Kattenvoer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gesloten
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Kattenvoer

Bericht door Vegantastic » di aug 26, 2008 20:47

Er is ook een wetenschappelijk onderzoek over vega kattenvoer waar het door afgeraden wordt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di aug 26, 2008 20:59

Vegantastic schreef:Er is ook een wetenschappelijk onderzoek over vega kattenvoer waar het door afgeraden wordt.
Dat is volgens mij gelinkd aan het citaat dat Marla aanhaalde. Nav dat onderzoek heeft Vegecat geschreven wat Marla aanhaalde.

Wen

Bericht door Wen » di aug 26, 2008 21:00

Ah ja, waar heb je dat gelezen? Ben ik benieuwd naar.
Ik denk sowieso dat de markt nog wat klein er voor is. Zodra de vraag naar vegan katvoer groter wordt, zullen er ook meer en betere voeders op de markt komen.

Marla

Bericht door Marla » di aug 26, 2008 21:49

Rick, dat van die site heeft volgens mij niks te maken met Vegecat. Ik zal er morgen wat meer over schrijven maar heb ik nu geen tijd voor.

Marla

Bericht door Marla » wo aug 27, 2008 8:47

Rick, wat ontzettend naar trouwens van je kat, dat is echt een van mijn grootste nachtmerries :(

Er werd vroeger inderdaad wel aangeraden om vooral droogvoer te geven maar omdat steeds meer katten last bleken te krijgen van hun urinewegen raden ze dat nu juist weer af. Ook de dierenarts (die vroeg wat voor eten ik mijn katten gaf) zei al dat alleen droogvoer echt af te raden valt.
Vegancats.com verkoopt ook allerlei spul van andere merken en er staat verder niks over dat het specifiek over Vegicat gaat. Zij zeggen gewoon: droogvoer is sowieso al onverstandig bij katers, en omdat plantaardig voer per definitie minder zuur is hebben vegan katten ook nog een hoger risico op Kristalvorming in de urine. Aangezien amicat ook van plantaardig materiaal is gemaakt gaat dat verhaal ook gewoon voor hun op lijkt me.

Dat onderzoek waarin gezegd werd dat vegan kattenvoer niet toereikend is ging over Evolution blikvoer en Vegecat kattenbrokjes. Volgens het onderzoek (2004) zaten hier niet alle voedingsstoffen in die een kat moet binnenkrijgen. Evolution verklaarde naderhand dat er sprake moest zijn van een productiefout en dat er normaal wel voldoende in zat.

jet
Moderator

Bericht door jet » do aug 28, 2008 16:31

1 van onze 2 katten gaat van Amicat (wat ik dr nu geef) vaak over dr nek. Ze vreet daarna het zelf weer op, en krijgt dus wel voedsel binnen, maar dat is natuurlijk niet goed voor de kat, en ook niet erg leuk voor dr.
We hadden ook brokjes van de buurvrouw gekregen, en telkens als ze die krijgt gaat het goed. Als ze over dr nek gaat check ik altijd welk voedsel ze heeft gehad (we wisselen af met die brokjes van de buuf), dan is dat steevast Amicat :(
De andere kat heeft nergens last van (die eet iets langzamer).
Hebben jullie katten dat ook wel eens?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do aug 28, 2008 19:34

jet schreef:1 van onze 2 katten gaat van Amicat (wat ik dr nu geef) vaak over dr nek. Ze vreet daarna het zelf weer op, en krijgt dus wel voedsel binnen, maar dat is natuurlijk niet goed voor de kat, en ook niet erg leuk voor dr.
We hadden ook brokjes van de buurvrouw gekregen, en telkens als ze die krijgt gaat het goed. Als ze over dr nek gaat check ik altijd welk voedsel ze heeft gehad (we wisselen af met die brokjes van de buuf), dan is dat steevast Amicat :(
De andere kat heeft nergens last van (die eet iets langzamer).
Hebben jullie katten dat ook wel eens?

Inderdaad gek. Een van mijn poesjes heeft dat ook weleens. Toen ik haar pas had, kotste ze alles weer uit. Toen heel langzaam opgebouwd met hele kleine beetjes en vermengd met warm water. Dat ging uiteindelijk weer goed. Nu heeft ze helaas sinds enige tijd dat ze het af en toe weer uitkotst. Oplossing die ik hiervoor heb is het te mengen met water, even laten intrekken en dan voorzetten. Ze vindt het volgens mij met water nog lekkerder ook dan zonder. En als ik het zo doe, kotst ze het volgens mij niet meer uit. Kun je misschien eens proberen.
Overigens komt het volgens mij vooral doordat ze schrokt. Vandaag heeft ze ook gekotst, en dat kwam omdat we gisteren de hele dag weg waren en de vandaag waren de brokjes op toen ik thuis kwam. Ze zat er al op te wachten, en eigenlijk had ik al kunnen weten dat het mis zou gaan. Ze gaat dan ineens heel snel eten, en nog geen 5 minuten later komen de bijna ongekauwde brokken eruit.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do aug 28, 2008 19:41

Wen schreef:Ai, Rick verschrikkelijk zeg. Wij wonen ook aan een drukke baan en hebben onze tuin zo afgemaakt dat de katten niet weg kunnen. Is misschien iets voor jou?
Ivm met nierproblemen hebben wij een freshflow soort waterfontein. Dat zou de katten aansporen om meer te drinken. Mijn katten zijn er in elk geval gek op.
omheining4.jpg
omheining1.JPG
Ik woon op zich vrij rustig. De ene kant ligt een wat drukkere weg en aan de andere kant het spoor (waar een groot hek voor staat), verder is het hier een hele rustige woonwijk.
Ik zelf zou geen hek om mijn tuin willen. Aan de ene kant omdat ik het niet mooi vindt, maar belangrijker, aan de andere kant omdat ik de katten graag vrijheid wil geven. Iets waar ze, zeker die nu dood is gereden, veel behoefte aan hebben. Ik vind het heel erg dat hij dood is, maar ik had hem niet binnen willen houden.

@ Marla: wat ik gek vind is die bewering over dat plantaardigmateriaal niet zuur genoeg zou zijn: dan maak je het toch gewoon zuurder? (beetje citroensap erbij ofzo). Maar goed, ik heb hier natuurlijk niet genoeg verstand van. Amicat zelf beweert dat het een compleet voer is, en dat het gecertificeerd is als volledig kattenvoer.

Lastig met dit soort dingen, als het allemaal (blijkbaar) niet zo duidelijk is.

jet
Moderator

Bericht door jet » do aug 28, 2008 22:32

Bedankt voor de tip Rick!
Het zou inderdaad wel eens kunnen werken. We hebben namelijk een voederbakje met in het midden het waterreservoir. Soms klotst er wel eens wat water over de rand. De vochtige brokjes worden dan beter verwerkt en minder kotsgedrag erna (het was iets wat ik in elk geval nog een keer wilde proberen om te checken of het daar misschien aan lag).
Ik dacht zelf al dat het door de snelheid kwam. Het beest is echt dol op voedsel, en zodra ze het heeft, dan schrokt ze de brokjes zonder te kauwen op.....
Zachtvoer heeft ze minder problemen mee, dus ik geef ze dat ook wel eens, maar wat minder vaak.
Afijn, gelukkig heeft ze geen last meer van blaasgruis en blaasontsteking daardoor :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » vr aug 29, 2008 14:00

Geef je de hele dag door voedsel? Misschien dat ze dan minder schrokt.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 01, 2008 9:24

Nee ze krijgen alleen 's avonds voer, want 1 vd 2 katjes komt uit een tonnetje-rond familie. Als die de hele dag voedsel hebben staan, dan vreten ze ook de hele dag, en zijn ze binnen een week enorm dik (ik overdrijf graag, dat snap je :mrgreen: ). Het zusje van onze rode was toen onze rode nog 2 kilo was (en nog niet uitgegroeid) al boven de 4 kilo. Ze was even dik als hoog zowat, dr buikje hing bijna op de grond. Dat vond ik erg sja, hoe zal ik het zeggen, slecht? zielig? Geen idee, maar ik vond het niet horen. Ik had al opgemerkt dat onze rode bleef eten als het voedsel bleef staan. Meestal haalden we het dan maar weg, en toen ik die dikke kat zag snapte ik ineens waarom.
Een andere zus vreet zich ook helemaal rond, en die is nu 5 kilo. Ze is wel een stukje groter dan de onze qua lengte, maar dus ook flink wat dikker.
Misschien moeten we het weer eens aankijken hoe het gaat.
Ik had ook al het plan opgevat om de katten van elkaar apart eten te geven. Ze hoeft dan niet meer als een dolle die bak leeg te vreten, want de andere kan er dan toch niet bij (deze eet ook het meest van de 2, die andere blijft soms ook gewoon wachten....). We hebben dat al wel eens eerder geprobeerd, omdat de andere niet zo veel at, maar die blijft gewoon zitten wachten tot de rode er is..... :mrgreen: Geniaal. Dan geef je dr voedsel, en doe je de deur dicht. Dan gaat rustig op dr kontje voor de bak zitten. Snift een keertje, en doet verder helemaal niets..... Als je dan kijkt hoe ver ze al is, kijkt ze je met die grote ogen aan, en blijft ze nog steeds zitten. Laten we dan de rooie los, dan komt ze in actie, en gaat ze op dr gemakje mee zitten eten, terwijl de rooie dr voedsel op grote snelheid naar binnen werkt.....
Probeer je het zo goed te doen, en toch werkt het niet :mrgreen:
Afijn, we gaan maar weer eens kijken of we een oplossing kunnen verzinnen

Wen

Bericht door Wen » ma sep 01, 2008 9:47

Van die Ami cat werden mijn katten net heel slank, hoewel ze er goed en graag van aten. Ik denk dat daar minder kaloriën inzitten of toch minder van opgenomen worden.

Fee

Bericht door Fee » di sep 02, 2008 14:34

Sorry dat je kat dood is Rick!

Mvg,

Fee

PS Je woonplaats onder je avatar klopt niet meer.

Fee

Bericht door Fee » di sep 02, 2008 14:45

Ik geef mijn kat nu Ami en Benevo door elkaar. Hij eet het, in de loop van de dag, allemaal op (nadat hij alle Tartex heeft opgegeten). Ik denk dat mijn kat voldoende vocht krijgt, omdat hij het op verschillende plekken krijgt aangeboden: waterbak, wc, bad en waterplassen buiten. Heel soms drinkt de kat uit z'n waterbak. Het liefst drinkt hij uit bad of uit de wc. Soms likt hij uit de plassen buiten. Als ik net heb gedoucht of in bad ben geweest staat mijn kat al voor de badkamerdeur te wachten om het bad uit te likken :-).

Groet,

Fee

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di sep 02, 2008 18:00

Marla schreef: Dit komt dus van een vegan bedrijf dat vegan kattenvoer verkoopt.... Ik ben het wel met ze eens op dat laatste vlak eigenlijk, dus ik moet maar eens even goed na gaan denken wat ik ga doen. Misschien toch af en toe een blikje biologisch kattenvoer dan maar.
Ik betwijfel of af en toe een blikje wel voldoende is, volgens mij zit er verdacht weinig vlees in het blikjes voer.
Ik zelf zou gewoon wat vlees bij de biologische slager halen, krijgt de kat tenminste echt vlees.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di sep 02, 2008 18:11

jet schreef:Nee ze krijgen alleen 's avonds voer, want 1 vd 2 katjes komt uit een tonnetje-rond familie. Als die de hele dag voedsel hebben staan, dan vreten ze ook de hele dag, en zijn ze binnen een week enorm dik (ik overdrijf graag, dat snap je :mrgreen: ).

Afijn, we gaan maar weer eens kijken of we een oplossing kunnen verzinnen
Kun je ze niet twee keer per dag te eten geven?

Fee

Bericht door Fee » di sep 02, 2008 19:57

Veg_eric schreef:
Marla schreef: Dit komt dus van een vegan bedrijf dat vegan kattenvoer verkoopt.... Ik ben het wel met ze eens op dat laatste vlak eigenlijk, dus ik moet maar eens even goed na gaan denken wat ik ga doen. Misschien toch af en toe een blikje biologisch kattenvoer dan maar.
Ik betwijfel of af en toe een blikje wel voldoende is, volgens mij zit er verdacht weinig vlees in het blikjes voer.
Ik zelf zou gewoon wat vlees bij de biologische slager halen, krijgt de kat tenminste echt vlees.
Volgens mij is het helemaal niet goed 'echt vlees' te geven. In de natuur eten katten hun prooi met huid en haar. Zo krijgen ze alle stoffen binnen die ze nodig hebben. Aan blikvoer zijn daarom allerlei vitaminen enz. toegevoegd.

Groet,

Fee

Wen

Bericht door Wen » di sep 02, 2008 21:26

Ik denk niet dat af en toe vlees geven een verschil maakt , als je voor de rest vegan voeding geeft. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat vit C toevoegen goed was.
Ik zou me zolang jeen blaasgruisproblemen hebt niet te veel zorgen maken.Wel denk ik dat vochtige voeding beter en natuurlijker is dan droge brokken. Willen ze het niet geweekt in water opeten?

Wen

Bericht door Wen » di sep 02, 2008 21:27

Je kan als je denkt dat ze last van blaasgruis hebben trouwens gewoon hun urine laten testen. Dan weet je ook de ph waarde enzo.

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina » zo mei 17, 2009 16:59

Ik heb twee katten en de jongste houdt van kleins af aan helemaal niet van brokjes of blikvoer. Groente, en vooral fruit vindt ie daarentegen super en als ik bijv een mango schil of sla snij wordt ie helemaal gek!
Weten jullie of het kwaad zou kunnen als ik hem elke dag een portie groenten en fruit zou geven? De dierenarts zegt dat het niet gezond is voor katten maar is dat echt zo? Ik vraag me af waarom hij het anders zo graag lust (en ik vind het natuurlijk leuker als ik minder brokjes in huis hoef te halen :wink: )

Gesloten