Vlieland

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderator: Martine

Plaats reactie
Marlies
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Vlieland

Bericht door Marlies » wo jan 19, 2011 12:25

Over een tijdje ga ik een midweek naar Vlieland. Heeft iemand ervaring met vega eten daar? Via internet zie ik alleen maar vrij traditionele restaurants met hooguit een vegetarische (kaas) optie. Zelfs geen Chinees ('t is ook maar een klein eiland natuurlijk ...). Wel een pizzaria maar die schijnt weer heel slecht te zijn.
En klopt het dat er een kleine natuurwinkel is? Is er in de supermarkt enige keuze (bv sojamelk)?

reggie

Re: Vlieland

Bericht door reggie » ma jan 24, 2011 12:53

op vlieland heb je twee supermarktjes een spar en een coop
ze zitten vlak bij elkaar er is ook maar een winkelstraat,dus je kan ze niet missen.
de spar verkoopt alprostukjes,geen burgers, wel alpro yofu,en soms ook provamel yofu ook hebben beide supers houdbare alpro producten.
de coop heeft ook de vivera roerbakstukjes shoarma en nog een smaak waarvan die met het blauwe label geloof ik vegan waren

er zit geen natuurwinkeltje
ik zat in een huisje en kookte zelf,volgens mij zijn er geheel geen mogelijkheden om vegan uit eten te gaan.
de echte bakker heeft een brood zonder dierlijke ingredienten,maar ben de naam van het brood kwijt,moet je terplaatse even vragen welke dat was.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma jan 24, 2011 22:59

Veel dank. Dat scheelt weer wat sjouwen met sojamelkpakken :lol: Fijn om te weten van die supermarkten en dat brood. Kreeg ook al de indruk dat je er niet echt goed vega kunt eten, maar wellicht als ik een restaurant bel (bv tapasbar) want een keer uit eten gaan, leek me toch wel aardig.

lena

Bericht door lena » di jan 25, 2011 17:52

Ik ben er zelf nooit geweest, maar ik weet dat er een Italiaan zit op Vlieland. Meestal kun je bij een Italiaan wel iets veganistisch krijgen, misschien is dat wat?

marjan

Bericht door marjan » di jan 25, 2011 18:57

Marlies schreef:... maar wellicht als ik een restaurant bel (bv tapasbar) want een keer uit eten gaan, leek me toch wel aardig.
Mijn slechtste ervaring van open staan voor veganisme was wel bij een tapasbar in Zutphen. Bijna geen van hun producten was veganistisch en ze waren ook in de verste verte niet bereid om aanpassingen te gaan doen. Ik ga daar zeker nooit meer heen. Ik hoop dat dat op Vlieland beter is maar merk bij mezelf dat ik wat huiverig ben inmiddels voor het uit eten gaan bij een tapas-restaurant...

reggie

Bericht door reggie » di jan 25, 2011 21:27

iki kwam er pas later achter dat ze dat brood hadden,ik kocht altijd de biologische afbakbroodjes
volgens mij bij spar,en een elektrisch wafelijzertje kocht ik voor 12 euro of zo bij het huishoudwinkeltje
daarin bakte ik ze dan af bij gebrek aan een oven.ging prima je moet ze alleen een beetje pletten
de sojamelk en eigenlijk alle produkten in de supermarkt zijn ongeveer 0,25 duurder ofzo als op het vaste land.
wil je daar zeehonden zien dan kan ik je de boottocht met een grote rubberboot bij van zeelen geloof ik
vanaf de veerboot straat links in en dan volgens mij is het het 3e pand aan je rechterhand het is ook een fietsenwinkel.dit kost 20 euro ofzo pp hij vertrekt vanaf 5 personen volgens mij,je kan je ook opgeven en dan bellen ze als er genoeg mensen zijn,en bepaal je alsnog of je meegaat of niet
je komt vrij dicht bij de zeehonden,hij vaart naar de zandbanken
met de tocht met de wagen over het strand,hoef je niet te doen om zeehonden te zien , aan die punt van het eiland zwemt er hoogstens een enkele

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » di jan 25, 2011 21:50

Op de site van de tapasbar staan drie dingen die mogelijk vega zijn maar om een hele avond olijven, brood in olie en uiringen te eten (mits niet gefrituurd in een beslag met ei) klinkt mij weinig aanlokkelijk in de oren. Die pizzaria heeft erg slechte recensies als ik er zo op google. Gelukkig zit ik wel in een huisje met keuken inclusief zelfs een oven dus die bio-afbakbroodjes ga ik zeker kopen. Zeehonden spotten had ik nog niet aan gedacht, denk dat het vooral wandelen wordt, maar wie weet.

reggie

Bericht door reggie » di jan 25, 2011 22:18

ik wandel er ook voornamelijk
,maar dit op vlieland is de enige plek waar je naar mijn weten zeehonden kan kijken vanaf een boot zonder
dat men tegelijk ook gaat garnalenvissen e.d.
dat hebben alle zeehonden/robbenboottochten van de andere eilanden.
op terschelling heb je er ook een zonder garnalen waarbij je het wad op kan onderweg met een loopbrug,maar dan gaan ze daar weer kokkels zoeken en op de boot terug koken/bakken
dus mocht je zeehonden willen kijken is dit de beste vegan keuze op tegenkomen op het strand na dan,
al heb ik smorgens smiddags en savonds langs het strand gelopen,ben ze nooit tegengekomen

heel veel plezier alvast op vlieland

wat uit eten betreft heb ik wel eens de borden bij de restaurants gelezen,en niets kunnen vinden,al heb ik ook niet gevraagd of ze iets konden maken.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » zo mar 13, 2011 14:34

Heb uiteindelijk een keer gegeten bij restaurant Plezant. Had van tevoren per mail gevraagd (met enige uitleg over veganisme erbij) of ik iets vega's kon eten. Heb gevulde paprika's met groente gekregen. Niet heel bijzonder maar het leek wel vega te zijn. Had voor Plezant gekozen omdat ze de meeste vegetarische gerechten (en niet allemaal doorsnee) op de kaart hadden staan.
Bij de supermarkten bleken inderdaad voldoende sojaproducten te koop waaronder sojayoghurt.

Plaats reactie