Paradigmawissel

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
JeanettVisser
Leefwijze: veganist

Paradigmawissel

Bericht door JeanettVisser » zo nov 19, 2017 18:29

Hallo allemaal,
Ik ben Jeanett uit Amsterdam.
Vorig jaar oktober ben ik eerst vegetariër geworden. Gedurende het jaar heb ik me meer en meer verdiept wat er rond dieren misstanden en -welzijn speelt en ben me rot geschrokken. Langzamerhand ben ik een veganistische levenstijl gaan leven. Ik vind het eigenlijk geweldig. Maar tegelijk staat mijn hele wereld op z'n kop. Ik zie elke dag de misstanden. De onwetendheid van mensen om me heen. Een modus vinden met mijn vriend (die alleseter is), mijn familie en verdere directe omgeving. Ik vind het nog heel erg wennen hiermee om te gaan.
En vind het erg overweldigend. Hoe gaan jullie hier mee om? Hartelijke groetjes!

Martine
Moderator

Re: Paradigmawissel

Bericht door Martine » ma nov 20, 2017 11:33

Hoi Jeanet :welcome:

Je verhaal is heel herkenbaar. Veel nieuwe vegans worstelen hiermee.

Ik zou je aanraden om jezelf een beetje af te schermen voor berichten over dierenleed. De dieren schieten er niks mee op als jij een getraumatiseerde verbitterde veganist wordt. Ze hebben veel meer aan een vrolijke positieve Jeanett die de mensen in haar omgeving het goede voorbeeld geeft en laat zien hoe leuk en lekker veganistisch leven is, zonder belerend te zijn.

Dat is soms moeilijk en het kan heel tegenstrijdig voelen, maar het is echt de beste manier, zeker als je veel mensen in je omgeving hebt die nog vlees eten.

Succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Morality

Bericht door Morality » wo nov 22, 2017 0:32

Ik probeer vooral voor mezelf te bepalen wat goed is en daarnaar te leven zonder te verwachten dat anderen dat ook vinden/doen, ondanks dat ik anderen wel positief probeer te beïnvloeden. Dit vind ik niet altijd makkelijk, omdat ik zou willen dat meer mensen (binnenkort) veganistisch worden, maar ik focus me vooral op het goede voorbeeld geven.

Als ik misstanden zie denk ik erover na hoe ik die misstanden zou proberen te voorkomen en hoe ik ermee om zou gaan als ik het niet (meer) kan voorkomen. Over sommige misstanden heb ik al eerder nagedacht (en er bijvoorbeeld voor gekozen om veganist te worden), waardoor ik er niet elke keer evenveel over hoef na te denken. Ik kan helaas niet alle misstanden oplossen, dus moet ik bij het zien van nieuwe misstanden kiezen hoeveel ik me wil inzetten om die misstanden op te lossen (en wanneer). Daarbij houd ik rekening met de grootte van de misstand en de grootte van de toegevoegde waarde die ik met mijn inzet verwacht te hebben om de misstand op te lossen.

In de praktijk maak ik mijn keuzes niet altijd zo gestructureerd, maar het helpt om al eens nagedacht te hebben over hoe ik keuzes wil maken (waar ik mijn inzet op focus). Ik verwacht niet van mezelf dat ik van alle misstanden op de hoogte ben en dat ik op alle misstanden reageer, ik verwacht wel van mezelf dat ik (praktisch haalbaar) probeer goed geïnformeerd te zijn en dat ik probeer een goede invloed uit te oefenen op meerdere misstanden waarvan ik vind dat ik er nog te weinig mee gedaan heb. Doordat ik van mezelf weet dat ik probeer goed te doen, voelt het minder slecht voor me dat niet alles goed is.

Ik probeer mezelf en de wereld te blijven verbeteren zonder het negatieve dat verbeterd kan worden (veel) de overhand te laten krijgen over wat wel al goed is (zodat er daar van genoten kan worden). Vooral in de omgang met naasten is het denk ik belangrijk om te kunnen genieten ondanks dat je weet dat er vele misstanden zijn, zodat je er niet te veel last van krijgt (wanneer je anderen probeert positief te beïnvloeden). Hoe ik met misstanden omga verandert en daardoor verandert ook hoe ik ze ervaar. Anderen vinden sommige dingen normaal die ik nooit (meer) normaal zal vinden. Soms is het dan beter om op de korte termijn iets teweeg te willen brengen en soms kan ik het beter even van me af zetten en er later misschien nog eens op terugkomen.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo nov 26, 2017 20:32

Heftig dat je nog met iemand samenleeft die wel dierlijk eet. Maar je bent immers zelf nog pas kort geleden "om" dus dan lijkt me dat niet onlogisch. Mijn toenmalige relatie eindigde ongeveer een jaar nadat ik lacto-vegetarisch ging eten (tijdens mijn derde studiejaar).
Het is nog altijd een vrij zieke wereld, maar er is in ieder geval in het hoofd van veel mensen al van alles aan het schuiven. Inderdaad een hele klus om dan niet cynisch te worden of hopeloos en niet giftig naar mensen te worden die de omwenteling nog niet in kunnen zetten of naar een establishment dat de boel zit tegen te werken.

Ik denk dat er naast de individuele verantwoordelijkheid toch ook veel collectieve actie nodig gaat zijn om dingen te versnellen, zoals rechtszaken voeren en aansluiting bij allerlei pressiegroepen en politieke groepen zoeken die daadwerkelijk inzetten op een radicale omwenteling.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do nov 30, 2017 18:51

Brent schreef:
zo nov 26, 2017 20:32
Ik denk dat er naast de individuele verantwoordelijkheid toch ook veel collectieve actie nodig gaat zijn om dingen te versnellen, zoals rechtszaken voeren en aansluiting bij allerlei pressiegroepen en politieke groepen zoeken die daadwerkelijk inzetten op een radicale omwenteling.
Eens. Voor die omwenteling is wel eerst een meerderheid in Den Haag nodig. Die komt er pas als de meerderheid van de kiezers heil ziet in veganisme. Daarvoor moet eerst nog van enkele generaties soylent green gemaakt worden. Maarr.. laten we optimistisch blijven en vegan propaganda blijven maken.
Getekend in floëemsap.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do nov 30, 2017 19:01

En blijven lachen niet te vergeten. :-D
Getekend in floëemsap.

Plaats reactie