calcium

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
herwin
Contacteer:

calcium

Bericht door herwin » za dec 13, 2008 22:42

Calcium wat wordt toegevoegd in voedselproducten zoals (soya) melk kan gemaakt zijn van schelpen heb ik laatst gehoord, en dus niet Vegan.
ik heb op internet bijna niks kunnen vinden hierover, behalve dat dit inderdaad zo is. mijn Grote Vraag is nu of de schelpen die hiervoor worden gebruikt, gemaakt wordt van schelpdieren die hiervoor speciaal worden gevangen en voor worden gedood, of dat de schelpen gewoon grootschalig worden verzameld op stranden of zo. In het laatste geval gaat het dus om uitwendige calciumresten van schelpdieren die al heeeeeel lang geleden een natuurlijke dood zijn gestorven, zo'n oud schelpje heeft het predicaat "van een levend dier" toch wel een beetje verloren, en nadert meer de "het is een anorganisch steentje" benadering.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: calcium

Bericht door Vegantastic » za dec 13, 2008 23:09

Kan je misschien die link(s) geven?

En halen ze calcium niet gewoon standaard uit kalksteen e.d.?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » za dec 13, 2008 23:29

http://www.veggieboards.com/boards/show ... hp?t=17863

hier is eenzelfde topic. :D

het lijkt erop dat als er schelpen worden gebruikt als calciumbron, deze van de visserij en oesterkwekerij komen, en als restproduct worden verkocht. jammer, want dan komt die calcium toch van een verkeerde kant.

deze (mijn) vraag was nav het antwoord van een fabrikant die aangaf dat zijn calcium van schelpen afkomstig was, dus het gebeurt wel. het was geen nederlandse fabrikant. :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 14, 2008 0:36

Zou kunnen. Maar kalksteen is ook in principe gevormd door schelpen, dus die kan dat ook bedoeld hebben.

Ik weet niet waar die schelpen uit de oesterkwekerijen e.d. heen gaan. Misschien eens na gaan trekken bij een kweker? Kijken wat die erover zegt?

vegalan

Bericht door vegalan » zo dec 14, 2008 21:32

Kalksteen.(krijt=calcium-carbonaat)
Het calcium dat aan de voeding wordt toegevoegd komt voor het grootste deel van kalksteen (bodemlagen). Het kalksteen wordt verpulverde tot een grondstof dat ik de fabriek verder word verwerkt. Daar wordt het eerst flink gemalen, gezeefd en het product is kalksteenpoeder dat bijv aan onze voeding wordt toegevoegd. Door de bodem erosie heeft deze kalkteen haast niet meer het karakter van zijn herkomst en kan al zodanig worden beschouwd als een natuurlijke calcium concentratie.

Kalk (calciumfosfaat) in beendermeel dat wordt gemaakt van bot en kraakbeen (varkensoren, kalverluchtpijpen of vis). Beendermeel wordt gebruikt in dierenvoeder (hond, kat, rund, kip en varken) en in de biologische landbouw. Er komen steeds meer bezwaren tegen het gebruik van bloed- en beendermeel in de biologische teelt. Beendermeel ( E542) is een natuurlijk anti-klontermiddel, emulgator, vochtbinder en in diverse landen ook een fosforbron voor voedingssupplementen. De voornaamste toepassingen liggen echter in de cosmetica, bv. in tandpasta. Je vindt het ook in droge producten en rietsuiker. Acceptabele dagelijkse inname (ADI): Tot 70 mg/kg lichaamsgewicht. De hoofdbestandelen van beendermeel zijn fosforzuur en fosfaten dit zijn essentiële mineralen voor het lichaam. Praktische toepassing als supplement hiervan is tamelijk beperkt omdat het zich sterk bindt aan het calcium, en hoge concentraties ervan dus tot een calciumtekort kunnen leiden. Beendermeel zelf heeft geen bijwerkingen.

Schelpenkalk (drinkwater, landbouw en bouwmateriaal)
De duinen bestaan niet alleen uit zand, maar ook uit schelpen en de kalk lost op in het duinwater.
Schelpenkalk is een structuurverbeteraar voor de lange termijn, die zorgt voor een directe stijging
van het Calciumcarbonaatgehalte en voor een stijging van de pH. Schelpenkalk is wat milder voor de bodem dan de gewone (koolzure) kalksoorten, maar werken ook wat langzamer. Schelpenkalk wordt ook gebruikt in mortel en tras-cement.

.

indra

Bericht door indra » di dec 16, 2008 21:29

Kalk (calciumfosfaat) in beendermeel dat wordt gemaakt van bot en kraakbeen (varkensoren, kalverluchtpijpen of vis). Beendermeel wordt gebruikt in dierenvoeder (hond, kat, rund, kip en varken) en in de biologische landbouw. Er komen steeds meer bezwaren tegen het gebruik van bloed- en beendermeel in de biologische teelt. Beendermeel ( E542) is een natuurlijk anti-klontermiddel, emulgator, vochtbinder en in diverse landen ook een fosforbron voor voedingssupplementen. De voornaamste toepassingen liggen echter in de cosmetica, bv. in tandpasta. Je vindt het ook in droge producten en rietsuiker. Acceptabele dagelijkse inname (ADI): Tot 70 mg/kg lichaamsgewicht. De hoofdbestandelen van beendermeel zijn fosforzuur en fosfaten dit zijn essentiële mineralen voor het lichaam. Praktische toepassing als supplement hiervan is tamelijk beperkt omdat het zich sterk bindt aan het calcium, en hoge concentraties ervan dus tot een calciumtekort kunnen leiden. Beendermeel zelf heeft geen bijwerkingen.

dat moet ik toch eens checken...... in medicatie?? oorsprong staat er natuurlijik niet bij.
niet zo fijn, maar ik MOET medicatie hebben ivm botbreuken..

Plaats reactie