naar het ziekenhuis

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
spaceman spiff
Leefwijze: veganist

naar het ziekenhuis

Bericht door spaceman spiff » wo jul 30, 2008 13:25

Hoi!
Ik ga morgen naar het ziekenhuis en vraag me af wat jullie voor ervaringen hebben met hoe ze daar met veganisten omspringen wbt de maaltijden enzo. Ik weet nog niet hoelang ik er moet blijven. Suggesties om het allemaal een beetje goed te laten verlopen of andere ervaringen, graag!

Marla

Re: naar het ziekenhuis

Bericht door Marla » wo jul 30, 2008 13:47

Hmm, ik heb er geen ervaring mee maar ik ga er van uit dat het geen vetpot zal zijn. Over het algemeen hangt ziekenhuis voer erg af van de kwaal die je hebt en de afdeling waar je op terecht komt. Als je er alleen maar een paar dagen ligt is het waarschijnlijk niet te vreten zo slecht, en ook maar de vraag of ze iets veganistisch kunnen regelen.

Niels

Bericht door Niels » wo jul 30, 2008 13:56

Bij mijn opname (jaar of 10 geleden denk ik, in VU). Was het redelijk slecht. Bij je intake wordt wel gevraagd of je speciale wensen hebt. De eerste dag kun je er sowieso van uit gaan dat dat nog niet verwerkt is, en dat je een lekker stuk vlees krijgt geserveerd. Daarna zullen ze wel een standaard vegetarische maaltijd brengen. Ik geloof dat het na een paar dagen toen wel duidelijk was, bij sommigen althans, en vervolgens krijg je gewoon erg weinig en slecht eten.
Ga er niet vanuit dat ze snappen wat je precies wilt, of dat ze er moeite voor gaan doen. Ze hebben natuurlijk ook wel wat anders aan hun hoofd, dat begrijp ik ook wel.
Tenzij je erg allergisch bent wellicht, dus dat zou je kunnen proberen, om er een ander verhaal van te maken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 30, 2008 16:33

Misschien is het handig een overzicht te maken van wat veganisme inhoud e.d. zodat je dat makkelijk kan geven als ze niet precies weten hoe en wat. Het scheelt denk ook een hoop uitleg werk steeds. En misschien makkelijk voor de koks daar om iets te maken.

Ik heb geen ervaring in ziekenhuizen als veganist, dus kan je ook geen ervaring melden. Maar misschien dat het net is als met vliegtuigvoedsel. De ene maatschappij doet het goed en de andere niet.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo jul 30, 2008 19:16

In een wat groter ziekenhuis zouden ze toch een dietist in de keuken moeten hebben die een beetje weet wat veganisme inhoud.

Of je dan ook echt (goed) veganistisch kan eten daar, dat is heel wat anders.
Voor zo ver ik me herinner kon is een paar jaar geleden, in een groot ziekenhuis, niet echt vegan food krijgen.
Geen vegan margarine, roggebrood met lactose er in en van de vegetarische maaltijd moest ik sommige dingen laten staan.

Ik denk echter dat als je in het ziekenhuis ligt, dat het niet zo onredelijk is om op een paar punten tijdelijk wat "flexibel" te zijn.

Gast

Bericht door Gast » wo jul 30, 2008 21:47

thanx mensen, in neem in ieder geval wat crackers en tartex mee. groet

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 30, 2008 21:51

Veg_eric schreef:Ik denk echter dat als je in het ziekenhuis ligt, dat het niet zo onredelijk is om op een paar punten tijdelijk wat "flexibel" te zijn.
Lijkt me niet vind ik. Ziekenhuis betaal je toch ook voor je eten. Moeten ze toch ook even wat goeds regelen. Voor mijn part sturen ze even iemand naar de AH toe om wat te halen ofzo. Zo moeilijk is het toch ook weer niet.

Nel

Bericht door Nel » do jul 31, 2008 9:06

Mijn man heeft 3 dagen niets te eten gekregen. Ze wisten niet dat hij in het ziekenhuis was. laat staan veganistisch. Er werd wat eten bijelkaar geschraapt.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Niels

Bericht door Niels » do jul 31, 2008 10:13

Veg_eric schreef:
Ik denk echter dat als je in het ziekenhuis ligt, dat het niet zo onredelijk is om op een paar punten tijdelijk wat "flexibel" te zijn.
Achteraf gezien ben ik het daar wel mee eens ja. Je ligt daar om beter te worden, niet om eigenwijs vast te houden aan je principes.
En inderdaad, gewoon wat extra eten meenemen is handig. Sojamelk e.d.

Marla

Bericht door Marla » do jul 31, 2008 10:15

Je kan ook vragen of bezoek wat voor je meeneemt. Toen ik tijdje terug bij iemand in het ziekenhuis was (geen veganist overigens) hadden we surinaams eten meegenomen van zo'n afhaaltentje, het eten was echt gruwelijk slecht.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » do jul 31, 2008 18:19

Vegantastic schreef:
Veg_eric schreef:Ik denk echter dat als je in het ziekenhuis ligt, dat het niet zo onredelijk is om op een paar punten tijdelijk wat "flexibel" te zijn.
Lijkt me niet vind ik. Ziekenhuis betaal je toch ook voor je eten. Moeten ze toch ook even wat goeds regelen. Voor mijn part sturen ze even iemand naar de AH toe om wat te halen ofzo. Zo moeilijk is het toch ook weer niet.
Hangt maar net van de situatie af.

Toen ik op een dag zo maar wakker werd op de intensive care, had ik dus geen eten bij me.
En eenmaal van de intensive care af, was de eerste paar dagen lopen naar de WC al een beetje te veel van het goede. Later toen ik wel weer redelijk lopen kon, bleek dat ze in de ziekenhuis winkel ook niet echt wat hadden behalve beperkt fruit en fruitsap.

Ik snap best dat mensen (net als ik) zo vegan mogelijk willen zijn, en als ik me nu op een opname moest voorbereiden dan zou ik absoluut het een en ander mee nemen.

Maar als je "zo maar" wakker wordt op de IC, je niet goed (meer) kan lopen, dan is het niet zo "erg" om er het beste van te maken en tijdelijk roggebrood met (iets) lactose er in te accepteren.
Als ik destijds bv. had geweigerd om te eten, had ik langer in het ziekenhuis gelegen met meer medicijn gebruik, en dat is ook niet echt vegan.

En uiteindelijk is veganisme "voor zover praktisch mogelijk", en afhankelijk van je situatie/toestand in het ziekenhuis kan "praktisch mogelijk" toch enigzins beperkt zijn.

Marla

Bericht door Marla » do jul 31, 2008 18:36

Veg_eric schreef:
Vegantastic schreef:
Hangt maar net van de situatie af.

Toen ik op een dag zo maar wakker werd op de intensive care, had ik dus geen eten bij me.
En eenmaal van de intensive care af, was de eerste paar dagen lopen naar de WC al een beetje te veel van het goede. Later toen ik wel weer redelijk lopen kon, bleek dat ze in de ziekenhuis winkel ook niet echt wat hadden behalve beperkt fruit en fruitsap.

Ik snap best dat mensen (net als ik) zo vegan mogelijk willen zijn, en als ik me nu op een opname moest voorbereiden dan zou ik absoluut het een en ander mee nemen.

Maar als je "zo maar" wakker wordt op de IC, je niet goed (meer) kan lopen, dan is het niet zo "erg" om er het beste van te maken en tijdelijk roggebrood met (iets) lactose er in te accepteren.
Als ik destijds bv. had geweigerd om te eten, had ik langer in het ziekenhuis gelegen met meer medicijn gebruik, en dat is ook niet echt vegan.

En uiteindelijk is veganisme "voor zover praktisch mogelijk", en afhankelijk van je situatie/toestand in het ziekenhuis kan "praktisch mogelijk" toch enigzins beperkt zijn.
Ik heb dan nog nooit in het ziekenhuis gelegen maar ik ben het hier helemaal mee eens. Het is toch zaak om zo snel mogelijk beter te worden/op te knappen. Alex, ik denk dat ze echt wel wat beters te doen hebben dan naar de AH gaan voor een lastige patient.
Maar goed, het hangt allemaal van de ernst van je ziekte af. Als de kans groot is dat je het ziekenhuis niet meer (levend) verlaat krijg je een mooie kamer met een koelkastje.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jul 31, 2008 18:46

M.i. zou het ziekenhuis, zeker in Nederland, gewoon in jouw behoeften moeten voorzien. Ik snap dat er verschillende situaties kunnen zijn, maar dan heb je het eerder over een ziekenhuis in het buitenland in een land waar je amper de taal spreekt ofzo. In Nederland moet men gewoon in dieetwensen voorzien en ik zou persoonlijk geen genoegen nemen met dat ze het niet kunnen regelen omdat de kok dat niet kan ofzo. Als ze voor de juiste spullen Albert moeten halen om de spullen te brengen dan zou ik de extra kosten gewoon lekker op de rekening zetten. Een collega van mij was overigens diëtist in ziekenhuis. Die zei dat het in principe gewoon mogelijk zou moeten zijn.
Dat ligt een beetje aan welke medicatie. En of dat echt zo zou zijn. Ben geen arts om dat laatste te beoordelen.

Overigens moet iedereen natuurlijk de situatie voor zichzelf bekijken en beoordelen hoor, maar ik denk dat je in Nederland zeker mogelijkheden genoeg hebt. Ook als je wel op de IC wakker wordt en niet direct iets hebt. Ik zou er in ieder geval niet akkoord gaan met iets niet-veganistisch in een nederlands ziekenhuis.

Wen

Bericht door Wen » vr aug 01, 2008 20:16

Ik nam toch mijn eigen eten mee. Er was ook een koelkast wat handig was.
Als je zegt dat je aan 10 voedingsstoffen allergisch bent, maken ze eten, zonder dat in. Dus moeten ze toch ook iets vegan kunnen geven. Ik kreeg wel steeds Alpro soje dessert, dat hebben ze standaard voor mensen die allergisch zijn aan lactose.

spaceman spiff

Bericht door spaceman spiff » zo aug 03, 2008 13:09

Hoi mensen, bedankt voor al jullie reacties! Ik heb het uiteindelijk gedaan met wat dingentjes die ik zelf had meegenomen, had gelukkig niet zo'n honger en ik hoefde niet lang te blijven. Als ik probeerde uit te leggen wat ik niet kon en wilde eten volgden er bijzonder verdwaasde blikken en weinig tot geen reactie. Het lastige is, vind ik tenminste, als je al in het ziekenhuis ligt, dat je je dan meestal toch behoorlijk beroerd voelt en niet erg strijdbaar. Je zou er niet voor hoeven moeten vechten natuurlijk, maar dat is dan toch wel zo, en die energie ontbrak mij volledig. Maar het was een morele steun dat jullie met mij mee dachten, dus edankt daarvoor!
Groetjes.

Wen

Bericht door Wen » zo aug 03, 2008 19:33

Hopelijk ben je vlug helemaal hersteld (y)

indra

Bericht door indra » za aug 16, 2008 20:32

Onlangs in een Duits ziekenhuis gelegen, toen ik eenmaal weer normale voeding aankon kreeg ik vegan maaltijden met kuipjes 'pflanzlicher aufstrich' voor op brood en bij elke maaltijd een pakje sojamelk choco/aardbei of vanille...
ookal waren de artsen het er absoluut niet mee eens dat ik een veganistisch dieet had.

Plaats reactie