Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Framboos » wo mar 24, 2010 8:02

lena schreef:
Framboos schreef:
JudithK schreef:Als je toch naar Ikea gaat, ze hebben daar hele lekkere vegan chocolade koekjes met kokos!
Ze hebben er ook zogenaamde smulbollen met chocolade, koffie en kokos. Ontzettend lekker (alleen maak ik ze tegenwoordig zelf, want ik wil graag fair trade cacao).
Ooh, recept?

Zal m even opsnorren en posten.

Jesse, er zijn wel veel recepten te vinden voor het zelf maken van vegan truffels en bonbons.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » wo mar 24, 2010 8:42

We hebben zelfs al een heel topic over het zelf maken van bonbons :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mar 24, 2010 9:11

Ik moet duidelijk weer eens naar IKEA! Ik had echt geen idee dat ze zoveel vegan dingen hadden. Toch maar eens beter kijken :-)

Lijkt jouw recept op de Swedish Chocolate Balls uit VCIYCJ, Framboos? Die heb ik gisteravond gemaakt.

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 27, 2010 11:28

Ik was een jaar geleden aangenaam verrast toen alle soorten chocopasta van euroshopper vegan bleken te zijn... dus ook de hazelnoot- en 'duo penotti'-variant. Ook de zwart-witte hagelslag is helemaal vega.
(een week geleden was ik verrast dat op hyves bleek dat niet iedereen dit wist, dus daarom post ik het maar hier :mrgreen:)

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za mar 27, 2010 12:34

Ananas schreef:Ik was een jaar geleden aangenaam verrast toen alle soorten chocopasta van euroshopper vegan bleken te zijn... dus ook de hazelnoot- en 'duo penotti'-variant. Ook de zwart-witte hagelslag is helemaal vega.
(een week geleden was ik verrast dat op hyves bleek dat niet iedereen dit wist, dus daarom post ik het maar hier :mrgreen:)
Sinds wanneer is dat zo? Ik heb een paar keer naar euroshopper chocopasta gekeken en toen was volgens de ingredienten- en allergenenlijst alleen de hazelnoot vegan. Is het dan sinds kort veranderd?

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » za mar 27, 2010 12:38

Maar toen ik bij de ikea was zat er ei in de smulbollen en bijenwas in die dropjes die volgens de wiki vegan zijn (zoute haringen?). :| Hebben ze verschillende soorten zeker, van die smulbollen in elk geval? Dus sowieso even de ingrediëntenlijst nalezen.

Framboos

Bericht door Framboos » za mar 27, 2010 13:04

*Eva* schreef:Maar toen ik bij de ikea was zat er ei in de smulbollen en bijenwas in die dropjes die volgens de wiki vegan zijn (zoute haringen?). :| Hebben ze verschillende soorten zeker, van die smulbollen in elk geval? Dus sowieso even de ingrediëntenlijst nalezen.
Ja, er zijn zoetstofsmulbollen en suikersmulbollen; die laatsten zijn vegan.

Bonnie: ja, helemaal vergeten, volgens mij zijn de Swedish Chocolate Balls uit Vegan Cookies Take over your Cookie Jar smulbollen. lena, als je dat boekje niet hebt, let me know.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za mar 27, 2010 20:42

*Eva* schreef:Maar toen ik bij de ikea was zat er ei in de smulbollen en bijenwas in die dropjes die volgens de wiki vegan zijn (zoute haringen?). :| Hebben ze verschillende soorten zeker, van die smulbollen in elk geval? Dus sowieso even de ingrediëntenlijst nalezen.
Sowieso altijd zelf de ingredientenlijst lezen bij een voor jou nieuw recept, zou ik zeggen. Een wiki is nooit helemaal betrouwbaar, en producten veranderen soms ook van inhoud.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za mar 27, 2010 20:43

Ik kwam vandaag in een Perzische winkel (Persepolis in Lombok (Utrecht)) Sojabrokjes tegen van het merk TRS Asia's Finest Foods (dat Indiase merk met op de voorkant altijd een zittende vrouw, http://www.trs.co.uk" target="_blank" target="_blank). Ze hadden 2 soorten, één met heel kleine brokjes, echt heel heel klein, die soya mince heet, en één met grote een beetje ronde bollen, die soya chunks heet. De mince gekocht, ik ben benieuwd hoe die is! Er was geen ingrediëntenlijst te vinden op de verpakking, dus ik ga ervan uit dat het puur soja is.

Geweldige vertaalmachine hebben ze weer gebruikt trouwens: soya mince wordt in het Nederlands vertaald als 'De soja hakt fijn' :D :roll:

lena

Bericht door lena » za mar 27, 2010 21:10

Framboos schreef: Bonnie: ja, helemaal vergeten, volgens mij zijn de Swedish Chocolate Balls uit Vegan Cookies Take over your Cookie Jar smulbollen. lena, als je dat boekje niet hebt, let me know.
Dank je! Ik heb dat boek niet, maar ik kon het recept inzien op Amazon. Zit te denken dat dat misschien wel iets is voor Pasen. Bol, ei, kind ziet vast het verschil niet :)

cavia

Bericht door cavia » ma mar 29, 2010 20:14

De hazelnootpasta van de Plus is trouwens ook vegan.
Evenals bapao van de C1000.
En de VitaLu Tarwe en Sesam crackers

rik23

Bericht door rik23 » ma mar 29, 2010 23:03

cavia schreef:De hazelnootpasta van de Plus is trouwens ook vegan.
Chocopasta van het winkelmerk is bij de Appie en de Em-te en ik dacht ook bij de Jumbo en de Jan linders vegan.
Maar ik raad chocopasta van Molenaartje aan of de pure versie van Whole Earth en Alnatura aan want die zijn ook vegan en ze smaken behalve naar witte suiker en kunstmatig vanille aroma nog ergens anders naar.

Zijn groente loempia,s of de vega bapao broodjes bij de appie niet mogelijk vegan?

Berti

Bericht door Berti » di mar 30, 2010 4:20

nederland moet gewoon een SHOPPING GIDS krijgen voor vegans zoals de engelsen dat ook hebben

cavia

Bericht door cavia » di mar 30, 2010 6:45

rik23 schreef:
cavia schreef:De hazelnootpasta van de Plus is trouwens ook vegan.
Chocopasta van het winkelmerk is bij de Appie en de Em-te en ik dacht ook bij de Jumbo en de Jan linders vegan.
Maar ik raad chocopasta van Molenaartje aan of de pure versie van Whole Earth en Alnatura aan want die zijn ook vegan en ze smaken behalve naar witte suiker en kunstmatig vanille aroma nog ergens anders naar.

Zijn groente loempia,s of de vega bapao broodjes bij de appie niet mogelijk vegan?
Maar ik zeg ok niet dat ik die chocopasta aanraad hoor. Ik vind natuurwinkel/bio pasta's/producten sowieso veel lekkerder en puurder. Maar ik dacht; het is een tip-topic, dus vandaar :)

En nee, zit melkeiwit in oid. In die bapao. Kwestie van de achterkant even checken :p

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 30, 2010 6:49

rik23 schreef: Zijn groente loempia,s of de vega bapao broodjes bij de appie niet mogelijk vegan?
Bedoel je groenteloempia's van Mora uit de diepvries? Daar zat de laatste keer dat ik checkte ei in.

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 30, 2010 7:05

rik23 schreef: Chocopasta van het winkelmerk is bij de Appie en de Em-te en ik dacht ook bij de Jumbo en de Jan linders vegan.
Huh, volgens mij zijn die allemaal niet vegan. Bij die van de AH staat bij de allergenen toch melk? En dacht dat die van Whole Earth ook melk oid had.

rik23

Bericht door rik23 » wo mar 31, 2010 17:44

[quote="Framboos"]Huh, volgens mij zijn die allemaal niet vegan. Bij die van de AH staat bij de allergenen toch melk? En dacht dat die van Whole Earth ook melk oid had.[quote="Framboos"]

Op de chocopasta van de AH winkelmerk(dus niet in die van de euroshopper want daar zit wei poeder in en wei poeder is niet voor ons =woordgrapje staat geen melk aangegeven op de ingrediëntenlijst en bij de allergenen-info.

En die pure chocopasta van Whole Earth had een korte ingrediëntenlijst die ik een paar keer overgelezen had en daar stond geen melk bij.

Ik had laatst een zakje borrelnootjes van de AH waarvan ik geen dierenleed, smaakversterker, zelfs geen gistextract in de ingrediëntenlijst kon ontdekken. Het is dacht ik van het winkelmerk en wat prijzig.

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 31, 2010 18:40

rik23 schreef:niet in die van de euroshopper want daar zit wei poeder in
Waar zie je dat dan?
Op de pot hier
ingrediënten: suiker, plantaardige oliën, 3% magere cacaopoeder, 0,8% hazelnoten, emulgator (sojalecithine), dextrose, vanillearoma.
allergieinformatie: bevat hazelnoot, soja.

Niet eens sporen van melk.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo mar 31, 2010 19:52

Bij de allergie info hadden ze ook het vanille-aroma kunnen vermelden. Veel mensen krijgen hier huiduitslag van.

rik23

Bericht door rik23 » do apr 01, 2010 0:02

Ananas schreef:Waar zie je dat dan?
Op de pot hier
ingrediënten: suiker, plantaardige oliën, 3% magere cacaopoeder, 0,8% hazelnoten, emulgator (sojalecithine), dextrose, vanillearoma.
allergieinformatie: bevat hazelnoot, soja.

Het was ook een tijd geleden toen ik voor het laatst op een grote euroshopper pot....
Annikka-Ayla schreef:Bij de allergie info hadden ze ook het vanille-aroma kunnen vermelden. Veel mensen krijgen hier huiduitslag van.
[/quote]

ik vind dat soort aroma's enorm afdoen aan de smaak en kwaliteit van het product.

Plaats reactie