yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Berti
Leefwijze: part-time veganist

yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door Berti » do jun 09, 2011 19:27

ik vraag mij af hoe jullie dat doen met yoghurt.
ik vind die van alpro mierzoet....voor een naturel produkt.
die van provamel vandaag gehaald, samenstelling is wat anders en de ingredientenlijst minder lang....nog niet geproefd.

zijn er mensen hier die zelf yoghurt maken (in hangop stijl dus dik ala griekse yoghurt)
heb wel wat info op internet gevonden al en zou zelf ook wel met een cultuur aan de gang willen maar kennelijk zouden niet alle culturen werken met plantmelk.

en dan lees ik ook elders nog over acidophiluspoeder gebruiken ipv cultuur en daar dan plantmelk mee te enten, verder als gewone yoghurt.

voor geval niet duidelijk was: ik wil dus yoghurt.....niet die mierzoete zooi...gewoon naturel.
hoe doen jullie dat dus??? :)

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door Ananas » do jun 09, 2011 20:29

Ik heb een tijdje zelf yoghurt gemaakt... had via marktplaats zo'n yoghurtmaker gekocht. Heeft 7 potjes, er moet dan in elk potje een beetje yofu en aanvullen met sojamelk (ik nam de ongezoete melk) en dan ongeveer 7 uur aan zetten. Dat ding zorgt ervoor dat het 37 graden wordt en dan heb je soja yoghurt... vond het helemaal niet zoet. Mislukte wel soms, dat was wel jammer.

Berti

Bericht door Berti » do jun 09, 2011 21:16

haai ananas...en waarom nu niet meer?

Ananas

Bericht door Ananas » do jun 09, 2011 21:21

Ik at niet zo vaak meer yoghurt, dus het kwam niet op tijd op. De laatste tijd eet ik het wel weer veel (is denk ik ook meer een zomer ding bij mij, in de winter liever warme havermoutpap), denk dat ik hem binnenkort weer eens aan zet :)

cavia

Bericht door cavia » vr jun 10, 2011 7:17

O, dat lijkt me handig, zelf yofu maken! Ik koop het nu eigenlijk bijna nooit meer, vind het best prijzig.
Chantal, als je een keertje wat hebt gemaakt, wil ik wel wat proeven, haha :D

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » vr jun 10, 2011 12:08

Berti: ik ben heel benieuwd hoe je de provamel vind smaken. Yoghurt is namelijk zo ongeveer mijn favoriete eten (en dan met name iets met yoghurt, de smaak zelf gaat het nog niet eens echt om) maar vind de alpro yoghurt echt misselijkmakend zoet. Maar ik zou dan wellicht provamel een keer kunnen proberen...

cavia

Bericht door cavia » vr jun 10, 2011 12:42

Provamel (en Sojade) vind ik zooooooo veel lekkerder dan Alpro. Alpro is veel te zoet en vanille-achtig.

Flora

Bericht door Flora » vr jun 10, 2011 13:31

Ik zelf heb een aantal keer yoghurt gemaakt in de yoghurtmaker (ook een met 7 potjes). 1-2 el alpro sojayoghurt per potje en dan voor de rest vullen met alpro soja ongezoet. Ik heb geen thermometer om de sojamelk voor te verwarmen dus liet ik de yoghurtmaker langer aan staan (12 uur, als je het voorwerwarmt zou het waarschijnlijk iets van 8 uur zijn).
Het is helemaal niet zoet en wat zuurder dan alprosojayoghurt, maar dat vind ik juist lekkerder. En uiteindelijk toch nog goedkoper dan alprosojayoghurt. Je kunt een potje overlaten om daar weer een volgende lading van te maken, maar ik heb gehoord dat het na 3 keer of zo dan niet meer goed lukt, dan zou je dus weer met sojayoghurt uit de winkel opnieuw moeten beginnen.

Dus misschien een optie als je niet van zoete yoghurt houd. Ook fijn dat je het dan kunt gebruiken voor dingen als sausjes.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jun 10, 2011 14:13

Hoe zit het met de hygiëne van yoghurt uit zo'n yoghurtmaker?
Ik lees in kookboeken (met name raw food) wel vaker over zelf yoghurt maken van noten enzo, door ze in potten met doeken urenlang op de verwarming te laten staan. Maar dat heb ik nog nooit gedurfd omdat ik me niet zo goed voor kan stellen dat dat nou gezond kan zijn enzo, van dat spul dat eigenlijk in de koelkast thuishoort maar dan heel lang op warme kamertemperatuur ligt.
Ik eet wel sojayoghurt uit de winkel, maar ik ga ervan uit dat daar al zeker van is dat het veilig is enzo (maar misschien ben ik heel naief en gebeurt daar hetzelfde mee).
Hoe gaat dat met zo'n yoghurtmaker?

Marla

Bericht door Marla » vr jun 10, 2011 15:58

De dingen die je in de winkel koopt zijn ook zo gemaakt. Natuurlijk wel onder gecontroleerde omstandigheden, dus misschien iets veiliger dan thuis maar ik denk dat het nou ook weer niet zoveel uitmaakt. Die bacteriën die het zuur maken hebben in ieder geval die hogere temperatuur nodig om dat te kunnen doen, anders zou het geen yoghurt worden.
Provamel is een stuk minder zoet trouwens. Ik vind alpro prima voor bij de muesli, maar voor bijv. knoflooksaus oid is het veel te zoet.

Ananas

Bericht door Ananas » za jun 11, 2011 9:19

cavia schreef:O, dat lijkt me handig, zelf yofu maken! Ik koop het nu eigenlijk bijna nooit meer, vind het best prijzig.
Chantal, als je een keertje wat hebt gemaakt, wil ik wel wat proeven, haha :D
Wordt na de verhuizing ;-) but i'll let you know!

Berti

Bericht door Berti » zo jun 12, 2011 18:33

intussen de provamel geprobeerd.....wow....wat een WERELD van verschil zeg met die alpro zooi.
daar hou ik het voorlopig maar even op dan, tot ik heb uitgevogeld wat voor yoghurt ik nou wil gaan maken.

ik heb een heel leuke blog ontdekt waar beschreven wordt hoe je iets maakt, dat moet doorgaan voor griekse yoghurt maar dan met heel weinig calorietjes dus niet vet, en luchtiger.
maar nog niet geprobeerd.....agar VLOKKEN zijn zo lastig te vinden hier....(iemand suggesties?)

Ananas

Bericht door Ananas » zo jun 12, 2011 22:05

toko, natuurwinkel? weet niet waar je woont, maar hier zijn ze simpel te verkrijgen. ben benieuwd naar het recept trouwens!

cavia

Bericht door cavia » ma jun 13, 2011 7:21

Kan het niet gewoon met agar agar poeder? Of zijn vlokken heel anders?
Vlokken heb ik geloof ik ook nog nooit gezien.

Berti

Bericht door Berti » ma jun 13, 2011 8:02

ja kan ook met poeder (natuurwinkel hier heeft dat wel) maar is duur...heb op internet verpakkingen gezien met agarvlokken voor weinig.
dat bedoel ik dus...waarom zou dat in ons landje niet kunnen? (vind het aanbod hier nog steeds slecht eigenlijk vergeleken met bijv engeland of duitsland)

cavia

Bericht door cavia » ma jun 13, 2011 8:34

Toko's hebben dat ook wel hoor. Daar heb ik het vandaan.
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/i ... 503988.jpg
Zakjes van een paar gram. En ze hebben ze nog in verschillende kleuren ook.
Staat meestal bij de kleurstoffen ed.

Maar wat is het recept nou? :)

Ananas

Bericht door Ananas » ma jun 13, 2011 8:35

Volgens mij kun je die gewoon vervangen door agar poeder, alleen is de verhouding niet 1:1 (weet even niet uit mn hoofd wat t dan wel is...)

Berti

Bericht door Berti » ma jun 13, 2011 10:10

die van de toko hier hebben vanille aroma toegevoegd.
die andere toko die er niet meer is, die had het juist weer wel en ook grotere zakjes.

had het ergens in pot gezien en dat zocht ik dus eigenlijk...

het recept voor die "yoghurt" die geen yoghurt is natuurlijk staat op de blog van http://chocolatecoveredkatie.com/2010/0 ... ped-cream/

met verschillende variaties.
de site leest wat lastig omdat je vaak heen en weer klikt van het ene naar het andere recept, je maakt dus een basis van plantmelk met agar en dat mix je dan later om het uiteindelijke recept te krijgen.
maar nog niet geprobeerd dus....
ik vind het idee wel leuk....en vrij simpel.

Ananas

Bericht door Ananas » ma jun 13, 2011 10:15

Ziet er lekker uit!

Truus

Bericht door Truus » di jun 21, 2011 21:29

Berti, ik heb ook wel eens geprobeerd yoghurt te maken. Voor start-cultuur gebruikte ik enkele lepels Sojade. De sojamelk die ik gebruikte was die van Alpro zonder toevoegingen (tegenwoordig wel toevoegingen, daarom koop ik het niet meer). Die bevat slechts 7,2% soja en dat werd dus een flauw zooitje. Later heb ik het geprobeerd met de naturel sojamelk van Zonnatura (niet meer in de handel?). Die bevatte 8% en dat smaakte al beter.

Als ik nou iemand was die zelf sojamelk maakt van sojabonen, was ik misschien door gegaan met experimenteren. Maar ik ben niet zo'n soja-fan. Op de zeldzame gelegenheden dat ik soja-yoghurt wil ben ik meer dan tevreden met de Sojade. Voor mij lonen de tijd en moeite om het zelf te maken niet.

Plaats reactie