[Gezocht] Veganistische arts

Dit subforum is voor oproepen voor vrijwilligers of vacatures te plaatsen. Of eventueel werkgerelateerde aanbiedingen te plaatsen. Bijvoorbeeld een oproep voor als je een cateraar nodig hebt of juist diensten hebt aan te bieden.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

[Gezocht] Veganistische arts

Bericht door Rorrim » vr sep 13, 2013 21:40

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een veganistische arts. Mijn ervaring is dat artsen in het algemeen niet heel veel begrip hebben van/voor de veganistische leefwijze, en ervan uitgaan dat deze ongezond is. Nu weet ik dat gezondheid niet hoeft te lijden onder veganisme, en dat onze leefwijze de gezondheid vaak zelfs ten goede komt.

Ik hoop een arts te vinden die de principes van het veganisme begrijpt (en daaruit volgt in mijn ogen dat hij/zij zelf volgens deze principes leeft.) Reisafstand is geen probleem.

Bedankt voor het lezen.
Getekend in floëemsap.

TonyJello

Re: [Gezocht] Veganistische arts

Bericht door TonyJello » za sep 14, 2013 11:02

Ja, dat zou ik ook graag willen.

Een arts die geen Veganist is; daar heb ik geen vertrouwen in.

jaapn

Bericht door jaapn » za sep 14, 2013 11:53

Ik ben veganistisch arts, maar ik weet niet of ik me zodanig mag aanbieden. Daar komt nog bij dat ik niet model sta voor een goede gezondheid. Ik heb een hele lange tijd streng veganistisch geleefd en zelfs geen vit B12 tabletten genomen. Natuurlijk eten en leven ( ik ging helemaal op in de muziek ( zelfs slechte)) had mijn voorkeur zonder op te letten wat werkelijk gezond was. Ik had altijd een parttime baan in de reguliere sector geambieerd, maar dat werd het niet. Ook de alternatieve sector werd niets voor mij zodat ik in de bijstand zit en een zeer simpel bestaan leid. Voor geld wil ik mijn leefstijl ( muziek en computer) niet veranderen. Ik geef soms gratis adviezen via email en via een facebookadres maar daar houdt het bij op. De trage verbinding ( ik had anders wel skype genomen) zorgt er voor dat ik het maar beperkt doe.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za sep 14, 2013 13:11

:welcome:

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di sep 17, 2013 15:49

Bedankt voor jullie berichten. Voorlopig wacht ik af en hopelijk meldt zich een praktiserend arts of weet iemand een dergelijke arts te vinden.

Jaapn, bedankt voor je reactie. Wellicht stuur ik je binnenkort een berichtje.
Getekend in floëemsap.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr jan 10, 2014 9:58

Ik denk dat als je een kennismakingsafspraak maakt bij een reguliere huisarts en je dan vertelt over je leefwijze, je snel weet of er een klik is. Daarvoor hoeft je huisarts niet speciaal veganist te zijn.
Wij hebben geen veganistische huisarts, maar ze heeft er nog nooit een opmerking over gemaakt. Ook niet richting de kinderen. Bloedonderzoeken schrijft ze op ons verzoek uit en dan denkt ze goed met ons mee wat we precies willen onderzoeken.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Hebi

Bericht door Hebi » za feb 22, 2014 21:01

Die artsen doen allemaal alsof ze het weten, maar net als elke andere beroepsbeoefenaar van wat dan ook tegenwoordig noemen ze enkel en alleen op wat de mainstream/hun schoolboek ze vertelt heeft.. Als iets van het boekje afwijkt raken ze in paniek.

veganist zijn is het meest natuurlijke wat er is... dat omnivoor gedoe is bullshit.. een koe kan ook leven op vlees.

enige argument tegen veganisme kan b12 zijn.. maar dat is puur omdat we in een niet-natuurlijke omgeving wonen, als we nog gewoon rechtstreeks uit de rivier zouden drinken hadden we b12 in overvloed.
je groente niet schoonmaken kan ook helpen, maar de aarde van tegenwoordig vertrouw ik ook niet meer. dus dan maar gewoon supplementen.

Maar je vraag kan ik niet beantwoorden.. ik ga niet naar de dokter.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mar 13, 2014 11:33

Hebi, dat is precies mijn bezwaar. Ik zoek een (huis)arts die zich verdiept heeft en weet dat een goed veganistisch dieet goed aansluit op de menselijke behoeften. Het omnivoor-argument wat vaak gegeven wordt deugt niet. Dat de mens van apen afstamt, daar zijn de meeste mensen het over eens. De meeste apen eten bijna geen vlees. Wel eten ze nu en dan wat van hun eigen uitwerpselen (zoals vele andere dieren doen), en deze zijn rijk aan vitamine B12 (geproduceerd door bacterien in de darmen). Gelukkig kent de mens manieren om dit gedrag te omzeilen, maar consumptie van dieren is een bijzonder slechte manier. Een supplement ligt met onze kennis meer voor de hand.
Getekend in floëemsap.

Eef

Bericht door Eef » di mar 18, 2014 20:04

Ik weet geen veganistische arts, maar ik denk dat je bij een natuurarts al een heel eind in de goede richting zit.

Ik lees regelmatig columns van deze natuurarts, en daar ben ik best over te spreken:
https://www.natuurarts.nl/

Maar er zijn er vast meer te vinden, misschien wel bij je in de buurt. En dan zou ik degene opbellen of een afspraak maken voor een kennismaking.

Wij hebben zelf een reguliere huisarts waar we nooit naartoe gaan.

Plaats reactie