Hi There! Newbee here!

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
ElisaNiyaha
Contacteer:

Hi There! Newbee here!

Bericht door ElisaNiyaha » zo dec 31, 2017 15:42

Hii iedereen hier!

Mijn naam is Elisa, 24 jaar en kom uit Schiedam.
Ik ben al een jaar of 2 erg geïnteresseerd in veganisme. Maar ook zero waste, minimalisme.
Daarnaast vind ik ayurveda, yoga en dat zoor gelijke onderwerpen interessant.
Afgelopen jaar wilde ik de stap maken naar veganisme, maar ik ging op reis voor een lange tijd, en dat was dus eigelijk de verkeerde tijd om er mee te beginnen.
Nu ben ik al weer een aantal maanden in Nederland, en ben echt verslaafd geworden aan het kijken van youtube kanalen over deze onderwerpen. Wil aankomend jaar echt goed de tijd nemen om deze nieuwe levensstijl onder de knie te krijgen. Enige nadeel is wel, ik woon weer thuis bij mijn ouders en die zijn niet enthousiast over mijn plannen. Iemand anders die daar ervaring in heeft? Tips are welcome!

De reden dat ik veganistisch wil worden is natuurlijk omdat ik de aarde netjes wil doorgeven, niet onnodig dieren wil laten lijden en zelf gezonder te worden.
Ik merk dat ik de laatste tijd bijna depressief word als ik in winkels loop. Als ik zie hoe deze maatschappij is. Een en al consumeren, alles draait helaas om geld. ( ik ben hoog sensitief, daar zal het waarschijnlijk mee te maken hebben?!) Ben ik daar de enige in??

Anyhoe, ik vind het leuk om op het forum rond te kijken en leren van anderen.

Beginners tips waardeer ik erg!

Thanks en adios.

Fijne jaarwisseling :-D

Morality
Leefwijze: veganist

Re: Hi There! Newbee here!

Bericht door Morality » ma jan 01, 2018 3:18

Hoi Elisa :welcome:

Gelukkig nieuwjaar!

Leuke interesses :-D. Het viel bij mij wel mee als ik veel specifieke producten aangaf die veganistisch zijn (zodat het voor hen makkelijk lijkt), maar enthousiast waren ze niet (zijn ze nog niet). Sommigen hebben meer moeite om hetgeen dat hen aangeleerd is los te laten dan anderen. Vraag (je af) waar ze zich zorgen over maken en probeer hen daarin gerust te stellen zonder je principes te verloochenen.

Veganisme is niet gebruikelijk, maar ik denk ook niet dat het heel bijzonder is. Je wilt gewoon diervriendelijk leven op een gezonde manier. Wees vriendelijk in je communicatie, jullie willen waarschijnlijk allemaal een goed leven voor elkaar (alleen hebben jullie verschillende meningen over wat goed is). Soms hebben ouders ook moeite met de opeenstapeling van afwijkende (naar mijn idee goede) keuzes die je maakt (bijvoorbeeld eerst al zero waste en nu ook nog veganisme).

Ik had ook www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm uitgeprint zodat mijn moeder in de winkel beter wist of ik iets zou mogen. Als ze dacht dat ze iets had gehaald dat ik mocht en dat bleek toch niet zo te zijn, dan vond ze dat niet leuk (zeker toen ik ook geen palmolie meer nam). Ik probeerde dan de aandacht te verleggen naar de producten die ze had gehaald die ik wel mag. Zelf koken (misschien ook voor hen) kan ook helpen.

De maatschappij veroorzaakt soms negatieve emoties. Ik probeer er soms niet te veel over na te denken en om afleiding te zoeken in andere dingen (bijvoorbeeld muziek, comedy en podcasts). Ik denk af en toe na in hoeverre ik op bepaalde dingen wil reageren (sommige dingen zijn niet goed, maar ik kan niet meteen al het slechte in de wereld veranderen). Als ik iets niet kan veranderen is het ook niet nuttig om me er zorgen over te maken (dit vind ik soms moeilijk om te accepteren). Ik probeer mezelf en de wereld te blijven verbeteren zonder me te laten overweldigen door de vele slechte dingen. Er is ook veel goed, probeer dat te zien/vinden. Recent vond ik bijvoorbeeld https://www.youtube.com/user/russellhoward/videos (hele afleveringen) en http://veganfeed.com/veganwarriorprincessesattack/ (140) prettig om tijdens het computeren over mensen te horen die verbetering willen. Zonder het met alles uit die opnames eens te hoeven zijn kan ik er motivatie uit halen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 01, 2018 8:45

In dit topic staan veel tips voor vegan eten met een gemengd gezin. Evt. kun je het ook aan je ouders laten lezen. viewtopic.php?f=3&t=9954&p=192271

Een lijstje maken van dingen die je nog wel eet kan ook behulpzaam zijn. Kijk even op mijn sites hieronder als je inspiratie nodig hebt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ElisaNiyaha
Contacteer:

Bericht door ElisaNiyaha » ma jan 01, 2018 15:15

Super bedankt Morality en Martine!
Fijne links, meteen even opgeslagen.

Plaats reactie