Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
veganlisa
Leefwijze: veganist

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door veganlisa » ma jun 01, 2015 18:51

Ze verkopen vanaf vandaag Professor Grunschnabel ijs bij de Albert Heijn! Ik ben verslaafd aan dat ijs (vooral die chocolade smaak omnomnomnom) dus ik ben blij dat het nu makkelijk verkrijgbaar is! Bovendien ken ik ook veel niet-vegans die het nu proberen en er verliefd op worden (y) Wel duur, zo'n 5-6 euro voor 500 gram, dat is het enige nadeel.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 01, 2015 19:10

Tof! Snel kijken of de AH het hier ook heeft. :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 08, 2015 20:43

Ik weet niet of de lijm e.d. ook vegan is, maar Birkenstock heeft sandalen volledig van kunststof:
https://www.sandalenshop.nl/nl/birkenstock-badslippers/
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jun 14, 2015 10:39

Dat is een mooie ontwikkeling, die dingen waren altijd van leer.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo jun 14, 2015 15:35

Het zijn wel badslippers. Het is de vraag of er ook op straat voor langere tijd comfortabel op te lopen valt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 15, 2015 7:40

Ik zou ze niet kopen (niet mijn smaak), maar voor in de tuin/waar dan ook buiten voor mensen die anders leer kopen lijken ze me prima.

Raynak

Bericht door Raynak » wo jun 24, 2015 19:50

Volgens mij zijn deze 2 nieuwe maaltijdsalades van de AH vegan???

Zouden jullie de ingrediëntenlijst ook eens willen checken? Ik ben bang dat ik wat over het hoofd zie en dat ze toch niet vegan zijn :( Hoop zo dat ik ze bij de volgende keer shoppen allebei mee kan nemen :-D

http://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produc ... es_JPG.JPGIngrediënten Maaltijdsalade falafel, couscous, cashewnoten & granaatappel vinaigrette:
30% ge­krui­de cous­cous (cous­cous, wa­ter, ui, to­maat, azijn, olijf­olie, zout, to­ma­ten­pu­ree, krui­den, spe­ce­rij­en, gist­ex­tract, knof­look), 19% fala­fel [kik­ker­erwt, to­maat, tar­we­bloem, raap­olie, spi­na­zie, pa­pri­ka, knof­look, krui­den, ko­mijn, ui, zout, to­ma­ten­poe­der (to­maat, dex­tro­se, aard­ap­pel­zet­meel, gist­ex­tract, spe­ce­rij­en (sel­de­rij)), ver­dik­kings­mid­del (xan­thaan­gom), con­ser­veer­mid­del (E200), voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), ha­ris­sa (chi­li pe­per, knof­look, ko­ri­an­der, zout, kar­wij)], wor­tel, ro­de pa­pri­ka, ro­de ui,ru­co­la, 4% veld­sla, spi­na­zie.

http://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produc ... es_JPG.JPGIngrediënten Maaltijdsalade spi­na­zie, quinoa, edamame, no­ten & so­ja-gem­ber-se­sam­dres­sing:
24% ge­kook­te quinoa (wa­ter, ro­de quinoa, azijn, raap­olie, zout), 18% spi­na­zie, 18% kom­kom­mer, 13% wor­tel, 11% ra­dijs, 8% so­ja­boon, 6,5% ru­co­la, 2% hen­nep­zaad. Wal­noot-aman­del-pis­ta­che­mix: 37% wal­noot, 36% aman­del, 27% pis­ta­che­noot. So­ja-gem­ber-se­sam­dres­sing: zon­ne­bloem­olie, wa­ter, 9% so­ja­saus (wa­ter, so­ja­boon, glu­ten­vrije tar­we, zout), sui­ker, na­tuur­lijk aro­ma, gem­berextract, ui­ex­tract, azijn, li­moen­con­cen­traat, pa­pri­ka­pu­ree (pa­pri­ka­pu­reeconcentraat, ci­troen­sap), gem­berpuree [gem­ber, wa­ter, zout, zon­ne­bloem­olie, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), con­ser­veer­mid­del (E202), sta­bi­li­sa­tor (gu­ar­pit­meel, xan­thaan­gom)], knof­look, se­sam­olie, se­sam­zaad, con­ser­veer­mid­del (E202, E211), sta­bi­li­sa­tor (xan­thaan­gom).

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 25, 2015 7:09

Ja, die zijn vegan :-D

Ik heb voor de zekerheid het aroma in de quinoasalade nog even gecheckt bij AH en dat is ook okay.

Raynak

Bericht door Raynak » do jun 25, 2015 7:27

Martine schreef:Ja, die zijn vegan :-D

Ik heb voor de zekerheid het aroma in de quinoasalade nog even gecheckt bij AH en dat is ook okay.
Super, dank je wel Martine! :cheerie:

Hoop dat deze (of andere vegan salades) heel lang in het assortiment blijven! :hungry2:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 25, 2015 15:29

Ze hebben ook een heel stel kleine salades in bakjes met couscous etc. die vegan lijken. In sommige zit wel aroma wat ik nog niet gecheckt heb.

Raynak

Bericht door Raynak » do jun 25, 2015 21:58

Martine schreef:Ze hebben ook een heel stel kleine salades in bakjes met couscous etc. die vegan lijken. In sommige zit wel aroma wat ik nog niet gecheckt heb.
Nice! Ga ik die ook snel eens checken, bedankt voor de tip!

Lisa

Bericht door Lisa » do jul 02, 2015 15:14

Assie schreef:Dat is een mooie ontwikkeling, die dingen waren altijd van leer.

Zie bovenstaande berichtjes nu pas. Oeps ik heb ook Birkenstocks, jammer want ik heb nooit op slippers kunnen lopen, dit zijn de eerste slippers waar ik lekker op loop, toch eens kijken voor iets anders dan.
Nooit over nagedacht dat dat leer was, heb ze al zeker 7 jaar

Lisa

Bericht door Lisa » do jul 02, 2015 18:44

http://www.teva-eu.com/nl/women-sandals ... -originals

Heb deze gevonden van Teva, ziet er wel vegan uit, kunnen jullie eens kijken?

jet
Moderator

Bericht door jet » za jul 04, 2015 16:34

Geschreven door een niet-veganist: http://lifeiswhatwemakeofit.nl/teva-original-sandal/
Ik had ze ook op mijn lijstje staan om eens te gaan bekijken. En ik ging er vanuit dat ze vegan zouden zijn. Normaal zou ik verwachten dat hooguit de lijm niet-vegan kan zijn, maar ik zie ook niet veel gelijmde delen (helemaal niet)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Lisa

Bericht door Lisa » za jul 04, 2015 21:08

Ik zag vanmiddag bij de action nep Birkenstocks liggen, zonder leer.
Verder lijken ze een exacte kopie van de echte Birkenstock, het voetbed, de zool, zelfs het dingetje tussen je tenen, maar dus geen leer. Ze kosten geen drol dus kan niet verwachten dat ze net zo lang meegaan als mijn echte Birkenstocks (7 à 8 jaar) maar het is het proberen waard, en is het niks, dan toch maar een Teva slipper?

Truus

Bericht door Truus » vr jul 10, 2015 19:35

Bij AH, in het schap met dieetvoeding, rawlicious. Idioot duur maar wel lekker, vegan en rauw. Trouwens ook Tartex nu bij AH verkrijgbaar.

Je kunt je bord er niet mee vol stouwen, maar wel fijn dat er bij de supermakrten steeds meer producten komen met een vegan keurmerk.

Morality
Moderator

Bericht door Morality » za jul 25, 2015 16:53

Ik weet niet zeker waar ik dit moet plaatsen. Hierbij een aantal e-mails die ik naar bedrijven heb gestuurd (met hun antwoorden), ik hoop dat dit nuttige informatie is voor jullie ondanks dat het vrij oude e-mails zijn:

Heinz:
11-12-2014:
Heinz heeft een rijk portfolio aan producten en ik vind meerdere van die producten heel lekker. Ik ben echter veganist, dus vermijd ik ook een hoop producten omdat ze (mogelijk) dieronvriendelijk zijn. Ik hoop dat jullie aan mij, op producten en/of online de benodigde informatie verstrekken, zodat ik als veganist beter kan kiezen welke Heinz producten ik wil. Op jullie website zie ik dat jullie al veel duurzame en morele keuzes hebben gemaakt, veganistisch innoveren past denk ik goed in dat rijtje.

Het dieet van een veganist bestaat volledig uit voedsel dat niet van dieren afkomstig is. Het sluit daarbij naast vleesproducten ook vis, gevogelte, schaaldieren, weekdieren en insecten uit van het menu. Verder worden evenmin (bij)producten genuttigd die iets bevatten dat een dierlijke afkomst heeft, zoals zuivel, eieren, honing, dierlijke gelatine, dierlijk stremsel en levertraan. Ook dierproeven, dierlijke E-nummers en dierlijke hulpstoffen vinden veganisten onacceptabel. Helaas kan er uit de ingrediënten van producten niet altijd opgemaakt worden of veganisten dat product zullen willen vermijden (wat er in aroma's zit, wat er voor het klaren is gebruikt, gekapselde vitamines, etc.), dus wordt het zeer gewaardeerd wanneer producenten extra informatie verstrekken.

Voor sommige producten van jullie merken staat er al informatie voor veganisten online, zo staat er informatie over sauzen van Heinz op de Veganisme Wiki (http://wiki.veganisme.org/index.php/Sau ... dipsausjes), maar er is veel niet bekend bij de gemiddelde veganist (zo is er bijvoorbeeld onduidelijkheid over Karvan Cévitam Bosvruchten). Ik hoop dat jullie van veel producten kunnen aangeven of ze veganistisch zijn (en of ze mogelijk in de toekomst veganistisch worden). Jullie hulp wordt erg gewaardeerd en ik vertel graag anderen over jullie lekkere veganistische producten. "Let the public assist you in advertising your products and promoting your name".

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

08-02-2015:
Volgens mij heb ik nog geen reactie ontvangen op mijn e-mail. Ik ben erg benieuwd welke Heinz producten geschikt zijn voor veganisten. Bij voorbaat dank.

11-02-2015:
Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.
(Een eerder e-mailbericht van u is niet door ons ontvangen.)

Van al onze producten is bekend of deze wel of niet geschikt zijn voor vegetariërs.
Helaas is niet van onze producten bekend of ze wel of niet passen in een veganistische voedingswijze, zodat wij u helaas niet kunnen voorzien van deze informatie.
Als levensmiddelenfabrikant willen wij natuurlijk graag rekening houden met de wensen van miljoenen consumenten in Nederland.
Wij kunnen ons goed voorstellen dat duidelijke en betrouwbare informatie voor u handig en van belang is.
Wij hebben uw wens daarvoor doorgegeven aan de betrokken afdeling, en gaan ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

12-02-2015:
Hartelijk dank voor de reactie op mijn e-mail. Het zou inderdaad erg prettig zijn als er meer informatie beschikbaar komt. Tot die informatie er is vermijd ik voor de zekerheid de producten waar ik twijfels over heb. Ik hoop binnenkort van meer Heinz producten te kunnen genieten.

Remia:
27-08-2013:
Pas geleden heb ik twee verschillende verpakkingen van Remia Satésaus gekocht. Op de grote versie staat alleen aroma en zie ik geen niet-vegetarische of niet-veganistische ingrediënten staan, maar op de kleine versie staat bij aroma tussen haakjes ook vis. Heeft Remia vegetarische en/of veganistische satésaus? Ik hoor graag welke, bij voorbaat dank!

13-09-2013:
Allereerst onze excuses voor deze late reactie.
We moesten nog wat gegevens bij onze leveranciers opvragen.

Hieronder leest u de door u gevraagde info.

19483 Satesaus 500 ml geschikt voor vegetarisch en veganistisch
19074 Satesaus 265 ml geschikt voor vegetarisch en veganistisch
19073 Satesaus Hot hier zit worchestersaus in en daarin zit ansjovis
18991 Satesaus Indonesisch geschikt voor vegetarisch en veganistisch
18992 Satelijn hier zit worchestersaus in en daarin zit ansjovis

Wij vertrouwen erop u met bovenstaande naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.

United Soft Drinks:
19-07-2013:
Is AA Drink veganistisch? Vaak zit er in drinken waar ook bètacaroteen in zit ook een ingrediënt dat is verkregen uit dieren (of waarbij dierenleed nodig is in het productieproces). Dat is echter niet noodzakelijk, dus hoop ik dat AA Drink wordt gemaakt zonder leed aan dieren te veroorzaken. Ik hoor het graag, bij voorbaat dank.

19-07-2013:
Naar aanleiding van onderstaande mail kunnen wij u als volgt informeren.

Geen enkel product van ons bevat dierlijke ingrediënten.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

19-07-2013:
Hartelijk dank voor het snelle en positieve antwoord.

Kruidvat:
06-07-2013:
Is de allantoïne in jullie Ultradent Total Care Tandpasta via dieren, planten of synthetisch verkregen? volgens mij zijn de andere ingrediënten allemaal veganistisch, dus zou het mooi zijn als de allantoïne dat ook is. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik graag of het wel vegetarisch is (hebben er dieren geleden of zijn er dieren gestorven in het proces?). Ook hoor ik graag of er dierproeven zijn uitgevoerd. Ik ontvang graag zo spoedig mogelijk een reactie. Bij voorbaat dank.

09-07-2013:
Kruidvat Ultradent Total Care is geschikt voor veganisten; de allantoïne in het product is niet afkomstig van dierlijke afkomst.

Jumbo:
27-06-2013:
Zijn de E-nummers in jullie broden vegetarisch/veganistisch (welke wel/niet) of hebben er dieren moeten lijden/sterven om de broden te kunnen maken? Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank.

28-06-2013:
Hartelijk dank voor uw reactie.
De E-nummers die gebruikt worden in ons Jumbo brood zijn van plantaardige afkomst en dus niet dierlijk. Ons Goudeerlijk brood heeft in het eind product geen E-nummers en deze zijn ook veganistisch aangezien er ook geen melk gebruik wordt. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zien u graag terug bij Jumbo !

Maarten

Bericht door Maarten » za jul 25, 2015 17:05

Goed om te delen! Ik koop ook vaak Goudeerlijk brood bij de Jumbo.

Wen

Bericht door Wen » za jul 25, 2015 17:28

(y)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jul 26, 2015 10:39

Bedankt!

Die reactie van Heinz :roll:

Plaats reactie