Historisch gebruik van 'vegan' voedsel

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Historisch gebruik van 'vegan' voedsel

Bericht door Renee1137 » za feb 23, 2013 14:19

Er zijn veel producten waarover het idee bestaat, dat het typisch moderne vlees- en melk'vervangers' zijn, die eigenlijk al heel lang gemaakt en gebruikt worden. Ik vind het interessant om dit even met jullie te delen, voor het geval jullie vaak met omni's te maken krijgen die hun neus ophalen voor dat 'krampachtige namaakgedoe'. :P

Sojamelk en tofu komen uit het oude Azië. Tofu werd 2000 jaar geleden in het oude china uitgevonden en maakt sinds omstreeks 1300 deel uit van het dagelijks voedsel.

Amandelmelk en amandelroom werden al eeuwen geleden gemaakt en gebruikt in Europa en de Islamitische wereld, zo blijkt uit manuscripten uit de 14e en 18e eeuw. In de (vroege) Middeleeuwen koos een groot deel van de mensen ervoor om tijdens de vastenperiode (Lent) totaal veganistisch te eten, en verving men dus koemelk steeds met amandelmelk. Maar amandelmelk werd los daarvan ook vaak gebruikt omdat het veel makkelijker houdbaar was dan koemelk (zonder koelkast).

Seitan wordt al eeuwen in China gegeten.

Ook leuk om te weten: In de 19e eeuw hadden de Fransen het koken voor de vastendagen (dus met minder of helemaal geen dierlijke producten) tot een hoogtepunt gebracht. Een bekende kok schreef dat 'de wetenschap van de chefkok juist bij de bereiding van vastengerechten met nieuwe luister moet schitteren'. Zijn creaties waren van dusdanige kwaliteit, dat baron Brisse zich in 1872 met een zekere afkeuring afvroeg: "Zijn de vleesloze maaltijden van onze vastenliefhebbers echt maaltijden waaruit onthouding blijkt?" M.a.w., in de 19e eeuw vroeg men zich al af of vega koken niet té lekker was :P !

Lees ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Lent#Fasti ... abstinence

Iemand anders nog toevoegingen?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

lena

Re: Historisch gebruik van 'vegan' voedsel

Bericht door lena » za feb 23, 2013 14:31

Dat vind ik ook altijd van "burgers". Mensen maken al eeuwen burgers van bonen/granen, al noemen ze het dan vaak anders. Zie falafel enzo.
Renee1137 schreef: Ook leuk om te weten: In de 19e eeuw hadden de Fransen het koken voor de vastendagen (dus met minder of helemaal geen dierlijke producten) tot een hoogtepunt gebracht. Een bekende kok schreef dat 'de wetenschap van de chefkok juist bij de bereiding van vastengerechten met nieuwe luister moet schitteren'. Zijn creaties waren van dusdanige kwaliteit, dat baron Brisse zich in 1872 met een zekere afkeuring afvroeg: "Zijn de vleesloze maaltijden van onze vastenliefhebbers echt maaltijden waaruit onthouding blijkt?" M.a.w., in de 19e eeuw vroeg men zich al af of vega koken niet té lekker was :P !
:)
Ik herken die discussie trouwens, ook in deze tijd speelt dat bij mensen die aan vasten doen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 23, 2013 15:31

Hennep. Eeuwenlang gebruikt voor scheepstouwen en kleding. En voedsel meen ik ook,

Maar doordat het gebruikt werd mbt drugs kreeg het een andere status. Nu weer aan het terugkomen.

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » za feb 23, 2013 16:38

Laten we hummus niet vergeten!

Ik meen me te herinneren dat de eerste teruggevonden recepten dateren van rond de dertiende eeuw en verscheidene gebieden in het Midden-Oosten ruziën al zo;n beetje sinds mensenheugenis over wat nou eigenlijk de bakermat is van die hemelse kikkererwtenpuree :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za feb 23, 2013 17:53

Vegantastic schreef:Hennep. Eeuwenlang gebruikt voor scheepstouwen en kleding. En voedsel meen ik ook,

Maar doordat het gebruikt werd mbt drugs kreeg het een andere status. Nu weer aan het terugkomen.
Er doet ook een verhaal de ronde dat hennep op een gegeven moment verboden is omdat bedrijven die andere grondstoffen produceren er anders aan failliet waren gegaan omdat hennep veel sneller groeit en bijna overal voor gebruikt kan worden. Als je erover nadenkt: waarom wel tabak en alcohol, maar geen wiet? Het slaat nergens op. Dat je ouders en grootouders denken dat wiet veel erger is ("het zijn druuuuuuugs!") is natuurlijk cultureel en niet wetenschappelijk. Bovendien bevat niet alle hennep THC, dus het blijft gewoon een vreemd verhaal.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie