Patat (t.a.v. macmurder en Ronald)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Raymond Sluitman

Patat (t.a.v. macmurder en Ronald)

Bericht door Raymond Sluitman » ma nov 18, 2002 17:28

Hoi,

Even verantwoording afleggen aan Macmurder en Ronald. Gevoelsmatig ben ik het best wel met jullie eens. Ik zou liever alleen maar gezond vanuit mijn eigen tuin eten. Helaas is dat nog niet haalbaar gebleken. Vele pogingen om patat uit mijn dieet te elimineren zijn mislukt, noem het gebrek aan discipline.

Wat betreft Burger King: om daar niet meer te kopen, omdat ze gebruik maken van de bioindustrie, vind ik een stap te ver gaan. Ik zou dan in zo'n verlangen consequent willen zijn en dan zijn er nog duizend ondernemingen waar ik niet meer kan kopen. Ik kan dan ook niet meer eten in een restaurant, tenzij deze 100% veganistisch is.

Uiteindelijk beleven we ons veganisme allemaal weer op een andere manier. Ook merk ik dat ik steeds een stapje verder ga, dus wie weet hoe ik over vijf jaar denk en doe.

Aanrader is de serie artikelen die Marlies de Jong in samenwerking met een groepje veganisten schrijft voor Gezond Idee!, je ziet daarin hoe verschillend veganisten denken en handelen en waarom. In de komende GI! gaat het over boodschappen doen. Allemaal lezen dus!!!!!

Groetjes, Raymond

Jochem

Re: Patat (t.a.v. macmurder en Ronald)

Bericht door Jochem » ma nov 18, 2002 17:28

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed hoe je wel de discipline kunt hebben veganist te zijn (waarvoor je toch wel wat discipline nodig hebt omdat je erg veel laat staan), en niet voor het verminderen van het eten van friet. Je kan toch ook gewoon thuis friet bakken? Aardappelen halen, snijden, bakken. Ik zie t probleem niet? Is het zo erg dat je per se buitenshuis friet moet eten? En zelfs dan, bij de Mac of Burgerking? Die twee bedrijven zijn toch hamburgerketens? Hun menu's zijn gefundeerd op een lap vlees.
Maar goed, je moet t natuurlijk zelf weten...
En bij de gemiddelde snackbar bakken ze toch bijna alles in t zelfde vet? Dus de kroketten en frikandellen en de friet en zo...?

Macmurder

Bericht door Macmurder » ma nov 18, 2002 17:28

Ik begrijp, dat je niet te ver wilt gaan hier mee, en dus zelf je eigen grensen gaat stellen.

Net als ronald vond, vind ik zelf de McDonalds en Burger King, ook de bio-industrie. En omdat, juist de McDonalds en de Burgerking, èèn van de grote moordenaars zijn, vind ik zelf, dat het verkeerd is, om te gaan eten, bij zulke grote ketens. En inderdaad, wat ronald ook al zij. Bedrijven als McDonalds, vermoorden niet allèèn dieren, maar ze schenden ook de mensen rechten. Ik zelf, zal hier om dus nooit bij zulke grote fastfoot ketens gaan zitten eten.

Meschien is het verstandig, om het pattatje buiten de deur te laten staan, en gewoon thuis je eigen patat te gaan frituren.

En trouwens, ik heb ooit ergens gelezen, dat de McDonalds, durfde te beweren, dat ze patat verkochten, dat niet in dierlijk vet was gebakken. En de patat van hun, moest ook gewoon helemaal voor vegatarierers, te eten zijn. Maar later bleek al gauw dat ze er wel weer runderen extracten door het vet heen hadden zitten. Dit bewijst wel wèèr hoe goet je bedrijven, als McDonalds en Burger King kunt vertrouwen.

Ronald

Bericht door Ronald » ma nov 18, 2002 17:29

ik ben ook niet gelijk gestopt met friet eten, maar eest "omgeschakeld" naar patat-ketchup.
Omdat het moeilijk blijft om per friettent de samenstelling van de ketchup te achterhalen, ben ik hierook mee gestopt.
Bovendien heb ik niet de indruk dat ik een eerlijk antwoord krijg als ik vraag naar dierlijke/plantaardige olie.
Het merk friet dat jij at was behandeld met kippe-eiwit. Tegen de tijd dat ik weet of de friet bij die tent (deze week) vegan is of niet is de trek al voorbij.

McDonald: het "probleem" is niet gebruik maken van de bioindustrie; ze zijn de bioindustrie. Als je wat meer weet van hoe McDonald wereldwijd opereert kom je er vanzelf niet meer.
Bij voorbeeld de chantage waar mee ze ouders en kinderen naar binnen lokken maakt me al misselijk. Dan heb ik het nog niet over de farms in het oerwoud en andere milieu vervuiling.....(heb ik uitbuiting van mensen al genoemd?)

xveganx

Bericht door xveganx » vr nov 29, 2002 15:11

een veganist die bij een hamburgerketen gaat eten is gewoon hypocriet, hoe je het ook went of keert...

MacMurder

Bericht door MacMurder » vr nov 29, 2002 17:50

Ligt er maar net aan, als je veganist bent omdat je niet aan leed mee wilt doen, ja dan is het zeker hyprocriet om bij de bio-industrie zelf spullen te gaan kopen.

xveganx

Bericht door xveganx » vr nov 29, 2002 18:48

het is en blijft hypocriet om te gaan eten bij de mac als je vegan bent, wat je ook als reden hebt dat je vegan bent geworden.
zelf echte nazi's gaan daar niet eten, onder nazi's zijn ook vegans, die zijn vegan geworden omdat ze zeggen dat vlees slecht is en het hun eigen volk aantast, hun bewustzijn en gezondheid enz. en omdat de mac buitenlands is en daar moeten ze ook niks van hebben...
veel mensen, de meeste denk ik zijn vegan geworden omdat ze tegen dierenleed en dierenmoord zijn.
als jij om 1 van deze redenen vegan bent geworden vind ik je hypocriet als je wel naar de mac gaat en ze dus support om te kunnen moorden...

MacMurder

Bericht door MacMurder » za nov 30, 2002 11:36

De McDonalds is èèn van de grote oorzaken van de bio-industrie!

xveganx

Bericht door xveganx » za nov 30, 2002 15:03

de burgerketens allemaal bij elkaar ja(en de snackbars, en de restaurants en de supermarkten....maar die zijn niet gebaseerd op een lijken-menu.)

Dennis

Bericht door Dennis » zo dec 01, 2002 11:21

Leg eens uit waarom ik als vegan hypocriet bezig ben door een vegan groenteburger te eten bij McDonald's?

Als dit hypocriet is, dan moet je ook geen boodschappen meer doen bij Albert Heijn, zelfs niet bij de natuurwinkel, want ook daar worden dieren misbruikt om (al dan niet biologisch) vlees in de winkel te kunnen leggen.

Mijn opvatting zit zo in elkaar, dat ik zo veganistisch mogelijk probeer te leven, maar dat ik wel hier en daar uitzonderingen maak, om het voor mezelf niet te moeilijk te maken.

Het effect van mijn groenteburger die ik af en toe eet is vrijwel nihil. "JA, maar als iedereen zo denkt...". Klopt, maar ik denk dat ik inmiddels genoeg over heb voor het beperken van dierenleed en wie is iemand anders om daar een oordeel over uit te spreken? De verantwoording ligt uiteraard ook in mijn handen, maar niet volledig. Om altijd maar blindelings de consument aan te vallen is in mijn ogen niet rechtvaardig.

Hoe extremer je veganist probeert te zijn, hoe gecompliceerder je leven wordt en op het punt waar die lijnen elkaar voor mijzelf kruizen, daar wil ik gaan zitten.

Vegasnob

Tja, de Mac

Bericht door Vegasnob » zo dec 01, 2002 17:00

Ik kan wel enigszins inkomen in wat je zegt Dennis. Ikzelf eet niet bij macDonalds en de BurgerKing, sowieso, omdat ik ze culinair nul vindt en omdat ik niet houd van al dat opgeblazen commerciele gedoe. Kortom, zulke ordinaire snacktenten zijn beneden mijn niveau. Ik ben namelijk niks voor niks een Vegasnob.

MacDonalds en de BurgerKing zijn inderdaad niet de wortels van wat er fout zit in de maatschappij, slechts een uitvloeisel daarvan. Hetzelfde geldt voor de Albert Heijn, de Febo en de kleine slager op de hoek of de buurtsuper, of (zelfs?) de Body Shop. Wat deze kleine of grote ondernemingen gemeen hebben is dat hun motief in de eerste instantie winststreven is, niet het welzijn van dieren of mensen an sich. De ecologische produkten die bij de Ahold in de schappen liggen zijn niet meer en niet minder dan een gat in de markt. Dus in die zin heb je gelijk. Uiteindelijk is het het doel van elke onderneming in deze maatschappij om groot te worden en meer winst te maken tegen elke prijs. Of je nu wel of niet bij de Mac eet, aan deze drijfveer, waarvan de hele maatschappij doorspekt is verander je met je consumeergedrag niets. Dus daarom zal ik de vegan police nog niet op je afsturen als je ondanks dat alles toch bij de Mac blijft eten...

Het kapitalisme is namelijk een veelkoppig monster: hak je een grote kop eraf (zoals bijv. de Mac) dan groeit er heus wel een andere (misschien wel nog grotere kop) eraan. Dat er zulke enorme ondernemingen als de Mac bestaat is alleen maar een voorbeeld van hoe slecht het marktmechanisme werkt.

Feit is wel dat de Mac een symbool blijft van een onderneming die er inderdaad in is geslaagd om groot en behoorlijk winstgevend te worden met uiteraard het winststreven op de eerste plaats, daarbij mens en dier niet ontziend. Omdat de 'consument' nu opeens kritischer is geworden wast ze haar imago groen en links met allerlei groenteburgers en minimale ondersteuning van een vaag kinderfonds. Dus daarom is de Mac wel een symbool van wat er fout zit.

En daarom zou het wel een okeje aktie zijn om tot een continue massale consumentenboycot van de Mac op te roepen (die natuurlijk niet gaat lukken als jij daar dan nog blijft eten). Niet om de Mac op zich als al het kwaad af te schilderen, maar juist om te laten zien tot welke kankergezwellen kapitalisme leidt en om te laten zien dat we een maatschappij willen waarin niet winststreven centraal staat, maar de levens van mensen en dieren.

Dus: je kunt de Mac wel als voorbeeld nemen, maar laat daarmee zien dat er nog vele potenti-ele Macs zijn. Dat zij er nog niet vanaf zijn nu we toevallig onze pijlen op die ene Mac hebben gericht en dat het probleem in de eerste plaats bij het economische liberalisme ligt, waarvan de maatschappij nu doorspekt is. Daarmee voorkom je ook dat je allerlei vegannazi's in de kaart speelt met hun nadruk op de vervlakking van culturen en de bedreiging van de etnische zuiverheid van naties (, die sowieso fictie zijn en bovendien een groot gevaar voor allerlei onderdrukte groepen mensen).

Tegelijkertijd ontkomen we dan ook niet aan de ontwikkeling van een alternatief voor het huidige systeem, wat op zich een uitdaging is voor elke actiegroep.

Dus ik juich het boycotten van de Mac zeer toe, maar wel door middel van een gedegen, goed opgezette en doordachte campagne (, die van nu vind ik te eenzijdig op de Mac gericht) die meer mensen aanspreekt. Eigenlijk zou de campagne een nieuwe start moeten maken met een wat bredere, meer kritische kijk op het hele systeem ofzo.

Dus ik juich het niet toe dat je bij de Mac eet Dennis, maar ach, je kunt ook niet alles afzweren in deze maatschappij en doen alsof je der gute Mensch von Sezuan bent ofzo.

Wie hier eet en drinkt hier volledig biologisch?

Wie drinkt er hier koffie (alsof Max Havelaar het goede merk is)?

Wie eet er hier pure chokolade van Verkade (wel vegan, maar waar komt die cacao dan vandaan?)

Enig idee wat er met de mensen in de landen gebeurt die op katoenplantages werken en hoeveel bestrijdingsmiddelen er bij de produktie van katoen worden gebruikt?

Wat vind je dan erger, wol of katoengebruik?

Eet je ook wel eens rijst?

Kortom, als je helemaal zonder mensen- en/of dierenleed wil consumeren kun je in deze maatschappij net zo goed dood gaan. Dus kun je er in de eerste plaats beter maar voor zorgen dat je meer democratische controle krijgt over waar en hoe dingen geproduceert worden (d.w.z. de markt minder invloed geeft en de mensen (en via hen wellicht ook de dieren) meer en in de tweede plaats pas dat je zelf via je consumeergedrag het goede voorbeeld geeft.

Dus, voorwaarts! :arrow:

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » zo dec 01, 2002 17:33

Misschien kunnen wij hierover een aparte topic voor openen. Wel interessant om er over te discussieren wat wel en niet te boycotten en de redenen hiervoor, zonder hierbij een ander aan te vallen.

xveganx

Bericht door xveganx » zo dec 01, 2002 19:35

“Leg eens uit waarom ik als vegan hypocriet bezig ben door een vegan groenteburger te eten bij McDonald's? “

wat ik al zei, een HAMBURGERketen draait alleen maar om vlees, vlees en nog meer vlees, en vooral heel veel vlees..

en idd in nartuur/reformzaken verkopeen ze ook vlees, ben ik me heel goed van bewust, maar helaas groeien de groenten in mijn tuin niet zo snel als ik zou willen, op dit moment groeit het helemaal niet eigelijk..helaas kan ik dus niet anders...

de keus is idd aan jezelf, ik heb respect voor je dat je vegan bent. Maar zet het je niet aan het denken dat die burgers die zo vegan(? Voor mij met grote vraagtekens) zijn hoogstwaarschijnlijk op dezelfde plaat worden gebakken als de andere burgers, heb dat namelijk ooit wel eens gezien en wilde die burger niet meer(was trouwnes niet bij de mac, daar kom ik al heeel erg lang niet meer). Weet je wel zeker dat die burgers vegan zijn, weet je zeker dat de olie/boter war het in gebakken word wel vegan is? Is het nou zo grote moeite om die ene burger wat je, zoals je zegt niet vaak eet te laten staan?
Laat ik nog 1 keer herhalen wat ik al vaak heb gezegd nou: een veganist die een hamburgerketen sponsort is niet helemaal koosjer bezig.

Verder sluit ik me denk ik wel aan bij vegasnob, kan zo zelf even niks beters verzinnen

MacMurder

Bericht door MacMurder » ma dec 02, 2002 11:13

Wat gebeurt er eigenlijk met jou geld dat je uit geeft aan de Mac groente burger? Ja deze verdwijnt ook weer in de reclame en dierenleed!(dus de bio-industrie) Het geld van de natuur/reform winkel verdwijnt teminste niet in de bio-industrie.

Het is logich je moet gewoon grensen stellen, ik weet ook wel dat ik niet 100% consequent kan zijn. Mens en dier zal altijd de wereld blijven aantasten. Maar het is gewoon zo simpel om niet bij de McDonalds of Burgerking te gaan eten, je loopt er gewoon langs heen. Ga dan bij een snackbar eten die het geld beter kan gebruiken dan die verdomde McDonalds op Burgerking of wat voor Hamburgerketen dan ook.

En als jij vrolijk bij de McDonalds wilt blijven eten heb ik er volledig respect voor hoor! Maar ik vind dat je als vegan best voor bij deze gore praktijken kunt lopen.

Veganistje
Contacteer:

Bericht door Veganistje » ma dec 02, 2002 11:58

MacMurder schreef: Ga dan bij een snackbar eten die het geld beter kan gebruiken dan die verdomde McDonalds op Burgerking of wat voor Hamburgerketen dan ook.
Maar de gewone snackbar heeft geen veganistische groenteburger... 8)

Dennis

Bericht door Dennis » ma dec 02, 2002 14:30

Ik besef ook wel dat McDonald's geen fijn bedrijf is, en ik besef ook wel dat het geld dat ze verdienen aan mijn groenteburger, ook aan niet veganistische doeleinden ten goede komen.

Ik probeerde het breder te maken, door je te laten in te zien dat hetzelfde geldt voor vrijwel alle bedrijven. Ik voel me niet hypocriet. Ik nuttig iets dat geheel veganistisch is (ik heb er ooit een paar maanden gewerkt en groenteburgers worden in apart vet gebakken, ze hebben er friteuses apart voor groenteburgers, visburgers en kipnuggets, en de groenteburger heeft zijn eigen bakje, er wordt gebakken in raapolie en ik heb met mijn eigen ogen de ingredienten van de saus gelezen: vegan, de broodjes bevatten water en meel) en wellicht ben ik daardoor mede verantwoordelijk voor de verschuiving naar meer gezonder voedsel binnen de Mac.

Moraal van mijn verhaal was: er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, en wat voor de Mac geldt, geldt ook voor de Albert Heijn, etc.

xveganx

Bericht door xveganx » ma dec 02, 2002 22:10

ik snapecht niet dat er mensen zijn die geloven dat die 'veganburger' bij de mac vegan is....kn er zowiezo niet bij met mn hoofd..

Veganistje
Contacteer:

Bericht door Veganistje » ma dec 02, 2002 23:29

xveganx schreef:ik snapecht niet dat er mensen zijn die geloven dat die 'veganburger' bij de mac vegan is....kn er zowiezo niet bij met mn hoofd..
De Mac heeft hierover een garantieverklaring afgegeven aan de Vereniging voor Veganisme.

Zie Gezond Idee! nummer 52: http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g52/g52_p10.htm

"Van Burgergigant Mc Donald's zijn veganistisch: de Groenteburger (met ei-vrije mayonaise), <..> Alle burgers worden op verschillende bakplaten gebakken met een mengsel van soja- en katoenzaadolie. De franse frietjes worden in 100% plantaardige olie gefrituurd."

MacMurder

Bericht door MacMurder » di dec 03, 2002 10:23

Maar de gewone snackbar heeft geen veganistische groenteburger...
Ja goed, als jij jezelf door 'Groente Burgertje Leed' bij de McDonalds naar binnen wil laten lokken, veel plezier maar zeg dan nooit dat je er alles aan doet om leed te verkomen.
* Amerikaanse ondernemingen, waaronder McDonald's en Burger King, maken gebruik van dodelijke gifstoffen om enorme gebieden van het regenwoud in Midden Amerika te vernietigen. Om verpakkingsmateriaal voor fastfood te produceren en graasweiden te maken voor vee dat later als hamburgers en veevoer terug naar de Verenigde Staten wordt gestuurd. Laat je niet bedonderen als McDonald's zegt gerecycled papier te gebruiken: slechts een klein deel is van recycling afkomstig. De waarheid is dat er 800 vierkante (engelse) mijlen nodig zijn om ze een jaar lang aan papier te helpen. Tonnen van dit papier belandt uiteindelijk op straat, waar het de steden van 'ontwikkelde' landen vervuilt.
Alleen dit is al èèn reden om weg te blijven bij de McDonalds!
Elk jaar wordt er een stuk regenwoud ter grootte van Groot- Brittannie gekapt of ontbladerd en verbrand. Wereldwijd zijn een miljard mensen afhankelijk van water afkomstig uit deze wouden die de regen opzuigen en geleidelijk vrijgeven. De rampen in Ethiopie en Soedan zijn zeker voor een deel te wijten aan ongecontroleerde ontbossing. In het Amazone gebied zijn nu ongeveer 10.000 vlees boerderijen. De boomloze valleien hebben zwaar te lijden onder de verschrikkelijke regens, enorme erosie is het gevolg en vruchtbare aarde spoelt weg. De naakte aarde, gebakken door de tropische zon, wordt waardeloos voor de landbouw. Geschat wordt dat hierdoor iedere paar uur tenminste een soort planten, dieren of insecten uitsterft. * Waarom is het fout van McDonald's de regenwouden te vernietigen? Rond de Equator is een groene ring van onvoorstelbaar mooi tropisch regenwoud, honderd miljoen jaar onaangeroerd door menselijke ontwikkelingen. De helft van alle levensvormen op aarde komt hier voor, inclusief zo'n 30.000 planten soorten. Een groot deel van de o zo nodige zuurstofvoorraad van de aarde wordt hier geproduceerd.
Ook gigantich belachelijk!

* Kauwen is essentieel voor een goede gezondheid, het stimuleert het vrijkomen van spijs verteringsstoffen die het voedsel afbreken en voedingsstoffen in het bloed laten opnemen. McDonald's voedsel is zulke slappe zooi, dat het nauwelijks mogelijk is het te kauwen. Zelfs hun eigen cijfers laten zien dat een 'quarter pounder' voor 48% uit water bestaat. Door dit soort nep voedsel gaat men zich sneller overeten, en het hoge suiker en sodium gehalte kan een soort van verslaving bij mensen ontwikkelen. Dat betekent meer winst voor McDonald's, maar verstopping, dichtgeslibde aderen en hartaanvallen voor veel klanten.
Ja en dit is ook al ziek!
De gestreepte personeelskleding van McDonald's, het felle licht, het flitsende plastic decor, de 'Happy Meals' en de muzak, ze maken allemaal deel uit van het bedachte 'gezicht' van kwalitatief slecht voedsel dat tot het laatste detail ontworpen is om er overal in de wereld hetzelfde uit te zien en hetzelfde te ruiken en te smaken. Om deze kunstmatige gelijkheid te bereiken, eist McDonald's van iedere vestiging overal ter wereld dat bijvoorbeeld hun frisse slablaadje, met twaalf verschillende chemicalin wordt behandeld om te zorgen dat het de juiste kleur en de juiste knapperigheid de juiste tijd behoudt. Het zou net zo goed een stuk plastic kunnen zijn.
En dit is gewoon gestoord van de McDonalds en Burgerking!
De 450 miljoen dieren die, alleen al in Groot-Brittannie, ieder jaar om op te eten gedood worden hebben geen keuze. Er wordt vaak gezegd dat mensen die een abattoir bezocht hebben het eten van vlees gaat tegenstaan. Hoeveel van ons zijn bereid in een slachthuis te gaan werken om de dieren die we eten te doden?
Ook al ziek!

Ga niet meer bij McDonald's of Wimpy's of wat dan ook eten, en vertel je vrienden en vriendinnen precies waarom je dat niet meer doet. De hoge winsten van deze bedrijven - en dus hun macht om uit te buiten - komen van mensen die gewoon even binnen lopen. Het maakt echt verschil wat ieder individu doet. Waarom zou je wachten tot anderen dit ook inzien?

Onderzoek heeft uitgewezen dat een groot deel van de mensen die bij fastfood restaurants eet, dat doet omdat ze er toevallig zijn - niet omdat ze het eten zo lekker vinden of omdat ze honger hebben. Dit feit geeft aan dat hamburgers onderdeel zijn van een enorm bedrog, een bedrog dat mensen zouden vermijden als ze wisten wat ze moesten doen. Jammer genoeg hebben de meeste mensen de neiging om hun persoonlijke verantwoordelijkheid en hun invloed te bagatelliseren. Dat is fout. Alle veranderingen in de maatschappij beginnen bij individuen die de tijd nemen na te denken over de manier waarop ze leven en zich gaan gedragen naar hun overtuiging. Bewegingen zijn 'alleen maar gewone mensen' die zich bij elkaar aansluiten, een voor een.

Al met al dit zijn toch al een paar goeie redenen om niet meer bij de McDonalds te gaan eten! Dus boycotten met die hap! De McDonalds is het symbool van het kapitalisme, en kapitalisme = dierenleed. Dus mensen blijf daar alsjeblieft weg !!!!!!!

xveganx

Bericht door xveganx » di dec 03, 2002 12:13

De franse frietjes worden in 100% plantaardige olie gefrituurd."
jaaaaaaaja, dit klopt zowiezo al niet, hebben ze ook zelf toegegeven, dus waarom zul je het andere dan wel geloven?

Plaats reactie