yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Truus
Leefwijze: veganist

Re: yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 19:42

Duifje schreef:'verse sojabonen' zijn ingevroren verkrijgbaar bij chinese toko's onder de naam edamame
O, dat ken ik nog niet. Zijn ze dan een soort verse groenten, zoals erwten? En zonder toevoegingen? Dat moet ik proeven. Ik ga erachteraan! Bedankt, Duifje.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2011 19:57

Emiel, ik zie de filter niet. Waar zit die?

Kun je sojamelk maken in een gewone blender, gewoon de gare boontjes met het kookwater malen en filteren? Bv. met een zeef of koffiefilter? Wordt het dan wit?

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 20:25

Truus schreef:Emiel, ik zie de filter niet. Waar zit die?
Op deze foto zie je filter er los bij. Je doet hem in de kan en je kunt dan van bovenaf sojabonen, fruit, etc. er in doen.

Het antwoord op je tweede vraag weet ik niet, maar wellicht kan het ook op de manier zoals jij beschrijft?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » vr jun 24, 2011 20:38

Truus schreef:Kun je sojamelk maken in een gewone blender, gewoon de gare boontjes met het kookwater malen en filteren? Bv. met een zeef of koffiefilter? Wordt het dan wit?
ja dat kan ook in een gewone blender. wel eentje met een flink wattage (1000 watt of meer voor beste resultaat, aangezien het gaat om rauwe bonen)
je weekt eerst de boontjes, je maalt ze met heet water (vermindert de bonensmaak) en DAN PAS kook je de melk daarna nog even ongeveer 20 minuten (pas op het kookt snel over).

het wordt niet echt wit. meer beige achtig/ cremekleurig. maar is dat belangrijk dan ;)

Marla

Bericht door Marla » vr jun 24, 2011 21:06

Truus schreef:
Duifje schreef:'verse sojabonen' zijn ingevroren verkrijgbaar bij chinese toko's onder de naam edamame
O, dat ken ik nog niet. Zijn ze dan een soort verse groenten, zoals erwten? En zonder toevoegingen? Dat moet ik proeven. Ik ga erachteraan! Bedankt, Duifje.
Edamame:

http://www.foodsubs.com/Photos/edamame.jpg

Meestal stoom je ze in de schil en dan kun je er wat zout over strooien en zo uit de schil eten, maar je kunt ook de losse boontjes kopen en die in een salade doen oid.

Eagle

Bericht door Eagle » za jun 25, 2011 0:45

Ik ben even gaan zoeken op internet naar edamame en kwam de producten van Lima tegen:

http://www.edamamebylima.com/Products/t ... fault.aspx

Ze hebben er zelfs hummus van (even doorklikken op een van de vier producten in de link en dan zie je het links in beeld: Tartinables Edamamé). Er staat bij dat het vegetarisch is maar als ik naar de ingrediënten kijk, zijn de tartinables volgens mij ook veganistisch.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za jun 25, 2011 12:07

Het verschil met gewone sojabonen is toch vooral dat edamame heel jong is? Nog maar net rijp of pas half rijp of iets dergelijks?
Truus schreef:Het zijn gewoon glazen potjes met plastic schroefdeksels die je op een plaatje zet om warm te blijven.
En daar zit dan een soort verwarmplaatje bij? Of zijn het alleen potjes?
En daar doe je dan wat sojayoghurt en sojamelk in en dan wordt het na een tijdje helemaal yoghurt, of hoe gaat zoiets precies?

Is zelf op die manier yoghurt maken van sojamelk met een beetje sojayoghurt eigenlijk goedkoper dan gewoon sojayoghurt kopen in de winkel, of scheelt dat niet veel?

Berti

Bericht door Berti » za jun 25, 2011 12:52

fynnya :)

het is net zo simpel als met gewone yoghurt en als je de plantmelk OOK zelf maakt en een yoghurtcultuur gebruikt is het beslist goedkoper dan kant en klaar EN je kan ook zelf bepalen wat je er wel of niet in kiept, EN je spaart een hoop afval uit.

gewoon, plantmelk op ong 37 graden, yoghurtcultuur erbij, afdekken en warm houden op dat plaatje tot het klaar is, als je een potje een beetje opzij houdt komt de yoghurt ietsje los van het glas. zo'n 4 tot 8 uur.
dat is dan de theorie. :) steriel werken is erg belangrijk, potjes / lepels/ etc steriel maken.

je kan ook enten met gekochte sojayoghurt of je kan acidophiluspoeder gebruiken ipv yoghurtcultuur.
tot zover mijn gevonden informatie, heb nog wel meer info.
googelen op vegan yogurt levert ook heel veel op...zo kwam ik yoghurt tegen op haverbasis, op notenbasis, op sojabasis...het is er allemaal....

Fynnya

Bericht door Fynnya » za jun 25, 2011 15:03

Berti schreef:het is net zo simpel als met gewone yoghurt en als je de plantmelk OOK zelf maakt en een yoghurtcultuur gebruikt is het beslist goedkoper dan kant en klaar
Tja, gewone yoghurt heb ik ook nooit gemaakt, dus hoe moeilijk of simpel dat is weet ik echt niet.
Ik ben echt een enorme leek op dit gebied: wat is yoghurtcultuur? Een beetje yoghurt die al klaar is of een zakje met een soort bacteriën (dat is vast niet het juiste woord)? Ik ga de plantmelk niet zelf maken (daar heb ik geen apparatuur voor), en als het dan niet veel scheelt qua geld, vind ik het teveel gedoe denk ik.
Berti schreef: steriel werken is erg belangrijk, potjes / lepels/ etc steriel maken.
Gewoon met heet water spoelen, of moet je dan met chloor ofzo gaan werken?

Sorry voor de vele vragen :roll:

Berti

Bericht door Berti » za jun 25, 2011 16:40

fynnya, VOORAL BLIJVEN VRAGEN ;)

yoghurtcultuur = inderdaad zakje met bacterien die dus zorgen dat het yoghurt wordt (net zoals je gist bij meel enz doet om deeg te maken)

en het scheelt dus wel degelijk een hoop geld.
en hygienisch werken = met kokend water spoelen of beter nog even uitkoken (pan met water, potjes in, aan kook brengen en vanaf dan 10 min, ook de lepels enz erbij doen )

niet zoveel moeilijks aan maar oke misschien ben jij wel flink veel jonger en heb je nog niets zoveel keukenervaring, dat kan toch ....

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » za jun 25, 2011 18:48

Truus schreef:
inderdaad, net zoals ingevroren doperwtjes, tuinerwtjes of tuinboontjes - en zonder toevoegingen. Je kan er zoals in later berichtje al gezegd werd ook humus van maken (vind ik persoonlijk erg lekker met geweekte en gepureerde wakame-zeewier, ook zeer voordelig verkrijgbaar bij de chinese toko), of toevoegen aan je groente-maaltijdsoep. Sojabonen hebben een zeer goede aminozuur-samenstelling, die concurerend is met de eiwitten uit vlees.

Truus

Bericht door Truus » za jun 25, 2011 22:16

Mijn mening over de voordelen van zelf yoghurt maken is dat het afhangt wat je wensen en behoeften zijn. Als je er liters per dag van consumeert zal er wellicht een financieel voordeel zijn maar als je slechts af en toe een beker neemt kan dat voordeel nooit groot zijn. Als je iets wil dat in de winkel niet verkrijgbaar is, bijvoorbeeld amandelyoghurt, zal je het zelf móéten maken. Maar je hoeft je zeker niet bekocht of schuldig te voelen als je kiest voor Sojade en zo.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jun 27, 2011 16:03

Ik heb deze week voor het eerst edamame gekocht. Wel eerder van plan geweest, maar telkens vergeten als ik in de toko stond.
Ik ben benieuwd hoe ze smaken.

Truus

Bericht door Truus » di jun 28, 2011 20:13

Fynnya schreef:Ik heb deze week voor het eerst edamame gekocht.
Ik ook. Vind ze best lekker, alleen waren dezen gezout, dus moest ik ze allemaal uit de peul peuteren. Wij doen nooit zout aan het eten dus vinden het snel te zout. Ze zijn vast wel ergens ongezout te vinden.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jul 04, 2011 12:13

Ik ga vandaag voor het eerst edamame maken, maar ik begrijp niet goed hoe, want zowel de verpakking als mijn kookboek is onduidelijk. Ze zitten nu nog in de peul, eet je die erbij of eet je alleen de peulvruchten en niet de peul zelf? En als je de peul niet mee eet, moet je ze dan vóór of ná het koken uit de peul halen?

Marla

Bericht door Marla » ma jul 04, 2011 13:59

Wat ik het lekkerste vind: de peulen koken of stomen, wat zout erover strooien en ze dan uit de schil knabbelen als het ware. De schil eet je in ieder geval niet op.

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » ma jul 04, 2011 18:48

Fynnya schreef:Ik ga vandaag voor het eerst edamame maken, maar ik begrijp niet goed hoe, want zowel de verpakking als mijn kookboek is onduidelijk. Ze zitten nu nog in de peul, eet je die erbij of eet je alleen de peulvruchten en niet de peul zelf? En als je de peul niet mee eet, moet je ze dan vóór of ná het koken uit de peul halen?
Als je ze voor bij de maaltijd wil bereiden: voor het koken uit de peul halen, net als verse doperwten of andere verse peulvruchten, en daarna koken in water met een beetje zout en suiker (laatste is optioneel, maar vind ik zelf lekker).

Truus

Bericht door Truus » ma jul 04, 2011 21:30

Ik heb ze enkele minuten in de peul in de magnetron gezet. Maar dwalen we nu niet af?

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jul 08, 2011 15:10

Ik heb de edamame gebruikt in een salade uit Veganomicon, met maïs, sesamzaad en een paar smaakmakertjes (tamari en azijn ofzo). Ongelofelijk simpel, erg snel en erg lekker.
Ik vind die edamame wel erg lekker eigenlijk, dat ga ik vaker maken :)
Maar misschien kunnen de posts over edamame inderdaad beter een eigen topic krijgen...

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 08, 2011 17:25

Ik heb laatst van de vega toko een pond edamame uit de vriezer meegenomen :-) snel eens uitproberen!

Back on topic: ik hoop dit weekend mijn keukenspullen uit te pakken en in te ruimen, dan ga ik zeker weer yoghurt maken :-) maar dan wel met soyamelk.

Plaats reactie