Groenteburger Mcdonalds

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Groenteburger Mcdonalds

Bericht door Emiel » do jun 16, 2011 10:34

Kellie schreef: En dat natuurwinkels vlees eten, tjaa, ik denk dat daar verschillende argumenten voor en tegen zijn. Aan de ene kant is het goed dat er biologisch vlees is, omdat mensen, die toch al bewuster bezig zijn dan wel naar een Natuurwinkel komen. Misschien dat ze uiteindelijk dan toch ook kiezen voor de plantaardige 'vleesvervangers', die er veel lekkerder uitzien :D
Je hebt daar zeker een .

JesseL

Bericht door JesseL » do jun 16, 2011 10:41

Kellie schreef:Aparte bakplaat is dan inderdaad wel netjes, en snap dat veganist zijn moelijk word als je alles gaat wantrouwen.. Heb dat soms ook wel eens hoor. Bijvoorbeeld met pastasaus, iemand zei dat daar zulke rijpe tomaten voor gebruikt worden, dat er regelmatig een wormpje bij ingaat. Als ik dat besef, eet ik een stuk minder lekker.. Maar ik wil voor mezelf het kader ook niet te klein maken.. Dat is misschien ook met die groenteburgers zo, buiten de discussie of je nou wel of niet bij McDonalds eet.. maar hoe vegan kan zo'n burger dan eigenlijk zijn als het wel met bijv boter wordt gebakken? Blijft lastig soms..
In roomboter zal het zeker niet gebakken worden. Wellicht wel in margarine met D3. Maar volgens mij worden er op bakplaten voornamelijk olie gebruikt.

Kellie

Bericht door Kellie » do jun 16, 2011 10:45

[/quote]
In roomboter zal het zeker niet gebakken worden. Wellicht wel in margarine met D3. Maar volgens mij worden er op bakplaten voornamelijk olie gebruikt.[/quote]

Dat denk ik eigenlijk inderdaad ook niet. Overigens wil ik nu niet negatief overkomen hoor. Vind het goed dat, zelfs McDonalds, plantaardige alternatieven wil bieden. Ik denk dat het vooral goed is voor de bewustwording van mensen, dat er andere lekkere dingen zijn dan vlees.

Dat staat helemaal los van of ik wel of niet wil eten bij de Mac.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Truus

Bericht door Truus » zo jun 26, 2011 13:38

Oceana schreef:eten jullie ook frietjes bij de Mac?
Zouden die niet gefrituurd kunnen zijn in dezelfde olie als de hamburgers?

cavia

Bericht door cavia » zo jun 26, 2011 18:30

Hamburgers worden toch gebakken op een plaat?

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma jun 27, 2011 17:35

Friet en kroketten e.d. gaan altijd in apart vet. Dat doen ze vooral voor de mensen met glutenintollerantie heb ik me laten vertellen. Bij de snackbar in Bloemendaal waar ik wel eens kom vinden ze het gelukkig geen probleem om de vega kroket bij mijn patat te gooien. Anders hoef ik het niet.

Dat zou voor mij wel een reden zijn de vegan groetenburgers van de Mac niet te eten: als het op dezelde bakplaat als de hamburgers gaat. Brrrrr......om van te griezelen.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Ananas

Bericht door Ananas » ma jun 27, 2011 20:26

zo nou heb ik echt zin in een dikke vegan frikandel met heul veul mayo en ketchup

Emiel

Bericht door Emiel » di jul 26, 2011 15:38

Gezonde Happy Meals... :?
http://www.latimes.com/health/la-fi-mcd ... rack=icymi

Was het in NL al niet zo dat kinderen er groenten en/of fruit bij kregen?

vegalan

Bericht door vegalan » di jul 26, 2011 20:10

Zo'n Groenteburger van Mcdonald (als alternatief voor een hamburger) is geschikt voor iemand die niet zo kieskeurig is. Ik kom om een aantal redenen niet bij Mcdonald, namelijk: 1) het is een dier onvriendelijk bedrijf, 2) Ik niet graag de lucht van gebakken vlees wil ruiken, 3) ik niet in het zelfde restaurant met een vleeseter wil worden geconfronteerd die een of ander kadaver van koe of varken naar binnen werkt, 4)de groente burger misschien niet zo vegan is als het lijkt en 5) ik niet (via reclame) wil mee betalen aan het aantrekken van vleesetende klanten.

.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » wo jul 27, 2011 10:32

vegalan schreef:3) ik niet in het zelfde restaurant met een vleeseter wil worden geconfronteerd die een of ander kadaver van koe of varken naar binnen werkt, .
Zou je dan naar geen enkel niet vegetarisch restaurant gaan? Of bij iemand thuis eten die voor zichzelf wel vlees maakt maar voor jou iets veganistisch maakt? Lijkt me sociaal gezien best lastig om situaties te vermijden waar mensen vlees eten.. Maar over de McDonalds snap ik wel, ik eet er zelf liever ook niet maar dat heb ik al van kinds af aan toen ik nog wel vlees at. Het is allemaal gewoon smerig. En nu komt daarbij dat dit een wel heel dieronvriendelijk bedrijf is, dus kleine kans dat ik er ooit nog kom.

JesseL

Bericht door JesseL » wo jul 27, 2011 10:35

Tja in de supermarkt wordt ik ook met bakken vol lijken geconfronteerd, zelfs in natuurwinkels... Dan kan ik beter thuis blijven met de gordijnen dicht en de tv of pc uit als ik nooit met lijken geconfronteerd wilt worden. :?

vegalan

Bericht door vegalan » wo jul 27, 2011 11:37

Sascha schreef:Zou je dan naar geen enkel niet vegetarisch restaurant gaan? Of bij iemand thuis eten die voor zichzelf wel vlees maakt maar voor jou iets veganistisch maakt?
Neen, de enige uitzondering die ik maak t.a.v. die vlees consumptie is tijdens het korte verblijf bij mijn moeder, die voor mij vegan mogelijkheden creëert. Ik heb achter alle situatie dat ik met vlees eten wordt geconfronteerd een punt gezet, met die momenten wil ik om het eigen welbevinden en daaraan gerelateerde waarde van anderen niet meer geconfronteerd worden. Ik heb nu eenmaal een enorme hekel aan dat gebeuren en kan het daaraan gerelateerde gedrag van vleeseters niet tolereren, want als ik dat wel doe, dan ga ik er mee akkoord.
Sascha schreef:Lijkt me sociaal gezien best lastig om situaties te vermijden waar mensen vlees eten..
Geen probleem, want ik heb over het algemeen niet zoveel vleesetende vrienden, kennissen en kan daarbuiten tot op zekere hoogte nog wel met vleeseters omgaan zolang ik niet wordt geconfronteerd met hun mens en dier onvriendelijke ideeën, gewoontes.
JesseL schreef:Tja in de supermarkt wordt ik ook met bakken vol lijken geconfronteerd, zelfs in natuurwinkels... Dan kan ik beter thuis blijven met de gordijnen dicht en de tv of pc uit als ik nooit met lijken geconfronteerd wilt worden. :?
Het is helaas niet mogelijk om in de supermarkt of natuurwinkels geheel aan dat gebeuren te ontsnappen, ook al loop ik daar meestal met een grote boog om heen, maar die confrontatie beschouw ik dan als noodzakelijk kwaad, dat ik niet geheel kan ontlopen. Het heeft niets te maken met de confrontatie met een dood lichaam (lijk), want dat kan ik over het algemeen wel goed verdragen, maar het daaraan gerelateerd gedrag van de vleeseter (die als oorzaak) daar geen enkel respect voor heeft. Dus om het gebeuren zelf, de manier hoe men daar mee (met het dier en dode lichaam) omgaat. Ik kijk over het algemeen ook maar weinig Tv, maar dat heeft daar niets mee te maken en tot op heden heb ik nog nooit een lijk langs het raam zien komen. :D

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do jul 28, 2011 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

JesseL

Bericht door JesseL » wo jul 27, 2011 12:49

Er lopen hier toch regelmatig mensen langs het raam met stukjes lijk in hun handen... :grin:

vegalan

Bericht door vegalan » wo jul 27, 2011 14:43

JesseL schreef:Er lopen hier toch regelmatig mensen langs het raam met stukjes lijk in hun handen... :grin:
Nee, het uitzicht betreft landerijen en natuurgebied. :D

.

Emiel

Bericht door Emiel » do jul 28, 2011 12:31

Ergens is het wel paradoxaal, een groenteburger bij McD. Alsof zo'n burger ook maar in de buurt zou komen van gezond.. Maar goed, het gaat erom dat er geen dieren voor vermoord zijn, althans dat hoop ik.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo okt 21, 2012 13:48

Volgens de nieuwe allergieinformatie bij McDonalds zit er nu wel melk in de groenteburger :?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Melek

Bericht door Melek » zo okt 21, 2012 20:37

Ik heb heel lang geleden wel eens een groenteburger bij de mac gehad, maar volgens mij verkopen ze die hier al lang niet meer. Sowieso kom ik er niet vaak, omdat ik het niet echt lekker eten vind, te veel zout op de friet en als je zonder zout vraagt smijten ze het er alsnog gewoon op. Het enige dat ik tot nu wel eens van de mac at was een ijsje, maar dat doe ik nu dus ook niet meer. Zou er dan denk ik ook niet zo snel enkel voor een matige groenteburger heen gaan.

Off-topic, heeft iemand wel eens de veggie pattie van de Subway gehad? Vroeg me af of dat zo'n zelfde soort burger zou zijn.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo okt 21, 2012 21:11

Hmmm :scratch: Ik zou toch niet snel naar de MacDonalds gaan, om psychologische redenen. Het geeft me wel negatieve associaties! Net als KFC en die andere ketens. Misschien probeer ik het een keer, het is wel goed om ''de markt'' te laten zien dat er vraag is naar een alternatief, dus niet alleen het ''slechte'' boycotten maar het ''goede'' promoten. Alleen werkt zoiets alleen als het massaal gebeurt- in mijn individuele geval betekent het enkel dat ik naar de MacDonalds ga met de bijbehorende akelige associaties.

Ik vind het wel fijn dat er steeds meer alternatieven voor vlees beschikbaar komen; de vraag groeit, en dus ook de kennis en het bewustzijn?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo okt 21, 2012 21:13

Ik haal dit topic dus naar boven omdat de groenteburger NIET meer vegan is. Tot nog toe was dit wel het geval, maar nu staat bij de allergie informatie dat er melk in zit.

Verder is het niet echt relevant of je wel of niet naar de McDonalds gaat en of dit moreel verantwoord is, het ging om de groenteburger...
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo okt 21, 2012 22:35

Ik vind het wel een interessant onderwerp. Buiten het feit dat er veel dierenleed gekoppeld is aan McDonald's is het ook een bedrijf dat heel ongezond eten verkoopt (ook al proberen ze hun imago tegenwoordig op te leuken met blaadjes sla en stukjes fruit) en een hele geniepige manier van marketing heeft die bij kleine kinderen begint. Geef ze een vette, verslavende hap met een speeltje erbij, dan blijven ze als volwassene ook nog terugkomen. Ik weet niet of iedereen hier Supersize Me gekeken heeft maar daarna ben je waarschijnlijk voorgoed genezen van dit soort 'eten' :D
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie