Zijn wasmiddelen vegan?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sybine
Leefwijze: flexanist

Zijn wasmiddelen vegan?

Bericht door Sybine » za feb 02, 2013 12:43

Ik heb eerlijk gezegd nooit zo stil gestaan bij de vraag of het wasmiddel dat ik gebruik vegan is :oops:
Weten jullie dat? Zijn wasmiddelen vegan? Of zijn er lijsten van welke wasmiddelen vegan zijn en welke niet?

Ik heb ook wel zelf wasmiddel gemaakt van Sunlight zeep. Maar ben er op dit forum recentelijk achter gekomen dat daar dierlijke middelen voor worden gebruikt. Ik zou natuurlijk de Sunlight kunnen vervangen door Marseille zeep of Allepo zeep. Maar een compleet product kopen vind ik zo nu en dan dan toch ook wel handig :)

Weet iemand welke wasmiddelen vegan zijn?
Ik gebruik op dit moment ecologisch waspoeder van AH en vloeibaar wasmiddel (witte was en donkere was) van Neutral.

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Zijn wasmiddelen vegan?

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 13:00

Eef

Bericht door Eef » za feb 02, 2013 16:18

Wasmiddelen zijn niet altijd vegan en meestal slecht voor het milieu.

Ik vind Sonett een goede keuze, met Vegan keurmerk, zeker dierproefvrij. Dat laatste is bij andere merken vaak twijfelachtig. Het wast ook lekker fris en ik vind dat je geen wasverzachter nodig hebt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 06, 2013 21:44

Of gewoon groene zeep! (of zelfgemaakt wasmiddel op basis van groene zeep)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas » wo feb 06, 2013 22:16

Ik heb nu Sodasan, met vegan keurmerk. Te koop bij Ekoplaza.

indra

Bericht door indra » za apr 13, 2013 15:06

ik kreeg in Brussel een tip voor het mooihouden van bio katoen; Marseille zeep. Heb het net bij de bio winkel gekocht; het is een groot blok zeep (600 gr) 'groene marseillezeep met olijfolie'
het zou voor allerlei dingen te gebruiken zijn; heeft iemand er ervaring mee? ik heb wel wat op internet gelezen maar ben benieuwd of mensen hier het ook voor kleding of andere dingen gebruiken..

jojo

Bericht door jojo » ma apr 15, 2013 7:52

Volgens mij kun je het raspen en dan vermengen met warm water en een pakje baking soda en dan heb je 5 liter wasmiddel.

MargaS

Bericht door MargaS » ma apr 15, 2013 8:37

Ik maak altijd zelf wasmiddel van Marseillezeep. Baking soda doe ik er nooit bij in.
De meesten die met de Marseillezeep wassen doen dat inderdaad wel er bij in.
En ik lees vaak dat velen de witte was wel nog met waspoeder doen omdat het met de zelfgemaakte zeep niet echt mooi wit blijft. Wij vinden dat geen probleem, het is schoon en daar gaat het om dus wij wassen alles met de zelfgemaakte. Nu moet ik ook zeggen dat we weinig witte spullen hebben dus dat scheelt. :wink:

indra

Bericht door indra » ma apr 15, 2013 21:59

dank beide! ik ga het proberen, een groot blok gekocht dus ik kan wel voor uit..

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » zo apr 21, 2013 18:37

Ik krijg mn kleren maar moeilijk schoon met de enigszins verantwoorde wasmiddelen. Met name lichte kleren die ik aan heb gehad in de tuin of bij de paarden. Ik heb bijv. een lichte spijkerbroek en die moet ik met groene zeep insmeren om schoon te krijgen. Iemand nog een tip om de was schoon te krijgen??

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » wo apr 24, 2013 20:19

Billy20 schreef:Ik krijg mn kleren maar moeilijk schoon met de enigszins verantwoorde wasmiddelen. Met name lichte kleren die ik aan heb gehad in de tuin of bij de paarden. Ik heb bijv. een lichte spijkerbroek en die moet ik met groene zeep insmeren om schoon te krijgen. Iemand nog een tip om de was schoon te krijgen??
Langer laten weken? De kleding van mijn kinderen kan soms ook van die fijne vlekken hebben :shock:
Dan smeer ik de vlekken in met wasmiddel en laat dat eerst een paar uur staan voordat ik het verder was.
Of wat ik ook wel eens doe: vieze kleding de wasmachine aan, heel even aanzetten en dan de wasmachine stil zetten. Dan kan de zeep veel langer intrekken. Zet ik de machine na een uurtje of of twee uurtjes weer aan.

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mei 02, 2013 15:18

Hoe zit het dan met soda en de wasmachine?
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Billy20

Bericht door Billy20 » vr jul 11, 2014 10:19

Wie weet een wasmiddel met een bescheiden geurtje??

Eef

Bericht door Eef » wo jul 16, 2014 13:12

Billy20 schreef:Ik krijg mn kleren maar moeilijk schoon met de enigszins verantwoorde wasmiddelen. Met name lichte kleren die ik aan heb gehad in de tuin of bij de paarden. Ik heb bijv. een lichte spijkerbroek en die moet ik met groene zeep insmeren om schoon te krijgen. Iemand nog een tip om de was schoon te krijgen??
Dat is wel zo ja...

Het sonett wasmiddel dat ik gebruik wast ook niet altijd razendschoon. Ik vraag me ook af of je dat voor elkaar kunt krijgen met verantwoord wasmiddel... Zelfs zuurstofbleekmiddel werkt niet.

Klok Eco wastte wel schoner, maar volgens mij is dat niet zo eco als het klinkt en zij vermelden niets over dierproeven en of het vegan is.

Als groene zeep helpt zou ik me daar bij neerleggen 8)

Eef

Bericht door Eef » wo jul 16, 2014 13:13

Billy20 schreef:Wie weet een wasmiddel met een bescheiden geurtje??
Sonett vloeibaar basis-wasmiddel Lavendel, deze met het paarse label:
http://www.sonett-online.de/2hol/wasvlo.htm

Marianne

Bericht door Marianne » wo jul 16, 2014 18:21

Voor wasmiddelen al dan niet met een geurtje, met zeep en soda (geen baking soda!) zie:

http://www.greenevelien.com/1Eco_15schoonmaken.php

Op haar website staan onder "ecologisch leven" ook recepten voor andere schoonmaakmiddelen en voor verzorgingsproducten, nagenoeg alles veganistisch en goedkoop.
Je haalt een paar basis-ingrediënten in huis en je kunt vooruit.

Marianne

Bericht door Marianne » wo jul 16, 2014 18:22

Iejoor schreef:Hoe zit het dan met soda en de wasmachine?
Als ik niet regelmatig soda in de wasmachine doe gaat de was op den duur stinken.
ben je bang dat de wasmachine niet tegen soda kan?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jul 17, 2014 9:37

De wasmachine wordt inderdaad schoner als je regelmatig (bij normaal gebruik 1 keer per maand) een kookwas met (zilver)soda laat draaien. Hier was ik er niet aan toe gekomen (ik was zoveel dat ik het wekelijks doe) en het bewijs was er weer: bah!

Billy20

Bericht door Billy20 » di jul 22, 2014 12:09

Marianne schreef:Voor wasmiddelen al dan niet met een geurtje, met zeep en soda (geen baking soda!) zie:

http://www.greenevelien.com/1Eco_15schoonmaken.php

Op haar website staan onder "ecologisch leven" ook recepten voor andere schoonmaakmiddelen en voor verzorgingsproducten, nagenoeg alles veganistisch en goedkoop.
Je haalt een paar basis-ingrediënten in huis en je kunt vooruit.
Heb even gekeken naar het zelf maken van wasmiddel. De bio-winkel hier verkoopt aromatische olie en essentiële olie. Is dat hetzelfde als etherische olie? Trouwens best duur. Voor 1 potje geurolie koop ik een pak wasmiddel dus of het echt goedkoper is?

Framboos

Bericht door Framboos » di jul 22, 2014 16:56

Marianne schreef:
Iejoor schreef:Hoe zit het dan met soda en de wasmachine?
Als ik niet regelmatig soda in de wasmachine doe gaat de was op den duur stinken.
ben je bang dat de wasmachine niet tegen soda kan?
hoeveel soda doe je? Moet het hoognodig weer eens doen maar geen idee meer hoeveel soda ik erin deed...

Plaats reactie