veganistische margarine?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di jan 10, 2006 15:42

Ik heb ze gewoon maar even opgebeld. Het klopt inderdaad dat Albert Heijn het niet meer verkoopt, die willen hun eigen plantaardige margarine (die echter niet volledig vegan is) verkopen en hebben daarom Wajang Light uit het assortiment gehaald. Ze leveren nu nog voornamelijk aan de supermarkten die onder Superunie vallen, o.a. aan Plus, Jan Linders, Vomar, Spar, Sanders, NCD, Boni, Jumbo, Hoogvliet, Dekanmarkt, Coop, Nettorama, Poiesz en Deen. Helaas geen supermarkt die in mijn woonplaats zit, maar ik weet wel een Plus te zitten, dan zal ik daar gewoon een keer naar toe moeten.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do jul 06, 2006 12:05

Er is een nieuw soort boterachtig smeersel voor op brood op de markt: Blue Band Sojahalvarine. Volgens informatie van de fabrikant volledig plantaardig en, zoals de naam al doet vermoeden, vervaardigd uit soja. Klinkt heel leuk allemaal, dus ik heb hen een mailtje gestuurd om te vragen hoe het zit met de vitamine D die er in zit (of dat D2 of D3 is, en of deze vitamine van dierlijke of plantaardige afkomst is). De klantenservice heeft mijn vraag doorgespeeld aan de desbetreffende afdeling, en ze hebben mij gemeld dat ik binnnen een week of twee antwoord krijg.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » do jul 06, 2006 16:55

Kiwi schreef:Er is een nieuw soort boterachtig smeersel voor op brood op de markt: Blue Band Sojahalvarine. Volgens informatie van de fabrikant volledig plantaardig en, zoals de naam al doet vermoeden, vervaardigd uit soja. Klinkt heel leuk allemaal, dus ik heb hen een mailtje gestuurd om te vragen hoe het zit met de vitamine D die er in zit (of dat D2 of D3 is, en of deze vitamine van dierlijke of plantaardige afkomst is). De klantenservice heeft mijn vraag doorgespeeld aan de desbetreffende afdeling, en ze hebben mij gemeld dat ik binnnen een week of twee antwoord krijg.
Ben benieuwd naar het antwoord!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do jul 20, 2006 19:01

Blue Band schreef:Geachte mevrouw Kiwi,

Graag komen wij terug op uw vraag over de vitamine D in Blue Band Soja.

In dit product wordt vitamine D3 gebruikt. Dit wordt van schaapswol gemaakt.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Blue Band
Jammer.

veglife

Bericht door veglife » do jul 20, 2006 20:20

Ik weet niet beter of ik heb altijd al boter op mijn brood gesmeerd. Ik gebruik die van natufood, die is geweldig lekker en vegan.

Als ik op vakantie ben en de boter raakt op koop ik meestal die van alpro. Zij geven wel aan dat er vit. D in zit maar niet welke. Aan de kleur van de boter te zien is dit ongetwijfeld D3.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do jul 20, 2006 20:35

veglife schreef:Ik weet niet beter of ik heb altijd al boter op mijn brood gesmeerd. Ik gebruik die van natufood, die is geweldig lekker en vegan.
ja die is lekker, de margarine smaakt bijna zoals roomboter, yum.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla » za nov 25, 2006 18:01

Volgens een niet nader te noemen forumlid zit er tegenwoordig in Alpro soya minarine vitamine D2 ipv D3, dat betekent dus dat die nu ook vegan is (y)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za nov 25, 2006 18:17

Marla schreef:Volgens een niet nader te noemen forumlid zit er tegenwoordig in Alpro soya minarine vitamine D2 ipv D3, dat betekent dus dat die nu ook vegan is (y)
En dit is 100% zeker?

Zijn er meer mensen die dit nagevraagd hebben?
Laatst gewijzigd door Vegantastic op za nov 25, 2006 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Marla

Bericht door Marla » za nov 25, 2006 18:21

Nou ik ben zelf nogal van het "eerst zien dan geloven" dus ik heb mijn zegen nog niet gegeven.

Niels

Bericht door Niels » za nov 25, 2006 19:04

Alex schreef:
En dit is 100% zeker?
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in niet nader te noemen forumlid, dus ga er maar van uit.

Marla

Bericht door Marla » za nov 25, 2006 19:35

Anders moet het niet nader te noemen forumlid even een foto maken en hier posten :wink:

veganwalkgast

margarine

Bericht door veganwalkgast » di nov 28, 2006 18:42

Het laatste nieuws op margarinegebied:

Natufood is niet biologisch maar wel VEGAN
Fertillia is wel biologisch maar NIET vegan
Munsterland is biologisch maar door het natuurlijk aroma, waarvan De Nieuwe Band niet duidelijk kon zeggen wat het was, munsterland zei dat het geschikt was voor veganisten maar we weten we niet zeker of het nu wel of niet 100% vegan is, mail naar munsterland voor openheid!!)
Dan hebben we nog Evernat en Biona, deze bevatten ( kijk het even na) volgens mij geen natuurlijk aroma en vit. D of in ieder geval geen dierlijke en zouden dus en biologisch en veganistisch zijn ( met een slagje om de arm, ik kan het nu even niet nakijken).
Over supermarktmargarines weet ik niets.

Dan nog het echt slechte nieuws ALLE biologische margarines van REMIA ( en volgens Verbeek, de biobakker is er geen andere leverancier...) bevatten natuurlijk aroma op basis van melk ( deze info heb ik zwart op wit van Remia gekregen) dus alles waar plantardige biologische margarien in zit is niet vega!!! Mail Remia en vrag om veganistische biologische margarine en mail de biologische bakkers!

Mochten jullie ander info hebben laat het me dan weten via productinformatie@veganisme.org.

Groetjes.

blauw

Bericht door blauw » di nov 28, 2006 18:47

Ik heb meestal de olijvenmargarine van Fertilia en daar staat op dat het 100% plantaardig is, maar het natuurlijke aroma daarin is dus ook van melk afkomstig?
Bugger
:?

Marla

Bericht door Marla » do dec 07, 2006 9:37

Marla schreef:Nou ik ben zelf nogal van het "eerst zien dan geloven" dus ik heb mijn zegen nog niet gegeven.
Ik ben gister in de supermarkt gaan kijken en ik zag alleen vitamine D staan, er stond geen 2 of 3 achter, zo was het altijd al, dus ik vrees dat er gewoon nog steeds vitamine D3 inzit....

Veganpix

Bericht door Veganpix » do dec 07, 2006 12:08

Ik zag hier in de natuurwinkel Provamel Soya voor bakken en smeren met D2. En is biologisch! Te koop in 250 gr en 500 gr kuipjes.

http://www.provamel.com/nederlands/Prov ... smeren.htm

gast2

Bericht door gast2 » za dec 09, 2006 14:30

boter van wajang is ook zonder dierlijke middelen, kost zestig eurocent per pakje in de gewone supermarkt

Yvy
Contacteer:

Wajang niet vegan!!!

Bericht door Yvy » vr mar 30, 2007 22:16

Voor de zekerheid heb ik het toch nog even aan Wajang zelf gevraagd of hun margarine vegan is of niet. Ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb, want vandaag heb ik het volgende mailtje van hen gekregen.

>>Goedemorgen mevrouw xxx,

De toegevoegde E nummers zijn zuiver plantaardig. De toegevoegde vitamine D is in de verste oorsprong afkomstig van wolvet van schapen, maar is daarna zodanig behandeld dat het niet herkenbaar is vanwege alle
bewerkingen.

Vertrouwende u hiermee te hebben ge?nformeerd. Mocht u nog vragen hebben,
dan kunt u ons deze altijd via de mail stellen.

Met vriendelijke groet,

Van Dijk Food Products B.V.

Marieke Rijnfrank
Afdeling klantenservice<<

Nou, het maakt mij in principe niet uit of het wolvet "herkenbaar" is of niet. Als het wolvet is, is het niet vegan. Jammer :roll:

Groetjes,
Yvonne
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » za mar 31, 2007 6:53

:shock: Nou ja zeg!!! :shock: :shock: :shock:
Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij had Wajang eerder al bevestigd dat het wel vegan was... :?

Framboos

Bericht door Framboos » za mar 31, 2007 7:18

Misschien is 'onherkenbaar maken' dat er ooit een kweek is gemaakt van wolvet ofzo, om D2 te maken, en dat er nu geen wolvet meer voor nodig is? Als dat zo is heb ik er verder geen probleem mee.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » za mar 31, 2007 8:08

Ik koop ook altijd boter van provamel omdat hier D2 inzit, terwijl bij alpro D3 inzit. Toch gek, het wordt in hetzelfde bedrijf gemaakt en de ingredi?nten verschillen vaak. Waarschijnlijk omdat provamel biologisch is en alpro niet. Provamel heeft onlangs ook de morgenstond overgenomen.
Om op de boter terug te komen: Hier zijn enkel nog vlootjes van 250g te koop. Die van 500g zijn uit de handel. Ik vind dat eigenlijk niet zo erg, want als het even kan gebruik in ik een recept plantaardige olie ipv boter. Is gezonder denk ik.

Plaats reactie