Snack a jacks caramel

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annemarieke

Snack a jacks caramel

Bericht door Annemarieke » za dec 29, 2007 11:46

Weet iemand toevallig of de snack a jacks (hopelijk schrijf je het zo) in de smaak caramel vegan zijn? Na het lezen van de verpakking dacht ik van wel, maar wilde het toch zeker weten.

Annemarieke

Bericht door Annemarieke » za dec 29, 2007 16:30

Overigens zijn de kleinere verpakkingen sowieso niet vegan. Daar zaten geloof ik melkbestanddelen of iets in die geest in.

Veganpix
Leefwijze: veganist

Bericht door Veganpix » za dec 29, 2007 16:57

Volgens deze link is het niet vegan. De grootte van de verpakking maakt niets uit, overal zit hetzelfde in.

http://www.snackajacks.co.uk/Flavour.aspx?fid=7

Veganpix

Bericht door Veganpix » za dec 29, 2007 17:03

Annemarieke

Bericht door Annemarieke » za dec 29, 2007 18:32

Ja, ik snap dat de grootte van een verpakking niets hoort uit te maken.. Maar er zaten toch echt andere bestanddelen in. Ik zal eens aan iemand vragen of ze een lijstje met de bestanddelen kan maken, want de zak die ik bedoel is anders dan de twee bovenstaande links.

Noortje

Bericht door Noortje » za dec 29, 2007 20:46

nou volgens de nederlandse site pepsico.nl zijn de ingredienten van de grote en kleine verpakking ook anders:

Snack-a-Jacks Caramel (grote verpakking): Rijst, maïs (waarvan de kiem verwijderd is), suiker, caramelaroma [aroma's (ammoniumsulfaat, caramel)], zonnebloemolie, kleurstof (annatto), emulgator (sojalecithine), zout

Snack-a-Jacks Crispy Caramel (kleine verpakking):
Rijst, maïs (waarvan de kiem verwijderd is), suiker, caramelaroma [aroma's, magere melkpoeder, roompoeder, kleurstoffen (ammoniumsulfaat, caramel)], zonnebloemolie, zout

Inderdaad vreemd Ja.

ingenting

Bericht door ingenting » zo dec 30, 2007 1:03

het gebeurt wel vaker...

Toen ik nog niet vegan at nam ik weleens 0% vet etc. yogurt van een bepaald merk (kan niet meer herinneren welke)

in de kleine potjes (zelfde soort/smaak/merk/etc.) zat gelatine, maar in de grote 1/2 liter pot niet.
La maquereau des petits g?teaux (h)

Truus

Bericht door Truus » ma dec 31, 2007 21:42

Het lezen van de ingrediënten is onvoldoende om vast te stellen of een product vrij is van dierlijke bestanddelen. Volgens de warenwet hoeft iets dat in een klein percentage aanwezig is in het product niet vermeld te worden op de verpakking. Bovendien kan er in de loop van het productieproces iets dierlijks gebruikt zijn dat er weer uit wordt gehaald, en daarom niet vermeld wordt bij de ingrediënten.

Je kunt natuurlijk besluiten om een bepaalde marge van risico te aanvaarden. Als je dat niet wilt, kun je het beste geen kant-en-klaar voedsel kopen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 02, 2008 15:32

Truus schreef:Het lezen van de ingrediënten is onvoldoende om vast te stellen of een product vrij is van dierlijke bestanddelen. Volgens de warenwet hoeft iets dat in een klein percentage aanwezig is in het product niet vermeld te worden op de verpakking. Bovendien kan er in de loop van het productieproces iets dierlijks gebruikt zijn dat er weer uit wordt gehaald, en daarom niet vermeld wordt bij de ingrediënten.

Je kunt natuurlijk besluiten om een bepaalde marge van risico te aanvaarden. Als je dat niet wilt, kun je het beste geen kant-en-klaar voedsel kopen.
Hoe weet je dit?
Want volgens mij moet een fabrikant alle ingrediënten vermelden op de verpakking. Het ligt anders bij de vermelding van de woorden 'plantaardig' en 'puur plantaardig'. Wanneer een fabrikant besluit zoiets op de verpakking te zetten, moet het voor een zeer hoog percentage, maar geen 100%, bestaan uit plantaardig materiaal. Dat betekent dus dat er producten zijn waarop op de verpakking staat 'puur plantaardig' die toch dierlijke ingrediënten bevatten.
Ik vermoed dus dat je deze dingen met elkaar verward. Als dat niet zo is, dan hoor ik dat graag.
(natuurlijk blijft het soms moeilijk om er achter te komen of een bepaald ingrediënt dierlijk is of niet, maar dat is een ander verhaal)

reggie

Bericht door reggie » wo jan 02, 2008 18:46

bvb het klaren(helder maken) van appelsap deed en doet men misschien nog dmv gelatine
staat niet op een pak appelsap
e-920 l-cyteine uit eendeveren is ook een proceshulpstof en niet meer als toegvoegde stof in het eindproduct (brood)herkenbaar.
vermelding is niet verplicht

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 02, 2008 21:10

reggie schreef:bvb het klaren(helder maken) van appelsap deed en doet men misschien nog dmv gelatine
staat niet op een pak appelsap
e-920 l-cyteine uit eendeveren is ook een proceshulpstof en niet meer als toegvoegde stof in het eindproduct (brood)herkenbaar.
vermelding is niet verplicht
Dat zijn geen ingredienten, dat zijn proceshulpstoffen.

reggie

Bericht door reggie » do jan 03, 2008 17:38

Biorganic knapperige muesli heet chrunchy of cruesli o.i.d.
deze bevat volgens de ingredientenlijst geen honing.
echter op de verpakking staat wel in het verhaaltje met honing bereid.
althans dit was enkele maanden terug.
gebeld met biorganic antwoord was dat de hoeveelheid zo klein was dat deze niet in de ingredientenlijst opgenomen moest zijn.

Dus in dit geval als je alle tekst op de verpakking zou lezen zou je het wel weten,maar er zijn vast voorbeelden waarbij dit niet het geval is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 04, 2008 16:13

In het artikel "Het etiket: een bron van informatie" van ir. Hilde De Geeter, Projectmanager NICE vzw, lees ik het volgende:
Ingrediëntenlijst

De ingrediëntenlijst is een opsomming van alle ingrediënten die bij de fabricage of bereiding gebruikt werden en nog in het eindproduct aanwezig zijn. Dit betekent dat in deze lijst niet alleen de hoofdbestanddelen van het product moeten opgenomen zijn maar ook alle toevoegsels (bewaarmiddelen, aroma's, kleurstoffen enz.). De opsomming gebeurt in dalende volgorde van gewicht, m.a.w. de stof waarvan het meest in het levensmiddel voorkomt staat eerst en de stof met het kleinste aandeel het laatst. De toevoegsels worden met hun volledige naam of d.m.v. het overeenkomstige nummer vermeld.

(zie tabel 1)

De ingrediëntenlijst is van zeer groot belang voor personen met een of andere vorm van voedselintolerantie. Alvorens zij een samengesteld levensmiddel consumeren, dienen zij te weten of de te vermijden stof al dan niet in het levensmiddel aanwezig is. Bij sommige vormen van allergie kan het minste spoortje van de te mijden stof zeer ernstige gevolgen hebben. Het nalezen van de etiketten is voor deze patiëntengroep dan ook een zaak van levensbelang.

De wetgever laat echter toe dat niet alle stoffen die in het eindproduct aanwezig zijn op het etiket vermeld staan. Toevoegsels die in het eindproduct voorkomen, doordat zij deel uitmaken van één van de gebruikte ingrediënten (het carry-over principe), en geen technologische functie meer vervullen, moeten niet vermeld worden. Technische hulpstoffen die tijdens het productieproces gebruikt worden, maar zonder de bedoeling dat men deze in het eindproduct terugvindt, moeten evenmin opgenomen worden in de ingrediëntenlijst. Toch kunnen sporen van deze stoffen in het eindproduct achterblijven. Een samengesteld ingrediënt moet pas in al zijn bestanddelen opgesplitst worden, wanneer het ten minste 25 % van het eindproduct uitmaakt.
bron: http://66.102.9.104/search?q=cache:ICtk ... cd=5&gl=nl

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma jan 14, 2008 22:08

ik kwam deze soja/ rijstwafels lookalike in de winkel tegen van Zonnatura misschien dat deze echt helemaal vrij zijn van dierlijke producten..?

http://www.zonnatura.nl/html/product.php?id=26-9994

Truus

Bericht door Truus » di jan 15, 2008 19:26

reggie schreef:op de verpakking staat wel in het verhaaltje met honing bereid. ... hoeveelheid zo klein was dat deze niet in de ingredientenlijst opgenomen moest zijn.
Hetgeen illustreert wat een bedrog er op die verpakkingen staat.

Plaats reactie