Nieuwe vleesvervanger

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Nieuwe vleesvervanger

Bericht door Ananas » ma okt 21, 2013 16:06

Nice! Hoe duur zijn ze nou? :)

Ramona

Bericht door Ramona » ma okt 21, 2013 16:47

Ik heb ze alledrie gehaald. Eet nu de beef style reepjes erg lekker. Maar hetsmaakt denk ik niet als vlees, daar is het iet uitgesproken genoeg voor. Het was 2,39 per pakje

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 21, 2013 18:15

Heb net de wokreepjes op. Die zijn beetje zoals die van vegaslager kipstukjes... alleen taaier volgens mij.

Die beef style ook geprobeerd. Koud wel. Daar proefde ik een lichte vleessmaak in, zoals ik me iets kan herinneren, maar goed.. ben benieuwd hoe vleeseters het ervaren

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 21, 2013 22:43

Spekjes: jammie!

Alleen in de erwtensoep leken ze meer op stukjes rookworst dan spekjes. :| :mrgreen:

Als je ze door de stamppot gooit zou ik ze eerst even bakken.

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 22, 2013 6:59

Maar in erwtensoep doen mensen toch ook rookworst?

Ik ben benieuwd! Hoop dat er binnenkort een bonusaanbieding komt ^^

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 22, 2013 13:22

Ananas schreef:Maar in erwtensoep doen mensen toch ook rookworst?
Ik denk dat ik het daarom ook zo lekker vond. Ik ben gewend aan rookworst in de erwtensoep en niet aan spekjes, dus het was een leuke verrassing dat ik alsnog rookworst in m'n soep had. :mrgreen:

vegamike

Bericht door vegamike » di okt 22, 2013 16:00

Zelfs op Flakkee te koop, ik ben blij :D

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di okt 22, 2013 18:50

Woohoo! Ja, ik had op Instagram in de supermarkt een foto geplaatst, spekjes in de stamppot zijn toch wel fijn al ben ik niet van de vleesvervangers.

Volgens mij kost het €2,39 of zoiets. Kan ik mij zowaar herinneren, kijk eigenlijk nooit naar prijzen…

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 2652_n.jpg

Maar dus enkel groenten, zout, gefermenteerde rijst en water! Geweldig!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 22, 2013 19:19

Ah ik wil ook! Door drukke werkdagen nog geen tijd gehad om bij de Albert Heijn langs te gaan.
Ik hoop zo dat ze het hebben bij de AH hier in Veendam *duimt*.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

jet
Moderator

Bericht door jet » di okt 22, 2013 20:58

De kans dat ze dat hier hebben...... is denk ik klein
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brchj

Bericht door Brchj » do okt 24, 2013 11:17

Ik heb ze ook alle 3 gehaald! Ben wel wat huiverig voor die spek-achtige dingetjes, ik houd niet zo vaak rook-smaak, maar goed, gewoon proberen. Ze liggen in de koelkast op het moment dus wacht op een momentje om ze uit te proberen komende dagen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 24, 2013 13:00

Onze AH had ze vandaag ook! De speksmaak heb ik nog even laten liggen, die vond ik er een beetje te realistisch uitzien. Eerst maar eens 'kip' en 'rund' uitproberen...

Het is wel wennen vind ik, vleesverangers die op echt vlees lijken. Met de kipstukjes van de Vegaslager had ik in het begin ook last van verkeerde associaties, maar dat is nu gelukkig over.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno

Bericht door @rno » do okt 24, 2013 13:26

En zo raken de mensen weer gewend aan de vleessmaak en willen straks weer echt vlees eten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 24, 2013 13:36

@rno schreef:En zo raken de mensen weer gewend aan de vleessmaak en willen straks weer echt vlees eten.
Waarom denk je dat?

@rno

Bericht door @rno » do okt 24, 2013 13:40

Gezien de reacties op dit soort eiwitbronnen zijn er kennelijk mensen die niet los (willen) komen van die zalige vleessmaak en bite.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 24, 2013 14:40

Nu, ik ben er bijzonder blij mee aangezien ik getrouwd ben met een flexitariër. Ik denk niet dat het mensen gaat bewegen weer voor vlees te kiezen wanneer er meer vleesvervangers op de markt komen. Ik denk dat mensen zelfs creatiever gaan worden omdat ze merken geen vlees meer nodig te hebben.

Brchj

Bericht door Brchj » do okt 24, 2013 15:54

Nee ik denk ook niet dat dat waar is. Principiële vegetariërs/vegans zijn niet door de smaak gestopt met vlees eten.
Alhoewel ik zelf die associatie met een 'vleessmaak' ook niet zoek hoor, maar zoals ik al eens eerder heb gezegd, ik denk dat het een beetje gemikt is op flexitariërs, mensen die misschien minder vlees willen eten uit gezondheidsoverwegingen en in een soort overstapfase zitten bijvoorbeeld, die vlees lekker vinden. En dan is het in principe een prima alternatief.
Lieve Nugget! <3
Clover

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 24, 2013 16:29

@rno schreef:En zo raken de mensen weer gewend aan de vleessmaak en willen straks weer echt vlees eten.
Nou die link zie ik juist helemaal niet.
Doordat er zoveel mooie vervangers komen hoeven mensen juist minder te grijpen naar vlees van dieren.
Dit is toch juist mooi!

Ik heb altijd erg van de smaak en bite van vlees gehouden. Vanuit overtuiging ben ik gestopt, niet omdat ik het vies vond. Dit vind ik een mooie toevoeging en extra motivitie (niet dat ik die nodig had, maar misschien andere wel) om door te gaan met juist niet terug grijpen naar vlees.

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 24, 2013 18:01

Ik vind het echt grootse stierenpoep wat je zegt, Arno.

Ik ben met het worden van vegetariër niet ineens de smaak van vlees vies gaan vinden, dus ik word door zo'n vleesvervanger ook niet ineens herinnerd aan het feit dat vlees niet vies is..
Als mensen weer vlees gaan eten dan hebben ze gewoon bepaalde principes niet (gehad) en dat heeft niets te maken met de smaak van vleesvervangers. En ik weet vrijwel zeker dat het juist de drempel verlaagt naar het vegetarisme i.p.v. naar het carnisme. Nog nooit gehoord van "oh, deze burger lijkt zo op de smaak van een McDonalds burger, ik ga voortaan naar McDonalds om daar weer lekker zo'n vette burger te eten, want dat is eigenlijk veel beter dan zo'n diervriendelijke en minder ongezonde burger." :| Eerder: "Hé, deze plantaardige kipstukjes smaken gewoon écht als kip! Hmm... Misschien hoef je als vegetariër toch niet zo heel veel te missen."

Maar als jij gelooft dat we beter echt, volgens het cliché, enkel sla en wortels kunnen eten, omdat we anders weer zin krijgen in vlees, dan heb jij daar natuurlijk alle recht op. :grin:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 24, 2013 18:28

Mystique schreef:Eerder: "Hé, deze plantaardige kipstukjes smaken gewoon écht als kip! Hmm... Misschien hoef je als vegetariër toch niet zo heel veel te missen."
Precies!

Ik heb vandaag de biefreepjes geprobeerd (yeah, mijn AH op 5 minuten lopen verkoopt ze!!), en ze zijn echt lekker! Ik heb een wokgerecht gemaakt met roerbakgroente en wat hoisinsaus. Biefreepjes aangebakken in wat knoflookolie en groente erbij. Serveren op noodles. Echt heerlijk! Ik was overigens in 10 minuten klaar, dat is volgens mij het afgelopen jaar nog niet gebeurd :P

Ik heb ze koud geproefd: lekker. Geroerbakt in knoflookolie: erg lekker. Samen met de andere ingredienten in het gehele gerecht: heerlijk!

Plaats reactie