Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door Happyanita » ma mar 29, 2010 14:39

Jeetje, houdt het ergens verband. Veganistisch zijn en willen voorplanten :lol: :grin:

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 05, 2010 18:56

Hoe gaat het met de zwangeren en diegenen die zwanger willen worden?

Ik wacht nog steeds op mijn eerste menstruatie sinds Yaëls geboorte...
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina » ma apr 05, 2010 20:16

Wow, hoe lang geleden was dat? Geef je nog steeds borstvoeding misschien?
Met mij gaat het uitstekend, nog ongeveer 9 weekjes... Echt aftellen, al geniet ik ook wel heel erg van het zwanger zijn :wink:

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 05, 2010 20:25

Oh dat gaat inderdaad snel! Spannend! Ben je er al helemaal klaar voor?

Ik geef inderdaad nog borstvoeding. Yaël is 15 maanden... Was toevallig laatst bij de huisarts voor Yaël en toch even snel ter sprake gebracht. Het was heel normaal als ik nog zo vaak borstvoeding geef (5 keer per dag) dat ik nog niet ongesteld ben geweest. Borstvoeding gaat boven zwanger worden, dus dan is het maar even zo.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 05, 2010 22:40

lena schreef:De antroposofische artsen die ik ken waren heel erg voor zuivel.
Ik heb net een antroposofisch boek gelezen (Fons Delnooz & Patricia Martinot: Voeding en Spiritualiteit) en ze zijn er heel erg tegen en beschrijven alle nadelen van het gebruiken van zuivel.

Ik word echt blij van deze topic trouwens :) Ik heb niet alle postings even aandachtig gelezen maar als toekomstige moeder (ooit :P) ben ik zeker benieuwd naar alle ervaringen. (y)

lena

Bericht door lena » di apr 06, 2010 7:51

forisma schreef:
lena schreef:De antroposofische artsen die ik ken waren heel erg voor zuivel.
Ik heb net een antroposofisch boek gelezen (Fons Delnooz & Patricia Martinot: Voeding en Spiritualiteit) en ze zijn er heel erg tegen en beschrijven alle nadelen van het gebruiken van zuivel.
Oh wat goed! Maar raden ze dan vlees of eieren aan? Nog belangrijker dan de afkeer van zuivel was de afkeer van supplementen. Ben benieuwd of ze daar ook iets over zeggen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di apr 06, 2010 9:18

lena schreef: Oh wat goed! Maar raden ze dan vlees of eieren aan? Nog belangrijker dan de afkeer van zuivel was de afkeer van supplementen. Ben benieuwd of ze daar ook iets over zeggen.
Ze zijn niet tegen het gebruik van eieren. Wel tegen het gebruik van vlees, ze zijn allebei vegetariër. Ik heb ze niets horen zeggen over de supplementen helaas.

Amethystina

Bericht door Amethystina » di apr 06, 2010 9:20

Dat is inderdaad een erg goed boek, die mensen zijn goed op de hoogte en je wordt er helemaal door gemotiveerd om nóg gezonder te gaan eten :D Soms een kleine beetje zweverig geschreven vind ik, maar verder echt een aanrader.
Al weet ik niet of ik het antroposofisch zou noemen..?

Aan de ene kant ben ik helemaal klaar voor de bevalling, heb alles in huis (ben erg trots op het superschattige hangwiegje van Kindekeklein dat al naast ons bed hangt :wink: ) en ben ook echt wel aan het aftellen en kijk er zo naar uit..
Aan de andere kant duurt het ook nog maar zo kort en vind ik het jammer dat ik over een paar weekjes al afscheid moet nemen van het zwanger zijn en al die gezellige bewegingen in mijn buik...

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di apr 06, 2010 9:46

Amethystina schreef: Al weet ik niet of ik het antroposofisch zou noemen..?
Misschien zijn ze buitenbeentjes in de mainstream van de antroposofie ;) Ze noemen zich wel antroposofen, een paar keer in het boek, volgens mij.
Amethystina schreef: Aan de andere kant duurt het ook nog maar zo kort en vind ik het jammer dat ik over een paar weekjes al afscheid moet nemen van het zwanger zijn en al die gezellige bewegingen in mijn buik...
De meeste vrouwen worden die buik al snel beu volgens mij :))))

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita » di apr 06, 2010 20:01

@Amethystina. Wat leuk. Gaat idd snel :D.
Je vind het vast ook weer geweldig als die kleine er straks is. Wel leuk om te lezen dat je dat zo leuk vind. Net als Forisma hoor ik meestal dat mensen het na de 8ste maand al helemaal zat zijn.

@Judith. jammer dat je nog even moet wachten. Maar het komt wel :).
Zou het overigens niet kunnen dat je niet ongesteld wordt.

Hier nog geen nieuws (helaas)..

Groetjes, Anita

Amethystina

Bericht door Amethystina » do apr 08, 2010 10:21

@Judith, wauw, nog 5 keer per dag met 15 maanden! Hoe ziet je voedingsschema er dan uit als ik vragen mag? Want je geeft niet enkel borstvoeding neem ik aan? Wanneer ben je begonnen met bijvoeden?

Verder ben ik mijn buik echt absoluut nog niet beu, maar nog wel 8,5 week te gaan ongeveer en het wordt wel steeds wat zwaarder natuurlijk. Ik heb een aantal vriendinnen die nu ook zwanger zijn en waar van alles mis bij gaat (ziekenhuis in, ziekenhuis uit), ik kan me voorstellen dat je er dan heel erg naar uitkijkt dat de zwangerschap voorbij is en je een gezond kindje in je armen kan houden.

Maar zo lang alles heel goed gaat zoals bij mij... Klinkt misschien gek maar ik heb het gevoel dat ik er al heel veel van heb geleerd om zwanger te zijn. Onbelangrijke dingen los te laten, niet te veel stressen... Ik ben veel relaxter dan ervoor denk ik.

Veel succes nog Anita en hopelijk heb je ook gauw goed nieuws!!!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo apr 11, 2010 19:31

Amethystina schreef:@Judith, wauw, nog 5 keer per dag met 15 maanden! Hoe ziet je voedingsschema er dan uit als ik vragen mag? Want je geeft niet enkel borstvoeding neem ik aan? Wanneer ben je begonnen met bijvoeden?
Over het algemeen gaat een dag zo:
8uur bordje pap (soyamelk met pap)
10uur borstvoeding
12.30uur halve rietjesbeker soyamelk, boterham (die ze slecht eet)
14uur borstvoeding
16uur halve rietjesbeker water, ontbijtkoekje of cracker
17uur borstvoeding (niet altijd, maar meestal komt ze er wel om vragen)
18uur avondmaaltijd (eet ze heel goed, zeker een bord vol)
19uur borstvoeding
De nachten zijn een beetje wisselend. Over het algemeen krijgt ze 's nachts nog 2 keer borstvoeding. Heel af en toe maar 1 keer en soms 3 keer.

We zijn met ruim 6 maanden begonnen met bijvoeding. Dit stelde de eerste maand niet veel voor. Dan kreeg ze 1 keer per dag een stukje banaan. We deden dit op de Rapley methode (hele stukken voedsel geven, niet gepureerd). Door allergieën bij Meilan zijn we bij Yaël heel voorzichtig geweest. Na iets nieuws gegeven te hebben, drie dagen niet iets anders nieuws geven om te zien of ze erop zou reageren. Heel langzaam bouw je zo de bijvoeding op. Ze eet nu alles en vindt alles lekker. Ze eet zo goed als altijd met de pot mee (van begin af aan al). Alleen als we iets heel gekruids eten, eet ze iets anders, want daar krijgt ze last van (ze lust het wel).

Amethystina

Bericht door Amethystina » ma apr 12, 2010 14:33

Fantastisch!!!
Ik vraag me vaak af hoe dat zal gaan als ik dan met borstvoeding stop of minder, omdat er dan natuurlijk wordt aangeraden om gewone melk te geven of zuigelingenvoeding op melkbasis. Ik heb geen idee hoe ik dat dan moet doen, ook omdat er nu zoveel artikelen verschijnen waarin staat dat soja ook niet zo heel goed is, zeker niet voor baby's. Maar jij hebt dus het gevoel dat dat wel meevalt met de soja?
En dan nog soms 3 keer 's nachts voeden dus, wel erg intensief lijkt me!
En mag ik ook even vragen of jij jouw kinderen hebt laten inenten? En zo ja wanneer? Want ik begin daar nu ook steeds meer over te lezen en heb geen idee wat daarin de beste keuze is...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 12, 2010 17:55

De soyamelk krijgt Yaël vanaf 11 maanden. Daarvoor alleen borstvoeding. Ik heb de richtlijnen gevolgd van Stefan Kleintjes voor voedselintroductie: link. Hierbij wordt soya(melk) aangeraden vanaf 9-10 maanden.
De nachten kunnen soms wel zwaar zijn. Ze is nogal hardnekkig in het niet willen doorslapen. We hebben twee weken geprobeerd om niet te voeden 's nachts, maar het hielp niet en dan is voeden toch een stuk sneller. Dat duurt maximaal 10 minuten bij elkaar en dan slapen we allebei snel weer verder.

Wij hebben onze kinderen laten inenten op de standaard momenten die het consultatiebureau hanteert. Ik ben zelf erg voor het rijksvaccinatieprogramma. Het heeft veel ziektes zo goed als verbannen uit Nederland. Maar ik weet dat er zeker hier op het forum veel tegenstanders zijn hiervan.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 12, 2010 18:55

Ik ben geen voorstander van vaccinaties, maar vind dat ieder dat zelf moet weten. Wel goed om er info over te zoeken en erover na te denken. Evt later vaccineren dan het standaardprogramma en de BMR en de meningokokken weglaten.
Dat zou ik doen als ik nu een kindje kreeg, maar helaas is die tijd voor mij voorbij. Bij meningitisvaccinatie is het zo dat er voor de meest ernstige vorm van meningitis geen vaccinatie is. De BMR zijn kinderziektes waarvan je je af kunt vragen of je er wel voor moet inenten of dat het gezonder is om het door te maken. Bij de DKTP staat de K voor kinkhoest. Zogenaamd uitgebannen door de vaccinatie, maar het bestaat nog steeds als wordt het nu virale astma oid genoemd).

Ik heb net als Judith twee zeer allergisch aangelegde kinderen en zij reageerden niet goed (zacht uitgedrukt) op de vaccinaties. Ik weet niet in hoeverre het invloed heeft gehad op hun baby en peutertijd. Toen waren ze 9 maanden van het jaar ziek. Astma, bronchitis, eczeem, longontsteking, oorontsteking en alle virussen die er maar rondwaarden kregen ze.
Bij de laatste vaccinaties voor BMR en DTP heeft de oudste een halfjaar zeer veel last gehad van hoofdpijn en hij was erg moe. Daarvoor had hij die klachten niet. Jongste zoon kreeg koemelkeiwitallergie in heftige mate terug en was fysiek compleet van slag. Op zeker moment zat ik bij de kinderarts die aangaf dat het zeer waarschijnlijk het gevolg was van de vaccinaties.
Manlief is een jaar of wat terug door een valse hond gebeten en mocht aan de tetanusvaccinatie. Ook hij heeft daarvan stevige bijwerkingen gehad zoals eindeloos hoesten en niet fit zijn.

Aan alle zwangeren en toekomstig zwangeren, alle goeds en hopelijk veel lieve en gezonde babies :)

Amethystina

Bericht door Amethystina » do apr 15, 2010 11:44

Wel interessant om zo verschillende meningen te lezen! Ik heb nu een boek van de bieb gehaald over vaccinaties, hopelijk heb ik daarna een beetje een idee van mijn standpunt hierin. Ik vind vaccineren na 2 maanden sowieso heel vroeg (zeker als je borstvoeding geeft krijgt je kindje op die manier toch de nodige antistoffen binnen lijkt me?) maar ik vraag me wel af of ze niet enorm moeilijk gaan doen op het consultatiebureau als je zegt dat je de inentingen wel wil maar pas na 6 maanden ofzo...
Ik woon trouwens in Deventer en zag dat er een antroposofisch consultatiebureau is in Zutphen. Ik dus vragen of ik daar niet naartoe zou mogen, en de kosten (omdat ik niet in Zutphen woon) zouden bijna 1400 euro zijn voor de volledige periode van 0 tot 4!!! Nou laat dan maar :wink:

lena

Bericht door lena » do apr 15, 2010 12:42

Hier een paar links die reageren op de anti-vaccinatiebeweging.

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=4601" target="_blank
http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=512" target="_blank
http://www.wired.com/magazine/2009/10/ff_waronscience" target="_blank

Mazelen is een ernstige ziekte. Gemiddeld sterft in Nederland 1 tot 2 op de 1000 kinderen er aan. 5-10% krijgt oorontsteking (kan blijvende doofheid veroorzaken) en 1-5% (levensbedreigende) longontsteking. Kinderen die ziekig zijn (en je weet dat helaas niet altijd van te voren) hebben altijd een hogere kans op complicaties.

In de eerste link staan voorbeelden van de gevolgen die niet-vaccineren had in bepaalde landen. Bijvoorbeeld:
In northern Nigeria in 2003, the political and religious leaders of Kano, Zamfara, and Kaduna states brought the immunization campaign to a halt by calling on parents not to allow their children to be immunized. These leaders argued that the vaccine could be contaminated with anti-fertility agents (estradiol hormone), HIV, and cancerous agents.

Even though the ban lasted a mere 11 months, Nigeria saw a resurgence in polio. Again, we remain at the edge of the infectious precipice and it takes only a tiny push to send people over the edge. Nigeria also served as a reservoir for polio that subsequently spread to 15 other African countries and beyond.

Anna

Bericht door Anna » do apr 15, 2010 12:48

ik snap de discussie wel, ik heb het ook altijd een naar gevoel gevonden om mijn kleine, gezonde babies in te laten spuiten, maar liever dat dan dat ze ernstig ziek worden.
wij hebben onze kinderen ook standaard laten inenten. in onze omgeving was dat vrij ongewoon :)
ik kan me zelf niet voostellen dat het voor een kind beter is om een ziekte door te maken dan om te worden ingeent. in beide gevallen maak je immers antistoffen aan, maar bij vaccinatie gebeurt dat op een beheersbare manier waarvan de consequenties te overzien zijn. dat kinderen er heftig op reageren is uitzonderlijk, des te sneuer dat het jullie is overkomen Annika-Ayla :( .
een vaccinatie uitstellen lijkt me al helemaal niks, hoe jonger ze zijn, hoe kwetsbaarder voor de gevolgen van ziekte. soms komen ouders met argumenten dat kinderen 'groeien' van ziek zijn. dat vind ik persoonlijk een kul argument, ieder kind verandert na een trauma en een heftige ziekte is dat letterlijk. dat 'groeien' kan ik dan ook niet als iets positiefs zien...
ook bij borstvoeding worden kinderen niet beschermd tegen elke ziekte. ik draag zelf niet eens antistoffen tegen kinkhoest, mazelen of rode hond dus kan ik ze ook niet doorgeven.

Anna

Bericht door Anna » do apr 15, 2010 12:52

Amethystina schreef:ik vraag me wel af of ze niet enorm moeilijk gaan doen op het consultatiebureau als je zegt dat je de inentingen wel wil maar pas na 6 maanden ofzo...
wen er maar aan: op het consultatieburo doen ze altijd moeilijk :wink:
een klein beetje eelt op je ziel heb je daar wel nodig. (niet bedoeld om je bij voorbaat aan te sporen tot onverantwoord gedrag trouwens... :mrgreen: )

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do apr 15, 2010 13:21

Met een inenting krijgen kinderen een hele lage dosis van de ziekte ingespoten. Het is een dosis waar een kind over het algemeen niet ziek van wordt, maar wat er wel voor zorgt dat het lichaam antistoffen aanmaakt. Hierdoor ontwikkelt het kind antistoffen waardoor het niet meer vatbaar is voor de werkelijke ziekte. De meeste kinderen krijgen lichte bijwerkingen (voornamelijk koorts/huilerig) na een vaccinatie. Mijn kinderen hebben gelukkig nooit bijwerkingen gehad.
Borstvoeding zorgt voor een betere weerstand waardoor je kind minder vatbaar is voor ziektes. Ik kan me zelfs voorstellen dat het ervoor zorgt dat je kind minder snel bijwerkingen zal krijgen van een vaccinatie omdat het een betere weerstand heeft. Maar ik weet niet of hier ooit onderzoek naar gedaan is.
Maar borstvoeding geeft niet de antistoffen die een kind ontwikkelt bij een vaccinatie. Het krijgt de antistoffen die een moeder op dat moment ontwikkelt. Dus als de moeder een vaccinatie krijgt, krijgt het kind antistoffen via de borstvoeding. Maar dit is zo'n lage hoeveelheid dat je hier niet veel aan hebt.

Het consultatiebureau moet je inderdaad soms met een korreltje zout nemen. Lees jezelf goed in en controleer adviezen thuis altijd. De groeicurves van het consultatiebureau zijn gebaseerd op het gemiddelde in Nederland. Dit houdt in kinderen die flesvoeding krijgen. Ik hou zelf mijn eigen borstvoeding groeicurve bij voor Yaël: http://www.borstvoeding.com/groeicurve/" target="_blank
Mijn consultatiebureau is overigens heel borstvoedingsvriendelijk. Bij het laatste bezoek (14 maanden controle) was ze ontzettend lovend over het feit dat ik nog borstvoeding geef. Was leuk om te horen. En ondanks dat ik kleine kinderen heb, is er nooit gezegd dat ze te klein zijn of te weinig groeien.

Plaats reactie