Wat voor werk doe jij?

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wendy uit Haarlem
Leefwijze: veganist

Re: Wat voor werk doe jij?

Bericht door Wendy uit Haarlem » di nov 03, 2009 9:00

Ik werk als doktersassistente in het ziekenhuis in Haarlem.

Claudia

Bericht door Claudia » di nov 03, 2009 9:36

Ik ben studente :)
Derdejaars Keltische Talen & Cultuur in Utrecht, eerstejaars Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap in Leiden. Kan ik beiden zeer aanraden :wink: (y) :mrgreen:

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » di nov 03, 2009 10:47

Ik werk nu tijdelijk als receptioniste, om geld te verdienen voor mijn reis in januari. En volgend jaar ga ik studeren, denk nu aan Sociale antropologie en ontwikkelingsstudies, maar het kan ook iets op het gebied van taal&cultuur worden, lesgeven lijkt me nl. ook erg leuk. Of ''iets'' op het gebied van voorlichting/communicatietrainingen geven... Achja daarom dit jaar dus, om na te denken wat ik wil :p

Liadan

Bericht door Liadan » di nov 03, 2009 20:36

Claudia schreef:Ik ben studente :)
Derdejaars Keltische Talen & Cultuur in Utrecht
Gaaf! :D Ik vind de keltische taal zo mooi he. Maar wat kan je er precies mee als je het gestudeerd hebt?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 08, 2009 13:52

Ik volg een fotografieopleiding en dat is zooooo leuk :D

Claudia

Bericht door Claudia » zo nov 08, 2009 15:08

Liadan schreef:
Claudia schreef:Ik ben studente :)
Derdejaars Keltische Talen & Cultuur in Utrecht
Gaaf! :D Ik vind de keltische taal zo mooi he. Maar wat kan je er precies mee als je het gestudeerd hebt?
Het Iers bedoel je waarschijnlijk? :) Want Keltisch is een taalgroep hè, niet één taal...... het zijn zo'n twaalf talen in totaal ;)
Maar ja Iers is prachtig. Zowel geschreven als gesproken :mrgreen: Wel errug lastig om te leren.... het is zó anders en hééél subtiel en genuanceerd.... zo kan een werkwoord 169 verschillende uitgangen hebben, die allemaal nét iets anders betekenen... net een ander accent geven aan wat je zegt.... en het heeft allerlei klanken die in andere talen helemaal niet voorkomen. Dat is heel lastig om te leren.
Hmmmm tsja sommigen gaan verder het onderzoek in, en voor de rest kun je ermee wat je met elke talenstudie kunt. Vertaler, toerisme, musea etc..... of iets geheel anders wat niet specifiek met Keltisch te maken heeft maar waar je wel bepaalde vaardigheden voor kunt gebruiken die je op de universiteit hebt geleerd.
Ikzelf wil graag het onderzoek in, maar dan niet bij Keltisch maar eerder bij VIET. :)

Overigens realiseerde ik me gisteren dat ik een ontzettende doos ben..... ik ben geen derdejaars Keltisch, ik ben al vierdejaars...... :oops: :oops: Ben de tel kwijt blijkbaar! :P Te veel Guinness gezopen denk ik :lol:

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo nov 08, 2009 17:14

Claudia schreef: Want Keltisch is een taalgroep hè, niet één taal...... het zijn zo'n twaalf talen in totaal ;)
Ik wist wel dat het uit meerdere talen bestond, maar 12?.. da's wel echt veel! Welke zijn dat allemaal? Zitten er dan ook allemaal talen bij die maar in 1 heel kleine regio gesproken worden? Of meerdere die na elkaar bestaan hebben?

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo nov 08, 2009 17:34

Ik werk als administrateur in een instelling voor geestelijke gezondheid waarbij ik ook regelmatig contact heb met de cliënten. Het voelt dus niet als een administratiekantoor. Daarbij verzorg ik ook de administratie voor een bedrijf waarbij deze cliënten dagbesteding kunnen hebben. Dit bedrijf is een apart onderdeel binnen onze ggz instelling. Ik werk hier nu 7 jaar en bevalt nog steeds prima.
vegan with an edge!

Claudia

Bericht door Claudia » zo nov 08, 2009 19:12

Fynnya schreef:
Claudia schreef: Want Keltisch is een taalgroep hè, niet één taal...... het zijn zo'n twaalf talen in totaal ;)
Ik wist wel dat het uit meerdere talen bestond, maar 12?.. da's wel echt veel! Welke zijn dat allemaal? Zitten er dan ook allemaal talen bij die maar in 1 heel kleine regio gesproken worden? Of meerdere die na elkaar bestaan hebben?
Iers (Gaeilge), Scots-Gaelic, Manx, Bretons, Welsh, Cornish, Cumbrisch, Pictisch, Shelta, Gallisch, Celtiberisch, Lepontisch, Galatisch, en mijn professor is van mening dat er in onze contreien ook ooit een Keltische taal gesproken moet zijn, aangezien hier nog resten van zijn in sommige dialecten en in een aantal Nederlandse woorden. Voorbeelden daarvan zijn 'duin', 'kade', 'ambacht', en de naam Nijmegen, wat een verbastering is van Keltisch 'Novia Magum' (wat zoveel betekent als 'gecultiveerd veld'). Maar van deze taal zijn verder geen teksten of inscripties gevonden, en dan hebben we het ook over een taal die 2500 tot 3000 jaar geleden gesproken moet zijn. Hij noemt deze taal dan ook maar vaag 'Noordzee Keltisch' :P

In totaal dus 14 talen :wink: Waarbij gezegd moet worden dat een aantal hiervan (nl. Cumbrisch, Pictisch, Gallisch, Celtiberisch, Lepontisch, Galatisch en dus 'Noordzee Keltisch') uitgestorven zijn. Maar dat het er zoveel zijn, is op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat rond 500 BC de Kelten in werkelijk heel Europa zaten:
http://i36.tinypic.com/2iaep9i.png

Al wat niet grijs is, daar zaten Kelten :wink: Geel is het gebied waar de Kelten oorspronkelijk vandaan komen, donkergroen is waar tegenwoordig nog Keltisch gesproken wordt.
Zo werd het Lepontisch in Noord-Italië gesproken, het Celtiberisch in Spanje, en het Galatisch in het huidige Turkije.

Dus ja, meerdere na elkaar (in Frankrijk werd vroeger Gallisch gesproken natuurlijk, en pas eeuwen later is het Bretons daar gekomen), en bijvoorbeeld het Manx wordt alleen op het eiland Man gesproken.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo nov 08, 2009 22:15

Interessant!

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 16, 2009 17:50

Bonnie schreef:Ik ben inmiddels tweedejaars student in Leiden en studeer Engelse Taal en Cultuur met als minor Dynamiek van Groepen en Besluitvorming (lange namen, blah).
Oh echt, een vriendin van mij zit in daar in hetzelfde jaar van dezelfde studie, grappig!

Zelf ben ik op dit moment eerstejaars Chemie student, ik werk 1,5 dag op de broodafdeling van een supermarkt en doe 1 ochtend vrijwilligerswerk voor de dierenbescherming (voorlichting geven op basisscholen over wilde dieren in het circus en verantwoord huisdierbezit).

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma nov 16, 2009 18:49

Ananas schreef:
Bonnie schreef:Ik ben inmiddels tweedejaars student in Leiden en studeer Engelse Taal en Cultuur met als minor Dynamiek van Groepen en Besluitvorming (lange namen, blah).
Oh echt, een vriendin van mij zit in daar in hetzelfde jaar van dezelfde studie, grappig!
Oh leuk :) Misschien ken ik haar wel dan? (niet dat ik iedereen daar van naam ken)

Keltische talen en cultuur lijkt me ook interessant ^^

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 16, 2009 19:38

Bonnie schreef:
Ananas schreef:
Oh leuk :) Misschien ken ik haar wel dan? (niet dat ik iedereen daar van naam ken)
Zou kunnen, ze valt wel op :P ze heet Leonie en is heel lang, vaak alternatief gekleed en haar haar is half rood en half zwart geverfd.

Lianne

Bericht door Lianne » za nov 21, 2009 17:19

Naast Havo 5 doe ik eens in de week een paar uurtjes vrachtwagens wassen. En in de zomers pluk ik bessen, hoewel ik er meer eet dan er in mijn mandje belanden hihi. :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo nov 22, 2009 23:25

Hmm, bessen zijn lekker.

Marten

Bericht door Marten » ma dec 14, 2009 20:31

Claudia schreef: Iers (Gaeilge), Scots-Gaelic, Manx, Bretons, Welsh, Cornish, Cumbrisch, Pictisch, Shelta, Gallisch, Celtiberisch, Lepontisch, Galatisch, en mijn professor is van mening dat er in onze contreien ook ooit een Keltische taal gesproken moet zijn, aangezien hier nog resten van zijn in sommige dialecten en in een aantal Nederlandse woorden. Voorbeelden daarvan zijn 'duin', 'kade', 'ambacht', en de naam Nijmegen, wat een verbastering is van Keltisch 'Novia Magum' (wat zoveel betekent als 'gecultiveerd veld'). Maar van deze taal zijn verder geen teksten of inscripties gevonden, en dan hebben we het ook over een taal die 2500 tot 3000 jaar geleden gesproken moet zijn. Hij noemt deze taal dan ook maar vaag 'Noordzee Keltisch' :P

In totaal dus 14 talen :wink: Waarbij gezegd moet worden dat een aantal hiervan (nl. Cumbrisch, Pictisch, Gallisch, Celtiberisch, Lepontisch, Galatisch en dus 'Noordzee Keltisch') uitgestorven zijn.
Het Manx is ook zo goed als uitgestorven. Ik ben een paar maanden geleden op het Isle of Man geweest en heb me een beetje in dat eiland verdiept, maar vrijwel niemand spreekt het nog, alleen voor de traditie zijn er nog wat tweetalige borden.

femke

Bericht door femke » ma jan 18, 2010 22:14

Ik behoor groepsleider te zijn, maar ben nu semi-werkeloos :cry: Ik werk een paar vaste uren en val wat in, maar ik ben op zoek naar een vaste baan. Op dit moment niet in de zorg! Wat precies wel... dat weet ik nog niet, dus mochten mensen interessante ideeen hebben..

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 18, 2010 22:47

Waar woon je Femke?

marjan

Bericht door marjan » ma jan 18, 2010 23:18

Ik werk als verpleegkundige in de psychiatrie grotendeels met mensen die daar door justitie verplicht geplaatst zijn met maatregelen zoals een TBS (is de meest bekende maar er zijn veel meer maatregelen). Is niet makkelijk maar wel erg leuk werk.

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina » di jan 19, 2010 10:59

Ik zit in mijn laatste studiejaar verloskunde, en daarnaast werk ik ook als groepsleider :)
Met een 0-uren contract wel, is erg handig in combinatie met m'n zwangerschap zo, kan m'n uren zelf plannen en als het allemaal wat te veel wordt werk ik gewoon even niet.

Plaats reactie