Etos/Kruidvat/Hema/de Tuinen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Iejoor
Leefwijze: veganist

Etos/Kruidvat/Hema/de Tuinen

Bericht door Iejoor » vr mei 09, 2014 16:00

Ik heb verschillende drogisterijen/winkels gevraagd of hun producten ook dierlijke ingrediënten bevatten.
Van de Etos kreeg ik dit terug:
Geachte mevrouw Hink,

Hartelijk dank voor uw bericht van 9-5-2014.

Wij hebben uw vraag bij de verantwoordelijke afdeling nagevraagd en zij geven de onderstaande reactie.
Alle Etos producten voor persoonlijke verzorging zijn dierproefvrij.
Etos gebruikt geen dierlijke producten (slachtafval). Soms wel producten zoals honing.
NB: cosmetica is de wettelijke term voor alle producten voor persoonlijke verzorging. Dus tandpasta, lipstick, shampoo, dagcreme, haarkleuring, mascara, make-up, mondwater.

In cosmetica van Etos wordt geen dierlijke ingredienten gebruikt waarbij het dier geslacht voor moet worden. In bepaalde gevallen passen we wel ingredienten toe die dieren produceren; zoals honing en lanoline (komt uit schapen wolvet).

Op elk cosmetica product, shampoo tot lipstick, wordt een ingredienten opgave gedaan op de verpakking. Iedereen kan zo de samenstelling lezen. Zo kunt u de producten mijden die (om wat voor reden (een allergie of in dit geval veganisme) wilt mijden. Dit moet ook omdat samenstellingen van producten kunnen veranderen.

Van Kruidvat kreeg ik terug dat de meeste eigen merk producten geen dierlijke ingrediënten bevatten, maar als ik het voor een specifiek product wil weten, willen ze de streepjescode weten en dan vragen ze het na.

De Hema gaat het ook uitzoeken. De Tuinen heb ik nog niks van gehoord.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: Etos/Kruidvat/Hema/de Tuinen

Bericht door sillygirl » vr mei 09, 2014 18:45

Dat klinkt een beetje moeilijk te geloven. Is plantaardige glycerine niet duurder dan dierlijke? Glycerine zit in zoveel producten...
Verder zit er in de antiroosshampoos van eigen merken ook 'officieel' werkzame stoffen die op dieren getest zijn lijkt mij. Alleen dan niet door etos zelf, maar door farmaceuten / andere bedrijven. Het is een begin in elk geval, alles beter dan Lóreal enzo natuurlijk :)

Wat leuk dat je dit aan het uitzoeken bent trouwens!

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Re: Etos/Kruidvat/Hema/de Tuinen

Bericht door cherry » ma mei 12, 2014 9:45

Wat geweldig dat je dit uitzoekt (y) .
Ik ontdekte laatst dat veel producten van weleda veganistisch zijn. Het staat niet op de verpakking, maar op de engelse website van weleda staat per product aangegeven of het veganistisch is of niet. Ik heb de haver haarconditioner aangeschaft en die bevalt me prima.
Laat ons weten of je nog iets hoort!

Plaats reactie