Nieuw product alpro!!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Nieuw product alpro!!

Bericht door Fynnya » di mar 27, 2012 10:31

Vreemd allemaal. Ik ben benieuwd hoe het nou wel zit.
Ik kan me goed voorstellen dat er gewoon een foutje is gemaakt door de klantenservice, en kan me ook nog best voorstellen dat AH gelijk heeft en Alpro niet (ik vind het niet ondenkbaar dat wanneer een A-merk ook produceert voor een eigen merk van een winkel, er wordt afgesproken dat niet openbaar te maken aan het grote publiek, omdat klanten dan het goedkopere eigen merk gaan kopen ipv het A-merk en het mogelijk slecht is voor hun naam).

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » di mar 27, 2012 15:57

Typisch iets voor de keuringsdienst van waarde!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do mar 29, 2012 20:52

Op mijn opmerking naar AH dat Alpro Soya geheel plantaardige producten maakt en de Puur & Eerlijk producten van AH dat niet allemaal zijn en dus niet het Alpro Soya assortiment kunnen vervangen krijg ik het volgende antwoord:
Uw verhaal klopt niet helemaal.

Ter verduidelijking:
1. De 4 ingredienten, te weten : tofu blok naturel, roerbakreepjes pittig en licht en het fijngehakt zijn zowel Biologisch als vrij van kippeei-eiwit.

2. De consument kan hier dus alleen spreken over de fallafel balletjes (voorheen pikante balletjes).

De filets + nuggets van Alpro soya waren destijds niet biologisch. Hierbij maakten we gebruik van grondstoffen die niet geschikt zijn voor de biologische industrie. De producten van P&E zijn dit wel. Om toch de gewenste bite te krijgen voor de biologische producten is om deze reden gekozen voor kippeei-eiwit.
Snapt ze mij nou niet, of hangen ze maar wat op :?
Ik heb het over *deze* balletjes en die zijn mét kippenei-eiwit!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mar 29, 2012 22:01

ah p&e b broccoli carré

Die zag ik vandaag liggen, maar daar zit gewoon kippenei-eiwit in.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr mar 30, 2012 7:26

Nog een reden om me niet meer bezig te houden met dat soort kant-en-klare soyaproducten.
Ze kunnen ook zomaar ineens de ingrediënten aanpassen als je even niet oplet.
Ooit toen ik nog lacto-vegetarisch at, vond ik een lekkere duitse "griekse" yoghurt.
Ze leek zo natuurlijk, ineens las ik dat ze er gelatine in hadden verwerkt. :shock:
Nu snapte ik ineens waarom de yoghurt zo mooi staande was. :P :x
Sindsdien ben ik enorm voorzichtig geworden en eet ik vrijwel geen industrieel bewerkt voedsel meer.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Marla

Bericht door Marla » vr mar 30, 2012 12:16

Huh, wat een vaag antwoord, ik snap er geen drol van!
Ik heb overigens meer vertrouwen in Alpro dan in de klantenservice van de AH.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mar 30, 2012 13:11

Vaag inderdaad. Jammer dat ze wel antwoord geven maar net niet de moeite nemen om te zorgen dat hun antwoord helemaal klopt en duidelijk is, en dan kritiek hebben op jouw verhaal :/ De falafel is toch sowieso ook vegan (altijd al?), en da's toch iets heel anders dan die andere balletjes? En dan blijft het nog steeds onduidelijk waarom ze zeiden dat ze producten van Alpro verkopen onder hun eigen naam.

Nou maakt het me ook niet heel veel uit, want ik kan ook wel de verpakking lezen etc, maar krijg wel steeds minder vertrouwen in klantenservices zo...

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mar 30, 2012 20:16

Bij de AH waar ik vandaag was stond bij de 'ongezoete' sojamelk van Alpro een bordje dat ie in prijs verlaagd was, ik denk blijvend. Hij kostte nu 1.23 (of 1.32).

Ananas

Bericht door Ananas » vr mar 30, 2012 21:50

Ik zag het ook... Grappenmakers zijn het hè! Doet me echt denken aan die film 1984. Alsof wij allemaal al vergeten zijn dat de Alpro sojamelk eerst rond de €0,90 - 1,00 kostte...

Fynnya

Bericht door Fynnya » za mar 31, 2012 10:10

Bij de Jumbo zijn het ook al zulke grappenmakers, daar staat nu op de Alpro burgers doodleuk een sticker met 'nieuw bij Jumbo!' terwijl ze die burgers tot vorig jaar ook altijd al hadden.
Maar ja, in ieder geval wel fijn dat de sojamelk weer wat goedkoper is, want hij was de laatste tijd wel nog duurder toch?

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 31, 2012 11:07

Klopt, ik ben inmiddels toch overgestapt op Vivera, ik vind het fijner om biologische soja te gebruiken. En het is goedkoper.

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe het nu zit met vitamine B2, die zit namelijk wel in Alpro maar niet in biologische sojamelk, en ik geloof dat ik er niet zoveel van binnenkrijg (als ik de eetmeter van het voedingscentrum invul is het bijna altijd te laag).

*na wat gevogel*

Volgens wikipedia zit B2 veel in "lever, gist, melk en melkproducten voor en in groentes zoals broccoli, asperges en spinazie." Dus lekker veel 'kaas'sausjes maken en in de zomer veel van die groenten eten denk ik.
Echter volgens de voedingswaardetabel.nl bevatten die groenten ongeveer 0,20 mg vitamine B2 per 100 gram. Dat is evenveel als de meeste peulvruchten. Die blijken dus ook weer eens echt voedzaam :)

cavia

Bericht door cavia » za mar 31, 2012 18:53

daarbij vind ik die suikerloze van alpro ook echt heel vies, haha. en daarbij is die van vivera inderdaad biologisch én zit daar praktisch niet meer in dan water en sojabonen. geen gekke toevoegingen. ik ben vanaf het begin overgestapt (en heb toen flink ingeslagen, omdat ik bang was dat het niet aan zou slaan haha)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za mar 31, 2012 19:21

Ik koop bijna altijd de suikerloze van Alpro omdat ik sojamelk ook graag gebruik in hartige gerechten. Laatst een keer mayo gemaakt met zoete sojamelk. Ik vond het niet te eten en het is in de kliko terechtgekomen.

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 31, 2012 20:09

cavia schreef:daarbij vind ik die suikerloze van alpro ook echt heel vies, haha. en daarbij is die van vivera inderdaad biologisch én zit daar praktisch niet meer in dan water en sojabonen. geen gekke toevoegingen. ik ben vanaf het begin overgestapt (en heb toen flink ingeslagen, omdat ik bang was dat het niet aan zou slaan
haha)
maar vind je de ongezoete van vivera dan wel lekker?

ik vind ze even goed maken, beide ongezoete versies. die van vivera smaakt wel meer naar soja maar dat is niet zo gek met 2x zoveel sojabonen erin.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za mar 31, 2012 22:09

Ik gebruik de gezoete "light" versie van Alpro Soya voor mijn ontbijtgranen, en de ongezoette versie voor de veganmayo. Ik vind ze beide erg geschikt, maar elk voor hun eigen doel :)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Berti

Bericht door Berti » zo apr 01, 2012 8:07

Annikka-Ayla schreef:Ik koop bijna altijd de suikerloze van Alpro omdat ik sojamelk ook graag gebruik in hartige gerechten. Laatst een keer mayo gemaakt met zoete sojamelk. Ik vond het niet te eten en het is in de kliko terechtgekomen.
als je toevallig alleen de gezoete versie in huis hebt kan je uit het recept de zoetstof (meestal agave) weglaten.
dat is wat ik doe.

Berti

Bericht door Berti » zo apr 01, 2012 8:10

Ananas schreef:ik vind ze even goed maken, beide ongezoete versies. die van vivera smaakt wel meer naar soja maar dat is niet zo gek met 2x zoveel sojabonen erin.
ja dat probleem heb ik ook.
niet zo lekker voor de cappucino maar ik vraag me af WAAROM er zoveel meer sojabonen in zitten?
trouwens hoe weet jij dat er 2x zoveel sojabonen in zitten? waar staat dat?

cavia

Bericht door cavia » zo apr 01, 2012 9:32

Ananas schreef:
cavia schreef:daarbij vind ik die suikerloze van alpro ook echt heel vies, haha. en daarbij is die van vivera inderdaad biologisch én zit daar praktisch niet meer in dan water en sojabonen. geen gekke toevoegingen. ik ben vanaf het begin overgestapt (en heb toen flink ingeslagen, omdat ik bang was dat het niet aan zou slaan
haha)
maar vind je de ongezoete van vivera dan wel lekker?

ik vind ze even goed maken, beide ongezoete versies. die van vivera smaakt wel meer naar soja maar dat is niet zo gek met 2x zoveel sojabonen erin.
nee, ook die vind ik "zo" totaal niet lekker. maar in bijvoorbeeld havermout vind ik 'm minder overheersend, lijkt wel. maar in veganaise of baksels proef ik het verschil niet eens.

Ananas

Bericht door Ananas » zo apr 01, 2012 15:09

Berti schreef:
Ananas schreef:ik vind ze even goed maken, beide ongezoete versies. die van vivera smaakt wel meer naar soja maar dat is niet zo gek met 2x zoveel sojabonen erin.
ja dat probleem heb ik ook.
niet zo lekker voor de cappucino maar ik vraag me af WAAROM er zoveel meer sojabonen in zitten?
trouwens hoe weet jij dat er 2x zoveel sojabonen in zitten? waar staat dat?

Ik vind het geen probleem hoor! Drink soja lattes graag met Vivera :)

Het staat bij de ingrediënten. Vivera heeft 15% sojabonen en alpro 7% - uit mijn blote hoofd. Waarom? Zou ik niet weten. Maar je krijgt wel meer waar voor je geld :mrgreen:

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 01, 2012 17:33

Berti schreef:
Annikka-Ayla schreef:Ik koop bijna altijd de suikerloze van Alpro omdat ik sojamelk ook graag gebruik in hartige gerechten. Laatst een keer mayo gemaakt met zoete sojamelk. Ik vond het niet te eten en het is in de kliko terechtgekomen.
als je toevallig alleen de gezoete versie in huis hebt kan je uit het recept de zoetstof (meestal agave) weglaten.
dat is wat ik doe.
Ik maak nooit zoete mayo. Vind ik niet lekker, vast een afwijking :wink:

Plaats reactie