten is wel heel erg lekker...
ijsbek schreef: Je lichaam runt in principe voornamelijk op koolhydraten, in het bijzonder je hersenen.
Ik vraag me af hoe ze zoiets bepalen.
ijsbek schreef:Het belangrijkste is dat je genoeg calorieën binnenkrijgt, dan krijg je ook genoeg eiwitten binnen.
Hier ben ik dus ook mee eens, onder voorwaarde dat je de calorieën binnenkrijgt met heel voedsel, niet deelvoedsel (verarmd voedsel).

Plaats reactie