yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Re: yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door Berti » do jun 23, 2011 21:20

truus, tegen de kalk onder in de ketel kan je wat doen door een waterfilter te gaan gebruiken, britta.
doe ik ook. geen aanslag meer.

en sojamelk zit calcium in omdat ze denken dat je anders tekort komt.
als je het zelf maakt kan je het weglaten...wil je het niet toch eens proberen?

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jun 23, 2011 21:28

Ik ben juist blij dat er calcium wordt toegevoegd aan sojamelk en sojayoghurt. Zonder dat zou ik veel moeite moeten doen om genoeg calcium binnen te krijgen.

Berti

Bericht door Berti » do jun 23, 2011 21:31

fynnya, waarom denk jij dat je daarvoor zoveel moeite zou moeten doen.
als je geen moeite wilt doen kan je ook een tablet slikken....
en hoeveel calcium denk jij dat je per dag binnen zou moeten krijgen?
volgens mij ligt de standaard momenteel rond de 1000 mg.

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jun 23, 2011 21:48

indra schreef: hij smaakt als compleet naturel eigenlijk.. ik heb ook niet die vanille smaak maar de naturel. bij c1000.. voor 1 euro ppak. helemaal bio dus..
Water, sojabonen* (15,5%), zuurteregelaar (calciumcarbonaat).
*= van biologische oorsprong
Bij Deen kost een Vivera pak naturel 89 cent.
Ik vind het zelf niet zo lekker smaken. Ben misschien te veel gewend aan de Alpro soyamelk.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 22:09

Berti schreef:als je het zelf maakt kan je het weglaten...wil je het niet toch eens proberen?
Je hebt gelijk, daarom maak ik ook al mijn voedsel zelf van grondstoffen.

Eerlijk gezegd zit ik hier ten onrechte te vitten op de sojamelk want ik koop het bijna nooit. Als ik dorst heb, drink ik water uit de kraan of kruidenthee. Alleen toen ik aan het experimenteren was met sojayoghurt zocht ik iets.

Van de sojade heb ik trouwens een keer heerlijke frozen yogurt gemaakt, handig voor wanneer er gasten komen, dus ik ben toch benieuwd of jij die sojakoe gaat bestellen en hoe je 'em vindt.

indra

Bericht door indra » vr jun 24, 2011 6:24

Fynnya schreef:Ik ben juist blij dat er calcium wordt toegevoegd aan sojamelk en sojayoghurt. Zonder dat zou ik veel moeite moeten doen om genoeg calcium binnen te krijgen.
ik hoor vaak dat je dat helemaal niet op neemt, zo'n toevoeging in soyamelk.
anyways; die naturel Vivera is neit heel vol van smaak, maar wel ok. ik heb persoonlijk sterke voorkeur voor bio soya als ik denk aan alle ontbossing, ookal zou alpro het ook 'verantwoord' doen, maar goed, dat is een heel andere discussie

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 9:13

indra schreef:persoonlijk sterke voorkeur voor bio soya als ik denk aan alle ontbossing
Hoeft dan voor die bio soja niet ontbost te worden? Alle landbouw (en woningbouw en wegenbouw en iedere andere vorm van bouw) is toch op grond waar anders de natuur zou heersen?

Overigens is de biodiversiteit een van de redenen dat ik liever geen soja koop. Een andere reden is dat andere boon-soorten gewoon lekkerder zijn en makkelijker te koken ook. Linzen en zwart-oogbonen hoeven niet eens geweekt te worden noch verder bewerkt om eetbaar te zijn. Heb je ooit gekookte sojabonen geproefd? Bah.

indra

Bericht door indra » vr jun 24, 2011 11:41

je reageert wel erg fel zeg.
ja, ik heb ook steeds meer dat soja uberhaupt me tegen gaat staan om die reden but what's the alternative, zoveel mogelijk maar proberen andere plantaardige eiwitbronnen te gebruiken? soms ga je je afvragen wat je nog wel kunt eten, local food local goods maar dan kom je als vegan al snel dingen te kort..

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 14:35

indra schreef:je reageert wel erg fel zeg.
Wie, ik? Omdat ik sojabonen niet lekker vind? Sorry. Dan kan ik maar beter niet vertellen wat ik vind van witlof...
indra schreef:ja, ik heb ook steeds meer dat soja uberhaupt me tegen gaat staan om die reden
Nou ja, ik moet toegeven dat wanneer het verwerkt zit in een chocoladereep o.i.d. heb ik er geen last van de smaak. :wink: En de Sojade vind ik ook heerlijk.
indra schreef:but what's the alternative, zoveel mogelijk maar proberen andere plantaardige eiwitbronnen te gebruiken?
Jij hoeft je niet tegenover mij te verantwoorden dat je sojaproducten gebruikt, hoor. We delen hier onze meningen maar we bekeuren elkaar niet.

Zelf maak ik me niet druk over eiwitten. Zolang ik niet afval (en bij mij ook wanneer ik wel afval, maar dat zou bij een ander anders kunnen zijn) krijg ik meer dan genoeg van alles binnen. Maar deze discussie hebben we al elders gehad. Bovendien moet jij eten conform wat jij vindt dat gezond is, en niet conform wat ik vind.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 14:43

Ik ga van het weekend eens gekookte sojabonen eten, want nu ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar de smaak :P

Had ze eigenlijk gekocht om zelf sojamelk mee te maken.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 15:49

Emiel schreef:Had ze eigenlijk gekocht om zelf sojamelk mee te maken.
Hoe do jij dat?

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jun 24, 2011 17:05

Truus schreef:Betreffende yoghurt maken, ik heb hier nog een apparaatje staan die ik nooit gebruik. Misschien kan ik die tegen vergoeding van de verzendkosten opsturen aan iemand. Als je in aanmerking wilt komen, stuur me dan a.j.b. privé een berichtje. Ik heb 'em ooit gekocht bij de Lidl. Overigens vind ikzelf dat hij te warm wordt.
Ik heb misschien wel interesse, als je 'm niet al kwijt bent.
Hoe gaat yoghurt maken in z'n werk met dat apparaatje van jou?
Wat bedoel je precies met dat hij te warm wordt?

Marla

Bericht door Marla » vr jun 24, 2011 18:25

Verse sojabonen zijn super lekker! Dus ik ben het er niet mee eens dat die bah zijn.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 18:27

Fynnya schreef:Hoe gaat yoghurt maken in z'n werk met dat apparaatje van jou?
Het zijn gewoon glazen potjes met plastic schroefdeksels die je op een plaatje zet om warm te blijven. Als je je oven of een andere plek in huis langdurig op 30º - 40º kunt houden dan bereik je hetzelfde, heb je geen speciaal apparaat voor nodig. En je kunt dan een grotere hoeveelheid tegelijk maken. Ik vind die kleine potjes hartstikke onhandig.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 18:32

Marla schreef:Verse sojabonen zijn super lekker!
Smaken verschillen. Of misschien kan jij gewoon lekkerder koken dan ik. Overigens kan ik me bij "verse sojabonen" niet veel voorstellen. Heb ze nooit anders te koop gezien dan gedroogd.

Berti

Bericht door Berti » vr jun 24, 2011 18:33

het voordeel van die kleine potjes is dat de yoghurt minder lang nodig heeft om te zetten (tot ie klaar is dus) dan wanneer je een grote pot maakt dan moet ie langer staan...

@truus: voor biosoja wordt inderdaad niet ontbost en wordt geen genetisch gemanipuleerde soja gebruikt.
dat doen ze WEL met de soja die aan het vee wordt gevoerd.
en wat je in nederland koopt is traceerbaar via de leverancier, in europa zijn verschillende plekken waar soja wordt geteeld voor menselijke consumptie.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 19:18

Truus schreef:
Emiel schreef:Had ze eigenlijk gekocht om zelf sojamelk mee te maken.
Hoe do jij dat?
Ik heb laatst een blender gekocht met een filter erin. Volgens de handleiding kun je hiermee sojamelk maken.

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » vr jun 24, 2011 19:20

'verse sojabonen' zijn ingevroren verkrijgbaar bij chinese toko's onder de naam edamame (zowel in de peul, als gepeuld - wat qua kosten veel voordeliger is en natuurlijk veel gemakkelijker In gebruik). en in tegenstelling tot (geweekte en gekookte) gedroogde sojabonen, zijn ze groen van kleur, en hebben ze een romige, grassig-frisse smaak, en naar mijn menig echt lekker. Sommige natuurvoedingswinkels vekopen ze ook ingeblikt.

Berti

Bericht door Berti » vr jun 24, 2011 19:33

Emiel schreef:Ik heb laatst een blender gekocht met een filter erin. Volgens de handleiding kun je hiermee sojamelk maken.
emiel ik wil graag weten welke blender dat dan was.... :) en wat het wattage is.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 19:41

Berti schreef:
Emiel schreef:Ik heb laatst een blender gekocht met een filter erin. Volgens de handleiding kun je hiermee sojamelk maken.
emiel ik wil graag weten welke blender dat dan was.... :) en wat het wattage is.
http://www.kieskeurig.nl/blender/philip ... es/100948/

Als je hem voor 26 juni (zondag al) koopt krijg je via een actie van Philips ook nog €20 teruggestort.

Plaats reactie