Het kerstdiner

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Het kerstdiner

Bericht door Renee1137 » vr dec 07, 2012 13:19

Anders dan vorig jaar, toen mijn schoonmoeder nog te veel in shock was van het feit dat we in 2011 veganistisch waren gaan eten ("Maar dan kunnen jullie nóóit meer komen eten :( !") zijn we dit jaar wel uitgenodigd voor het kerstdiner. Met dringende hulpvraag te verzinnen wat wij dan moeten eten :P Qua bij- en voorgerechten wordt dat een makkie (soepje, salade, makkelijk aan te passen waarschijnlijk). Qua hoofdgerecht maak ik de inschatting dat er voor de 'normale' mensen óf hert óf kalkoen op menu staat. Nu wil ik dat dus eigenlijk vervangen met een soortgelijk veganistisch gerecht. Ik bedoel, ik kan wel heel iets anders maken, een pasta of stoofgerecht ofzo, maar puur om indruk te maken wil ik deze keer een 'ach kijk wat zielig alleen maar groente' bordje uit te weg gaan. Maar ook de kant-en-klare vleesvervangers enzo, want dan zie ik het commentaar zowieso al aankomen ('vast karton!').

Aan jullie dus de vraag, weten jullie een foolproof en indrukwekkend 'vlees'gerecht? Ik dacht misschien aan seitanbrood, de vegan-versie van gehaktbrood, maar ik heb het nog nooit gemaakt/weet niet of het moeilijk is/wat het beste recept is. Of misschien hebben jullie nog andere, soortgelijke recepten!

Ben erg benieuwd :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Re: Het kerstdiner

Bericht door Martine » vr dec 07, 2012 15:25

Ik zit ook nog steeds te twijfelen of ik inderdaad een vegan vleesgerecht wil presenteren op het kerstdiner, of dat ik een heel lekker niet-vleesgerecht met alles erop en eraan ga maken. Ik heb eigenlijk nooit echt grote stukken vlees gegeten, ook vroeger niet, dus ik voel me niet zo geroepen om traditioneel 'vlees' klaar te maken. Bovendien denk ik dat er een grote kans bestaat dat ze dan de helft van de maaltijd over ons eten gaan zitten praten, met als eindconclusie dat ons nepvlees toch niet zo lekker is/kan zijn als hun gebraden dier. Waarschijnlijk maak ik dus gewoon een heel luxe lasagne met cashewroom ofzo, waar duidelijk aan te zien is dat we niets tekort komen, maar die ook niet te veel gelegenheid geeft voor vergelijking met wat de omnivoren op hun bord hebben liggen.

Maar goed, intussen heb ik wel een hele studie gemaakt van vegan vleesgerechten waar je misschien je voordeel mee kunt doen als je wel graag 'vlees' wilt eten met kerst.

Vegandad seitan roast: deze heb ik vorig jaar gemaakt voor mijn vegetarische schoonfamilie. De vulling is heel lekker, maar de seitan vond ik een beetje rubber-achtig en saai van smaak. De vulling viel er ook iets te makkelijk uit. De familie vond het wel lekker, dus misschien lag het aan mij.
PPK seitan roast met shiitake paddestoelen: deze ga ik misschien toch nog maar even proberen binnenkort. Er zitten gepureerde bonen door de seitan, waardoor deze waarschijnlijk minder rubberig wordt dan bij bovenstaand recept.
Seitan Wellington: Seitan in een jasje van uitgebakken paddenstoelen en filodeeg (of bladerdeeg). Ga ik ook zeker nog een keertje proberen.
Miyoko Schinners Unturky: Deze 'kalkoen' schijnt echt ontzettend lekker te zijn, maar het is behoorlijk veel werk en het is genoeg eten voor een klein legertje veganisten, dus misschien meer iets om te maken als je kerst viert met meerdere mensen die geen vlees eten.

Er zijn natuurlijk nog 101 andere recepten, maar deze spreken mij persoonlijk het meeste aan. Het is wel allemaal een beetje 'seitan voor gevorderden'. Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met seitan, maar zo niet, dan is het denk ik slim om het recept van je keuze van tevoren een keertje te oefenen. Bovendien vind ik seitan vaak een beetje droog als het 'kaal' wordt geserveerd, dus ik zou er ook zeker één of andere saus of jus bij maken.

Als je het liever wat makkelijker hebt kun je natuurlijk ook een kant-en-klaar vegan braadstuk bestellen. Het is jammer dat Veggiedeli momenteel niet operationeel is. Vorig jaar hadden ze een heel acceptabele seitan-paddenstoelen rollade van Vantastic Foods. Als je nu zoiets zou willen moet je het denk ik in Duitsland bestellen, bijvoorbeeld hier. Je zou ook nog bij een Chinese toko met een uitgebreid vegetarisch assortiment kunnen kijken of ze daar iets hebben wat geschikt is.

Veel succes in ieder geval! Ik ben benieuwd wat je gaat maken. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 08, 2012 12:47

Martine schreef:Bovendien denk ik dat er een grote kans bestaat dat ze dan de helft van de maaltijd over ons eten gaan zitten praten, met als eindconclusie dat ons nepvlees toch niet zo lekker is/kan zijn als hun gebraden dier. Waarschijnlijk maak ik dus gewoon een heel luxe lasagne met cashewroom ofzo, waar duidelijk aan te zien is dat we niets tekort komen, maar die ook niet te veel gelegenheid geeft voor vergelijking met wat de omnivoren op hun bord hebben liggen.
Ik heb idd geen ervaring met zelf seitan maken dus oefenen was ik zowieso van plan, maar je noemt hier ook wel een sterk punt waardoor ik een beetje ga twijfelen over mijn insteek. Ik wil ook even vragen wat de gastvrouw van plan is voor de zekerheid, wie weet gooien ze het dit jaar over een andere boeg en misschien kan ik daar mooi op aansluiten.

De recepten zien er wel erg lekker en mooi uit, bedankt! (ik wil dat zowieso nog eens proberen hoor, seitan).

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za dec 08, 2012 13:41

Vorig jaar heb ik die PPK seitan roast gemaakt waar Martine naar linkte en die was best goed gelukt! Maar we hebben ook vaak een kerstdiner gegeten zonder één groot (vega)vleesgerecht als middelpunt en met veel groentegerechtjes, soep, ovenschotel (zoals bijv. lasagne inderdaad), salades, vers brood met allerlei dips en smeersels, gewoon verschillende feestelijke dingen. En lekkere toetjes :)

Maar als andere mensen aan tafel wel vlees eten dan kan het wel leuk zijn om echt een speciaal vegetarisch hoofdgerecht te hebben inderdaad. Als je liever niet iets meeneemt dat als "nepvlees" gezien kan worden dan zou ik ook voor groentegerechten gaan, maar dan wel liefst iets vullends en feestelijks. Misschien dingen als hartige taart(jes), goedgevulde groente zoals pompoen (van die kleintjes lijkt me wel leuk, maar die heb ik hier nog nooit gezien), portobello, zoiets. Als je met niet zoveel mensen bent vind ik het wel leuk om individuele taartjes (o.i.d.) te maken, maar als je één groot gerecht maakt kun je natuurlijk wel weer makkelijker delen. Hmm, ik heb het idee dat ik pas nog een lijstje met suggesties en recepten hiervoor heb gezien of gehoord op een blog of podcast, maar ik kan het even niet meer vinden :/ (edit: Oja, het was denk ik dit filmpje van Colleen Patrick-Goudreau - vanaf 1:32 gaat het over hoofdgerechten). Ik ben ook wel op zoek naar meer ideeën!

Over deze seitan en croûte heb ik trouwens ook goede dingen gelezen (maar zelf nog niet geprobeerd):
http://justthefood.blogspot.nl/2009/10/truth-is.html

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 12, 2012 22:00

Nu zat ik net helemaal te plannen met jullie goeie tips, blijkt dat mijn schoonmoeder zelf iets gaat proberen! Een soort van bonengroenteburger wordt het, wel aangepast van een recept met ei dus ik ben heel benieuwd :roll: misschien iets minder impressive dus, maaar... we hebben er wel voor gezorgd dat wij het toetje mogen maken. Dus dat wordt een extreem geweldig ik-kan-niet-geloven-dat-er-geen-zuivel-en-ei-inzit toetje, in ieder geval... Ik dacht, misschien iets kwarktaartachtigs, of iets tiramisu/pudding-achtigs in een glaasje ofzo :P Ideeën?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 12, 2012 22:36

Op melkmoetniet.be staan wel veel toffe dessert recepten vind ik: http://www.melkmoetniet.be/category/rec ... agerechten

Met een goeie cheesecake kun je zeker scoren lijkt me.

Hopelijk heeft je schoonmoeder een verborgen vegaburger talent ;)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo dec 12, 2012 22:39

Wij gaan proberen de vegan roast van deze website te maken :D http://mouthwateringvegan.com/
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena » do dec 13, 2012 12:51

Zie ook deze draad (Kerstdiner 3 gangen) waar Wen o.a. deze tiramusu aanraadt.

Marla

Bericht door Marla » do dec 13, 2012 14:06

Butternutkin schreef:Wij gaan proberen de vegan roast van deze website te maken :D http://mouthwateringvegan.com/
Ziet er lekker uit! Ik had vorig jaar ook die seitan roast van the PPK gemaakt, vond hem toen erg lekker.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 27, 2012 18:43

Mijn vriend wilde heel graag een vleesvervanger tijdens het kerstdiner, dus ik heb toch maar de PPK seitan roast gemaakt. Het was ongelofelijk lekker. De omnivoren in mijn vaders familie vonden het er zowaar uit zien als een waardig alternatief voor hun varkensham (vorig jaar waren ze nog behoorlijk negatief over veganisme). Mijn neefje en zijn vriendin hebben een stukje geproefd en een oom zei dat hij ook wel vegetariër wilde worden als hij zulke vleesvervangers had. Verder hadden mijn moeder en ik alle bijgerechten vegan gemaakt, dus we hebben heerlijk gegeten. Vanavond lekker wat restjes opgewarmd. Net een tweede kerstdiner.

Het ging allemaal zo goed met het eten tijdens de kerst, dat mijn vriend en ik spontaan hebben besloten om te proberen volledig vegan te blijven eten. We hebben er bijna twee jaar over gedaan, maar misschien gaan we dan nu toch nog veganist worden. Ik moet even afwachten hoe het gaat als ik voor mijn werk naar internationale congressen ga.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 27, 2012 19:39

Martine schreef:Mijn vriend wilde heel graag een vleesvervanger tijdens het kerstdiner, dus ik heb toch maar de PPK seitan roast gemaakt. Het was ongelofelijk lekker. De omnivoren in mijn vaders familie vonden het er zowaar uit zien als een waardig alternatief voor hun varkensham (vorig jaar waren ze nog behoorlijk negatief over veganisme). Mijn neefje en zijn vriendin hebben een stukje geproefd en een oom zei dat hij ook wel vegetariër wilde worden als hij zulke vleesvervangers had. Verder hadden mijn moeder en ik alle bijgerechten vegan gemaakt, dus we hebben heerlijk gegeten. Vanavond lekker wat restjes opgewarmd. Net een tweede kerstdiner.

Het ging allemaal zo goed met het eten tijdens de kerst, dat mijn vriend en ik spontaan hebben besloten om te proberen volledig vegan te blijven eten. We hebben er bijna twee jaar over gedaan, maar misschien gaan we dan nu toch nog veganist worden. Ik moet even afwachten hoe het gaat als ik voor mijn werk naar internationale congressen ga.
Wow wat fijn zo'n positieve ervaring!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 27, 2012 19:42

Ja heel tof. Hoe was jullie kerst? Is het nog wat geworden met je vegaburgers van je schoonmoeder?

Santhos

Bericht door Santhos » wo jan 02, 2013 20:15

Ik heb een vegan kerstdiner gemaakt voor mijn familie. Ze eten allemaal (biologisch) vlees, dus ik wilde laten zien dat vegan erg lekker is.
Ik maakte:
Bietencarpaccio met pistache
Tomaten-Parpika soep
Focaccia met rozemarijn
Tapende
Wraps met pesto, avocado, spinazie en zongedroogde tomaatjes
Aardappelwaaiers uit de oven met knoflook en rozemarijn
Salade van avocado, peer en macadamianoten
Volgens mij vergeet ik nu niets meer. Ze vonden het allemaal heel erg lekker, en waren versteld dat het we een heel lekker vegan en gezond kerstdiner hadden. Dus ik ben blij

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 02, 2013 21:13

Nou, dat is niet niks! :D

Super!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 17, 2013 22:19

Ik voel langzaam de kerst-kriebels weer opkomen. Ik vind het toch wel een erg leuk feest, de familie bij elkaar (inmiddels zijn ze een beetje gewend aan ons veganisme), gezellige sfeer met versiering en lekker eten! Ik ga net als vorig jaar samen met mijn moeder een kerstdiner koken voor een aantal familieleden. Zij maakt helaas weer het verplichte stuk vlees (voor mijn vader, zelf wil ze er niet van eten!), maar alle bijgerechtjes worden vegan en ik maak er voor ons een mooie seitan bij. Een van mijn tantes maakt het dessert, dus daar hebben we waarschijnlijk ook nog een vegan alternatief nodig.

Wat gaan jullie doen en maken voor de feestdagen dit jaar?

Mystique

Bericht door Mystique » di dec 17, 2013 23:19

Ik ga niet meer naar m'n familie. Ze kunnen heel lief en gezellig zijn, maar ik ben hun hypocrisie zat. Dus gewoon lekker thuis en ik heb ze ook gewoon aangegeven dat ik er geen zin meer in heb. Ik kreeg vandaag trouwens (even off topic) een kerstkaart van m'n moeder en daarin had ze geschreven "Ik hoop dat we nog heel lang samen Kerst kunnen vieren." Yep, als er iets is wat m'n moeder goed kan dan is het zielig doen, maar ik ga echt niet mijn Kerstavond opofferen voor dat. Ze zullen zich vast prima vermaken zonder die rare freak die het Sinterklaasfeest wilt afschaffen, dieren belangrijker vindt dan mensen en nooit interesse toont in anderen. Tenminste, dat idee heb ik van wat ze van mij denken. :grin:

1e Kerstdag ga ik, denk ik, maken:
- Amuze van stokbrood met zelfgemaakte tapenades
- Voorafje van courgettesoep, zo mooi opgemaakt in een courgette: http://www.plantaardigmaandag.nl/2012/1 ... voorafjes/
- Hoofdgerecht met rozemarijnrollade van Wheaty met gekruide aardappels en paddenstoelen
- Nagerecht is gevulde grapefruit met grapefruitsalade en misschien wat ijs.

2e Kerstdag pak ik de grillplaat erbij met groenten, oesterzwammen, kikkererwtenpannenkoekjes en wat vleesvervangers en wat zelfgemaakte sausjes.

Tenminste... Ik zou dit graag willen met de Kerst, maar eigenlijk laat mijn budget het niet echt toe. :roll: Dus ik hoop de aankomende week nog wat te kunnen sparen en lukt het niet, dan kan ik vast nog wat anders, maar goedkoper lekkers in elkaar flansen. :)

En wat maken jullie?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 18, 2013 7:38

Tof dat je ondanks de narigheid met je familie en het beperkte budget er toch wat leuks van gaat maken voor jezelf! (y)

Ik moet nog even met mijn moeder overleggen wat we precies gaan maken, maar waarschijnlijk worden het net als vorig jaar veel seizoensgroentes. Bietjes met balsamico azijn, spruiten met kastanjes, pompoen-knolselderij puree, geroosterde aardappelen, witlofsalade. Er komen ongeveer 10 mensen, dus er is best veel eten nodig. Voor het 'vlees' twijfel ik nog tussen een seitan rollade of een seitan in bladerdeeg.

Mijn ouders wonen in een dorpje Zeeland, dus alle 'bijzondere' ingrediënten moet ik meebrengen van thuis, al gaan we waarschijnlijk ook nog wel even naar de natuurwinkel Ludovicus in Middelburg die redelijk vegan friendly is.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 18, 2013 8:21

Ik doe niets met Kerst, te druk en heb er niet zo veel mee. Jaren mensen te eten gehad, nu geen zin in.

Wel ga ik zaterdag feestelijk koken voor mijn moeders verjaardag, vega(n). Weet nog steeds niet wat, vandaag maar eens bedenken :mrgreen:

Eén van de taarten wordt een probeersel: chocolademousse frambozentaartje (vegan).
Moet nog een andere taart, diner en dessert verzinnen.

Ananas

Bericht door Ananas » wo dec 18, 2013 9:09

Oh dat is best fijn Martine :)

Mijn familie viert geen kerst maar een vleesfestijn... dus ik doe niet meer mee met kerst. Even kijken wat ik wel ga doen. Net een heerlijke pyjama gekocht :mrgreen: en mijn huisgenoten zullen er niet zijn dus ik kan uitgebreid in de keuken staan. Alleen jammer dat de meeste vriendinnen wel bij familie zijn. Tweede kerstdag wel met vriendin afgesproken.

Joyce

Bericht door Joyce » wo dec 18, 2013 9:26

Ik ga 1e kerstdag naar mijn schoonfamilie. Daar neem ik zelf een quinoa salade mee naartoe want zij snappen niet echt wat ik wel of niet eet. :?

2e kerstdag zijn we bij mijn familie. Mijn moeder gaat Vegan Paella voor me maken.
http://www.veganchallenge.nl/paella/
De rest eet vlees :cry:

Plaats reactie