Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Mystique » zo jul 26, 2015 11:35

Cool, bedankt! Als we toch met oude mails beginnen heb ik er ook nog wel een paar. :grin:

11-11-2008
Hartelijk dank voor uw vraag aan Blue Band.

De vitamine D3 in Blue Band Soja wordt verkregen uit schapenwol. Dit product is wel geschikt voor vegetarisch gebruik maar niet voor veganistisch.

Met vriendelijke groet,
Blue Band Consumentenservice

3-11-2010

Graag komen wij terug op uw reactie aan Knorr.

Helaas hebben wij geen lijst met Knorr-producten die geschikt zijn voor veganistisch gebruik. Op onze website www.knorr.nl kunt u wel voor voor elk product nazien of het geschikt is voor vegetarisch gebruik. Onder het kopje "producten" vindt u alle Knorr-producten, hier staat per product vermeld of het product geschikt is voor vegetarisch gebruik, mogelijk kunt u hier zelf verder mee?
De E-nummers die in onze producten aanwezig zijn, zijn altijd afkomstig van plantaardige of synthetische oorsprong, nooit van dierlijke oorsprong.

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Knorr Consumer Service

25-9-2012
Ik heb uw klacht ontvangen omtrent het feit dat mijn personeel u geen duidelijk antwoord kon geven op de vraag; of het Subway Sesam bruin brood geschikt is voor veganisten. Ik heb het antwoord voor u opgezocht, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de sesamzaadjes in combinatie met het bruine brood van Subway een combinatie is, welke ook bij de leefwijze van een veganist past.

17-12-2015
Wij kunnen je mededelen dat ons bier geschikt is voor veganisten.

Met vriendelijke groet,

Grolsch Consumentenservice

27-2-2013
Wij danken u hartelijk voor uw interesse in onze Alpro producten en het bellen met onze consumentenservice.

Al onze producten zijn 100% plantaardig en geschikt voor veganisten. De meeste producten van Alpro hebben een verpakking die wordt gebruik in meerdere landen (waaronder bijvoorbeeld in België en Luxemburg). Aangezien keurmerken vaak verschillen per land, heeft Alpro ervoor gekozen om geen keurmerk te plaatsen op de verpakkingen. Een uitzondering hierop is het biologische keurmerk bij de Alpro Sojadrink Bio.

Nogmaals dank voor uw reactie en wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groeten,

Humphrey Laros
Alpro Consumentenservice

21-3-2013 Jumbo
Hartelijk dank voor uw reactie.

Onze biologische huismerkwijnen zijn inderdaad geschikt voor veganisten.

23-6-2013
Allereerst bedankt voor uw vraag. Ik kan u verzekeren, na enig verifieren, dat de popcorn geschikt is voor veganisten. Wel zit er eiwit in de popcorn, maar dit betreft een eiwit van een plantaardig product. Wanneer u meer informatie over onze popcorn wilt, kan ik u het beste door verwijzen naar www.jimmys.eu. Hierover staat meer informatie over de betreffende popcorn.
Hopende u hiermee genoeg te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Servicemanager
Pathe Rembrandt Arnhem

28-12-2013
Hartelijk dank voor uw bericht van 22-12-2013.

U geeft aan dat u telerugesteld bent omdat de AH Croissants nu lactose bevatten. Op basis van de laatste informatie van de leverancier hebben we de nieuwe etiketten gemaakt. Hierin is de nieuwe etiketteringswetgeving 2014 meegenomen. We gaan nu onderzoeken bij de leverancier of de niveaus van melkeiwit en lactose onder de 10 ppm zitten, zodat mensen met een melkeiwit / lactose intolerantie dit product weer kunnen gebruiken.

Albert Heijn heeft geen policy op veganisme. Hierom kunnen wij niet garanderen dat onze producten geschikt zijn voor deze groep.

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik u een voorspoedig 2014 te wensen!

Met vriendelijke groet,

Albert Heijn Klantenservice

5-2-2014 (Nog steeds de croissants)
Hartelijk dank voor uw bericht van 28-1-2014.

Zoals wij u in een eerder antwoord hebben laten weten zit er minder dan 0.5 ppm lactose in dit product. Het gaat hier dus om sporen resten, de lactose wordt niet actief toegevoegd. Of het geschikt is voor veganisten is moelijk aan te geven omdat een ieder dit anders interpreteerd. Sommige veganisten willen een product ook niet eten als er kans is op kruisbesmetting met een dierlijke stof.

Met vriendelijke groet,

Albert Heijn Klantenservice

3-3-2014
Vandaag heeft u telefonisch contact met ons gezocht. Uw vraag heb ik direct doorgespeeld naar de betreffende collega, als reactie heb ik het volgende verkregen.

De Jumbo chocoladereep puur (8718449040717) bevat geen ingredienten van dierlijke herkomst en is daardoor geschikt voor veganisten.

Zodra ik een definitief antwoord voor u heb betreffende de mayonaise van Smaakt (zonder ei) kom ik hier bij u op terug.

Hopende u zo voldoen de te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Fritske,
Jumbo Consumentenservice

4-7-2014 (the Body Shop, de kokoslijn)
Hartelijk dank voor uw telefoontje naar de klantenservice van onze webshop vandaag.

Ik heb voor u nagekeken of alle producten uit het cadeautje dat u gekregen hebt geschikt zijn voor veganisten. Dat is wel het geval met de Shower Cream, de zeep en de scrub, maar helaas niet met de Body Butter. Die bevat een klein percentage lanoline-alcohol (dus bereid uit wolvet van schapen).

5-1-2015 Boboli
De Pane Tomaat & Basilicum 310 gram bevat geen ingrediënten welke een dierlijke afkomst hebben.

Dit product is dus geschikt voor veganisten.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan horen wij graag van u.

Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüssen / With kind regards,

12-6-2015
Naar aanleiding van uw melding bij onze klantenservice kunnen wij u als volgt informeren.

Wij kunnen u mededelen dat onze Dentalux tandpasta's geschikt zijn voor veganisten.

Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Uw Lidl Team

Morality

Bericht door Morality » zo jul 26, 2015 11:55

Handig, bedankt!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jul 27, 2015 9:27

Ah, de tandpasta van Lidl! Goed om te weten, bedankt.

Knorr krijgt de bokaal "onduidelijk en niet meewerkend" :roll:

Mystique

Bericht door Mystique » ma jul 27, 2015 10:25

Assie schreef:Ah, de tandpasta van Lidl! Goed om te weten, bedankt.
Las net op FB dat Kruidvat huismerk tandpasta ook vegan is. Evenals de scheerschuim en deodorant.

Truus

Bericht door Truus » ma jul 27, 2015 11:01

Mystique schreef:Las net op FB dat Kruidvat huismerk tandpasta ook vegan is.
En die is er ook zonder fluoride, voor wie daaraan hecht.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 27, 2015 18:22

Dus... eten jullie de croissants van AH nu wel? Normaal maken sporen me niets uit, maar...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jul 27, 2015 21:44

Framboos schreef:Dus... eten jullie de croissants van AH nu wel? Normaal maken sporen me niets uit, maar...
Nee, toch maar niet. Voelt niet goed om iets te eten waar melk bij de ingrediënten staat. Het blijft een vaag verhaal. Bovendien zijn er genoeg alternatieven, zoals het croissantdeeg van Aldi, Tante Fanny, Yves Bakery (o.a. bij Deen) en het lactosevrije deeg van Danerolle.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 28, 2015 0:40

Ik eet geen van allen, maar goed ik ben dan ook tegen het gebruik van palmolie. Die van de AH vertrouw ik ook nog steeds niet, dus geen croissants meer.

Framboos

Bericht door Framboos » di jul 28, 2015 10:52

Ik at ze vroeger wel eens, maar vind ze eigenlijk nooit zo lekker. :oops: Ik wil vooral dat het KAN denk ik, haha.

Ik heb nog twee recepten voor vegan croissants, die wil ik eerst eens uitproberen...

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 28, 2015 11:07

Zou je die willen delen, Framboos? Of de link ernaar toe?

Framboos

Bericht door Framboos » di jul 28, 2015 13:23

Ja tuurlijk. O, het zijn er zelf meer:

vegandad.blogspot.nl/2013/11/easy-vegan-croissants.html
bittersweetblog.com/2009/07/25/bringing-a-bite-of-paris-back-home/
zeats.wordpress.com/2008/02/25/vegan-croissantspain-au-chocolat/

Ik herinnerde me die van Vegan Dad. BitterSweet heeft ook altijd goede recepten. Die andere: geen idee hoe ik eraan kom...

Heb er ook nog een in een kookboek staan, maar vind ik niet zo netjes om op internet te zetten. Als je die ook wilt, dm me dan even, dan stuur ik je een foto van het recept.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 24, 2015 7:40

Er zijn plotseling best veel nieuwe vegan producten bijgekomen in de supermarkten, en ik heb ook nog wat dingetjes ontdekt die waarschijnlijk al langer vegan zijn: Katja dropharingen, Jumbo spijsbroodjes en abrikozenflappen, Verkade café noir koekjes, Skittles (mogelijk niet alle varianten, let op E120), Aldi kokosyoghurt, Dee's vegan worstjes en burgers bij Jumbo, Kühne romige sladressing met vegan keurmerk, Jumbo rode pesto, instant noodles met vegan keurmerk bij Xenos. En de pure chocolade kruidnoten bij Plus zijn weer terug.

Het is een goeie tijd om vegan te zijn :broco: :carro: :dansbanana:

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 24, 2015 13:23

Martine, heb het al eerder gezegd, maar: ik vind je blog echt fantastisch. Heb al zo zo zo veel nieuwe dingen ontdekt! (Alleen een verzoek, graag minder koekjessnoepjeschips :lol: :wink: )

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 25, 2015 5:56

:mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » vr sep 25, 2015 14:11

Ga je ook speciale sinterklaas- en kerstseries doen? :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 25, 2015 21:38

Sinterklaas wel denk ik, want dan zijn er meestal best veel vegan dingen te vinden, zoals pepernoten, choco kikkers etc. Ik heb al wat dingetjes gespot. Voor kerst is het aanbod meestal wat schraler, maar ik ga in ieder geval proberen een lekkere vegan stol te vinden.

Marianne

Bericht door Marianne » za sep 26, 2015 19:51

Damhert bouillontabletten: per tablet heb je een halve liter bouillon. Het is zoutarm (0,7 ipv 5,5 gram zout per tablet), maar ik bepaal liever zelf hoeveel zout ik erbij doe. Het gaat mij om de bouillon en niet om het zout dat er in zit.
Het staat bij de dieetproducten in waarschijnlijk iedere supermarkt.

Trouwens, uitstapje naar zoutarm: in tomatenpuree van delmonte zit twee keer zo veel zout in een klein blikje als in een groot blikje ( dat is dus vier keer zo zout). Eigen merk Jumbo idem dito!

Brchj

Bericht door Brchj » za sep 26, 2015 20:58

ik zag ook in de folder van de aldi dat ze nieuw boter op basis van soja hebben. Exacte ingredienten weet ik nog niet maar is het nakijken waard!
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za sep 26, 2015 21:22

Brchj schreef:ik zag ook in de folder van de aldi dat ze nieuw boter op basis van soja hebben. Exacte ingredienten weet ik nog niet maar is het nakijken waard!
Die is helaas niet vegan, er zit dierlijke vitamine D3 in. :(

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » zo sep 27, 2015 21:32

Ik wil hier geen nieuw topic voor openen, vandaar dat ik het hier plaats. Ik heb begin dit jaar de kipstukjes uit de vriezer van Aldi geprobeerd en vond ze niet lekker (vond ze "vettig" smaken en een beetje "flubberig" (dezelfde smaak herinnering die ik ook aan (echte) kip heb, brrrr)), maar zijn die van Vivera** anders van smaak of smaken deze hetzelfde als die van Aldi?? Alvast bedankt :-D

edit ** en die van de Vegetarische Slager?

Plaats reactie