Gevraagd: hondje

Deze plek is voor dieren die een thuis zoeken.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Gevraagd: hondje

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 0:09

Een gehandicapte vrouw van een jaar of 64 is op zoek naar een lief, rustig en niet al te groot hondje. Het moet een hondje zonder 'achtergrond' zijn (dus niet mishandeld o.i.d.). Bij diverse asiels waar ze geweest is, waren geen honden die bij haar pasten. Weten jullie misschien een geschikt hondje voor haar?
Omgeving Groningen zou mooi zijn...

Wen

Re: Gevraagd: hondje

Bericht door Wen » di sep 08, 2009 10:36

De asielen zitten vol. Hoe kan er nu niet 1 hondje zijn dat bij haar past? Daar geloof ik niks van. Ik denk dat je haar beter duidelijk uitlegt dat de meeste honden in een asiel niet mishandeld zijn, maar gewoon gedumpt door mensen die ze beu waren (gebrek aan tijd, op reis, ......)
De lijst van honden is eindeloos en de lijst van dodelijke spuitjes ook :(
http://www.dierenasiels.com/" target="_blank
http://www.dierenasiel.nl/" target="_blank

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 08, 2009 10:52

Sowieso is natuurlijk af te vragen of het handig is dat een gehandicapte vrouw een hond neemt. Ik weet niet wat de handicap is. En zit de vrouw in een verzorgingstehuis? Of wat gebeurd er als ze daar straks naar toe gaat?

Wen

Bericht door Wen » di sep 08, 2009 11:02

+1

Hangt af vd handicap en de algehele gezondheid van die vrouw.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 08, 2009 14:06

Ik neem aan dat deze vrouw en/of Jasmijn verstandig genoeg zijn om daarover (zelf) te beslissen en om vanuit dat vermogen een waardig besluit te nemen!

In de hiervoor genoemde database zitten (nu) zo te zien geen geschikte kandidaten, want ze zijn te groot en/of getraumatiseerd.

.

Wen

Bericht door Wen » di sep 08, 2009 15:55

OK. Als je denkt dat er geen geschikte hond in een asiel te vinden is, dan ben je blind.
En ja, ik denk idd ook dat Jasmijn wel slim genoeg is om in te schatten of de dame geschikt is om een huisdier te verzorgen. De dame zelf? Als je denkt dat iedereen wijs genoeg is om zelf te beslissen of ze best wel of niet een hond nemen, dan zaten de asielen er niet vol mee hé.

Maar Jasmijn was misschien niet op de hoogte van het feit dat het land vol zit met overvolle asielen. Dan mag ik daar toch wel iets over zeggen. We leren toch van elkaar. Als ze het wel weet, goed hé
Waarom moet je vaak zo'n negatieve teneur zetten.

Ah ja Jasmijn, ik wilde ook nog effe zeggen dat de sites steeds maar een kleine groep dieren toont van elk asiel.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 16:41

Ik ken de vrouw niet persoonlijk. Ze is een client via mijn vaders werk en in welke mate ze (verstandelijk) gehandicapt is, weet ik ook niet precies. Wel weet ik dat ze eerder een hondje heeft gehad waar ze schijnbaar heel goed voor gezorgd heeft en ze is nu heel verdrietig dat dat hondje overleden is (ouderdom). Als ik m'n vader mag geloven, kan die vrouw prima voor een hondje zorgen. Ze woont zelfstandig, vlakbij het hoofdkantoor van haar zorginstelling. Haar hulpverleners kunnen dus een oogje in het zeil houden en ik neem maar even aan dat zij weten of die vrouw in staat is voor een hond te zorgen of niet.

Overigens ben ik er zeer zeker van op de hoogte dat de asielen overvol zitten met (lieve) gedumpte dieren en vast niet allemaal zullen ze getraumatiseerd zijn. Tot nu toe heeft die vrouw echter nog geen hondje gevonden dat aan de criteria voldoet (wat niet wil zeggen dat zo'n hondje er in het geheel niet is). Op de sites die Wen adviseerde, kon ik zo geen kleine gezelschapshond in de buurt van Groningen vinden, en als ik al een geschikt iemand zag, had zhij 'een gebruiksaanwijzing' (no problem an sich, maar dus niet geschikt voor die vrouw).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 16:46

In ieder geval, ik plaatste dit berichtje omdat er (hopelijk) iemand zou zijn die toevallig een hondje weet dat goed bij die vrouw zou passen...
Of die vrouw goed in staat is voor een dier te zorgen (ik denk het wel), is verder niet aan mij, maar aan die vrouw in samenwerking met haar hulpverleners.
Hopelijk vinden ze anders alsnog een kameraadje in een of ander asiel.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di sep 08, 2009 17:09

Het is best moeilijk een geschikte hond te vinden.
De asielen waar ik geweest ben (Groningen en Hilversum), en anderen die ik ken via http://www.dierenasiels.com" target="_blank hebben toch vooral moeilijke honden. Er zitten zoveel grote, slecht opgevoede honden, daar is niet zomaar een baasje voor gevonden. Als je een leuk hondje zoekt, waar niet zoveel problemen mee zijn, dan moet je gewoon regelmatig kijken. Die zijn er gerust wel, maar veel minder. En als ze er zijn, zitten ze vaak maar kort in het asiel.
Maar goed, uiteindelijk geloof ik wel dat er een hondje te vinden is in het asiel. Succes ermee iig.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 08, 2009 18:37

Wen schreef: OK. Als je denkt dat er geen geschikte hond in een asiel te vinden is, dan ben je blind.
Ik zeg niet dat er nergens een geschikt hondje te vinden is, maar dat ik op de website waarnaar jij verwijst geen geschikte hond kon vinden, wat jij wel veronderstelt want anders had je die link niet geplaatst! Tenminste als je zo 'verstandig'' genoeg bent geweest omdat eerst te controleren en verder wat is er mis met een iemand die blind is, minderwaardig of zo? Zo niet dan is misbruik van dit gegeven in de gehanteerde context ongewenst.
Wen schreef: En ja, ik denk idd ook dat Jasmijn wel slim genoeg is om in te schatten of de dame geschikt is om een huisdier te verzorgen. De dame zelf? Als je denkt dat iedereen wijs genoeg is om zelf te beslissen of ze best wel of niet een hond nemen, dan zaten de asielen er niet vol mee hé.
Je plaatst (jij niet alleen) deze dame bij voorbaat al in een ongewenst kader (omdat ze gehandicapt is) zonder dat je weet of deze dame (al of niet) zelf (of met goede hulp) instaat is om (met het beschikbare vermogen) een goede beslissing te nemen!

Als je een humanist bent en gelijkheid apprecieert is misschien verstandig om jezelf (uit gaande van je vermogen als maat) niet zo zaligmakend boven anderen te positioneren, want niemand is perfect.
Sorry maar ik ben tegen een onrecht welke is gebaseerd op de verheerlijking van het eigen vermogen boven dat van anderen, want dat is een beginsel van ongelijkheid en een mis plaatsing van het dier dat je wilt behartigen (de hond of de kat kan zijn eigen bak niet vullen). Het is niet verkeerd om zorgzaam te zijn als daar een rede voor is, maar niet een welke bij voorbaat is gebaseerd op een vooroordeel inzake het vermogen van anderen. Put uit.

Trala la la, jij bent voor mensen en dierenrechten? :nono:

.

Wen

Bericht door Wen » di sep 08, 2009 19:48

Euh, ik had het over mensen in het algeheel (mensen die ik niet ken) en zeker niet over gehandicapten. Ik weet niet waar je dat haalt .
Ik ben zelf gehandicapt.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 08, 2009 20:25

Wen schreef:Euh, ik had het over mensen in het algeheel (mensen die ik niet ken) en zeker niet over gehandicapten. Ik weet niet waar je dat haalt .
Ik ben zelf gehandicapt.
Het gaat om de manier (uitgaande van het welzijn van de hond) waarop er een bepaald standpunt t.o.v. de vrouw wordt ingenomen en wordt onderstreept. Er wordt enigszins (ver)oordelend over haar gedacht. Alsof anderen (niet gehandicapten) niet in soortgelijke situaties kunnen komen waar het niet meer mogelijk is om voor de hond te zorgen en dat zij (bij voorbaat al omdat ze niet gehandicapt zijn) een geschiktere kandidaat zouden zijn. Het is in ieder geval een beginsel van ongelijkheid welke berust op een verschil. Denk even door.

Voorbeeld: De vrouw neemt een hondje en is zielsgelukkig met dat beestje, maar dan komt ze iemand tegen die zegt: is het wel verstandig dat u een hondje neemt, want u bent gehandicapt? M.a.w. mensen zonder handicap kunnen veel beter voor dat hondje zorgen! Dat is een stukje ongewenste bemoeizucht, want wie zegt dat die anderen er wel goed voor kunnen en willen zorgen? Het maakt de vrouw t.o.v. hen minderwaardig en vooral als het vermogen van deze vrouw ter sprake komt waarop deze beslissing berust.

Zin voorbeeld (had ook een zin van Alex kunnen nemen)
Wen schreef: De dame zelf? Als je denkt dat iedereen wijs genoeg is om zelf te beslissen of ze best wel of niet een hond nemen, dan zaten de asielen er niet vol mee hé. .
Je twijfelt over haar vermogen (de ?) en plaats de twijfel in relatie tot de daarop volgende zin als antwoord om mijn constatering.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 08, 2009 21:04

Open een topic erover. Discussie gaat niet over waar het hier over gaat.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 08, 2009 21:54

Vegantastic schreef:Open een topic erover. Discussie gaat niet over waar het hier over gaat.
Ik bracht het mogelijk (on)vermogen van deze gehandicapte vrouw niet naar voren en daarnaast wordt er maar weinig gesproken over het (on)vermogen van het hondje, wat gezien de vraag en beschikbare info als passende kandidaat (wat jij verzaakt) het doel van dit topic is!!!! Maar goed we laten het hier voorlopig bij, want men leert er toch niet van. :?

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 22:31

Ik ben het met vegalan eens, wat betreft handicaps. Deze hoeven helemaal niks te zeggen over de mate waarin een persoon voor een dier kan zorgen. Hangt af van de situatie.
Ik vond het wel opvallend dat jullie meteen uit schenen te gaan van een mentale beperking (wat overigens ook het geval was, maar dat terzijde). Het had net zo goed om een lichamelijk beperkte vrouw kunnen gaan, en dan leken de reacties nogal misplaatst.

In dit geval echter, lijkt me het in huis halen van een hond niet echt gewenst voor de hond zelf, gezien de specifieke individuele toestand waarover mijn vader mij net berichtte. Het huis is nogal stoffig en de vrouw rookt enorm veel. De hond zou, naast een troeteldier te zijn, vooral helpen bij het driemaal daagse ommetje van de vrouw. Dat wijst m.i. meer op 'het nut dat de vrouw heeft van de hond', waarbij je de hond als individu dus niet als uitgangspunt neemt en dat is in mijn ogen, en ik denk ook in die van velen van jullie, moreel verwerpelijk.

Een poes of ander huisdier is niet aan de orde, mevrouw wil perse een hond en zou met hond erg gelukkig zijn. Ik vraag me af hoe verstandig het is...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo sep 09, 2009 6:21

Ik begrijp je punt, ik denk zelfs dat je gelijk hebt, maar praktisch gezien:
waar zou een hond gelukkiger zijn, in het asiel of bij die vrouw (ook al heeft zij er de verkeerde redenen voor)?

vegalan

Bericht door vegalan » wo sep 09, 2009 9:35

Rick schreef:Ik begrijp je punt, ik denk zelfs dat je gelijk hebt, maar praktisch gezien:
waar zou een hond gelukkiger zijn, in het asiel of bij die vrouw (ook al heeft zij er de verkeerde redenen voor)?
(y)

Vooral als ik dan heb gelezen.
Jasmijn schreef:Wel weet ik dat ze eerder een hondje heeft gehad waar ze schijnbaar heel goed voor gezorgd heeft en ze is nu heel verdrietig dat dat hondje overleden is (ouderdom). Als ik m'n vader mag geloven, kan die vrouw prima voor een hondje zorgen. Ze woont zelfstandig, vlakbij het hoofdkantoor van haar zorginstelling. Haar hulpverleners kunnen dus een oogje in het zeil houden en ik neem maar even aan dat zij weten of die vrouw in staat is voor een hond te zorgen of niet.

.

Wen

Bericht door Wen » wo sep 09, 2009 12:17

Mijn woorden werden wel verdraaid hoor. Ik heb het over mensen in het algemeen. Dat blijkbaar mensen niet altijd zelf kunnen beslissen of ze best een huisdier nemen, want dat de asielen dan niet vol zaten. Dan heb ik het niet over gehandicapte mensen hé, gewoon over mensen. Ik vind het eigenlijk heel beledigend dat je maar aanneemt dat ik veroordelend tegenover gehandicapten sta.Ik heb het nergens over haar handicap gehad.

Jasmijn, haal jij uit wat ik gezegd heb, dat ik iets tegen gehandicapten heb? ?Vegalan heeft er zijn eigen verhaal volgens mij gewoon bij verzonnen, zonder dat ik dat verdien.
Voor de duidelijkheid, ik vind dus echt niet dat gehandicapten geen huisdieren zouden mogen hebben. Dat heb ik hier nergens gezegd, dus voor de duidelijkheid zeg ik dat nog maar eens.

vegalan

Bericht door vegalan » wo sep 09, 2009 16:40

Ik ga het niet nogmaals uitleggen op dit topic, maar als er behoefte aan bestaat wil ik dat wel via een Pm doen. Zoals je weet kun je altijd gebruik maken van Pm om geschillen op te lossen .

Als je zegt dat het niet je bedoeling was om zo (op mij (en anderen?)) over te komen dan heb je dat nu gecorrigeerd. Ik heb alleen laten zien wat er gebeurt als bepaalde dingen een eigen leven gaan leiden.
Ik wil je zeker niet beledigen, maar constateerde een onaangename beweging inzake deze gehandicapte vrouw. Gezien de verstrekte info is zij mogelijk net als vele anderen (niet gehandicapten) een waardig baasje?

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do sep 10, 2009 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » do sep 10, 2009 10:48

Jasmijn schreef:Een gehandicapte vrouw van een jaar of 64 is op zoek naar een lief, rustig en niet al te groot hondje. Het moet een hondje zonder 'achtergrond' zijn (dus niet mishandeld o.i.d.). Bij diverse asiels waar ze geweest is, waren geen honden die bij haar pasten. Weten jullie misschien een geschikt hondje voor haar?
Omgeving Groningen zou mooi zijn...
Beste Jasmijn,

kijk eens rond op: Baasje gezocht en Ik zoek een hond.

Succes!

Mvg,
Ed
Gnothi Seauton.

Plaats reactie