Wat zijn jouw tips voor het eten in reguliere restaurants?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door blackblossom » za jul 14, 2012 21:07

Volgende week wil ik een artikeltje op de website plaatsen met tips voor vegans die uit eten willen (of moeten) in reguliere restaurants. Wat zijn jullie ervaringen/tips?

Ride
Site Admin

Re: Wat zijn jouw tips voor het eten in reguliere restaurant

Bericht door Ride » za jul 14, 2012 21:54

Ik ga regelmatig uit eten dus het is zeker geen probleem. Ik ga voornamelijk naar Aziatische restaurants. Thais, Chinees, Indonesisch is absoluut geen probleem voor een veganist. Wel is het soms aan te raden om even te vragen of het zonder ei of vissaus is. Indiaas kan ook maar hier is de keus wat beperkter, ik informeer meestal van te voren en dan is het geen probleem.

Surinaams/Hindoestaans heeft ook diverse vegan gerechten. Vaak zijn deze geïnspireerd op de Indische keuken. (Tempeh Rules!)

Verder zijn er natuurlijk diverse vegetarische restaurants (bijvoorbeeld 100% vegetarische Chinees) die ook veganistisch serveren.

Ik verspil me tijd niet aan grill en vleesbulk restaurants of fantasieloze Franse keuken. Hier komen ze niet verder dan een gevuld stuk groente (wie kent ze niet, de portobello, paprika of aubergine)of een hartige taart met een overkill aan vette kaas.

Een snelle/vette snack is soms wat lastiger maar vaak lukt het wel om een fatsoenlijke falafel of een patatje te vinden. Een vegan-pizza zou misschien nog weleens leuk zijn.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo jul 15, 2012 8:45

Aziatische restaurants zijn inderdaad meestal geen probleem.

Bij Nederlandse restaurants hoeft het geen probleem te zijn, maar zou ik het wel altijd (ruim) van tevoren aangeven bij de reservering. Er zitten restaurants tussen die het bij de gevulde paprika houden en dan baal je dat je daarvoor nog moet betalen ook. Maar ik heb al verschillende echt lekkere maaltijden gekregen bij gewoon standaard Grand Café achtige restaurants. Dan vindt de kok het juist een uitdaging om er iets speciaals van te maken.
Ik denk dat je het meestal wel kan merken aan de manier hoe ze omgaan met je vraag of je veganistisch kan eten. Als ze gelijk zeggen dat het geen probleem is, zit het meestal wel goed. Als ze eigenlijk geen idee hebben wat het inhoudt, krijg je waarschijnlijk gevulde paprika.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 10:02

Als je telefoneert moet je eigenlijk ook altijd even vragen naar de kok zelf....
Krijg je een serveerster of ober aan de lijn, dan hebben die vaak ook geen idee....en dat zegt niks over de capaciteiten van de kok :wink:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » zo jul 15, 2012 10:51

Ik denk dat als je in restaurants eet je moet accepteren dat je soms dierlijke dingen binnenkrijgt. Die kans is echt 100%. Ook al geef je precies door wat je wilt, het gaat gewoon soms fout. Soms goed fout, dan heb je ineens soep met kip in plaats van tofu, of gebruikt het Indiase restaurant toch ghee in plaats van olie, soms een beetje fout wat je niet eens merkt (dan gebruiken ze een vegetarische bouillon met melkeiwit ofzo). Maar dat het fout zal gaan, dat is gewoon een gegeven.

Violet

Bericht door Violet » ma jul 16, 2012 9:46

Lena schreef:Ik denk dat als je in restaurants eet je moet accepteren dat je soms dierlijke dingen binnenkrijgt. Die kans is echt 100%. Ook al geef je precies door wat je wilt, het gaat gewoon soms fout. Soms goed fout, dan heb je ineens soep met kip in plaats van tofu, of gebruikt het Indiase restaurant toch ghee in plaats van olie, soms een beetje fout wat je niet eens merkt (dan gebruiken ze een vegetarische bouillon met melkeiwit ofzo). Maar dat het fout zal gaan, dat is gewoon een gegeven.
Echt niet! Je bent toch vegan!

lena

Bericht door lena » ma jul 16, 2012 10:21

Violet schreef:
Lena schreef:Ik denk dat als je in restaurants eet je moet accepteren dat je soms dierlijke dingen binnenkrijgt. Die kans is echt 100%. Ook al geef je precies door wat je wilt, het gaat gewoon soms fout. Soms goed fout, dan heb je ineens soep met kip in plaats van tofu, of gebruikt het Indiase restaurant toch ghee in plaats van olie, soms een beetje fout wat je niet eens merkt (dan gebruiken ze een vegetarische bouillon met melkeiwit ofzo). Maar dat het fout zal gaan, dat is gewoon een gegeven.
Echt niet! Je bent toch vegan!
Dan moet je dus niet naar reguliere restaurants gaan.

Violet

Bericht door Violet » ma jul 16, 2012 11:33

Dát kiezen waarvan je zeker weet dat het vegan is. Bijvoorbeeld een salade. En zit er toch nog iets door, dan natuurlijk niet opeten! Terug sturen. En omdat je vooraf duidelijk hebt aangegeven dat je veganist bent en wat je dus niet wilt, ook niet betalen.

lena

Bericht door lena » ma jul 16, 2012 12:00

Mijn punt is dus dat je nooit zeker weet of iets vegan is. Zelfs niet bij een salade. Zelfs als het de bedoeling is dat het vegan is gaat het best vaak mis. En soms zie je dat, maar soms ook niet. En soms merk je het pas als je al een hap genomen hebt. Je kunt natuurlijk boos worden en weigeren te betalen enzo, maar ondertussen heb je het dan wel opgegeten. Daarom zeg ik dus: als niet wilt accepteren dat je iets dierlijks binnenkrijgt, moet je niet in reguliere restaurants eten (en ook geen bewerkt voedsel eten in het algemeen).

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma jul 16, 2012 14:17

Mijn tip is om NIET van te voren te bellen. Mijn ervaring is dat ik dan vaak niet lekker eet. Alsof de kok door erover na te denken onzeker wordt ofzo. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik ben zelf niet zo iemand die exact ALLES moet weten van wat ik in een restaurant eet. Thuis ben ik streng, maar ik ga niet mijn eigen plezier en dat van mijn tafelgenoten vergallen door over sporen oid te vallen. Ik huldig het motto "als ik het niet weet dan kan ik me er ook niet druk over maken".

Het lekkerst eet ik bij de Indier en Indonesier. Lastiger vind ik de pizzeria (ben niet zo gek op pasta Arabiata en alternatief is er vaak niet) en de chinees.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 16, 2012 17:30

Goed punt lena.

Toch vind ik het altijd fijn om een vegan statement te maken bij reguliere restaurants. Ik steun net zo graag diervriendelijke ondernemingen, maar juist veganism meer mainstream maken is iets waar ik graag actief asn mee werk.

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 16, 2012 17:36

Verder had ik al ontopic op facebook gereageerd, maar nog even voor de forumlezers: ik heb zelf goede ervaringen bij tapas, Indonesisch en Grieks. En zelfs bij v/d Valk :D (helpt misschien wel dat m'n broer daar werkt, ook al is hij niet eens vegetarier). Roti & wokken vind ik ook een goede optie.
Ik bel altijd vooruit wat de mogelijkheden zijn, tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad zoals Stokkie.

lena

Bericht door lena » di jul 17, 2012 12:26

Ananas schreef:Goed punt lena.

Toch vind ik het altijd fijn om een vegan statement te maken bij reguliere restaurants. Ik steun net zo graag diervriendelijke ondernemingen, maar juist veganism meer mainstream maken is iets waar ik graag actief asn mee werk.
Mee eens! Ik doe dat zelf ook, maar accepteer dus dat mijn levensstijl daarmee niet 100% plantaardig is. Ik vind het zelf goed genoeg.

Het is ook andersom belangrijk denk ik. Als je nooit meer naar restaurants gaat, ook niet bijvoorbeeld als je schoonouders zoveel jaar getrouwd zijn en dat vieren in een restaurant, bevestig je ook naar anderen het beeld dat veganisme iets is dat buiten de maatschappij staat. Iets wat wel zodanig raar is dat het voor hen absoluut geen optie is.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jul 18, 2012 18:44

lena schreef: Als je nooit meer naar restaurants gaat, ook niet bijvoorbeeld als je schoonouders zoveel jaar getrouwd zijn en dat vieren in een restaurant, bevestig je ook naar anderen het beeld dat veganisme iets is dat buiten de maatschappij staat. Iets wat wel zodanig raar is dat het voor hen absoluut geen optie is.
Precies. Al is het alleen maar omdat ze dan denken, "Ik zou nóóit nooit meer naar een restaurant willen gaan."
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 18, 2012 20:25

Ik heb nu tweemaal ervaringen met een regulier restaurant.
Bij de een heb ik het telefonisch geregeld, was een top ervaring, maar ook echt een heel goed restaurant. Inmiddels twee keer geweest en ik ben er van overtuigd dat het ook echt veganistisch was.

Bij de ander via de e-mail, was een vegetarisch / vis restaurant. Deze hadden wel geprobeerd hun best te doen, maar er zat helaas quorn in het hoofdgerecht.
Binnenkort komt er een derde ervaring bij, een tapas restaurant, ik heb ze al gemaild en het antwoord was dat ze zeker allerlei lekkers plantaardig konden voorschotelen mits ik van kleine hapjes hield (de tapas dus). Ben erg benieuwd...is over een paar weken.

Zomaar een restaurant binnen stappen zonder reservering en voorkennis of ze iets kunnen maken heb ik nog niet gedaan. Weet ook niet of ik het zo zou durven.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

marjan

Bericht door marjan » vr jul 20, 2012 22:57

Mijn ervaringen: Altijd vooraf bellen met het restaurant en proberen om de kok zelf te spreken te krijgen. Liefst al een week van tevoren bellen zodat de kok alle tijd heeft om de benodigdheden in te (laten) kopen. Als hij of zij moeilijk doet dan niet verder gaan maar vriendelijk bedanken en uitwijken naar een ander restaurant die de uitdaging van koken voor veganisten wel inziet. Zeker als je met een groepje bent (wat in mijn geval meestal het geval is als ik uit eten ga) dan tikt dat nog wel aan en zal het ook de kok die moeilijk wil doen over veganistisch eten maken raken. Heel duidelijk zijn over wat veganisme voor jou is. Restaurants geven me vaak terug dat ze ook wel eens veganisten krijgen die wel honing of yoghurt of wat ook maar eten... Als het allemaal goed gaat en je tevreden bent dit ook laten weten en bij voorkeur ook op het internet zetten her en der.

Truus

Bericht door Truus » vr nov 02, 2012 15:46

Tegenwoordig kun je bijna overal verse muntthee krijgen. Wanneer ik met iemand naar een restaurant ga, is dat het enige dat ik neem.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za nov 03, 2012 15:50

Truus schreef:Tegenwoordig kun je bijna overal verse muntthee krijgen. Wanneer ik met iemand naar een restaurant ga, is dat het enige dat ik neem.
Maar creëer je daarmee niet juist de indruk dat vegan zijn heel lastig is?

Ik had gisteren weer een top ervaring en was ik zo blij dat ik plantaardig eet :D We hadden een bedrijfsuitje en er zou een stampot buffet zijn. Ik heb aangegeven dat ik misschien beter na het eten zou aanschuiven voor de avond, maar de leiding wilde graag dat ik erbij zou zijn dus hebben ze de wensen doorgegeven.

Toen ik aankwam werd ik benaderd door de organisatie in het restaurant en werd er verteld dat alles in orde zou komen. Iedereen moest in de rij voor de stampotten met worst en gehaktballen (vegetariërs konden alleen de stampotten nemen :shock: ) en ik....voor mij werd er een speciaal bord gebracht met hierop gebakken aardappels en pompoen in stukjes noten, olie en kruiden..een couscous salade en een rabarber rode bes compote :shock: IEDEREEN die het zag zei, "ik wil ook een veganistische maaltijd" :P :P Het was zo lekker, en ik was zo blij dat iedereen het zag dat vegan eten zoveel lekkerder kan zijn dan een kleffe stampot met een vette worst.
Super overigens ook van het restaurant (http://www.hetheerenhuis.com)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za nov 03, 2012 16:26

Super!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za nov 03, 2012 18:22

Dani schreef:voor mij werd er een speciaal bord gebracht met hierop gebakken aardappels en pompoen in stukjes noten, olie en kruiden..een couscous salade en een rabarber rode bes compote :shock: IEDEREEN die het zag zei, "ik wil ook een veganistische maaltijd" :P :P Het was zo lekker, en ik was zo blij dat iedereen het zag dat vegan eten zoveel lekkerder kan zijn dan een kleffe stampot met een vette worst.
Super overigens ook van het restaurant (http://www.hetheerenhuis.com)
Wooow fijn zeg! Het water loopt me al in de mond als je dat zo verteld :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie